Aihe: Kymppi vai viistoista.
1 2 3 4 5
Keny
31.05.2004 09:13:39
Eli kumpaa suositte ite,kymppi vai viistoista tuumasia kaappeja vai sekä ja että.?
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Johannes_t
31.05.2004 09:19:05

Kympit mulla on ollut jo vuosia. Kiinnostais kyllä kokeilla 15"-kaappia pinon alimmaisena. Kympit soveltuu helposti useampaan musiikkityyliin, siksi meen niillä.
paavi
31.05.2004 09:27:09
Mulla on allimmaisena 1x15 ja päällä 2x10 + torvi. Mielestäni oikein hyvä yhdistelmä. Keikalle voi ottaa joskus vain tuon ylemmän kaapin - toimii hyvänä monitorina.

Jos taas bassoa ei tule PA:sta, otan 15-tuumasen myös mukaan, että tulee sitä paljon puhuttua botnea peliin. Yksinään tuo alempi kaappi ei mun bändissä oikein toimis soundeiltaan.
Karlsson
31.05.2004 09:29:49
Elikkäs tästä pari huomiota aiheesta:

Kaappi, jossa on useampi pienempi kartio yhden ison sijaan, omaa etuina esmes usein suuremman tehonkeston (enemmän niitä puhekeloja ottamassa weatteja vastaan) ja suuremman kaijutinpinta-alan.

Ja se, että "pikkuelementit" ei toista tarpeeks alas on schaisea, sillä kysehän on vaan kaapin säätämisestä. Usein tosin esmes nuo 4x10:t tehdään silmällä pitäen erillista "alapääkaappia", joten niiden toisto ei ulotu niin alas. Mutta siis rakenteellisesta mahdottomuudesta ei ole kyse.

Lisäksi kymppituumaisläjää pidetään erottelevampana kuin isoa ämyriä.

Itselläni on tässä projektina välimaasttoon tippuva systeemi eli 2x10 yläkaappi ja 1x15 alas. Ja aktiivijakari väliin, kunhan kerkiää...
Excuse me while I kiss my bass...
JK
31.05.2004 09:33:11 (muokattu 31.05.2004 09:35:06)
Yksinään tuo alempi kaappi ei mun bändissä oikein toimis soundeiltaan.

Itse olen ollut vankkumaton 2 x 10" kannattaja... Mutta nyt on ton nupin alla vain 1 x 15" ja olen itse kyllä siihen ihan tyytyväinen. Omassa käytössä toimii hyvin. MUTTA tää on juuri sitä, että MUN käytössäni toimii, joku muu ei välttämättä tykkää.

Riippuu paljolti kaapeista, merkistä ja malleista. Olen kokeillut 1 x 15" kaappeja ennenkin, samoin 1 x 15" elementillä olevia comboja ja niissä on melkoisia eroja. Aikaisemmin en ole ollut 1 x 15" soundiin tyytyväinen. Ehkä tuo Bassmanin nuppi ja Hughes & Kettnerin kaappi (vaikka onkin vanha) sopivat jotenkin oikeella tavalla yhteen.

Kokeile 1 x 15" kaappia sellaisenaan jos ei tunnu hyvältä niin laita 2 x 10" päälle. Siinä on myös se muunneltavuus tilanteen mukaan etuna.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Niskamies
31.05.2004 09:39:22
Mä pidän ehdottomasti kympeistä. Mä pidän niiden tiukasta bassotoistosta verrattuna isompiin elementteihin. Tällä hetkellä on yksi 4*10" kaappi. Tulevaisuudesta en tiedä: joko toinen 4*10" alle tai sitten 1*15" alle. Pitää käydä testaamassa että kumpi kokonaisuus kuulostaa paremmalta.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
paavi
31.05.2004 09:44:03
Itse olen ollut vankkumaton 2 x 10" kannattaja... Mutta nyt on ton nupin alla vain 1 x 15" ja olen itse kyllä siihen ihan tyytyväinen. Omassa käytössä toimii hyvin. MUTTA tää on juuri sitä, että MUN käytössäni toimii, joku muu ei välttämättä tykkää.

