käki 27.02.2004 22:17:02 | |
---|
Basistina pidän yhtenä basismiin liityvistä kysymyksistä vaikeana sitä, mitkä kielet sitä bassoonsa pujottaa. Soittaakko teräskielillä jotka soivat kirkkaasti ja pitkään vai ostaako kokonikkelikielet soittomukavuuden lisäämiseksi ? Vai suosiiko ohutta vai paksumpaa settiä ? Omassa soitossa olen huomannut, että medium-teräskielet soivat kuin unelma, mutta sormille(pääasiassa vasemman käden) ne eivät istu niin hyvin kuin ohuet/taipuisat. Toisaalta taas pidemmällä aikavälillä pehmeät nikkelikielet kuoleentuvat nopeammin. Esimerkki: Ostin uuden .40-.95 D'Addario -setin Musariini. Kun kielet alkoivat olla elämänsä ehtoopuolella, noin soundillisesti, sain idean vaihtaa vanhat väsyneet ja käytetyt Rotot(.45-.105) tilalle. Vaan soundipa oli huomattavasti erottuvampi vaihdon jälkeen. Korostettakoon tässä sitä, että uusiokäyttöön palautettu Rotosound -setti oli aikanaan huomattavasti pidemmän ajan käytössä kuin D'Addariot. Ideaalikieli olisi nikkelikielen taipuisuuden ja teräskielien soundin(ja kestävyyden) yhdistelmä mediumpaksuudella. Ja tässä kirjoituksessa puhun roundwoundeista. Mielipiteitä ? Mihin ratkaisuun olette päätyneet ? Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Niskamies 27.02.2004 22:19:56 | |
---|
Mulla on hyvä kompromissi Rotojen nikkelikielillä, 0.045-.105. Täydellinen tatsi tallamikin kohtalta... |
käki 27.02.2004 22:31:36 | |
---|
Mulla on hyvä kompromissi Rotojen nikkelikielillä, 0.045-.105. Täydellinen tatsi tallamikin kohtalta... Paljonko nuo maksavat ? Entä mikä on käyttöikä ? Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Keny 27.02.2004 22:41:11 | |
---|
Mä oon kanssa soutanu ja huovannu nikkeli ja teräskielien välillää jo jonki aikaa ja unelmakielet ois tosiaan nikkeli tattsilla ja teräs soundilla,mut sellasiin en oo viel törmänny. Tällä hetkellä on kahessa bassos D'Addario xl nikkelit ja kahessa toisessa EBS stainless. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
käki 28.02.2004 00:36:02 | |
---|
D'Addariolla on kokonikkelikieliä, tai ainakin uloin punos on sitä, tämä taitaa olla totta. GHS:n Boomersit taas ovat usein terästä, mutta "nickel-plated". Pirustako näistä tietää, mitkä on vain pintakäsitelty ja mitkä ehtaa tavaraa... ainakin Boomersit ovat pirun jäykkiä verrattuna vaikkapa D'Addarion softeihin. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
2541 28.02.2004 02:15:40 | |
---|
Rotosound Swing Bass RS 66LD (45,65,80,105) tuntuu oikein taipuisalta Jazz Bassossa ja varsinkin Rickenbackerissa, mutta kun vaihdoin sen myös Thunderbirdiin, alkoi jäykkyys hieman vaivata. Eli vähän samoja ongelmia minullakin, pitänee siis kokeilla hieman ohuempaa ja mahdollisesti nikkelisettiä. Ei ole tuotakaan asiaa tullut aikaisemmin liiemmin ajateltua!:) Thunderbirdien omistajat, minkälaisia settejä käytätte? Eli jos löytys suht samanpaksuinen setti (soitan kuitenkin aika kovalla tatsilla), mutta hieman taipuisampi. |
Bassmonster 28.02.2004 06:23:17 (muokattu 28.02.2004 06:24:47) | |
---|
DR tai GHS, ei voi kuulostaa pahalta noilla seteillä. Itse suosisin DRrää. (045-105) |
Teijo K. 28.02.2004 10:35:12 | |
---|
D'Addariolla on kokonikkelikieliä, tai ainakin uloin punos on sitä, tämä taitaa olla totta. GHS:n Boomersit taas ovat usein terästä, mutta "nickel-plated". Pirustako näistä tietää, mitkä on vain pintakäsitelty ja mitkä ehtaa tavaraa... ainakin Boomersit ovat pirun jäykkiä verrattuna vaikkapa D'Addarion softeihin. Jaa'a, kyllähän se nikkelin maailmanmarkkinahinta on niin paljon isompi kuin teräksen, että mitehän lie... Kuloniemen Esahan sitä selitti yhdessä kolumneistaan, että täysnikkelikielissä hänestäon huomattavasti musikaalisempi sointi kuin pinnoitetuissa. Sanoi siinä myös, että aitoja täysnikkelikieliä ei ole enää aikoihin tehnyt kuin Pyramid. Samoin siitä, että huemmissa kielisä olisi musikaalisempi soundi, mutta paksummissa taas jymäkämpi. Itse noita ultraohuita käyttelin ekat 15 + vuotta, mutta tuossa kun siirryin plektrankäyttöön, niin otin samalla sellaiset medium kielet käyttöön. Kaikki on hyvää.
