poppamies 26.06.2004 23:56:32 (muokattu 27.06.2004 20:41:19) | |
---|
No niin. Mulla on tuollainen tämän kesän "mini" projekti menossa transkriptoida joitain James Jamerson'in bassolinjoja. Ensimmäinen Four Tops'in "Reach Out" on valmiina kotisivullani (nuotteina ja tabulatuurina). Mahdolliset korjaukset otetaan nöyrästi vastaan.. "G-strings are for strippers" |
Jalmus 27.06.2004 19:21:51 | |
---|
Miksi ihmeessä näet vaivan tehdä tarnskriptioita biiseistä, joista on tehty jo kokonainen kirja: Standing in the shadows of Motown. |
Johannes_t 27.06.2004 20:15:57 | |
---|
Pitäähän sitä harrastuksia olla! Ja aika hyvä harrastus onkin... |
pardy 27.06.2004 20:23:55 | |
---|
Miksi ihmeessä näet vaivan tehdä tarnskriptioita biiseistä, joista on tehty jo kokonainen kirja: Standing in the shadows of Motown. Mielestäni se on vähän sama kuin kysyisi: "Miksi soitat bassoa kun maailmassa on muutenkin basisteja tarpeeksi?" Harrastus on harrastus, ei silloin mietitä välttämättä niin tarkkaan sitä lopputulosta tai ylipäätänsä sitä että onko joku tehnyt saman joskus aiemmin. "Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni |
Epämuusikko 27.06.2004 20:47:09 (muokattu 27.06.2004 20:52:25) | |
---|
Jos jotain on nuotteina valmiiksi, on sen a) harjoittelemiseen ryhtymisellä suurempi kynnys, ja b) harjoittelu itsessään erilaista kuin silloin, jos sen on joutunut itse poimimaan ja samalla soittimen ääressä tapailemaan. IMHO, vaikka en basisti olekaan. EDIT: Eikö olekin aivan loistava kappale tämä "Reach Out"? Munsta se on aivan helmi, pieksee monet muut soul-renkutukset, aina sitä kuullessaan tulee hyvä hviilis. Svengi on vain tehokeino |
poppamies 27.06.2004 20:55:41 | |
---|
No pitäisi nämä kappaleet jättää soittamatta vain sen takia että Jamerson on ne jo kerran soittanut? Tai pitäisikö jättää nuotintamatta vain sen takia että joku on ne jo kerran kirjoittanut? Onhan tuo kirja olemassa mutta ei minulla. Eikä varmasti monella muullakaan. Ja vielä. Kun minä transkriptoin sen itse niin se on minun oma "näkemys" bassolinjasta ja voin sen jakaa muillekin. Sitten on aivan eri asia että pääsee aivan eri tavalla sisälle kappaleeseen ja jätkän soittotyyliin kun sen transkriptoi itse. Suosittelen lämpimästi! "G-strings are for strippers" |
lfc 28.06.2004 13:42:35 | |
---|
Miksi ihmeessä näet vaivan tehdä tarnskriptioita biiseistä, joista on tehty jo kokonainen kirja: Standing in the shadows of Motown. Transkriptointihan on melkein parasta harjoitusta itse soittamisen lisäksi. Se kehittää sekä korvaa, että nuottienlukutaitoa. Life is a game, that's never too lame. |
Bassballs 30.06.2004 09:00:29 | |
---|
Miksi ihmeessä näet vaivan tehdä tarnskriptioita biiseistä, joista on tehty jo kokonainen kirja: Standing in the shadows of Motown. Tosimies transkriptaa itse. Luuserin valinta on hakea kirjasta. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, joista en pidä: On ihan hyviä tyyppejä ja täysiä persreikiä. Sinä kuulut niistä ensimmäisiin. |
käki 01.07.2004 00:47:19 (muokattu 01.07.2004 00:50:08) | |
---|
Miksi ihmeessä näet vaivan tehdä tarnskriptioita biiseistä, joista on tehty jo kokonainen kirja: Standing in the shadows of Motown. Joissain transskriptioissa on myös virheitä, jolloin on hyvä ottaa epäkohta esiin ja valistaa kanssabasisteja. En kyllä väitä että tuossa kirjassa niin olisi. En ole siihen tutustunut. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
absqua 01.07.2004 10:22:55 | |
---|
Ihan hyvältä tuo transkriptio näyttää minusta. Ekana tosin kiinnitin huomion sävellajiin joka on muistikuvani mukaan Gb-duuri/Eb-molli, eli 6 alennusta, ei neljä. Sitä itse bassolinjaa en kehtaa ruveta ruotimaan tässä edes suht tuoreiden muistikuvien perusteella, koska tästä Jamersonin linjasta en ole itse tehnyt transkriptiota, vaan olen soitellut tuon em. kirjan nuotinnosta ainoastaan. Reach Out-biisiä on tullut erinäisillä keikoillakin soitettua, mutta ihan omasta elämästä silloin. Ihan vaan vinkkinä: Jos haluat parantaa nuottiesi luettavuutta, niin biisin eri osien nimet A, B, etc. laatikoituina selkeyttäisivät nuottikuvaa paljon. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |