Incarnation 06.03.2004 18:08:05 | |
---|
Eli B-kieleni (jota käytän E-kielenä 4-kielisessä, paksuus .130) alkoi tänään pitämään sellaista outo kihinää. Ääni kuuluu kaulan yläpäästä, läheltä lapaa siis. Ääni ei ole sellainen kolina joka tulisi jos kieli osuisi nauhoihin vaan sellainen pieni kihinä. Kovaa luukutettaessa se ei siis kuulu, mutta alkaa inhottamaan tuollainen ylimääräinen ääni. Mielestäni yleensä kielten ei pitäisi tällaista kihinää pitää.. Kielisetti on noin viikon vanha ja merkki on Warwick Red Label (130-100-80-60-40). Viimeksi käyttämässäni kielisetissä tällaista samaa ääntä alkoi pitämään pari kuukauden soittelun jälkeen E-kieli (jota käytin A-kielenä 4-kielisessä, paksuus .105). Pistää vituttamaan. Pitäisikö vaihtaa kielimerkkiä kokonaan toiseen tai ostaa Warwick Yellow tai Black Labeleita? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Niskamies 06.03.2004 18:09:28 | |
---|
Eli B-kieleni (jota käytän E-kielenä 4-kielisessä, paksuus .130) alkoi tänään pitämään sellaista outo kihinää. Ääni kuuluu kaulan yläpäästä, läheltä lapaa siis. Ääni ei ole sellainen kolina joka tulisi jos kieli osuisi nauhoihin vaan sellainen pieni kihinä. Kovaa luukutettaessa se ei siis kuulu, mutta alkaa inhottamaan tuollainen ylimääräinen ääni. Mielestäni yleensä kielten ei pitäisi tällaista kihinää pitää.. Kielisetti on noin viikon vanha ja merkki on Warwick Red Label (130-100-80-60-40). Viimeksi käyttämässäni kielisetissä tällaista samaa ääntä alkoi pitämään pari kuukauden soittelun jälkeen E-kieli (jota käytin A-kielenä 4-kielisessä, paksuus .105). Pistää vituttamaan. Pitäisikö vaihtaa kielimerkkiä kokonaan toiseen tai ostaa Warwick Yellow tai Black Labeleita? Itse vaihtaisin kokonaan eri merkkiin, ja mielellään nikkelikieliin. Voi olla viallinen kieli, tai sitten noiden ns. "kestävyys" ei ole kovin hyvä. Soita bassoa ja ole uromies! |
N_Bates 06.03.2004 18:40:46 | |
---|
Vaihda kunnon kieliin. Taannoin ostin kolme settiä redlabeleita toomannilta, ja kahdessa setissä oli e-kieli valmiiks kuollu. Just tommosta epämääräistä kihinää piti uudesta asti. Ei hyvää päivää mitä 'skakieliä ne redlabelit on.. en suosittele kenellekkään. varsinkin kun saksasta saa ghs:iä ihan edukkaaseen hintaan.. http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/ |
Incarnation 06.03.2004 18:51:28 (muokattu 06.03.2004 18:51:36) | |
---|
Ovat hinnoissaan nuo kielet täällä Suomessa, mutta mitäs kieliä sitten suosittelisitte tällaiseen metallivääntöön? Kielisetin koko pitäisi olla 130-100-80-60(-40). "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
käki 06.03.2004 19:03:00 (muokattu 06.03.2004 19:03:19) | |
---|
Ovat hinnoissaan nuo kielet täällä Suomessa, mutta mitäs kieliä sitten suosittelisitte tällaiseen metallivääntöön? Kielisetin koko pitäisi olla 130-100-80-60(-40). Ihan mitkä vaan. :) Meinaan tällä sitä, että ne kaikkein parhaimmalta tuntuvat/kuulostavat kielet on hankala löytää. Oon itse vuosien varrella kokeillut kymmeniä erilaisia settejä ja tutkimusmatka jatkuu... Joku löytää "oman" settinsä nopesti ja on siihen tyytyväinen, minä etsin. Totta on kuitenkin se, että melko vähän noissa eroja on. Lähinnä paksuus suhteessa valmistusmateriaaliin vaikuttaa tuntumaan/sointiin. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Karlsson 06.03.2004 19:24:36 | |
---|
Joskus kielissä on näitä kihinöitä, jonka olen itse aivoitellut johtuvan siitä että päällimmäinen punos on irronnut kielen sydämen ympäriltä osittain. Mutta eihän vaan ole käynyt niin, että kieli ei istu tiukasti urassaan siellä satulassa? Joskus itselläni ainakin tuppaa jäämään kieli turhan ylös siinä virittimessä, eikä se istu urassaan kunnolla ja näin kieli kolisee kun sitä soittaa avoimena. "I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan |
absqua 06.03.2004 19:27:10 (muokattu 06.03.2004 20:05:49) | |
---|
Sen kihinän alkuperä ei välttämättä ole kielissä (vaikka se voi sielläkin olla) vaan syynä voi olla esim. väljäksi kulunut satula tai sitten se että kielet on huolimattomasti kiedottu viritystapin ympärille ts. se kohta jossa kieli rupeaa kiertymään viritystapin ympärille ei sijaitse aivan tapin alapäässä. Tämä on viimeksimainittu on ongelma erityisesti Fender-tyyppisissä bassoissa. Jotkut vaikka nyt Ibanezit joiden lapa sojottaa takaviistoon eivät kärsi tästä, koska lavan kulma kiristää kielet tiukemmin satulaa vasten. Kokeile laittaa se kihisevä kieli uudelleen kiinni suurella huolellisuudella. Ongelma voi poistua. Muutenkin jos se kihinä ei ole alkanut heti uutena vaan vasta vähän ajan kuluttua niin on syytä epäillä ettei välttämättä ole vika kielessä. EDIT: Oho, Sami ehti ensin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
sirdickyj 06.03.2004 20:28:41 | |
---|
Lisää satulaan johtavaa dignosointia; kaiketi olet vaihtanut satulan nelikielisestäsi tuommoisille 5-kileisen setille sopivaksi? Ei ole tarkoitus pitää hölmönä, mutta itse olisin joskus saattanut vaan vaihtaa vitosen setin nelikieliseen sen kummempia säätämättä...siis tuli vaan mieleen. Jotta jos se 130-kieli ei asetu ollenkaan sinne uraansa? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Incarnation 06.03.2004 20:59:06 | |
---|
Ennen en kiinnittänyt tähän kielen uraan asettumiseen mitään huomiota, mutta jokin aika sitten huomasin, että eihä se istu. No viilasin sitä vähän ja nyt tuntuisi istuvan hyvin. Tuskin tämä siis satulasta johtuu...? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Hulkster 06.03.2004 21:31:40 | |
---|
Vaihda kunnon kieliin. Taannoin ostin kolme settiä redlabeleita toomannilta, ja kahdessa setissä oli e-kieli valmiiks kuollu. Just tommosta epämääräistä kihinää piti uudesta asti. Ei hyvää päivää mitä 'skakieliä ne redlabelit on.. en suosittele kenellekkään. varsinkin kun saksasta saa ghs:iä ihan edukkaaseen hintaan.. Olen eri mieltä red labelien ´skuudesta. Minulla on ollut sama setti jo kohta 2 vuotta ja olen pariin kolmeen kertaan ne keittämällä puhdistanut. Äänen kirkkaus on palautunut aina hyväksi, ei kuitentaan uuden ja kolisevan kuuloiseksi. Ja vaikutus kestää mielestäni yllättävän kauan. Esim. DR:n kielet mielestäni tumppuuntuva liian nopeasti. Mutta ei kuitenkaan kehuta Red labelia liikaa: .135 B-kieli katkesi 1,5 vuoden soiton jälkeen. En voi muuta kuin suositella. Hinta/laatu suhde kohdallaan... Vai onko miulla käyny säkä, kun oon saanu toimivat Red Labelit. :) |
absqua 06.03.2004 22:13:01 | |
---|
Ennen en kiinnittänyt tähän kielen uraan asettumiseen mitään huomiota, mutta jokin aika sitten huomasin, että eihä se istu. No viilasin sitä vähän ja nyt tuntuisi istuvan hyvin. Tuskin tämä siis satulasta johtuu...? No itse asiassa voi hyvinkin johtua. Se satulan viilailu on kuitenkin aika tarkkuushommaa jos hyvän haluaa tehdä. Mahdotonta kyllä näkemättä sanoa siitä sun satulasta mitään tietenkään. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Incarnation 06.03.2004 22:22:15 | |
---|
No itse asiassa voi hyvinkin johtua. Se satulan viilailu on kuitenkin aika tarkkuushommaa jos hyvän haluaa tehdä. Mahdotonta kyllä näkemättä sanoa siitä sun satulasta mitään tietenkään. Jaahas. Täytyykin sitten varmaan ostaa 5-kielisen satula ja sahata se nelikieliselle sopivaksi, eli se ohuin vako pois. Mitä meinaatte, mahtaisiko onnistua? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
