Aihe: EQ:n käyttö
1
chief
12.12.2004 23:53:51
Tervehdys arvon basistit!

Ajattelinpa väsätä tälläisen topikin kun tästä aiheesta ei muistaakseni ole jauhattu ihan äskettäin. Jos tähän tulee paljon juttua niin olisiko tästä jopa aihetta FAQ:ksi?

-Miten käytätte omien vahvistimienne ekvalisaattoria?
-Korostatteko vai leikkaatteko joitakin taajuuksia?
-Miten keikkapaikan/treenikämpän akustiikka vaikuttaa nuppien asentoon?
-Onko kaikki flättinä?
-Haetteko EQ:lla jotain tiettyä soundia vai onko se vain pieniä korjauksia varten?
-Onko "hymy-EQ:n" voittanutta?

Itse yritän olla käyttämättä EQ:ta juurikaan. Mieluummin leikkelen kuin korostan. Esim. n. 500 hz kohdalta leikkaan hiukan jotta kitaralle ja koskettimille jäisi enemmän tilaa.
Häh?
Johannes_t
13.12.2004 00:02:14

Nyt ei kyllä pysty oikein ajattelemaan, Waitsin Tom liikuttaa...
...mutta joristaan nyt kuitenkin.

Bassoa ja trebleä hiukan korostan, riippuu bassosta ja bändistä. Keskitaajuuksia limitoin, ettei mene kitaroiden kanssa päällekkäin. Jos soundi ei pelaa jossain paikassa, väännän nappulaa.
Cornflake
13.12.2004 08:39:43
chief:

Muokkaan sillä soundiani, hör hör:-P

Sekä että. Pääsääntöisesti olen huomannut että seuraavanlainen toimii mulla / musiikissa jota soitan / bändini kanssa. Tämä siis suht ylimalkaisesti.

- Ihan pohjalta (n. 80Hz alaspäin) tarpeenmukaan pois. Alta 50Hz suht reippaastikkin. Veto tuo alapäähän mukavasti potkua.
- Ala-middleen tarpeenmukaan hitusen lisää (180 - 250 Hz)
- 500 - 800 Hz snadi leikkaus
- 2 - 6 kHz kieppeille pientä korostusta. Riippuu taas mistä roikkuu.

Vaikuttaahan se. Samoin muu bändi.

-Onko kaikki flättinä?

Ei, vaikkei tämä huonoin vaihtoehto olekaan. Ideaali-tilannehan tuo olisi. Toimisi minullakin jos soittaisin astetta leppoisampaa kamaa.

-Haetteko EQ:lla jotain tiettyä soundia vai onko se vain pieniä korjauksia varten?

Jotain tuosta väliltä. Pohjalta turhat pois, ala-middlestä sitä murinaa / leikkaavuutta joka tekee bassolle gutaa jos pitää erottua sotkun seasta. Yläosastolle sama filosofia. 2kHz kieppeillä lymyilevä plekun napsu on kanssa sopivassa suhteessa kiva juttu.

Keskialueen leikkaus taasen selventää peliä.

On.

Tuo on ihan kiva jos on tilaa. Tällöin alarekisteri vain täyttää tilan, ei potki. Aika "perinteisen" kuuloinen on. Ja välillä ihan mainio. Varsinkin jos on vähän leppoisampaa menoa. Muttei mun juttu ihan pääsääntöisesti.
Lick my lovepump! Redbound
Keny
13.12.2004 08:51:30
Fafnerissa korostan vähän bassoo ja treblee sekä alabasso kytkin on päällä.Keskiääniä leikkaan myös vähän.
Gain,comp ja drivenuppi on suunnilleen kello kahessatoista.

Noi säädöt toimii mulla melkein missä vaan ja treeniksellä myös.Ainoo mitä joutuu säätää on vola ja bassosta joskus leikkaan alapäätä biisin mukaan.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
KMT
13.12.2004 10:10:13

Kauheesti alapäätä ja hieman keskiääntä. Treble aika vähissä.
särö pedalli ihan hyvä black sabbath ääni keltanen ihan hyvä
Basismi
13.12.2004 11:09:47
Fafnerissa korostan vähän bassoo ja treblee sekä alabasso kytkin on päällä.

Fafnerissa se alabasso-nappi korostaa ihan järkyttävästi, muistaakseni 10dB. Omilla vehkeilläni en pystynyt sitä käyttämään, saiskohan sen modattua säädettäväksi...

Yleensä yritän mennä eq flättinä, mutta middlepuukon riipiessä korvia leikkeilen keskiääniä ja boostaan alapäätä.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
pardy
13.12.2004 11:10:16

Tervehdys arvon basistit!

