Aihe: Uusi talla..
1
Wil-J
04.06.2004 11:15:20
Ostinpa eilen uuden Gotohin tallan Fender Jazziini.. Loisto talla muuten, mutta vaikka säädin kaikki ne tallan satulat (tai mitkä onkaan) niin alas ku ne menee, silti on kielet vähän korkeemmalla ku oon tottunu pitää.. Ei sinänsä ole mikään ongelma, sillä olen tottunut pitämään kieliä tosi alhaalla, joten nyt ne on sillee aika normaalisti. Mutta olisiko olemassa jotain keinoa saada niitä alemmaksi? Kaula on tikkusuora, joten se ei ole syypää..

Kiitos
chief
04.06.2004 11:32:46
Panet sen fenderin tallan takas? ;)

Miksi vaihdoit uuteen?
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
bassotus
04.06.2004 11:38:39

.. ja ne huonommat vaihtoehdot; upotat tallan runkoon, lisäät millin verran jotain tauhkaa rungon ja kaulan liitoksen väliin tai kikkailet korkeussuunnassa pienemmät tallapalat..
choose not a life of imitation
basistivol666
04.06.2004 11:55:50
.. ja ne huonommat vaihtoehdot; upotat tallan runkoon, lisäät millin verran jotain tauhkaa rungon ja kaulan liitoksen väliin tai kikkailet korkeussuunnassa pienemmät tallapalat..

niin josset muutakaan keksi
Elintärkeät nesteet valuvat hukkaan
Wil-J
04.06.2004 12:01:06

Miksi vaihdoit uuteen?

Vaihdoin uuteen koska se Fenderin talla oli huono... Se on ihan hepponen ja pitää kaikenlaisia ääniä... Paljon parempi saundi tuli kun ton Gotohin laitto...

Itse mietin tota kikkaa että laittais jonku läpykän tonne kaulan ja bodyn väliin... Olisiko mahdollisesti toimiva juttu? Tai entä jos vaihtais ne Fender tallan satulapalaset tohon? :)
poppamies
04.06.2004 12:20:11

Laita jotain, jostain sopinvan paksusta tavarasta kaulataskuun, sinne perälle asti kaulapulttien "etupuolelle" asti niin saat vähän kaulakulmaa. Sillä saa kielet vähän korkeammalle sinne tallapäähän.
"G-strings are for strippers"
Wil-J
04.06.2004 12:25:48
Kiitos ohjeistuksesta Poppamies :) Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat "etupuolella"?
poppamies
04.06.2004 12:27:55

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat "etupuolella"?

No takoitin perälle. Sinne mikkipäähän kaulataskua...
Wil-J
04.06.2004 12:34:12
Ok... Kiitän.
Puavali
04.06.2004 13:10:47
Laita jotain, jostain sopinvan paksusta tavarasta kaulataskuun, sinne perälle asti kaulapulttien "etupuolelle" asti niin saat vähän kaulakulmaa. Sillä saa kielet vähän korkeammalle sinne tallapäähän.

Jos taskun etureunan syventäisi ihan vaan 1/10-2/10 mm. Tuo tavaran laittaminen huonontaa sustainia joskus aika radikaalisti. Ainakin kitaroissa.
poppamies
04.06.2004 13:25:11 (muokattu 04.06.2004 13:28:27)

Jos taskun etureunan syventäisi ihan vaan 1/10-2/10 mm. Tuo tavaran laittaminen huonontaa sustainia joskus aika radikaalisti. Ainakin kitaroissa.

Ihan hyvä keino tuo. Vaan vähän hankala toteuttaa kotikonstein jos/kun ei ole rakentaja. Huonosti tehty viiste on kyllä minun mielestä pahempi kuin tavaran laittaminen alle. Kyllä ihan 60-luvun Stratoissakin saattaa löytyä kaikkea plektrasta sillipurkkiin. Ei se minun mielestä niin paljon vaikuta. Esim. Stratossa on muutenkin niin paljon "heikkoja" kohtia sustainin kannalta. Suora lapa ja kelluva talla, muutama paikka mainitakseni. Käyttihän Fender itse tuollaista hienostuneempaa mallia kaulakulman säätöön aikoinaan kun "tilt neck".
Helpompi, ja radikaalimpi tapa kuin tuo taskun muotoileminen on pyyhkäistä nauhahiomakoneella pieni kulma siihen kaulan tyveen.
Karlsson
04.06.2004 13:29:22
"tilt neck".

Heh, vähän off-topicia aiheesta:

http://www.fetishguitars.com/img/wandre/trilam/dallas/smneckside.jpg

Tsekatkaa Wandren aikoinaan totauttama tilttikaula. Mitekenköhän se sustain tuolla...

No, tuolla firmalla kitarat muutenkin perustuivat oikeastaan alumiinipalkkiin joka oli se lankku. Siihen sitten sai kiinniteltyä erilaisia ulokkeita jotka muodostivat hulvattoman muotoisen kopan.
Excuse me while I kiss my bass...
chief
04.06.2004 15:07:02
Kyllä ihan 60-luvun Stratoissakin saattaa löytyä kaikkea plektrasta sillipurkkiin

Tikkuaskin palanen on kuulemma aika taajaan käytetty konsti. Se kun on yleensä sopivasti saatavilla ja paksuuskin on sopiva.
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)