Aihe: Kuka soittaa neljällä sormella?
1 2 3 4
Dr. Pepper
22.01.2004 13:46:20
Jos tunnette niin annatteko nimiä ja missä bändissä soittaa.. tahtoo nähdä kuka ossoo.. mä uskon että joku teistä kin osaa.

Kiitos.
Ku...
handegunnar
22.01.2004 14:18:02
Minä käytän neljää sormea. Vasemmasta kolmea ja oikeasta yhtä.
balzary
22.01.2004 14:21:15

mulla yhdeksänsormitekniikka, se on yksi vähemmän kuin tietokoneella kirjoittaessa.
Str prd skrz prdel!
Bassballs
22.01.2004 14:21:20

Loistavaa! Loistavaa! Minä käytän seitsemää, joskus jopa kahdeksaa sormea.. siis soittaessani.

Tunnen muutaman pianistin, jotka käyttää kymmentä sormea..
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
Teijo K.
22.01.2004 14:28:11

Loistavaa! Loistavaa! Minä käytän seitsemää, joskus jopa kahdeksaa sormea.. siis soittaessani.

Tunnen muutaman pianistin, jotka käyttää kymmentä sormea..

Pitäisiköhän kehittää sellainen yhden sormen tekniikka... Menee kyllä väkisinkin täppäämiseksi. Pohdin asiaa...
Jiihaa.

-Teppo "Jiihaa" Nättilä.
balzary
22.01.2004 14:32:50

Pitäisiköhän kehittää sellainen yhden sormen tekniikka... Menee kyllä väkisinkin täppäämiseksi. Pohdin asiaa...

sit sun pitää vaan alkaa sanoa, että soundi lähtee sormesta.
Str prd skrz prdel!
Incarnation
22.01.2004 15:26:29
Vasen: 3 sormea yleensä, mutta neljäskin löytyy tarvittaessa.
Oikea: 3 sormea täällä. Pikkurillillä ei pysty ja peukalo on epäkäytännöllinen.
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
lfc
22.01.2004 16:26:26
Jos tunnette niin annatteko nimiä.

Minä!

mutten vielä täydellisesti :(
The harder you play, the better it sounds.
Niskamies
22.01.2004 17:00:46
Ainaksi John Myung Dream Theatterista.
Hanki Presari ja ole tosimies!
MrQ
22.01.2004 17:23:32
Minä käytän neljää mutta vain tarpeen vaatiessa. Pirullinen kitaristi pakotti opettelemaan Toolin Schizmin, jokk aoli aika hajoilua... Muuten kolmea, mutta yritän minimoida kahteen sormeen, nimetön falskaa kompatessa, eikä mun alkeellinen blueskitaransoittotekniikka pelaa alkuunkaan basson kanssa.... vielä.
delites
22.01.2004 17:52:57

Oikealla kädellä kaikki paitsi pikkusormi, kun siinä ei oikein voima riitä kunnon soundin tuottamiseen.
Vasemmalla kaikki paitsi peukalo, mutta pikkusormi yleensä vain tarpeen vaatiessa ja ohuimmilla kielillä.
Eli periaatteessa soitan molemmilla käsillä neljällä sormella..
Oan
22.01.2004 18:12:08 (muokattu 22.01.2004 18:13:50)
Oletettavasti tällä tarkoitetaan näppäilykättä.
Ainakin allekironnut käyttää kaikkia sormia, pikkurillistä peukaloon. Toki tekniikkaa tulisi vielä hioa, mutta niinhän sitä aina...

EDIT: http://medieteknik.bth.se/joba01/
Sieltä löytyy muistaakseni jokunen tunnetumpikin ja kaikkia sormiaan hyödyntävä kaveri.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
Incarnation
22.01.2004 20:44:10
Aika epeli olet Oan jos pikkurillilläkin kieli näpsyttelet... Minkäskokoinen kielisetti sulla on?
Muuten, käyttääköhän bassontaitaja Steve DiGiorgio muuta kuin 3 sormea. Katselemieni videoiden perusteella vain kolmea varsinaisten äänien tuottamiseen (siis oikea käsi).
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
Lou
22.01.2004 21:17:58
Pirullinen kitaristi pakotti opettelemaan Toolin Schizmin, jokk aoli aika hajoilua...

