Niskamies 27.02.2004 10:13:24 | |
---|
Elikkä tässä jonkin ajan päästä on parisen kappaletta studiosessiota, pääsen bassottelemaan faijan uuteen levyyn 12 biisiä, eli noin 50 minuuttia matskua pitää saada purkkiin. Vedetään piano ja basso samalla, jotta tulisi enemmän liven tuntunen nauhotus. Niin että olisko "ammattilaisilla" antaa joitain vinkkejä studioon? Äänitykset tehdään Suomen Kansallisoopperan studiossa, itse soitan Fenderilläni ja faija Steinwayn flyygelillä. Ajattelin tietysti viedä bassoni säädettäväksi ennen studioita, ja uudet kielet olis tarkoitus pistää samalla, mutta miten itse äänitys kannattaa hoitaa. Saako ihan kelvollista saundia pistämällä basso DI-boksin kautta pöytään, ja käyttää bassokomboa monitorina, vaiko käyttää myös mikitystä? Miten te olette itse hoitanut äänityksen? Biisit tietysti treenataan huippukuntoon ennen studioita, mutta mitä kannattaa ottaa huomioon? Meillä oli vissiin kaksi tai kolme sessioita soittimia varten, mutta lisää saadaan mikäli tarvis on. Kiitos jo etukäteen. |
Johannes_t 27.02.2004 10:55:06 (muokattu 27.02.2004 10:55:37) | |
---|
Mielenkiintoisen kuuloinen projekti, ilmoittele kun on homma valmis! Sitten lyhyesti muutama juttu. Soita kielet sisään. N. viikon vanhat, kohtuudella soitetut, kielet toimivat studiossa (ehkä) parhaiten. Elleet sitten halua klänkä-klänkää. Mikittääkö basso vai eikö, se riippuu monesta asiasta. Lähtökohtana voisi pitää kombosi soundia. Jos se sinua miellyttää ja haluaisit samaa meininkiä levylle, niin mikitystä voi miettiä. Ongelmaksi voi muodostua tuleva miksaus (mikäli aiotte mikasata :D). Soundissa näet pitäisi olla jotain mistä leikata. Miksauksessa kun on paha olemattomia taajuksia lisäillä. Tämä taas aiheuttaa sen, että sisään menevä basso ei taatusti kuulosta hyvältä live-soittossa. Tämä onneksi on lähinnä nauhoittajan ongelma, kyllä ne aina jotain keksii! Mulla on yleensä, lähes aina, mikitettykaappi omassa kopissa huutamassa ja soitto tapahtuu tarkkaamossa. Basso menee siis myös ns. suoraan pöytään. Studiota varten on vaikea valmistautua, muuten kuin käymällä siellä usein. Punainen valo kun palaa, on tilanne aivan toinen kuin treenikämpällä ja soitto tuppaa nauhalta kuulostamaan karummalta kuin livenä. Yleensä hommat kuitenkin toimii, notta tsemppiä matkaan! |
Niskamies 27.02.2004 11:07:37 | |
---|
Mielenkiintoisen kuuloinen projekti, ilmoittele kun on homma valmis! Sitten lyhyesti muutama juttu. Tää on perheen eka yhteinen levy, teemana joulu. Tulee olemaan kaikensorttisia joululauluja. Ja onhan se aika metkee päästä soittamaan ns. oikealle levylle jota myydään kaupoissa jo 16-vuotiaana :) Tällä hetkellä on kombo-tilanne niin huono, että pöytään nauhottaminen on periaatteessa ainoa mahdollisuus. Pitääkin käydä kaverilla nauhottelemassa suoraan pöytään, kun kävin oikein hienon di-boksinkin hommaamassa. Miksaaja on kuitenkin täysin ammattilainen, ei se muuten oopperassa olisi duunissa. Eiköhän se keksi jotain millä saada hyvä saundi. Ja soittihan Jacokin ekan levynsä suoraan pöytään, ja saundit ovat loistavat. |
balzary 27.02.2004 11:11:59 | |
---|