Joo, kuten tuossa Sam jo mainitsikin, kymppituumaset erottelee paremmin ja sitten kun vielä lisätään se diskanttitorvi niin se oikea soundi kuhunkin tilanteeseen on helpompi hakea kuin pelkällä yhdellä 15-tuumasella.

Toisaalta jossain perusrock-coverbändissä 15" toimis aivan hyvin yksinään.
JK
31.05.2004 09:49:52
Toisaalta jossain perusrock-coverbändissä 15" toimis aivan hyvin yksinään.

Juuri tätä soitetaan :) ja se pilli (tweeteri) on poiskytkettynä.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Niskamies
31.05.2004 09:52:47
Ainoa ongelma mikä tossa pelkässä 4*10" kasassa on huonoa on sen ultimaalisen botnen puuttuminen. Kyllä sitä botnea on runsaasti, mutta voisi olla vielä enemmän. Kun ei Ashdown tee 1*18" kaappia, taitaa olla pienempiin "tyytyminen".
paavi
31.05.2004 09:55:50
Juuri tätä soitetaan :) ja se pilli (tweeteri) on poiskytkettynä.

Niinpä. ;)
Johannes_t
31.05.2004 09:57:00

Ainoa ongelma mikä tossa pelkässä 4*10" kasassa on huonoa on sen ultimaalisen botnen puuttuminen. Kyllä sitä botnea on runsaasti, mutta voisi olla vielä enemmän. Kun ei Ashdown tee 1*18" kaappia, taitaa olla pienempiin "tyytyminen".

Njaa. Niillä keikoilla, joilla tuota "ultimaalista botnea" saattaisit tarvita, on varmasti PA jonka subbarin kautta miksuuttaja sitä botnea lyö, jos siihen tuntee tarvetta. Lavalle jos tunget alapäätä "ultimaalisesti", eli liikaa, tulevat rumpali ja kitaristi lyömään turpaan. Solistia ei tarvitse pelätä, hän ei ymmärrä mistään mitään ;)
Niskamies
31.05.2004 10:01:46
Njaa. Niillä keikoilla, joilla tuota "ultimaalista botnea" saattaisit tarvita, on varmasti PA jonka subbarin kautta miksuuttaja sitä botnea lyö, jos siihen tuntee tarvetta. Lavalle jos tunget alapäätä "ultimaalisesti", eli liikaa, tulevat rumpali ja kitaristi lyömään turpaan. Solistia ei tarvitse pelätä, hän ei ymmärrä mistään mitään ;)

Juu, onhan toi totta. Tarkotinpa kuitenkin vaan sitä että tumppu-flätti soitto kuulostaa mielestäni paremmalta 1*15" kaapin kautta kuin 4*10" kaapin kautta. Mutta mie en soitakkaan tumppusaundeilla, vaan keskialueen murinasaundeilla:)
vanttera
31.05.2004 10:10:55
15. mielellään useita, esim. 4.
"Muista et mä tuun kahes minuutis." K100#5
Esko Deel
31.05.2004 10:14:44
Mulla on käytössä 4x10, sekä 2x15. Yleensä keikoille raahaan ainoastaan tuon kymppikaapin, joka on minulle täysin riittävä.
2x15 kaapin ostin varmuuden vuoksi tulevaisuuden tarpeita silmälläpitäen ja onhan se kiva kun treeneissä jytisee.

Hankintaan kuitenkin loppupeleissä vaikutti "tappiin viritetty" pakettihinta.
...
absqua
31.05.2004 10:16:37

Totta turiset.
Lisäksi siihen ultimaaliseen botneen tarvitaan myös raakaa vahvistintehoa rutkasti, jolloin joutuu syömään TOSI paljon että jaksaa kantaa vahvareita. ;-)

Mun katsannossani sekä 10" että 15" ovat lähellä sydäntä.
Omat kamat on tällä hetkellä lähinnä 10-pohjaisia, mutta toisaalta hyvät kamat soundaavat hyvältä ihan kaikilla ämyreillä IMO. Eli enpä osaa lähteä hehkuttamaan ehdottomasti jompaakumpaa. Välimallin 2x10 + 1x15 -systeemit ovat epäilemättä hyvä kombinaatio.

