Aihe: Hartken bassonuppi ja kaappi? Vai kombo?
1 2
trippe
20.06.2004 23:09:16

Olisin ostelemassa hartken basso kamaa..eli olis eholla tollanen hartken vx 410 kaappi. Siinä on 4x10" elementit, 400w, 8ohm ja sit ajattelin pistää tollasen 3500 bass top nupin.
Oli onko hyvä yhdistelmä, vai kannattasko pistää tollanen kickback 15"kombo?

Vehkeet pitäs taipua humpasta heavyyn.
"Liike lähtee lantiosta"
poppamies
20.06.2004 23:40:35 (muokattu 20.06.2004 23:40:58)

No vähän kakspiippuinen juttu. Jos joudut paljon roudaamaan vahvistinta combo voi olla OK. Jos haet "ultimate" soundia ja painetta , ja sellaiset kamat millä kehtaat soittaa vuosienkin päästä, eik roudaus ole ongelma suosittelen ehdottomasti nuppikaappi yhdistelmän.
"G-strings are for strippers"
chief
21.06.2004 00:47:14
Itse en lähtisi kovin äänekkäisiin heavykinkereihin 15" pikkukombolla. Eli jos tarvetta on taipua humpasta heviin niin ostaisin mieluummin nuppi ja kaappi -yhdistelmän jota voi vieläpä laajentaa (tai supistaa) tarpeen mukaan.
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
onde
21.06.2004 01:21:25
Kombot on koti soittoon ja keikalle vehkeet, että ittekin kuulee ilman monitoreja! Huom. Hartkejen hinnat tulleet alas joten miks vx kun edulliseen hintaan tarjolla XL:ää! Hartken nupeista en puhu mitään! On ollut huonoja kokemuksia!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Niskamies
21.06.2004 10:11:18
Itse olin jossain vaiheessa hankkimassa VX:ää, mutta se soundi vaan oli jotenkin tuhnu ja ponneton siinä 4*10" kaapissa. Sitä en suositele. En myöskään suosittele XL.ää, koska ainakaan itse en diggaa siitä alumiinikartion "kolkkoudesta". Mutta makuasioita ovat nämä. Jonkun pahviokartiosen kuitenkin hommaisin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
basistivol666
21.06.2004 14:00:24
Toi roudaus on kyllä yksi niistä avain kysymyksistä. Kyllähän sitä comboa on todella paljon helpompi roudata, että jos tilanne on se, että roudausta tulee olemaan ns"normaalia" (->keikalle->reenikämpälle->keikalle->reenikämpälle...) enemmän niin kyllä se combo riittää. Kyllähän siitä ääntä saa kuitenkin yksinäänkin lähtemään ihan hyvin. Mutta kyllähän se kaappi+nuppi on sitten se kovempi luu kun nyt monipuolista saundia haet kerran jne.
Elintärkeät nesteet valuvat hukkaan
trippe
21.06.2004 21:51:13

Hartken nupeista en puhu mitään! On ollut huonoja kokemuksia!

Mitäs tuolla tarkotat? meinaatko ettei kestä?
"Liike lähtee lantiosta"
trippe
21.06.2004 21:59:45

Sanokaapa sit mitä merkkiä kanttis katsoa?

Siis nuppi ja kaappi, jossa olis potkua väh. 150w mut kiva olis jos sitä olis yli 300w.

Hintaluokka olis 700-900e
"Liike lähtee lantiosta"
basistivol666
21.06.2004 22:09:05
Sanokaapa sit mitä merkkiä kanttis katsoa?

Siis nuppi ja kaappi, jossa olis potkua väh. 150w mut kiva olis jos sitä olis yli 300w.

Hintaluokka olis 700-900e

Toi sun antama hintahaarukka ei taida ihan riittää... menee kyl yli tonnin.
Elintärkeät nesteet valuvat hukkaan
onde
22.06.2004 01:35:35
Mitäs tuolla tarkotat? meinaatko ettei kestä?

Kyllä kestää ja potkua riittää! Tais olla se mun 3500:n maanantai peli, kun oli ollut päällä tunnin verran, niin soundi muuttu plösöks ja tein saman havainnon kaverin 3500:sta!
onde
22.06.2004 01:38:03 (muokattu 22.06.2004 01:43:34)
Itse olin jossain vaiheessa hankkimassa VX:ää, mutta se soundi vaan oli jotenkin tuhnu ja ponneton siinä 4*10" kaapissa. Sitä en suositele. En myöskään suosittele XL.ää, koska ainakaan itse en diggaa siitä alumiinikartion "kolkkoudesta". Mutta makuasioita ovat nämä. Jonkun pahviokartiosen kuitenkin hommaisin.

Tietääkseni diggaat Jaco Pastoriusta joka käytti Hartken kaappeja.Oliko Jacon soundi kolkko? Täällä Tampereen suunnalla eräs musiikkiliike myi Hartkea monta vuotta ja silloin ne oli aina parhaimpia kaappeja, mutta kun lopettivat myynnin niin niitten soundi muuttui yhtäkkiä kans kolkoks ja ala-arvoisiks!? No kuten Niskamies sanoi nää on makuasioita!
Niskamies
22.06.2004 10:19:09
Tietääkseni diggaat Jaco Pastoriusta joka käytti Hartken kaappeja.Oliko Jacon soundi kolkko? Täällä Tampereen suunnalla eräs musiikkiliike myi Hartkea monta vuotta ja silloin ne oli aina parhaimpia kaappeja, mutta kun lopettivat myynnin niin niitten soundi muuttui yhtäkkiä kans kolkoks ja ala-arvoisiks!? No kuten Niskamies sanoi nää on makuasioita!

