ozmo 15.11.2004 14:05:33 | |
---|
Eli tilanne on tämä: Mulla on Ibanez beissi, jossa on luthite body. Jostain kumman syystä luthite on ollut parin tallan ruuvin ympärillä haurasta ---> luthite on "murennut" hiukan ja talla on puoliksi irti bodysta. Ajattelin korjata tämän perinteisellä "tulitikku katkaistaan reikään puuliiman kera, ja sit vaan ruuvi siihen niin pitäis pysyä" menetelmällä. (kai tämä on järkevin/ainoa tapa..?) MUTTA, koska materiaalina ei ole puu, vaan luthite (mistä ikinä sitten koostuukaan, en tiedä?!) niin millaista liimaa kannattaisi käyttää? Löysin kaapista tällaisen "Bostik kontaktiliima" tuubin, minkä pitäisi liimata kumia, nahkaa, metallia, laminaattia ym. Oisko toi hyvä? Kellään ollu vastaavanlaisia ongelmia? |
rijopu 15.11.2004 16:04:02 | |
---|
Kakskomponenttiliimat pitäisi toimia tollaiseen hyvin. No, se on semmoista suomalaista... |
SaBer 15.11.2004 16:42:08 | |
---|
Kontaktiliima on tarkoitettu lähinnä 'pintojen' yhteenliittämiseen. Ei ole hyvä tuohon. Kokeilepa kysyä "elektroniikka ja soitinrakennus"-osastolta. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
ozmo 15.11.2004 20:28:08 | |
---|
Kakskomponenttiliimat Eli siis niitä liimoja mis kahen eri tuubin sisällöt sekotetaan silleen keskenään? (sori ku en oikein tiedä mitään. =)) |
poppamies 15.11.2004 20:38:41 (muokattu 15.11.2004 20:39:42) | |
---|
Tuollaiseen korjaukseen soveltuu todennäköiseti parhaiten joku Plastic Padding tyyppinen täyttävä ja kovaksi kuivuva täyttömassa. Tottakai sinun on sitten porattava reiät uudestaan mutta olen melko vakuuttunut että kitarasta tulee kuin uusi. "G-strings are for strippers" |
ozmo 15.11.2004 20:56:19 | |
---|
Tuollaiseen korjaukseen soveltuu todennäköiseti parhaiten joku Plastic Padding tyyppinen täyttävä ja kovaksi kuivuva täyttömassa. Tottakai sinun on sitten porattava reiät uudestaan mutta olen melko vakuuttunut että kitarasta tulee kuin uusi. Siis laitan tollasta töhnää sinne reikään, annan kovettua, poraan uudet reiät ja ruuvaan sit tallan takas kiinni? Onkos tollaset massat miten sitkeitä sit ku ne on kovettunu? Meinaan, ettei vaan sit uudestaan murenis... |
Cornflake 15.11.2004 21:21:03 | |
---|
ozmo: Onkos tollaset massat miten sitkeitä sit ku ne on kovettunu? Meinaan, ettei vaan sit uudestaan murenis... Riippuu massasta, mutta aika pätevää kamaa nämä perus palstic Puddingit jo nytkypäivänä ovat. Ennemminkin huolena on itse se runko - jos se ei kestä niin ihan sama mitä massaa siihen isket. Jos isket puddingilla tai vastaavalla niin pohja on kaiken a ja o: Kun täytät reikää niin katso että se on puhdas liasta ja siitä murusta. Itse reikää ei kannata hioa siistiksi, mitä röpelöisempi se tartuntapinta siellä on sen paremmin massa tarttuu. Kunhan saat sörkittyä sitä joka rakoon. Mitä enempi tartuntaa sen parempi. Koita myös täyttää massalla niin ettei jää tyhjiä koloja sisään. Tuppaavat myös kutistumaan kovettuessaan -> jos jää pintaan voi olla pienen lopputäytön paikka jos siltä tuntuu. |
vrajala 18.11.2004 13:01:06 | |
---|
Mä laittaisin puutikun polyuretaaniliimalla. Se kun on tähän asti ottanut kiinni kaikkeen muuhun kokeilemaani paitsi siihen paperiin, jota käytetään 2-puoleisen teipin rullaamiseen. Mutta ehkei tota hommaa varten kannata ostaa kympin liimapurkkia. Jos on kyse pienestä ruuvireiästä, pelkkä epoksiliima todennäköisesti riittää (nuohan ovat siis niitä 2-komponenttiliimoja, toki on niitä muitakin). Epoksit kuivuvat sitkeiksi ja lujiksi ja ottavat kiinni melkein mihin vaan. Halvimmillaan käyttökelpoista tavaraa saa alle vitosella ja sille tulee todennäköisesti muutakin käyttöä. Juu, varmast näi, mää kysyi? |