Aihe: 8kieliset bassot
1
Definhel
11.01.2005 09:16:54 (muokattu 11.01.2005 09:18:53)
Eli siis nämä jossa on ns. 4 isoo ja 4 pientä, tälläisessä järjestyksessä: iso-pieni-iso-pieni-jne..(tai pieni-iso-pieni, näkökulmasta katsoen)
Katselin tuosta jostain ja amöriikasta saa à 500$ ESPin, enkä oo suamessa nähty myytävän (en ole kyllä katsonukkaan sen tarkemmin).

Onko kenelläkään kokemuksia? Pitäiskö hommata? Ja ennen kaikkea: Tekeekö sillä *tuakaan?

EDIT: http://www.americanmusical.com/item--i-ESP-B208FM-TBK.html

Loimuvaahteraa! sitä se maple kai oli.
Rytmisektio on ikuinen.
Karlsson
11.01.2005 09:20:48
Kauheen henkisen piinauksen jälkeen itse luovuin omasta 8-kielisestäni, joten olen tässä "entisen omistajan" statuksella.

Tuosta mainitsemastasi ei ole kokemusta, mutta noin yleisesti ottaen 8-kielisen soitto on ainakin munsta vähän tuosta normaalista poikkeavaa. Se soundi on niin dominoiva, että semmoinen nypyttely yms groovailu jää kyllä pois ja aika suoraviivaisesti riffiä kehiin, eikä oikein voi vedellä sitten hirveämmin siinä paikassa keksittyjä fillejä. Tai voi, mutta efekti on jotenkin kummallinen. Niinko.
Jesus built my hot dog!
2541
11.01.2005 16:15:59

8-kielisestä ei ole kokemuksia, mutta sen "isoveljeä" eli 12-kielistä olen muutaman vuoden soittanut.
Totta on, että ei noita kannata joka biisiin tunkea, parhaiten toimivat juuri riffittelyihin tai sitten pitkiin ääniin. Soundihan on aika massiivinen.

Voisin kyllä kuvitella soittavani 12 -kielistä (tai 8-kielistä) jossain powerpop- triossa. Sopivassa suhteessa säröä kehiin, niin komppikitaran tehtävät tulee hoidettua samalla.
Ylläri
11.01.2005 16:52:04
Jonkun aikaa leikin kerran Soundatassa 8-kielisellä Schecterillä, enkä lämmennyt idealle. Tuntui että soittotekniikkaa pitäisi rukata aika rajusti, että mitään järkevää saisi aikaiseksi. Ja soundi taas... olen ehkä puurokorva, mutta minusta ihan tarpeeksi lähelle pääsee paljon helpommin harmonizerilla tai vastaavalla efektillä. Joka tapauksessa semmoinen massiiviinen soundivalli ei ole minun juttuni.
Dimebag Darrell 1966-2004
mtt76
11.01.2005 22:13:48
Omistin joskus Iban Studio-sarjan 8-kielisen. Oli se kumma vehje soittaa, mutta hyvä rokkisoundi kyllä. Ei sillä tosiaan peukkufunkkia tai groovea vedä, soittotatsi muistuttaa 12-kielistä kitaraa eli vaatii aivan omanlaisensa tekniikan. Pienellä säröllä varsin mielenkiintoista kolinaa. Normaalikäytössä sillä ei ehkä tee mitään, ellei sitten juuri se soundi tee bändistäsi ainutlaatuista. Kiertoon lähti lähinnä siksi, ettei sille tosiaan käyttöä niin hirveästi löytynyt, edes rokkikeikoilla. Kuuntele vaikka King's X:ää tai mitä näitä sitten on että saat mielikuvaa miten sitä voisi käyttää ja miltä se soundaa. Rock/metallipuolella näitä liikkuu jonkin verran, kevyemmästä musasta en tiedä.

Muuten, Ibassa oli kielet siten, että piccolokieli oli bassokielen yläpuolella, eli kävi vain fingerisoittoon. Kielisettejä sai ainakin muinoin Bass Centeristä.
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
hemmo
12.01.2005 10:21:39

Muuten, Ibassa oli kielet siten, että piccolokieli oli bassokielen yläpuolella, eli kävi vain fingerisoittoon. Kielisettejä sai ainakin muinoin Bass Centeristä.

Mun Hagström 8:ssa on samoin, mutta kyllä mää sitä silti plärällä eli soittolehdykällä kuritan. Uuden kielet olis kyllä kivat, ja virittimet.
"Mutta munsta ns "svengi" o yliarvostettua" - KMT
2541
14.01.2005 11:49:56 (muokattu 14.01.2005 11:52:48)

Muuten, Ibassa oli kielet siten, että piccolokieli oli bassokielen yläpuolella, eli kävi vain fingerisoittoon.

Noinhan ne normaalistikin ovat, taitaa olla vain Rickenbackerin jääräpäät, jotka laittavat 8-kielisiin (ja 12-kielisiin kitaroihin) kielensä toisinpäin, eli ensin basso, sitten oktaavi.

Oliko Ibanezisi tällainen:

http://www.8stringbass.com/Images/I … z/images/IbanezStudio8_1979_jpg.jpg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)