Matala 13.05.2004 16:14:34 | |
---|
Olen jo pitkään soitellut aktiivisesti bassoa ja nyt on alkanut mietityttämään, pitäisikö itsekin hankkia joitakin bassoefektejä. Ainakin säröä olen miettinyt. Osaisiko joku kertoa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Tiedän, että bassolle on olemassa myös multiefektejä, joissa on monenlaista tilpehööriä mukana. Mitä merkkejä/mallia suosittelette? Saako 100-200 euron hintaan mitään järkevää efektipakettia? Kiitos vastauksista jo etukäteen. |
Cornflake 13.05.2004 16:34:49 | |
---|
Matala: Osaisiko joku kertoa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Ei ainakaan mistään multipaskasta. Varsinkin bassolle (=perustavaa laatua oleva soundi) tuollainen ei pääsääntöisesti tee kuin paskaa jälkeä. Eli erillisboxeja. Parilla sataa saa ainakin käytettynä jos jonkin moiset vermeet. Käytettyjä juuri kannattaa tsekkailla. Tutustu eri juttuihin! Bassollekkin on monen moista vetkutinta, mutta kaikki eivät sovi kaikille. Jos joitan purkkeja pitäisi listata ensi kierrokseen niin särö ja kompura tekevät gutaa. Eivät ehkä yhdessä (särö kompressoi jo itsessään), mutta puhtaalle kompura antaa kivasti potkua. Samaan sarjaan voisi lukea jonkun EQ:n, jos sellaisesta tykkää. Seuraavaksi voi sitten tsekata chorukset, envelope-filtterit, octaaverit jne. Näistä joko tykkää tai sitten ei. Harvemmin nämä kuitenkaan ovat soundin selkäranka. Lähinnä herkuiksi. IMO kannattaa lähteä siitä että pitää basson soundin mahdollisimman kuivana kaikista vetkuttimista (joihin siis ei kuulu pikku säröt ja kompurat). Silloin se potkii parhaiten. Aiheesta löytyy muuten paljon juttua aiemmissa ketjuissa. Lick my lovepump! |
Cornflake 13.05.2004 16:36:50 | |
---|
Jatkanpa vielä. Mitä vähempi, sen parempi. Esmes särö ei automaattisesti tuo rankkuutta. Puhdas soundi potkii usein paljon paremmin. Mitä enemmän säröä, sen hankalampi on saada basso erottumaan muun räminän seasta. Noin pääsääntönä. Lick my lovepump! |
Tuba 13.05.2004 23:45:13 | |
---|
Ite oon huomannu että kompura ja chorus on ainoat joilla tekee jotain. Ku ilman bändiä soittelen niin säröllä on kans ihan kiva leikkiä, mutta se tosiaan ei oikein kuulu bändin yli. Ei noilla viä kuuhun mennä! |
Varaani 14.05.2004 08:30:57 | |
---|
Nii, särö... Helppo saada yhteissoitto puuroksi, mukavasti silti saa munaa soittoon varsinkin triossa kitarasoolojen taustoille. Bossin BF-2 flangerikin toimii ihan kivasti. Jotain muita kitarasäröjä/overdriveja olen myös koitellut, eivät ole mielestäni niin toimineet. OC-2 oktaaverikin on mielestäni vähän niin ja niin. Ei aina seuraa ihan kunnolla. Parempi varmaan jos pysyttelee ihan bassolle tehdyissä efekteissä. |
Keny 14.05.2004 09:58:20 | |
---|
Ite en käytä kun kompuraa ja pikkasen drivenuppii väännän vaffarista mut se on siinä mitä bändi soitossa tarviin. Sitte tietysi on kaikenlaisia kikkailu speduja millä on välillä kiva leikkii ja keksii uusia juttuja mut bändisoitossa pyrin niitä välttään. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Heikki L. 14.05.2004 10:00:39 | |
---|
Kyllä niillä multiefekteillä paikkansa on. Suomessakin niitä näkyy A-luokan soittajien poljettavana silloin ja tällöin. Kannatta käydä ainaski kokeilemassa ja muodostaa oma mielipide. Shack! |
Teijo K. 14.05.2004 10:01:23 | |
---|
Ite oon huomannu että kompura ja chorus on ainoat joilla tekee jotain. Ku ilman bändiä soittelen niin säröllä on kans ihan kiva leikkiä, mutta se tosiaan ei oikein kuulu bändin yli. Tässä sen taas näkee, miten tapauskohtaisia nämä on. Munsta on chorus _niin_ 80- lukulainen efekti, että. Nimenomaan chorus on se mikä ei käy. Jos jotain muljutesta tarvitsisin, niin phaser. Mutta nyt on mulla ilman efektejä taas vaihteeksi kokonaan. Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista. |
KooMikko 14.05.2004 10:16:45 | |
---|
Tässä sen taas näkee, miten tapauskohtaisia nämä on. Munsta on chorus _niin_ 80- lukulainen efekti, että. Nimenomaan chorus on se mikä ei käy. Jos jotain muljutesta tarvitsisin, niin phaser. Mutta nyt on mulla ilman efektejä taas vaihteeksi kokonaan. Mullakin oli yhessä vaiheessa bassochorus ja ainakaan itse en sillä tehnyt mitään. Myy bassosi minulle, vasuri! |
hemmo 14.05.2004 11:52:39 | |
---|
Puhdas soundi potkii usein paljon paremmin. Mitä enemmän säröä, sen hankalampi on saada basso erottumaan muun räminän seasta. Noin pääsääntönä. Rohkenen olla eri mieltä. Tosin Pig Muhvi-futsilla on kyllä tuo taipumus, joten sitä en käytäkään. Pändikäytössä sbassosäröä kannattaa ja tulee säätää siten, että pysyy poissa muiden skitaroiden ominaistaajuusalueilta. Tällöin kullakin on oma toisia tuleva saunditonttinsa. Itse en voi enää sietää puhdasta saundia. Aina on joku särövatkytin päällä. 8-= Kiss mai beis, peipi. |