Hieroglyfi 08.02.2004 15:09:08 | |
---|
Mie oon jo jonkun aikaa soitellu tuoa bassoa (n. 1,5 vuotta) mutta yhilläkään tunneilla en oo käyny. Sormilla näppäilen vuorotellen etu-ja keskisormea ja pyrin painaessani kieliä otelautaan käyttämään sormia mahdollisimman laajasti, mutta tuntuu että joku mättää.. Nyt jotain kivoja kikkoja mikä helpottais tuota bassonsoittoa? Mitä elämä olisi ilman musiikkia?! |
Incarnation 08.02.2004 15:17:05 | |
---|
Oikotietä ei ole. Paljon treeniä ja sormiharjoituksia niin kyllä se siitä. Muista myös, että rupeat soittamaan mahdollisimman alusta lähtien MAHDOLLISIMMAN monella sormella (vasen: 4 sormea, oikea: 3 sormea) jotta ei sitten tartte uusia juttuja enää vähän kokeneempana alkaa opettelemaan. On meinaan paljon vaikeampaa alkaa opettelemaan jotain kehittyneempiä tekniikoita kokeneempana kuin alkavana soittajana. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
KMT 08.02.2004 15:20:14 | |
---|
Jos nyt mahdollisimman monta sormea haluaa käyttää niin ottaa ne kaikki 5 sormea oikeasta kädestä käyttöön. mutta mulle on riittänyt 1-2 sormea Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Karlsson 08.02.2004 15:33:07 | |
---|
Kyllä se kaks sormee oikeesta toimii hyvinkin pitkälle. Eikä plekussakaan mitään vikaa ole. "Hatala, hatala, hatala hey,
Play my sitar every day!"
- Dr. Bombay |
Zuba 08.02.2004 16:12:58 | |
---|
Kyllä se kaks sormee oikeesta toimii hyvinkin pitkälle. Eikä plekussakaan mitään vikaa ole. Samaa mieltä. Kolmatta nakkia harvoin tarvitsee, vaikkakin joissain tilanteissa muikea lisä soittoon. Peukkua ei saa unohtaa, peukku on pop. Play that funky bass.. |
Niskamies 08.02.2004 16:56:07 | |
---|
Hyvä tyyli munsta on käyttää vasemmasta kädestä etu- ja keskisormea, nimetöntä, ja pikkurilliä, ja oikeesta kädestä etusormea ja keskisormea. Nopeuskin tulee ajan myötä, nyt viime aikoina oon huomannut että nopeutta on vaikka perkeleelle antaa, vaikka ei oo edes tullu treenattua. |
Aminohappo 08.02.2004 19:44:52 | |
---|
Ite soitan aina plekulla. Ja sitte 3-4 sormella painelen kieliä. Tryptofaani on aromaattinen aminohappo, jossa on 11 hiiliatomia |
L.Ruoska 08.02.2004 20:25:12 | |
---|
Joo..pleku + vasurista kolmella. No joskus neljällä mutta harvemmin tarvii =) WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals! |
poppamies 08.02.2004 22:26:44 | |
---|
Joo..pleku + vasurista kolmella. No joskus neljällä mutta harvemmin tarvii =) No kyllä vasurista(olettaen että on oikeakätinen)tarttee kaikki viisi sormea. Neljä räpeltää otelaudalla ja peukalo pysyy tiiviisti keskellä kaulaa (takapuolella). Oikeasta kädestä ei välttämättä tartte kuin kaksi. Riippumatta siitä soittaako sormin vaiko plekulla. "G-strings are for strippers" |
TiMiTheShiT 09.02.2004 00:26:16 (muokattu 09.02.2004 00:26:39) | |
---|
No kyllä vasurista(olettaen että on oikeakätinen)tarttee kaikki viisi sormea. Neljä räpeltää otelaudalla ja peukalo pysyy tiiviisti keskellä kaulaa (takapuolella). tai sitten otta peukulla jotain sävelii e-kieleltä, välillä ihan kätevää.... kannattaa kokeilla.... he he heeh heh heh uuh hah hah haa |"kuinka moni oikeesti on sitä mieltä, että ihmisyys ja luonto on luotu raivattavaks tieltä?" -Jukka Poika-| |
Bassballs 09.02.2004 09:17:19 (muokattu 09.02.2004 09:17:52) | |
---|
Mie oon jo jonkun aikaa soitellu tuoa bassoa (n. 1,5 vuotta) mutta yhilläkään tunneilla en oo käyny. Sormilla näppäilen vuorotellen etu-ja keskisormea ja pyrin painaessani kieliä otelautaan käyttämään sormia mahdollisimman laajasti, mutta tuntuu että joku mättää.. Nyt jotain kivoja kikkoja mikä helpottais tuota bassonsoittoa? Sitten eräs hyvin käytännöllinen vinkki: Kun soitat(soitat sitten kahdella sormella tai viidellä sormella ja peniksellä), pidä kädet rentoina! Ajan tässä takaa sitä, että käsiä(sormet ja ranteet) tarvitsee jännittää vain sen verran, että saa sävelen soimaan puhtaasti. Itse soitin joskus hirmu kovalla otteella sekä oikealla, että vasemmalla kädellä ja ranteet sekä sormet olivat aina pskana pidempien sessioiden jälkeen.. Tähän auttoi se, että löysäsin vähän touchia ja nyt soittaminen onkin yhtä riemua. Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista. |
Karlsson 09.02.2004 09:17:56 | |
---|
tai sitten otta peukulla jotain sävelii e-kieleltä, välillä ihan kätevää.... kannattaa kokeilla.... Ns. balalaikkatekniikka. Kontrabassobalalaikassa kaula on voimakkaasti V-muotoinen ja se humahtaa hyvin tuohon peukalon ja etusormen väliseen taipeeseen, niin että peukku jää roikkumaan otelaudan yläpuolelle. Ettäs tiedätte, nippelis knoppelis. Sbassossa en kyllä välttämättä käyttäisi, mutta kukin tavallaan. "Hatala, hatala, hatala hey,
Play my sitar every day!"
- Dr. Bombay |
Superbeast89 22.02.2004 22:49:52 | |
---|
Itse jos soitan sormilla niin käytän kolmea sormea, koska se on helpompi ja nopeampi. Ainakin laukassa... Maiden! Maiden! Maiden!... |
L.Ruoska 24.02.2004 20:23:07 | |
---|
No kyllä vasurista(olettaen että on oikeakätinen)tarttee kaikki viisi sormea. Neljä räpeltää otelaudalla ja peukalo pysyy tiiviisti keskellä kaulaa (takapuolella). Oikeasta kädestä ei välttämättä tartte kuin kaksi. Riippumatta siitä soittaako sormin vaiko plekulla. Niin siis oletin että eiköhän kaikki tue peukalolla kaulan takaa..? =) Harvakseen pikkurilliä käytän basson kanssa, senverran yksinkertainen soittaja olen.. (kts. mun ääninäyte) |