Tää on perheen eka yhteinen levy, teemana joulu. Tulee olemaan kaikensorttisia joululauluja. Ja onhan se aika metkee päästä soittamaan ns. oikealle levylle jota myydään kaupoissa jo 16-vuotiaana :) Tällä hetkellä on kombo-tilanne niin huono, että pöytään nauhottaminen on periaatteessa ainoa mahdollisuus. Pitääkin käydä kaverilla nauhottelemassa suoraan pöytään, kun kävin oikein hienon di-boksinkin hommaamassa. Miksaaja on kuitenkin täysin ammattilainen, ei se muuten oopperassa olisi duunissa. Eiköhän se keksi jotain millä saada hyvä saundi. Ja soittihan Jacokin ekan levynsä suoraan pöytään, ja saundit ovat loistavat. ei sitä komboa sinne oo pakko väliin ängetä. hyvä di-boksi vaan väliin. btw, joulu-levyt on ihan kökköjä :) Str prd skrz prdel! |
käki 27.02.2004 11:16:09 | |
---|
Suoraan pöytään olen itse pistänyt, MXR:n DI-etuasteboxin läpi väritettynä. Taitaa toimia aika monessa tapauksessa(paitsi jos haluaa soundiin tilan tuntua niin menee mökille, mikittää rantasaunan ja antaa lokkien kiekua, eheh). Olet päässyt asian ytimeen. Kerro toki täällä jos ja kun julkaisupäivä lähestyy. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Niskamies 27.02.2004 11:21:44 | |
---|
Suoraan pöytään olen itse pistänyt, MXR:n DI-etuasteboxin läpi väritettynä. Taitaa toimia aika monessa tapauksessa(paitsi jos haluaa soundiin tilan tuntua niin menee mökille, mikittää rantasaunan ja antaa lokkien kiekua, eheh). Olet päässyt asian ytimeen. Kerro toki täällä jos ja kun julkaisupäivä lähestyy. On onneksi vielä aikaa, on tässä vielä pari kuukautta aikaa ennen studioita harjoitella. Tavoitteena on että levy ilmestyisi viimeistään loppusyksystä. Jeah, "mun" eka levy :) |
hemmo 27.02.2004 11:26:06 | |
---|
ei sitä komboa sinne oo pakko väliin ängetä. hyvä di-boksi vaan väliin. Itse suosin molempia. Eli botne talteen SamsAmpin BassDriver/DI:llä ja dynaamisella bassomikillä törky talteen kartion edestä, ihan kiinni. Kaikki on hyvää! |
balzary 27.02.2004 11:27:24 | |
---|
On onneksi vielä aikaa, on tässä vielä pari kuukautta aikaa ennen studioita harjoitella. Tavoitteena on että levy ilmestyisi viimeistään loppusyksystä. Jeah, "mun" eka levy :) jos on mahdollisuus vaikka tietokoneelle äänittää omaa soittoa, niin suosittelen sitä tekemään nyt, ei tuu karu herätys kun studion punanen lamppu palaa :) Str prd skrz prdel! |
hemmo 27.02.2004 11:28:16 | |
---|
jos on mahdollisuus vaikka tietokoneelle äänittää omaa soittoa, niin suosittelen sitä tekemään nyt, ei tuu karu herätys kun studion punanen lamppu palaa :) Mikä vaan pilipalimankka käy myös. Kaikki on hyvää! |
Niskamies 27.02.2004 11:29:08 | |
---|
jos on mahdollisuus vaikka tietokoneelle äänittää omaa soittoa, niin suosittelen sitä tekemään nyt, ei tuu karu herätys kun studion punanen lamppu palaa :) Sitä on tehty, ja karu herätys on tapahtunut jo :) Onneksi on faija kenen kanssa treenata, jokaisen soittokerran jälkeen tuntuu kuin olisi uusi soittaja. |
Teijo K. 27.02.2004 11:34:40 | |
---|
Biisit tietysti treenataan huippukuntoon ennen studioita, mutta mitä kannattaa ottaa huomioon? Meillä oli vissiin kaksi tai kolme sessioita soittimia varten, mutta lisää saadaan mikäli tarvis on. Kiitos jo etukäteen. Rentoudu, muista hengittää, syö hyvin mutta ei mitään hirveän raskasta. Ja yritä nukkua edellisenä yönä. Muista laittaa mukavat kengät jalkaan, voit joutua olemaan niissä pitkään. Kannattaa samasta syystä käydä aamulla suihkussa, puhtaana on mukavampi soitella. You've got what it takes. Alkoholista ei tarvinne mainita, jos kerran isi on mukana studiossa. ;-)
Kaikki on hyvää.
