Aihe: Äänitys 1 | |
---|---|
![]() 17.11.2004 13:46:01 | |
Miten vedätte bassonne purkkiin? Mulla on tapana äänittää bassoraidat suoraan pöytään di-boksin läpi. Kompressoin pahimmat piikit pois noin -10db kynnyksen yläpuolelta. Usein leikkaan bassotaajuuksia noin 80 hertsistä alaspäin 3db niin jää enemmän pelivaraa, ja jos biisin saundimaailma kaipaa enemmän mikitetyn kuuloista metakkaa, niin korostan bassoraitaa about 2khz:n kohdalta; siten, että tulee lievää kalatusta tuomaan enemmän presenssiä saundille. Joskus tulee kikkailtua mikitysten ja monikaistakompressioiden ym. kikkailujen kanssa, mutta yleensä perustoimiva saundi syntyy tuolla edellä mainitulla tekniikalla. ja tämä on siis totuus | |
![]() 17.11.2004 13:55:20 | |
Miten vedätte bassonne purkkiin? Mulla on tapana äänittää bassoraidat suoraan pöytään di-boksin läpi. Kompressoin pahimmat piikit pois noin -10db kynnyksen yläpuolelta. Usein leikkaan bassotaajuuksia noin 80 hertsistä alaspäin 3db niin jää enemmän pelivaraa, ja jos biisin saundimaailma kaipaa enemmän mikitetyn kuuloista metakkaa, niin korostan bassoraitaa about 2khz:n kohdalta; siten, että tulee lievää kalatusta tuomaan enemmän presenssiä saundille. Joskus tulee kikkailtua mikitysten ja monikaistakompressioiden ym. kikkailujen kanssa, mutta yleensä perustoimiva saundi syntyy tuolla edellä mainitulla tekniikalla. Mä otan basson yleensä kahelle raidalle, joko yks mikki ja DI, tai kaks mikkiä. Sopiva kompressio ja eq sissänmennessä ja sitten miksatessa tarpeen mukaan lisää. Pelkkää DI-soundia en kyllä oikein fanita. -extreme action metalcore-
www.scorched.org | |
![]() 17.11.2004 13:58:11 | |
Nupista DI suoraan pöytään on yleensä riittäny mulle.Joskus on kiva mikittää ämyri niin et on kaks raitaa minkä kanssa sitte touhuu.Livedemoja kun tehään niin se DI nupista riittää hyvin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
![]() 17.11.2004 13:58:57 | |
Riippuu aika paljon resursseista, projektista, musatyylistä jne. Mutta nyrkkisääntönä oon pitänyt, että nauhoitettavassa soundissa pitää olla jotain, mistä voi sitten tarvittaessa leikata. Eli mielummin liikaa kamaa kuin liian vähän. | |
![]() 17.11.2004 14:09:57 | |
Mä en tohdi sisäänotossa equtella tai muutenkaan säätää yhtään. Paitti gainin, hoh. Yleensä pyrin ottamaan sekä nupin DI:stä, että mikrofonilla kaapin edestä. AKG:n se perus-bassarimikki (D112?) on osoittautunut tässä oikein muikeasoundiseksi. Kompressoinnit, equilut sun muut tehdään sitten biisin mukaan miksausvaiheessa, ja menevät vähän joka kerta eri tavalla, riippuen siitä, mitä tarvitaan. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy | |
![]() 17.11.2004 14:55:56 | |
Yleensä suoraan pöytään. Ja jos jaksaa, niin sitte virittää jonkun styrkkari-mikityssysteemin. Styrkkareiden kanssa oon huomannu semmosen jutskan, että mitä erilaisempi soundi on suoraan saundiin verrattuna, niin sitä todennäköisemmin sitä tulee käytettyä. Esim. viime sessioissa basso vedettiin halvan Craten 15w kitaravahvistimen läpi, ja hyvin toimi. Ja etukäteen yritän miettiä mahdollisimman tarkkaan, minkälaista saundia lähtee hakemaan. Basson, kielten, vaahtomuovien yms. vaihtelulla saa vaikutettua atakkiin helpommin kuin sitten miksausvaiheessa. Shack! | |
![]() 17.11.2004 15:02:46 | |
Ja etukäteen yritän miettiä mahdollisimman tarkkaan, minkälaista saundia lähtee hakemaan. Basson, kielten, vaahtomuovien yms. vaihtelulla saa vaikutettua atakkiin helpommin kuin sitten miksausvaiheessa. Samoilla linjoilla. Yleensä linja suoraan nupin DI:stä ja lisäksi yksi raita mikillä ämyristä. Viimeeksi oli käytössä juuri hankittu MXR:n M-80 Di ja toimi helvetin hyvin. Suosittelen. Tykkään myös ajaa signaalia putkietuasteesta hieman ruvelle, jolloin soundista tulee hieman rujompi, mutta ah niin funk. Dirt keeps the funk. "Jargon!!!!" | |
