![]() 24.01.2005 22:20:25 (muokattu 24.01.2005 22:25:34) | |
---|---|
Huono aiheen nimi, mutta ajattelin kysyä tällaista outoa ja vaikeasti selitettävää asiaa. Onko teillä jotain tällaisia asioita joita vaaditte itseltänne basson soitossa ja jota kurinalaisesti harjoittelette kunnes saatte onnistumaan, kuten: Jokin aika tuli mieleeni opetella soittamaan "jokaisella oikean käden sormella omaa kieltään". Eli B - nimetön E - keskisormi A - etusormi jos korkeammalle tarvitsee mennä niin lasketaan kättä ja: A - nimetön D - keskisormi G - etusormi Vastaavasti koitan soittaa vasemman käden joka sormella (peukkua lukuunottamatta), eli en tyydy kompromisseihin jossa tarpeetta siirtäisin kättäni. Onko teillä jotain vastaavaa? Rest in peace Dime | |
![]() 24.01.2005 22:32:49 | |
Oli joskus, ei enää. Kymmenisen vuotta jaksoi vielä kurinalaisesti treenata kaikkea tuollaista. Nyt vain hauskuutan itseäni. Toisaalta ei se tekniikka kokonaan katoa, ruostuu kyllä hieman mutta ei katoa. Keep on keeping on. | |
![]() 24.01.2005 22:40:14 | |
Oli joskus, ei enää. Kymmenisen vuotta jaksoi vielä kurinalaisesti treenata kaikkea tuollaista. Nyt vain hauskuutan itseäni. Toisaalta ei se tekniikka kokonaan katoa, ruostuu kyllä hieman mutta ei katoa. Keep on keeping on. Se on muuten kumma juttu että joku juttu minkä on aikoinaan vaivalla reenannu ja sittemmin unohtanu, jää selkäytimeen, josta muutaman tunnin reenillä saa sen esille mitä piti vetää viikkoja että oppi sen. Ruotsi on muuten kiva paikka, mut ku siellä on vaan niin paljon niitä ruotsalaisia. | |
![]() 24.01.2005 22:56:27 | |
Huono aiheen nimi, mutta ajattelin kysyä tällaista outoa ja vaikeasti selitettävää asiaa. Onko teillä jotain tällaisia asioita joita vaaditte itseltänne basson soitossa ja jota kurinalaisesti harjoittelette kunnes saatte onnistumaan, kuten: Jokin aika tuli mieleeni opetella soittamaan "jokaisella oikean käden sormella omaa kieltään". Eli B - nimetön E - keskisormi A - etusormi jos korkeammalle tarvitsee mennä niin lasketaan kättä ja: A - nimetön D - keskisormi G - etusormi Vastaavasti koitan soittaa vasemman käden joka sormella (peukkua lukuunottamatta), eli en tyydy kompromisseihin jossa tarpeetta siirtäisin kättäni. Onko teillä jotain vastaavaa? Nojoo, sillon tällöin tulee kaiken maailman päähänpistoja. Pari edellisintä on ollu aika suuruudenhulluja. Yks oli että rupeen reenaa armotonta släppiä älyttömästi plus täppiä ja niitä muita pakollisia kikkelijuttuja. Tulin sittemmin järkiini. Listalla on tosin vielä se släppi, ois kiva kehittyä siinä enempi. Toinen oli sit se, että opettelen neljän sormen oikeen käden tekniikan. Kolmella sormella soitan nytkin kuin kahdella ikään, vieläpä juurikin tuolla tyylillä mitä tuossa kuvailit. Tosin mulla sormet menee sillee et E - etusormi A - keskisormi D - nimetön ja vastaavasti A - etusormi D - keskisormi G - nimetön. Sillee on tapana aina silloin tällöin viljellä kolmisoinnun säveliä sekä kvintti-oktaavi-perusääni -rilluttelua. Sekin on nyt jäänyt, totesin että se pikkurilli on ihan turha. Sit paras melkeen on se mikä tuli tänään: että opettelen soittamaan kaikki Bachin soolosellosarjat bassolla - ulkoa! Kyllä mä parista sarjasta osaan jo joitaki osia, silti kaikessa hienoudessaan todella järjetön ajatus. Basisti. | |
![]() 24.01.2005 23:42:17 | |
En vaadi mittään. Mä ränkytän vaan. The road never ends for me, kid. | |
![]() 24.01.2005 23:45:31 | |
Pardy, kuinka helvetin pitkä nimetön sulla on? ;) Niin, tietysti soita kieliä muillakin sormella kuin sille osoitetulla, mutta jokaisella kielellä alkaa siis tietyllä sormella näpyttely. Rest in peace Dime | |
![]() 25.01.2005 02:28:40 | |
Pardy, kuinka helvetin pitkä nimetön sulla on? ;) Siis nimenomaanhan se menee loogisesti noin, että nimettömällä sitä D-kieltä, jos etusormi ottaa e-kielen ja kesinakki a-kielen, kaikkeist loogisinta. Muutenhan se käsi vääntyy outoon kulmaan.. Ja yks jännä kikka on myös tossa disco-bassottelussa (you know, kasiosa ja kaks kuuestoistaosaa oktaavilla) soitetaan etusormella vaikka C-nuotti A-kieleltä ja oktaavit siihen G-kieleltä ensin nimetön ja sitte keskisormi. Samoin reenasin sen kili pepperssien right on time päkytyksen (ensin perusääntä 2 16-osaa ja sitte oktaavia samat) sormijärjestyksessä: etu, keski, (kielenvaihto) nimetön, keski. Sen saa rullaa aikasta nopeesti ku jaksaa viäntää.. Ja sitte tuo kuinka paljon vaaditte itseltänne.. Mulla on ainakin osittain semmonen syndrooma, että jos kuulen jonku hienon jutun ja opettelen sen soittaan, niin ite soitettuna se ei enää kuullostaa jollain tapaa hyvältä, eli on semmonen riittämättömyyden tunne. En tiedä yhtään mistä se johtuu, kai sitä pitäs enemmän vaan luottaa taitoihin/korviinsa.. Tämä tällä kertaa täältä.. | |
![]() 25.01.2005 17:05:54 (muokattu 25.01.2005 17:06:56) | |
Mua ei oikeastaan kiinnosta opetella mitään sellaista turhaa kikkelöintiä, mikä ei varsinaiseen soitettuun musiikkiin vaikuta. Sormitekniikkaa oikeaan käteen pyrin parantamaan, plekulla soitan kuitenkin suurimmaksi osaksi. Yksi sormi riittää, ehkä kaksi nopeampiin juttuihin. Tätäkin treenaan lähinnä 'tavallisesti' biisejä soittamalla, en jaksa keskittyä mihinkään monimutkaisiin tekniikka- ja skaalaharjoituksiin. Itse asiassa mua ei mitenkään hirveästi kiinnosta pelkkä soittaminen soittamisen takia, täytyy olla soitettavana musaa mistä diggaan. Nih. ED: turhaa pedagogiikkaa Does your mama like to reggae? | |
![]() 25.01.2005 18:09:02 | |
Ehh.. asia on kuitenkin valitettavasti niin, että ilman tekniikkaa ei soitto suju. Yhdellä sormella näpyttelystä saa lähinnä jännetupintulehduksen. Tekniikan harjoittelu on siitä helppoa, että siinä ei tarvitse käyttää päätään kuten sitten kaikessa muussa harjoittelussa... ja toisaalta tekniikka kehittyy automaattisesti soittaessa ja musiikin muita ulottuvuuksia kahlatessa. On kuitenkin järkevää harjoitella tekniikka ainakin jonkinlaiseen kuntoon ettei se häiritse soittamista. Jokainen itse vetää tietysti rajan siihen minkälainen tekninen osaaminen on sirkustemppuilua ja mikä taas minimivaatimus. Mist ripples round your thin white neck
And draws me a line
Cold fingers mark this dying wreck
This moment is mine | |
![]() 25.01.2005 20:22:11 | |
En vaadi mittään. Mä ränkytän vaan. Hyvin sanottu. Totally Addicted To Bass | |
![]() 25.01.2005 22:48:28 | |
Mulla on ainakin osittain semmonen syndrooma, että jos kuulen jonku hienon jutun ja opettelen sen soittaan, niin ite soitettuna se ei enää kuullostaa jollain tapaa hyvältä, eli on semmonen riittämättömyyden tunne. Sama juttu.. Toisaalta kun yritän soitta jonkun toisen biisejä niin lähinnä se kohdistuu primukseen.. ei ihme et kuulostaa miltä se nyt kuulostaakaan.. En tiedä yhtään mistä se johtuu... samasta syystä ? :) Let the bass Kikzz. | |
![]() 25.01.2005 23:28:01 | |
Kunhan muutaman Sabbathin ja muun hevibiisin hanskaa ja rokkikomppia osaa soitella. Ja pysyy bändin kanssa timessä. Ei oikein aika riitä muuhun eikä sitä välttämättä jaksa enempää. Tänään olin todella innostuneella päällä ja reenasin "Into the Void":in. On muuten hyvä biisi. | |
![]() 25.01.2005 23:39:24 | |
samasta syystä ? :) Ehkä :) Se voi olla tuo soundipolitiikkakin osasyynä siihen.. ikinä ei saa samanlaista soundia mitä Claypool käyttää levyillä tai Reddingssien versiossa Awakeningistä tai mitä H-blocksin Stefan "Gudze" Hinz käyttää släpätessään levyillä. Siihen pitää vaan totuttaa ittensä, että ei sen niin väliä, jos ei saundaa samalta. Tekee vaan omaa juttua, vaikka soittaakin muitten linjoja.. | |
![]() 26.01.2005 00:04:14 | |
Niin no soundista puhumattakaan, soitan aina ilman vahvistinta kotona (kun ei kuitenkaan ole ylimääräistä). Reenikämpällä sitten soittelen omiani.. Let the bass Kikzz. | |
![]() 26.01.2005 00:40:45 | |
Jokin aika tuli mieleeni opetella soittamaan "jokaisella oikean käden sormella omaa kieltään". Eli B - nimetön E - keskisormi A - etusormi Lähinnä herää kysymys "miksi". Saavutetaanko tällä tekniikalla jotain, mitä ei muuten "normaalilla" soitolla saa aikaan? Piruuttani kokeilin tuota enkä itse saanut siitä mitään irti. Teknisen harjoittelun tarkoitus (imo) on mahdollistaa vaivaton soittaminen, ei tietyn tekniikan toteuttaminen itsessään. | |
![]() 26.01.2005 01:27:36 | |
Lähinnä herää kysymys "miksi". Saavutetaanko tällä tekniikalla jotain, mitä ei muuten "normaalilla" soitolla saa aikaan? Piruuttani kokeilin tuota enkä itse saanut siitä mitään irti. Se on juurikin se kysymys otsikossa: kuinka paljon vaadit itsestäsi ? Vastasit muuten siihen :) --> Teknisen harjoittelun tarkoitus (imo) on mahdollistaa vaivaton soittaminen, ei tietyn tekniikan toteuttaminen itsessään. Let the bass Kikzz. | |
![]() 26.01.2005 08:30:37 | |
Lähinnä herää kysymys "miksi". Saavutetaanko tällä tekniikalla jotain, mitä ei muuten "normaalilla" soitolla saa aikaan? Piruuttani kokeilin tuota enkä itse saanut siitä mitään irti. Teknisen harjoittelun tarkoitus (imo) on mahdollistaa vaivaton soittaminen, ei tietyn tekniikan toteuttaminen itsessään. Harjoittelen tuota ihan siksi, että koitan soittaa kurinalaisesti. Meinaavat "sormet mennä sekaisin" jos antaa palaa vaan eikä välitä mitä kieltä mikäkin sormi ensisijaisesti soittaa. Rest in peace Dime | |
![]() 26.01.2005 11:40:36 | |
Meinaavat "sormet mennä sekaisin" jos antaa palaa vaan eikä välitä mitä kieltä mikäkin sormi ensisijaisesti soittaa. Mullakin on vähän vaikeuksia ymmärtää tuota sormi per kieli ajatusta. Paitsi jos soitetaan jotain näpäiltävää biisiä, kuten kitaralla. Mistä olet idean keksinyt? | |
![]() 26.01.2005 11:49:46 | |
kuinka paljon vaadit itseltäsi ? Aika vähän. Kahden sormen näppäilytekniikankin kanssa on pieni ongelma, ettei etu- ja keskisormen soundi ole ihan sama. Olen koettanut kääntää tuota eduksi vaihtelemalla biisin mukaan aloitussormea, jolloin esim. kaseja soitettaessa saa liiemmin yrittämättä hiukan eri korostukset. Kielenvaihdoissa pitää tosin varoa fuskaamasta jottei 'komppi käänny'. "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." | |
![]() 26.01.2005 12:50:13 | |
Mullakin on vähän vaikeuksia ymmärtää tuota sormi per kieli ajatusta. Paitsi jos soitetaan jotain näpäiltävää biisiä, kuten kitaralla. Mistä olet idean keksinyt? En tiedä ymmärrättekö mitä tarkoitan... A----------------1-2-3----------- E---------1-2-3------------------ B-1-2-3-------------------------- Tuon soitan siis oikean käden sormien näppäilyjärjestyksellä: A: etusormi, nimetön, keskisormi E: keskisormi, etusormi, nimetön B: nimetön, keskisormi, etusormi Tuollaisessa yllä mainitussa kohdassa tämä soittotapa ei pääse oikeuksiinsa mutta esim. neljää nuotin sarjoja vuorotellen joka kieleltä soitettaessa pääsee. Kieleltä toiselle siirtyminen on ainakin tämän tekniikan avulla tullut hieman helpommaksi meikäläiselle. Kyse on siis kokonaan siitä, että millä sormella minkäkin kielen soittaminen aloitetaan. Vaikea asia... Rest in peace Dime | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)