-hemmo |
balzary 27.02.2004 11:35:35 | |
---|
Sitä on tehty, ja karu herätys on tapahtunut jo :) Onneksi on faija kenen kanssa treenata, jokaisen soittokerran jälkeen tuntuu kuin olisi uusi soittaja. jeps, no sitten valmistautuminen on ihan hyvällä mallilla. semppiä vaan kovasti ja kerro tuloksista sitten! tosiaan, hyvä di-boksi ja asiantunteva miksaaja, tuskin siinä paskaa soundia pakettiin sillä yhdistelmällä saatte. Str prd skrz prdel! |
Niskamies 27.02.2004 11:36:13 | |
---|
Alkoholista ei tarvinne mainita, jos kerran isi on mukana studiossa. ;-) Ei hätää, emmä muutenkaan juo :) Elikkä periaatteessa kaikki samat ohjeet kuin enne koetta.... |
Teijo K. 27.02.2004 11:39:34 | |
---|
Ei hätää, emmä muutenkaan juo :) Elikkä periaatteessa kaikki samat ohjeet kuin enne koetta.... Mhym. Tekniikka tässä onkin jo käyty läpi muiden toimesta jo ihan asiokkaasti, muista vain, että sinä itse olet sun tärkein työkalu siellä studiossakin. Jos soittaja toimii, kaikki muu saadaan kyllä hoidettua, sentakia se tekniikkaväki siellä on. Tsemppiä koitokseen... Seuraava kerta on jo paljon helpompi, kun tietää mitä siellä tapahtuu. Kaikki on hyvää.
-hemmo |
Niskamies 27.02.2004 11:45:45 | |
---|
Mhym. Tekniikka tässä onkin jo käyty läpi muiden toimesta jo ihan asiokkaasti, muista vain, että sinä itse olet sun tärkein työkalu siellä studiossakin. Jos soittaja toimii, kaikki muu saadaan kyllä hoidettua, sentakia se tekniikkaväki siellä on. Tsemppiä koitokseen... Seuraava kerta on jo paljon helpompi, kun tietää mitä siellä tapahtuu. Onneksi ei tartte panikoida siitä studioajan loppumisesta ja maksamisesta. Sitä on luvattu niin paljon kun vaan tarvis. Nyt alotan ahkeran treenauksen.... |
käki 27.02.2004 11:46:45 | |
---|
Ja jätä Niskis, kahvi väliin. Mun oma keskittymiseni "kiihtyy" kofeiinin myötä ja hätäily lisääntyy. Ihan tosi. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Karlsson 27.02.2004 11:49:49 | |
---|
Ja jätä Niskis, kahvi väliin. Mun oma keskittymiseni "kiihtyy" kofeiinin myötä ja hätäily lisääntyy. Ihan tosi. Muuten ihan totta. Kerran just ennen keikka rykäsin nassuun kaks isoa kuppia koffea ja soittelin ihan päin rumpalin näköä alkukeikan. Ei enää ikinä! Dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dudu dum dum dum.... |
käki 27.02.2004 11:56:08 | |
---|
Muuten ihan totta. Kerran just ennen keikka rykäsin nassuun kaks isoa kuppia koffea ja soittelin ihan päin rumpalin näköä alkukeikan. Ei enää ikinä! Elikkä tolla tavalla dum dum dum -dudu dum...? Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
hemmo 27.02.2004 11:58:54 (muokattu 27.02.2004 11:59:14) | |
---|
Muuten ihan totta. Kerran just ennen keikka rykäsin nassuun kaks isoa kuppia koffea ja soittelin ihan päin rumpalin näköä alkukeikan. Ei enää ikinä! Siis johan on markkinat. Ei: - kahvia - olutta tai/ja viinaa - huummeita - stöpänkiä Kohta ne sanoo, että pitää olla pari päivää naimatta/runkaamatta ennen sessioita. :-= Kaikki on hyvää! |
Karlsson 27.02.2004 11:59:35 | |
---|
Elikkä tolla tavalla dum dum dum -dudu dum...? Eiku tolleen piti mennä. Mut kaffen vaikutuksesta se meni "dum didum didum dum dum..." Arvaa vituttiko? Dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dum dudu dum dum dum.... |