Aihe: ite tehdyt bassot!
1 2
bluesman86
04.03.2004 08:47:18
eli onkos kukaan teistä tehny ite kyseistä soitinta?

mä aattelin tehä rickenbackerin tai jazzbasson kumpaa te suasittelisitte?
Ihmiset (kaikki on kusipäitä kunnes toisin todistetaan). -Frank Zappa-
vanttera
04.03.2004 09:19:17
arva, stage is yours.
Olen luultavasti hieman ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa.
Teijo K.
04.03.2004 09:25:33

arva, stage is yours.

Kiitos :-)

Juu, olen tehnyt bassoja itse, ja noista suosittelisin ensimmäiseksi omaksi Jazzbassoa. Se Rikun kaula-läpi-rungon rakenne on ensimmäistä bassoa tekevälle melko hankala.

Mutta ihan ensimmäiseksi, niin tuolla Elektroniikka ja soitinrakennus palstalla on hyvät FAQ:t jotka kannattaa lukea. Sieltä löytyy myös mainioita linkkejä, joiden takana on hyvinkin yksityiskohtaisia neuvoja siitä miten tehdä.

Ja siellä kun kyselee neuvoja, jos kysyttävää matkan varrella tulee, saa aika nopeasti yleensä apuva. Onnea matkaan, tulet huomaamaan, että ei se nyt niin mahdottoman vaikeaa ole.
Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi
bluesman86
04.03.2004 09:46:00
nii elikkä mä oon koulus sitä rupeemas tekee, meil on cnc-jyrsin täällä et se helpottaa tekemistä aika paljon, meijän maikka on tehny 10 rickenbackeria että se ainaki tiätää miten se tehää.
Teijo K.
04.03.2004 09:54:38

nii elikkä mä oon koulus sitä rupeemas tekee, meil on cnc-jyrsin täällä et se helpottaa tekemistä aika paljon, meijän maikka on tehny 10 rickenbackeria että se ainaki tiätää miten se tehää.

Noniinno. Jos CNC-koneella vetelet, niin sitten se on kait ihan sama minkä mallin tekee. Eipä siinä vain käsintehdystä soittimesta sitten voi kyllä puhua. Ja sitten on myöskin vaikea saada ne kaulapuiden syyt menemään täsmälleen oikein, eli siihen soittimeen tuleekin kaikki sarjatuotantosoittimen tuntomerkit.

Tee vain Riku, jos sen malli on koneelle jo valmiiksi ohjelmoitu. Se ohjelmointihan siinä CNC-työstössä se vaikein paikka on.
- Guareschi
bluesman86
04.03.2004 10:03:34
no se pitää ite koneella piirtää ku se maikka sano et siin saa samal opeteltuu autocadia ja alphacamia. tosin mä aattelin mennä ihan soitinrakennus kouluun tän puuseppälinjan jälkee nii oppis tekee ihan käsin.
bluesman86
04.03.2004 10:05:08
paljons noi osat noin suurinpiirtein maksaa tohon rikuun?
poppamies
04.03.2004 10:15:06 (muokattu 04.03.2004 10:17:00)

eli onkos kukaan teistä tehny ite kyseistä soitinta?

mä aattelin tehä rickenbackerin tai jazzbasson kumpaa te suasittelisitte?

No jos kyseessä on eka rakennusprojekti suosittelisin kyllä Jazzia. Rickenbackerissa on enemmän veistämistä kaiken kaikkiaan ja muistelisin että koko basso on vaahterasta. Sitäpaitsi Ricki'n helat ja elektroniikka tulee huomattavasti kalliimmaksi. Jazzissa on edulliset virittimet ja talla. Mikkejäkin siihen löytyy kaikenhintaisia.
P.S. Minullta löytyy piirrustukset molemmille.
"G-strings are for strippers"
Teijo K.
04.03.2004 10:20:15

No jos kyseessä on eka rakennusprojekti suosittelisin kyllä Jazzia. Rickenbackerissa on enemmän veistämistä kaiken kaikkiaan ja muistelisin että koko basso on vaahterasta. Sitäpaitsi Ricki'n helat ja elektroniikka tulee huomattavasti kalliimmaksi. Jazzissa on edulliset virittimet ja talla. Mikkejäkin siihen löytyy kaikenhintaisia.
P.S. Minullta löytyy piirrustukset molemmille.