Tää ei nyt ole sellanen viesti että vittu oon hyvä basisti (koska en ole mikään normaalia parempi) mutta totta puhuen tuo Schism ei ole niin vaikea soittaa miltä kuulostaa ja taitaa olla soitettu plektralla. Mutta siis tarkoitus ei nyt ollut mollata tai mitään, tokaisin vain.. Piis & luv.
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
Teijo K.
22.01.2004 21:31:05

sit sun pitää vaan alkaa sanoa, että soundi lähtee sormesta.

Valitettavasti en saanut sitä yhden sormen tekniikkaa toimimaan, olen selvästi vielä liian huono siihen, mutta siinä kokeillessa törmäsin toiseen keksintöön.

Kahden sormen tekniikka. Eli yksi sormi per käsi. Tällälailla soittamalla saa yllättäen aivan mielettömän hyvää treeniä. Aion ihan aikuisten oikeasti ottaa treeniohjelmaan mukaan. Menee näin.

Soitan ihan perusboogiekuviota tms normaaleja juttuja, skaaloja... mutta käytän vain etusormia. Tulee hienoa tasaisuustreenejä, ja asemanvaihtotreenejä. Sitten vaihdan keskisormet peliin. Siis pelkät keskisormet. Tuntuu vahvistavan ihan sitä perustekniikkaa samalla. Ja sormien itsenäisyyttä, mutta samalla yhteispeliä. Sometimes les is more.
Jiihaa.

-Teppo "Jiihaa" Nättilä.
2541
22.01.2004 23:48:24

Vasurista 4 ja oikealla tulee monesti soitettua etu- ja keskisormella yhtäaikaa, nopeammissa sitten eritahtiin. Oikean käden kolmen sormen tekniikkaa en ole koskaan tuntenut tarvetta treenata. Peukaloa tulee käytettyä, jos demppaa kämmensyrjällä kieliä.
Dr. Pepper
23.01.2004 01:37:44
Joo siis näppäilykättä tarkoitin. Kivasti tuli vastauksia :)
joo pikkurilli on vaikee saada mukaan. Vasta lapsen kengissä oon neljän sormen tekniikassa... Kolmella sujuu jo.
Ku...
MrQ
23.01.2004 07:53:30
Tää ei nyt ole sellanen viesti että vittu oon hyvä basisti (koska en ole mikään normaalia parempi) mutta totta puhuen tuo Schism ei ole niin vaikea soittaa miltä kuulostaa ja taitaa olla soitettu plektralla. Mutta siis tarkoitus ei nyt ollut mollata tai mitään, tokaisin vain.. Piis & luv.

On se plekulla kuitenkin ihan toinen asia soittaa. sormilla se on nimittäin tuskaisen vaikea, koska en itse ole miklään kovin hyvä teknisesti soittamaan ja koska bassoni roikkuu nilkoissa. Mutta plekulla, joo. Menee kuin vesi vaan.
Incarnation
23.01.2004 07:57:14
Voisitte antaa linkkejä/vinkkejä tähän pikkurillin mukaanottamiseen liittyen. Kiinnostaisi ruveta sitä treenaamaan, mutta en oikein tiedä miten.
Vähän vaikeaa voi olla aluksi näpytellä .135 paksuista E-kieltä, mutta eiköhän se siitä lähtisi. :)
Oan
23.01.2004 09:11:07
Aika epeli olet Oan jos pikkurillilläkin kieli näpsyttelet... Minkäskokoinen kielisetti sulla on?
Muuten, käyttääköhän bassontaitaja Steve DiGiorgio muuta kuin 3 sormea. Katselemieni videoiden perusteella vain kolmea varsinaisten äänien tuottamiseen (siis oikea käsi).

Heh :)

Ihan "normaalia" settiä olen käytellyt, esim. Warwickin REd Labelia 105-85-65-45.
Ja kysehän on vain kovasti harjoittelusta. Kyllä pikkurilliin voimaa saa, kun vaan tarpeeksi sillä soittelee. Näppäilykäden asennon muuttaminen on myös usein tarpeen.
Olen suunnittellut kirjoittavani aiheesta jonkinlaisen harjoitteluohjeiston, mutta ajan ja taidon puutteeseen tuo on toistaiseksi kaatunut :P

Ja DiGiorgio on kolmen sormen mies. Hitaammilla tempoilla järjestys 3-2-1-2... ja nopeimmilla 3-2-1-3-2...(nimetön=3, keskari=2, etu=1). Kotisivuillaan oli jokunen dokumentaatiokin asiasta.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)