![]() 17.11.2004 17:25:14 | |
Ja etukäteen yritän miettiä mahdollisimman tarkkaan, minkälaista saundia lähtee hakemaan. Basson, kielten, vaahtomuovien yms. vaihtelulla saa vaikutettua atakkiin helpommin kuin sitten miksausvaiheessa. Niin joo, ei tullut edes ajateltua että sitä bassoa saattais äänittäessä soittaa itse. :-) "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy | |
![]() 17.11.2004 17:42:17 | |
Viimeeksi oli käytössä juuri hankittu MXR:n M-80 Di ja toimi helvetin hyvin. Onks toi MXR samantyyppinen vehje kun se Sansamp Bassdriver DI? Ainakin speksien puolesta näytti hyvältä. Ja mikä tärkeintä, onko kallis? Shack! | |
![]() 17.11.2004 18:27:14 | |
Itselläni uudella demolla meni siten että tuli 3bassoraitaa joista miksattiin se hyvä saundi sitten kun niitä sekoitti keskenään... eli laitettiin silleen että: mikitetty vahvistin, suoraan Di poksista pöytään ja kolmas oli suoraan särön läpi... oltiin kyllä äänittäjän kanssa tyytyväisiä saundiin :) saundia voi kuunnella www.mikseri.net/frostburn osoitteesta ja tuolta "are there roses on my grave" latailkaa :) jepapeppis! | |
![]() 17.11.2004 18:27:15 | |
Onks toi MXR samantyyppinen vehje kun se Sansamp Bassdriver DI? On joo särö-etunen-Di, mutta siinä on SansAmpiin verrattuna keskialuesäätö, 2-kanavaa ja gate. Ehkä vähän monipuolisempi. Tosin Sans saattaa ehkä saundata paremmalle DI-käytössä, jos Ampeg-rähinää tahtoo narulle. Ainakin speksien puolesta näytti hyvältä. Ja mikä tärkeintä, onko kallis? Noin 200 eli samanhintainen. Onko mumoja? 8-= | |
![]() 17.11.2004 20:51:09 | |
Onks toi MXR samantyyppinen vehje kun se Sansamp Bassdriver DI? Ainakin speksien puolesta näytti hyvältä. Ja mikä tärkeintä, onko kallis? mulla oli ja myin, en tykänny siitä säröstä. ihan asiallinen peli sinänsä, ja hemmetin jämäkän olonen esim uudempiin sansampeihin verrattuna. Pitsooojaa on monenlaisiaaaa... | |
![]() 17.11.2004 21:38:10 | |
Omissa kotistudiovirityksissä olen käyttänyt ARTin halpaa putkietusta, toimii mielestäni basson kanssa yllättävän hyvin. Sisään ilman mitään jippoja, kaikki käsittely tapahtuu jälkikäteen plugareilla. EQutukset biisin ja projektin mukaan, pääsääntöisesti kuitenkin aika hillitysti. Laiskana miehenä kompuroin yleensä suht reilulla kädellä, harvemmin sitä mitään audiofiilikamaa tulee tehtyä ;-) Omissa jutuissa suosin puhdasta DI-soundia, mutta jos johonkin proggikseen kaivataan räyhäkkäämpää menoa, kloonaan bassoraidan ja maustan toista raitaa (VAROITUS: putkipuritaaneilla voi nyt mennä kahvit väärään kurkkuun) Amplitube-plugarilla. Sitten miksaan keskenään maun mukaan. Vieraassa studiossa jätän homman äänittäjän haltuun. Jos hän haluaa mikitellä kaappia tms. niin siitä vaan, mutta itse en ala vaatimaan. Suoraan tiskiin käy hyvin. | |
![]() 18.11.2004 10:32:22 | |
Onks toi MXR samantyyppinen vehje kun se Sansamp Bassdriver DI? Ainakin speksien puolesta näytti hyvältä. Ja mikä tärkeintä, onko kallis? MXR:ssä särön saa erikseen kytkimellä päältä tai pois. Sansampissa se oli muistaakseni joko kokoajan päällä tai ei. Puhdas soundi on kyllä mahtava, särö jakaa mielipiteitä; on ehkä enemmän soveltuva hevikäyttöön kuin SVT-fiilistelyyn. Mutta toimii mulle. Hinta oli Levytukussa muistaakseni samaa luokkaa Sansampin kanssa. "Jargon!!!!" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)