Aihe: Lisätietoja - Epiphone basso v. 1966
1
Horror
21.02.2004 16:32:28

Päätin tässä jonkin aikaa sitten luopua soittopelistäni. Ennen sen myymistä haluaisin kuitenkin selvittää hieman hintaluokkaa, jossa liikutaan. Ajattelinkin, että jos tältä foorumilta löytyisi soittimien suhteen asiantuntevaa porukkaa.

Netistä katselin tietoja ko. bassoon liittyen useampaankin otteeseen, mutta lähes ainoa fakta oli tuo valmistusvuosi, jonka sain selville. Basson takana olevassa laatassa lukee, että "Hand-Crafted in Korea by Epiphone" ja noita soittimiahan valmistettiin jonnekin vuoteen -69 asti Koreassa. Vuosiluku selvisi kuitenkin sarjanumerolla joka on : S4082412.

Muuta en oikeastaan osaa edes kertoa soittimesta. Mitään muita esim. malliin viittaavia merkintojä ei ole.

Kuvia aion ottaa viikonlopun aikana soittimesta kun saan silloin kameran lainaksi eli niitä voin myös näyttää, josko niistä jotain selviäisi.

Ja kiitoksia etukäteen itse kullekin.. ja se basson arvo lähinnä oli asia joka kiinnosti, mutta eipä olisi pahitteeksi, jos saisi tietää myös jotain muuta aiheesta samalla.
fox
21.02.2004 18:22:34 (muokattu 21.02.2004 19:07:40)

Mahtaneeko tuo vuosiluku olla oikein, mitä esität?? Nimellä "Epiphone" ei taidettu ees Japanissa tuohon aikaan valmistaa Epiphoneja.Tarkasta vielä... ;)

Lisälisä: Pari vuosilukua tarkistin: Gibson osti Epiphone, Inc:n 10.toukokuuta 1957 ja jatkoi soittimien valmistusta USA:ssa Epiphonen nimellä vuoteen -69. Epiphone-nimi siirtyi Japanissa tuotetuille tuonti-instrumenteille siten, että vuonna 1970 ei USA:ssa valmistettuja Epiphoneja enää lähtenyt tehtaalta. Japani-valmisteisia bassoja ja kitaroita sitten senkin edestä, kuitenkaan tuohon aikaan ei Koreassa valmistettu Epiphoneja, vaan korealaisvalmisteiset kitarat tuli myöhemmin, tarkkaa aikaa voi haeskella Epiphonen sivuilta. Kuvia odotellessa..
Horror
21.02.2004 20:19:16 (muokattu 21.02.2004 20:22:32)

http://www.gibson.com/downloads/bluebook/EPIPHONESERIALNUMBERS.pdf - osoitteessa saisin silti vuosiluvuksi tuon -66, mutta edessä kummittelee kirjain "S" ja siitä ei ole mitään mainintaa oikein missään.

Mutta tosiaan. Huomenna lisään kuvan tänne. Ehkä se sitten valaisee enemmän - toivottavasti.

EDIT: ja tuon kyseisen linkin mukaan vuoteen 70 asti soittimet valmistettiin Kalamazoossa. Mikä lie sitten se onkaan. Varmaankin juuri sielä Yhdysvalloissa ja tuon jälkeen valmistus siirtyin tämänkin lähteen mukaan Japaniin.

Eli valmistusmaa viittaisi siihen, että basso olisi tehty joskus 80 tai 90 luvulla?

itse tunnen basson historiaa 90-luvun lopulta alkaen. Käytettynä ostin ja edellinen omistaja oli myös ostanut soittimen käytettynä.
fox
21.02.2004 21:10:33

Mutta tosiaan. Huomenna lisään kuvan tänne. Ehkä se sitten valaisee enemmän - toivottavasti.

Vähän lisää valaistusta tuosta kuvasta saa, toivon myös mä..:)

tuon kyseisen linkin mukaan vuoteen 70 asti soittimet valmistettiin Kalamazoossa. Mikä lie sitten se onkaan. Varmaankin juuri sielä Yhdysvalloissa ja tuon jälkeen valmistus siirtyin tämänkin lähteen mukaan Japaniin.

Kalamazoo, Michigan - home of Gibson guitars...

Eli valmistusmaa viittaisi siihen, että basso olisi tehty joskus 80 tai 90 luvulla?

Vähän tuommonen hytinä mulla on ainakin, voihan se olla esim. joku -66 model, esim. vaikka epin Rivoli Bass reissue -66 tahi jotain vastaavaa. Mä en niin kovin noista Epin valmistusnumeroista oo perillä, mulla on itsellä Kalamazoo, Michigan Epi (Itse asiassa Japanissa tehty, oikeesti) jossa ei oo koskaan ollutkaan mitään sarjanumeroa. Jos taas esim. Ibanezin numeroista ottaa jotain suuntaa, niin saattaisi tuo S-kirjain merkitä Korean Samickin tehdasta.. Mutta kattellaan kuveja.... =)
Antimies
21.02.2004 23:56:42
Jos taas esim. Ibanezin numeroista ottaa jotain suuntaa, niin saattaisi tuo S-kirjain merkitä Korean Samickin tehdasta..

Sitähän se juuri tarkoittaa.