-hemmo |
Niskamies 28.02.2004 10:38:20 | |
---|
Paljonko nuo maksavat ? Entä mikä on käyttöikä ? Fasulla ja Saundatassa 38 euroa, mutta ite saan soundatalta kanta-asiaksa alen, eli saan noi johonkin 25 euroon. Heitin noi kiinni bassoon joulukuun puolivälissä, ja nyt alkais olla aika vaihtaa. Mutta se johtuu siitä etten koskaan pese käsiä :) |
Muhwi 28.02.2004 12:46:48 | |
---|
Kielen materiaalilla ja upouuden kielen saundilla taitaa olla joku yhteys? Muistelisin että uudet d'addariot rämisivät pirusti ja kuulostivat metallisilta pitempää, kun taas GHS:t kuulosti heti aluks "sisäänsoitetuilta" Onko kukaan huomannut muilla kielillä vastaavaa? It wasn't me, it was the Other Guy. |
Keny 28.02.2004 15:58:21 | |
---|
Kielen materiaalilla ja upouuden kielen saundilla taitaa olla joku yhteys? Muistelisin että uudet d'addariot rämisivät pirusti ja kuulostivat metallisilta pitempää, kun taas GHS:t kuulosti heti aluks "sisäänsoitetuilta" Onko kukaan huomannut muilla kielillä vastaavaa? D'Addario soi kyllä mun mielest pidepään hyvänä kun esim. GHS tai EBS jotka taas stumppaa yhtäkii sinne tumppu puolelle nopeemmin. Oon pari kertaa keitelly noit D'Addarioita ja soundi on ollu ihan ok,tosin ei säily kirkkaana yhtä pitkään. Keitteleeks kukaan muu teistä kieliä? Mulla löytyy sit tumpuks soitettuja satseja ilmatteeks,sen ku hake. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
poppamies 28.02.2004 19:35:29 | |
---|
No tuosta jäykkyys/sointi puolesta sanoisin että minulle sopii mainiosti nämät viimeisimmät mitä laitoin EBS "Northern Light Strings". Tuosta nimestä "light strings" saattaisi äkkinäinen saada väärän kuvan. Setti on 50-110, eli todella jykevät stainlessit. Kun tämä tatsi on muodostunut ennen kilowatinpäätteitä ja aktiivielektroniikkaa, niin mitä paksummat niin sen paremmat. "G-strings are for strippers" |
käki 28.02.2004 23:08:01 | |
---|
No tuosta jäykkyys/sointi puolesta sanoisin että minulle sopii mainiosti nämät viimeisimmät mitä laitoin EBS "Northern Light Strings". Tuosta nimestä "light strings" saattaisi äkkinäinen saada väärän kuvan. Setti on 50-110, eli todella jykevät stainlessit. Kun tämä tatsi on muodostunut ennen kilowatinpäätteitä ja aktiivielektroniikkaa, niin mitä paksummat niin sen paremmat. Joo, kyllä tolla paksuudella ne on Revontuli-Heavykielet. Julmetusti aikaa ja rahaa menee täydellisen kielisetin löytämiseen, nyt on itellä tilauksessa Fenderin 7250ML -setti, .45-.100, nickel plated steel(2 settiä). Köytän ne molempiin bassoihin ja katon kummassa toimii paremmin, vai toimiiko ollenkaan. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
vanttera 29.02.2004 21:22:25 | |
---|
Joo, kyllä tolla paksuudella ne on Revontuli-Heavykielet. No jaa, ittellä on .115 tuo E. Poppiksen (!) kanssa samaa mieltä siitä että nuo Northern Laitsit on hyviä. GHS kans ok, ja paksumpi=parempi. Olen luultavasti hieman ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa. |