Mä oon aina luullu että Jaco käytti Acousticin nuppeja ja kaappeja, mutta voin olla väärässä. Sitäpaitsi mun mielestä yks parhaista bassosoundeista löytyy jacon nimikkolevyltä, jossa basso on vedettu suoraan pöytään.

Mutta mun mielestä VX ja XL oli kolkkoja, ainakin omaan Ashdowniin verrattuna.
Karlsson
22.06.2004 10:35:08
Mä oon aina luullu että Jaco käytti Acousticin nuppeja ja kaappeja, mutta voin olla väärässä. Sitäpaitsi mun mielestä yks parhaista bassosoundeista löytyy jacon nimikkolevyltä, jossa basso on vedettu suoraan pöytään.

Eiku, ekat Hartken kaapit tehtiin nimenomaan Jocoa varten ja hänen toivomuksestaan.

Tosta lisää infoa:
http://www.jacopastorius.com/features/writings/hartke.asp

Ja munsta se Hartke ei ole kolkko mitenkään. Eikä "metallinen", niinkuin usein väitetään.
"if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla
chief
22.06.2004 15:18:29

Ootkos kokeillu ajaa noita kaikkia kaappeja samalla vahvistimella ja samalla bassolla? Niinku vertaillu sillee.
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
Teijo K.
22.06.2004 15:27:00

Hartken alukartioiset kaapit tuntuu kyllä jakavan porukkaa enemmän kuin mikään muu kaappi. Minä en pidä soundistaan, enkä itselle hommaisi, mutta moni tykkää. Ainoa mitä voi Hartken suhteen suositella, on että avoimin mielin menee vain kokeilemaan. Tykkää sitten tai ei.

Itse sain aivan ylimaallisen käsityksen aikoinaan Hartkesta lehtien kautta, ja aina ajattelin että tuon on oltava paras. Hirveä petymys kun sitten lopulta pääsin kokeilemaan sellaista. En pitänyt yhtään. Rahaa en moisesta maksaisi, mutta käytän kyllä jos yhteiskeikalla Hartke on bassokamoina.
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
Teijo K.
22.06.2004 15:34:32 (muokattu 22.06.2004 15:41:49)

Eiku, ekat Hartken kaapit tehtiin nimenomaan Jocoa varten ja hänen toivomuksestaan.

Tosta lisää infoa:
http://www.jacopastorius.com/features/writings/hartke.asp

Ja munsta se Hartke ei ole kolkko mitenkään. Eikä "metallinen", niinkuin usein väitetään.

Ensimmäinen Hartken kaappi tehty -84, eli aika ehtoopuolella Jacon uraa. Alkoi konserttisalitkin olla enemmän pikkubaaria ja koripallokenttää tuossa vaiheessa. Kyllä niissä essentiaaleissa änityksissä kuullaan jotain ihan muuta soundia. Haiskahtaa puhtasti markkinointikikalta.

Ps. Lisäksi Milkowskin kirjakin mainitsee Jacon käyttäneen ihan viimisimmissäkin esiintymisissään nimenomaan Acousticin laitteita. Esim. -85 kuvatussa opetusvideossa.
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
Johannes_t
22.06.2004 16:15:12

Hartken alukartioiset kaapit tuntuu kyllä jakavan porukkaa enemmän kuin mikään muu kaappi.

Johtuneekohan siitä, että kyseiseen aiheeseen "pitää" olla mielipide, vaikkei kokemusta aiheen tiimoilta varsinaisesti olisikaan?

Viimeisen puolenvuoden ajan olen käyttänyt erään projektin parissa Hartken läjää (1x15, 4x10 ja Hartken nuppi, mallia en muista) ja eipä tuo soittaminen sen vastenmielisempää ole ollut. Siitä en sitten osaa sanoa, kuinka monipuolisia nuo ovat, merkitsee mulle hirvittävän paljon kamoja valittaessa.
trippe
22.06.2004 23:21:54

Mun käsitääkseni noi Acousticin kampeet on aika kalliin puoleisia, vai?
"Liike lähtee lantiosta"
Karlsson
23.06.2004 08:03:29
Ensimmäinen Hartken kaappi tehty -84, eli aika ehtoopuolella Jacon uraa. Alkoi konserttisalitkin olla enemmän pikkubaaria ja koripallokenttää tuossa vaiheessa. Kyllä niissä essentiaaleissa änityksissä kuullaan jotain ihan muuta soundia. Haiskahtaa puhtasti markkinointikikalta.

Ps. Lisäksi Milkowskin kirjakin mainitsee Jacon käyttäneen ihan viimisimmissäkin esiintymisissään nimenomaan Acousticin laitteita. Esim. -85 kuvatussa opetusvideossa.

Juu, en minä sitä, että se jacon soundi olisi Hartkesta lähtöisin vaan, että hänellä oli joku osuus alumiinikartioisten kaappien historiassa.

Hmm, tulipa mieleen että jenkeissä oli 90-luvulla kaappivaslmistaja Bullfrog, jolla oli myös metallikartioisia kaappeja. Heidän elementtinsä olivat vain tyylikkäästi kullan värisiä. Onkohan koko puljua enää olemassa?
"if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla
Niskamies
23.06.2004 11:54:49
Mun käsitääkseni noi Acousticin kampeet on aika kalliin puoleisia, vai?

Tuskin ne sillon 70-luvulla oli, kun ne tehtiin. Nykyjään on, kun on sitä nimeä, ainakin Jacon ansiosta. En tiedä muita ketkä Acousticcia olisi käyttäneet. Ketäs on?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)