On muuten totta. Ja Jatsariin löytyy varmaan käytettynäkin helpommin osia kuin Rikuun. Niin monet vaihtavat mikkejä ym. soittimiinsa. Ja Jatsarikopioitakin tehdään niin paljon, että sellaista keskihintaista osaa tehdään aika monessa tehtaassa.

Mutta jos CNC-koneella senkin jyrsäisee, niin en oikein... Osaa sanoa sitten.
- Guareschi
balzary
04.03.2004 10:22:24

On muuten totta. Ja Jatsariin löytyy varmaan käytettynäkin helpommin osia kuin Rikuun. Niin monet vaihtavat mikkejä ym. soittimiinsa. Ja Jatsarikopioitakin tehdään niin paljon, että sellaista keskihintaista osaa tehdään aika monessa tehtaassa.
.

jos päädyt jazziin, niin multa vois irrota warwickin korvetesta poistetut MEC-mikit. pistä pikaviestiä myöhemmin, jos tulee ajankohtaiseksi.
Str prd skrz prdel!
Teijo K.
04.03.2004 10:27:11

jos päädyt jazziin, niin multa vois irrota warwickin korvetesta poistetut MEC-mikit. pistä pikaviestiä myöhemmin, jos tulee ajankohtaiseksi.

Arvasin. ;-) Juuri näin halavalla.
- Guareschi
bluesman86
04.03.2004 11:06:04
joo varmaa sen jatsarin sitte teen.
Keny
04.03.2004 12:09:57
joo varmaa sen jatsarin sitte teen.

Mulla löytyy kans jazzin mikkejä ja J-Retro etuaste jos haluu aktiivipelin.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
KMT
04.03.2004 13:34:51

Mulla on itsetehty basso kanssa, kuva löytyy nettisivuiltani...

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Mr.oskari
04.03.2004 13:47:30
Mikä ihmeen CNC-vempele ??
Teijo K.
04.03.2004 13:58:22

Mikä ihmeen CNC-vempele ??

Yksinkertaistettuna tietokoneohjattu puuntyöstökone, joka tekee ihan palikasta lähes valmiin tuotteen. Henk. koht. en pidä soitinrakennuksessa hyvänä, mutta lähes kaikilla isommilla firmoilla on sellaiset.
- Guareschi
bluesman86
04.03.2004 17:09:07
Yksinkertaistettuna tietokoneohjattu puuntyöstökone, joka tekee ihan palikasta lähes valmiin tuotteen. Henk. koht. en pidä soitinrakennuksessa hyvänä, mutta lähes kaikilla isommilla firmoilla on sellaiset.

tosin toi meijän koulun kone on semmone karvalakkimalli missä ei oo kun 3-akselinen ohjaus eli lähes puolet tarvii tehä käsityönä.
bluesman86
04.03.2004 17:10:54
Mulla on itsetehty basso kanssa, kuva löytyy nettisivuiltani...

aika veikee peli :)
PasiB
04.03.2004 17:43:46
Projekti on mullakin menossa, saas nähdä koska on valmista.
Kitarassa on liikaa kieliä
mr.bungle
04.03.2004 21:33:14

Mutta miten käsityönä voi saada parempaa jälkeä kuin cnc jyrsimellä ja käsin viimeistelemällä? Käsityö kun on hidasta ja virhealtista.

En väitä vastaan kun en ole bassoa tehnyt, olen vain utelias.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)