absqua 06.03.2004 22:27:58 | |
---|
Jaahas. Täytyykin sitten varmaan ostaa 5-kielisen satula ja sahata se nelikieliselle sopivaksi, eli se ohuin vako pois. Mitä meinaatte, mahtaisiko onnistua? Tai sitten viet basson soitinrakentajalle/korjaajalle joka tekee sulle hyvän satulan. EI maksa paljoa, suosittelen. Kaupan ns. valmiit satulat suckaa, koska eri bassot ovat erilaisia myös satulan mittojen osalta. Hyviä satuloita ei voi tehdä sarjatyönä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Incarnation 07.03.2004 00:35:06 | |
---|
Tai sitten viet basson soitinrakentajalle/korjaajalle joka tekee sulle hyvän satulan. EI maksa paljoa, suosittelen. Kaupan ns. valmiit satulat suckaa, koska eri bassot ovat erilaisia myös satulan mittojen osalta. Hyviä satuloita ei voi tehdä sarjatyönä. No täytyy tuota satulan vaihdattamista tässä sulatella. Nuo soitinrakentajat/huoltajat ovat katsokaas kortilla täälläpäin. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
käki 07.03.2004 10:03:15 | |
---|
Jos käytät tuota B-kieltä E-kielenä, tulee mieleen, että siihen saattaa tulla liikaa jännitettä. Silloinhan se on viritetty 2 ja puoli sävelaskelta ylemmäs kuin mihin on tarkoitettu. Se voi olla yksi syy huonoon soundiin. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Niskamies 07.03.2004 10:40:57 | |
---|
Jos käytät tuota B-kieltä E-kielenä, tulee mieleen, että siihen saattaa tulla liikaa jännitettä. Silloinhan se on viritetty 2 ja puoli sävelaskelta ylemmäs kuin mihin on tarkoitettu. Se voi olla yksi syy huonoon soundiin. Siis toi H-kieli:hän on viritetty H:ksi eikä E:ksi, eli kaikki kielet on viritetty sen kvartin alaspäin. Soita bassoa ja ole uromies! |
käki 07.03.2004 12:24:42 | |
---|
Siis toi H-kieli:hän on viritetty H:ksi eikä E:ksi, eli kaikki kielet on viritetty sen kvartin alaspäin. Puhutko sie nyt Incarnationin puolesta ? Näinhän siinä luki: Eli B-kieleni (jota käytän E-kielenä 4-kielisessä, paksuus .130) alkoi tänään pitämään sellaista outo kihinää. Ääni kuuluu kaulan yläpäästä, läheltä lapaa siis Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Incarnation 07.03.2004 12:28:24 | |
---|
Niskamies on oikeassa. Selostin asian siis hieman epäselvästi. Eli E-kielen paikalla on B-kielen paksuinen kieli joka on viritetty kuten B-kielen pitääkin. Eli en käytä sitä viritykseltää E-kielen korvikkeena. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
käki 07.03.2004 12:35:50 (muokattu 07.03.2004 12:40:31) | |
---|
Niskamies on oikeassa. Selostin asian siis hieman epäselvästi. Eli E-kielen paikalla on B-kielen paksuinen kieli joka on viritetty kuten B-kielen pitääkin. Eli en käytä sitä viritykseltää E-kielen korvikkeena. Justjust. Tuossa Sam Otherin teoriassa voi olla perää, vanhoissa päästä katkaistuissa Rotosoundeissa oli tuota kihinää, joka voi johtua uloimman punoksen löystymisestä. edit: vanha kunnon Bass Player -lehti neuvoi taivuttamaan kieleen pihdeillä pienen mutkan katkaisukohdan viereen(ennen katkaisua). Näin ei kuulemma punos pääse löystymään katkaisun jälkeen. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
vanttera 07.03.2004 14:33:05 | |
---|
Olen eri mieltä red labelien ´skuudesta. Minulla on ollut sama setti jo kohta 2 vuotta ja olen pariin kolmeen kertaan ne keittämällä puhdistanut. Mulla on ehdotus sulle. Pyydä ensi jouluna lahjaksi uudet kielet spassoon. Olen luultavasti hieman ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa. |