Ajattelinpa väsätä tälläisen topikin kun tästä aiheesta ei muistaakseni ole jauhattu ihan äskettäin. Jos tähän tulee paljon juttua niin olisiko tästä jopa aihetta FAQ:ksi?

Noo, tuo maissimuro tuossa jo kertoikin lähes saman miten oman vahvarini eq:ta itsekin käytän: eli - Ihan pohjalta (n. 80Hz alaspäin) tarpeenmukaan pois. Alta 50Hz suht reippaastikkin. Veto tuo alapäähän mukavasti potkua.
- Ala-middleen tarpeenmukaan hitusen lisää (180 - 250 Hz)
- 500 - 800 Hz snadi leikkaus
- 2 - 6 kHz kieppeille pientä korostusta. Riippuu taas mistä roikkuu.

Mulla kuitenkin siten, että tuota alinta kaistaa (70Hz) en ole leikannut, vaan sitä hiukan jopa buustannut (n. 3dB), mutta sitten taas erillisestä kytkimestä vahvarissa leikannut bassoja. Middlejä olen kytkimellä buustannut, mutta yläpäät olen jättänyt rauhaan. Kuitenkin eq:lla siis hiukan buustannut niinkuin Cornflakekin.

No kyllä vaikuttaa selkeesti. Aiemmin ku meijän treenis oli tilapäisesti kitaristin autotallissa, ni soundit oli tosi kumeet, johtuen hirveestä tilan aiheuttamasta bassokaiusta. Nyt uudessa kämpässä kun on katossa ja yhdellä seinällä akustointilevyt ja lopuilla mattoa, sekä huoneen nurkissa vielä basstrapit, niin ei kaikua ole juuri lainkaan. Basso on tosi napakka ja tarkka, eikä peitä mitään muuta alleen kovillakaan volyymeillä. Loistava tila.

-Onko kaikki flättinä?

Ei. Sekä että. Kyllä.
Tätä kuunneltakoon.
Lou
13.12.2004 17:09:53

On.

:(

Toimii.
www.jermaine-rocks.com
Wil-J
13.12.2004 19:34:36
Mulla on aika paljon tapana käyttää kyllä :) asetuksia, mutta tarpeen vaatiessa leikkaan hieman trebleä poijes. Tosin riippuu paljon musiikista mitä soitetaan.
efunkelist
13.12.2004 21:02:47

"Lokinsiivet" on rokkibändissä myös toimiva :)

Kyllä se ihan tilanteesta riippuu miten equtellaan. Yleensä alimmat bassot pois turhia jymisemästä, ylempiä bassoja tai alempia middlejä saatan buustata vähän jos potkua ja botnea tarvitaan. Keskialuetta ja diskanttia sitten ruuvaillaan siten että bassosta saisi edes itse selvää muttei kuitenkaan jyrää muuta bändiä.

Periaatteessa melko flättiin pyrin kun mielestäni liiat korostukset/leikkaukset tekee soundista luonnottaman ja epämiellyttävän. Ja kaventaahan se dynamiikkaa.
Hughes
13.12.2004 21:03:55
Mä en säädä mitään ku oon niin paska.
vitukasta vitukasta vitukasta
Aminohappo
13.12.2004 21:09:05
Säädän omasta musarista.
Yleensä lisää bassoa vähemmän yläpäätä.
Molempia oikeestaan. Släppi saudit saapi kätevästi säädettyä.
Totally Addicted To Bass
HarrieR
13.12.2004 21:33:42 (muokattu 13.12.2004 21:35:03)
Noh, täähän kiinnostaa kaikkia niin, että sattuu mutta vastataan toki...

Veivaan nuppeja niin, että näyttää hyvältä. Pidän tosin EQ:n pois päältä. Edit: Viime keikalla toinen basisti soitteli kamppeitten läpi. Oli veivannut hymy-tyyppisen soundin. Ei tosin vaikuttanut yhtään ne veivuut...

Bassosta tulee väännettyä yläpäitä tarpeen mukaan pois reilustikin, joskus taas sitten vähän lisää. Mikkibalanssia veivaan hulluna - sävyähän sekin säätää.

Juu, basson nupikoilla haetaan passelia soundia mutta yleensä vähempi on enämpi. Paree yleensä o kun ei palioo veivaa. Tartteis kyllä semmoisen soittotaitonupikan...

On. Toi nykyinen vahvain on mun juttu ja voittaa hymy eq:n. (3kk hankinnasta kirkkaasti takana). En ole sen kanssa paljoa vaivautunut käyttämään niitä säätöjä, soundi kun miellyttää. Edellisen värkin kanssa sai ruuvata paljon. Volaa vissiin tässä nykyisessäkin tarttee veivata? Ainakin täysille.
Jazz is just a series of mistakes without the 'oops.' - Nigel Tufnel
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)