Muutenkin nuo peruskliseet (10" = napakka, erotteleva, 15" = tuhti, hidas, humiseva) ovat vähän valheelliset vaikkakin suuntaa antavat. Poikkeuksia kun on molemmissa joka suuntaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rattledad
31.05.2004 10:17:47

Tarkotinpa kuitenkin vaan sitä että tumppu-flätti soitto kuulostaa mielestäni paremmalta 1*15" kaapin kautta kuin 4*10" kaapin kautta.

Kuulostaako? Luulisi, että presari hiottujen kielien kanssa sopisi 1x15 kaapin kanssa, mutta tumppusoundissa olisi hyvä olla sellaista tiukkuutta minkä liittää helposti kymppeihin. Tiedä sitten minkä verran on kyse pelkistä mielikuvista?

Rantasaunan 2x10 suljetut osastot (vs. refleksikotelo) varmaankin antaa tiukan soundin, mutta joskus kokeilemassani Warwickin 1x15 combossakaan ei kartio tuntunut lepattavan mitenkään holtittomasti. Ehkäpä vahvistimessa pitää olla sopivasti tehoa jotta kaiutin toimii niin kuin on tarkoitus eikä pelkkään kartion kokoon kannata tuijottaa liikaa?
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're a bug."
Keny
31.05.2004 10:22:49
15. mielellään useita, esim. 4.

Heh juu,se on vähän niinku Sting joka käyttää vaan 18 tuumasia.

Ittellä on tällä hetkellä 4X10 ja2X10 sillai et räkki on niiden väliussä niin se 2X10 toimii hyvin monitorina myös.
Jos menee pikku keikalle niin ottaa vaan sen 2x10 ja nupin mukaan.

Aikoinaan mullakin oli 1X15 ja 4X10 sen päällä mut jotenki noi kympit sopii mun soittotyyliin paremmin ja kyllä niistä sitä botnnee saa ihan tarpeeks vaikka niskis oli sitä mieltä et joku siit puuttuu.

8X10 on kans aika kiva laitos tosin sen roudaaminen ei oo kovin kivaa.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Niskamies
31.05.2004 10:32:35
Kuulostaako? Luulisi, että presari hiottujen kielien kanssa sopisi 1x15 kaapin kanssa, mutta tumppusoundissa olisi hyvä olla sellaista tiukkuutta minkä liittää helposti kymppeihin. Tiedä sitten minkä verran on kyse pelkistä mielikuvista?

No mä tarkotan tolla tumpulla lähinnä presari-flätti yhdistelmää, ja se yhdistelmä mun mielestä paremmin isoilla elementeillä.
chief
31.05.2004 10:35:24 (muokattu 31.05.2004 10:38:19)
Hmmm.... Onko jengillä tylsää töissä kun tunnin sisään on melkein kaikki "vakkarit" sanoneet sanansa? ;)

Mulla on piakkoin kamojen uusiminen edessä ja varmaankin päädyn 4x10" kaappiin. Jostain syystä on vaan sellanen mielikuva että se vois toimia aika hyvin mun tarpeisiin. Ja jos yhen kaapin vaan ostan (budjetilla mennään) ni se vois olla se 4x10".

EDIT: Aikoinaan mullakin oli 1X15 ja 4X10 sen päällä mut jotenki noi kympit sopii mun soittotyyliin paremmin ja kyllä niistä sitä botnnee saa ihan tarpeeks vaikka niskis oli sitä mieltä et joku siit puuttuu.

Viikonloppuna olin katomassa Tolosta London Pubissa ja basisti Jan Simonsilla oli Ampegin 6x10" kaappi. Siitä ainakin tuli sen verran tökyä että se peitti pari kappaletta kitaristeja alleen... tosin ne kitaraskobet olivat hiukan nurkan takana. Tosiaan megabotne on ihan jees mutta bändin kanssa kun mennään ni kantsii ottaa muutkin huomioon.
Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi. -Schopenhauer
Niskamies
31.05.2004 10:38:34
Hmmm.... Onko jengillä tylsää töissä kun tunnin sisään on melkein kaikki "vakkarit" sanoneet sanansa? ;)

Kesäloma, vihdoin ja viimein.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)