Muistaakseni noiden korealaisten Epien sarjanumero rupesi vuonna 93 noudattamaan käytäntöä, jossa ensimmäinen numero ilmoittaa valmistusvuoden. Tuo basso saattaisi siis olla tehty vuonna 94.
Horror
22.02.2004 20:08:19

Noniin. nyt olisi myös kuva nähtävillä.

http://mikko.4bands.net/basso.jpg

Eli jos tuon perusteella vaikka jonkinlaisia arvioita soittimen arvosta ja sitten siitä valmistusvuodesta jos löytyy varmistus.
vanttera
22.02.2004 20:17:50
Noniin. nyt olisi myös kuva nähtävillä.

Eli jos tuon perusteella vaikka jonkinlaisia arvioita soittimen arvosta ja sitten siitä valmistusvuodesta jos löytyy varmistus.

Erittäin selkeä 80-lukulainen. 300e.
hemmo in our hearts, 4-ever.
hemmo
22.02.2004 20:18:57

Kyseessä on Fender Jazz-basson halpiskopio, joita näkee aina silloin tällöin musakauppojen perimmäisissä nurkissa ja niitä myydään 100-150 euron hintaan.
Kaikki on hyvää!
vanttera
22.02.2004 20:26:10
Kyseessä on Fender Jazz-basson halpiskopio, joita näkee aina silloin tällöin musakauppojen perimmäisissä nurkissa ja niitä myydään 100-150 euron hintaan.

Sootkin tollanen kyynikko, kylä siitä voi 200 euroo saada joltain mortilta.
hemmo in our hearts, 4-ever.
fox
22.02.2004 22:45:04

Erittäin selkeä 80-lukulainen. 300e.

Kyllä se ihan tuohon 80-luvun loppu-90 alku menee, hintaan en ota kantaa. Ei missään tapauksessa ole edes minkään 66-mallin reissue, ei Newport, ei Rivoli. Ennemmin 86 jälkeen tehdyn Gibson Q-80:n ja Fenderin Jazzin yhdistelmä, Q-80 kaula ja Jazzin body.
Karlsson
23.02.2004 10:11:10

Ah, muistoja. Mun eka basso oli just tommonen... Ei ole tosin ikävä sitä mitenkään.
'Hemmo in our minds, Hemmo in our hearts' -Donate your gear to hemmo-foundation!
balzary
23.02.2004 10:14:59

Sootkin tollanen kyynikko, kylä siitä voi 200 euroo saada joltain mortilta.

kaveri sai myydessään 200e, mun mielestä hyvä hinta (siis myyjän kannalta)
Str prd skrz prdel!
Teijo K.
23.02.2004 10:21:54

kaveri sai myydessään 200e, mun mielestä hyvä hinta (siis myyjän kannalta)

Erittäin loistava hinta, kun ottaa huomioon nykyisen uusien halpisbassojen tulvan. Olisin minäkin laittanut sen hinnan ennemminkin sinne 100-150€ tuntumaan. Ja sekin sillä ehdolla, että kyseessä on hyvä yksilö. Tuosta valokuvasta kun ei käy selville kuin ihan pintapuolisesti se basson oikea kunto. Ei näy kaulan suoruus, ei kuulu soundi.

Kaverilla on aivan loistava 30 vuotta vanha Aria, johon ei ole vaihdettu kieliä 10 vuoteen. Meinaan siinä on aivan loistavan huono soundi. Jos tarvitsisin bassoa johonkin tiettyyn vaikka funk projektiin, niin lainaisin sitä heti. Ja siitä voisi maksaa vähän enemmänkin. sen 150€ esim. Ja nimenomaan niillä kielillä jotka siinä on kiinni.
Kaikki on hyvää.
-hemmo
BTass
24.02.2004 10:16:28 (muokattu 24.02.2004 10:17:25)

Ah, muistoja. Mun eka basso oli just tommonen... Ei ole tosin ikävä sitä mitenkään.

Katoppas! Munkin eka basso oli tuo samainen. Vuosi oli -87, kun vaihdoin Yamahan skitan (en muista mallia) päittäin tuohon. Se oli siinä ympyrätalon Levytukussa. Myin sen jokusen vuosi sitten nurkasta pölyttymästä ilman kieliä 300 mk:lla. Aika hirvee mänty.
Karlsson
24.02.2004 10:25:43
Katoppas! Munkin eka basso oli tuo samainen. Vuosi oli -87, kun vaihdoin Yamahan skitan (en muista mallia) päittäin tuohon. Se oli siinä ympyrätalon Levytukussa. Myin sen jokusen vuosi sitten nurkasta pölyttymästä ilman kieliä 300 mk:lla. Aika hirvee mänty.

Mä ostin keltasesta pörssistä joskus 90-luvulla näkemättä kun oli pakko saada basso. Siinä oli kiinni flatwoundit, mutta enhän mää niitten päälle tajunnu. Sitten kun onnistuin yhden kielen katkaisemaan ja ostin uuden joka tietty oli roundwound, niin hiukkasen piti pähkäillä soundierojen kanssa. Voi niitä aikoja...
'Hemmo in our minds, Hemmo in our hearts' -Donate your gear to hemmo-foundation!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)