willie 03.02.2005 20:08:57 | |
---|
Kuinkas ootte joutunut tekemisiin basson kolinan kanssa ? Itelläni yks entinen Washburn piti mukavaa kolinaa soitettaessa. Käytössä oli joku 100W trankkukombo, joiden yhdistelmä sai nauhabassosta kaikkien asiaan kuuluvien äänten lisäksi erilaista kolinaa ja napsausta, jopa kärinää. |
Ylläri 03.02.2005 20:23:55 | |
---|
Joskus luin netistä jonkun studiogurun kirjoittaman artikkelin, joka käsitteli basson äänittämistä. Mies nimen omaan korosti että monien loistavien basistien bassoraidat suorastaan vilisevät kaikenlaista kilinää ja kolinaa. Esimerkkinä hän käytti Chuck Raineyta, jonka soitto kuulostaa soolottuna siltä kuin joku korjaisi autoa taustalla. Mutta muun bändin seassa kaikki ylimääräinen räminä muuttuu maagisesti grooveksi. Siivoa ne pois ja samalla häipyy meininki. Itse tykkään pitää kieliä juuri sopivan matalalla, jotta homma pysyy normaalitatsilla suht siistinä mutta toisaalta pikkuisen syvemmältä röytämällä saan aikaiseksi kunnon kolinaa tarvittaessa. Nam. Jano!
-Pave Maijanen |
chief 03.02.2005 20:30:16 | |
---|
Joskus... ...Nam. Samoilla linjoilla. Mäkin luin tuon artikkelin joskus. Missäköhän se oli. Häh? |
möhköfanttimies 03.02.2005 20:43:15 | |
---|
Studiossa huomas miten kolisee vähän, mutta ei se bändin kokonaisuuteen vaikuttanut. |
pardy 03.02.2005 20:53:05 | |
---|
Njoo, mulla taas on suorastaan perversiivinen pyrkimys päästä kaikesta kolinasta eroon. :) Hassua sinänsä, olen monesti taas ihastellut komeita kolinasoundeja, mutta en kyllä itse osaisi ollenkaan kuvitella kolistelevani. Nyt kun ajattelen, niin enpä osaisi edes kuvitella miten semmonen koliseva soundi sopis ollenkaan kummankaan bändini "linjaankaan", jos tajuutte. Emmä tiiä, toisaalta taas, kun joskus hieman läpsyttelen, sen vähän mitä nyt yleensäkään osaan, niin jostain syystä silloinkaan ei kolise ei sitten millään niinkuin pitäisi vaikka kuinka vääntää trebleä ja ties mitä ja kiskoo niitä kieliä oikein olan takaa. Kolinaa ei irtoo millään vaikka kuinka yrittäisikin. Kumma juttu, ehkä mua ei oo vaan tarkotettu kolistelijaksi. :) Basisti. |
Cornflake 03.02.2005 21:03:44 | |
---|
pardy: vaikka kuinka vääntää trebleä ja ties mitä ja kiskoo niitä kieliä oikein olan takaa. Ei taida olla se ihan ylin rekisteri joka eniten kolisee... |
pardy 03.02.2005 21:07:00 | |
---|
pardy: Ei taida olla se ihan ylin rekisteri joka eniten kolisee... No niin no, trebleä näin niinkuin laajassa mielessä, tässä asiassa ei nyt kirjaimellisesti kuitenkaan ihan se ylin rekisteri. Basisti. |
HC-Audio 03.02.2005 22:25:14 | |
---|
Mä ainaki tykkään kolinasta, siinä on munaa ja bensankatkua. Jos ei tykkää niin saahan niitä kieliä nostettua ettei hakkaa nauhoihin.. "more strings=more talent" |
Samu S. 03.02.2005 22:46:27 | |
---|
Esimerkkinä hän käytti Chuck Raineyta, jonka soitto kuulostaa soolottuna siltä kuin joku korjaisi autoa taustalla. Hohoho! Tämä oli kyllä niin loistava kielikuva, että iltateet meinas mennä väärään kurkkuun. Tämmönen basisti pitää kyllä ilman muuta tsekata. Mitä "kolinaan" tulee, niin mä tykkään älyttömästi semmosista soittajista, jotka soittelee kaikkea ylimääräistä perkussiota niiden "oikeiden" nuottien väliin. Ittelläkin tuo oikea käsi tekee aika paljon enemmän töitä kuin vasen. Veni, vidi, vixi. |
hollstro 03.02.2005 22:58:26 | |
---|
... Esimerkkinä hän käytti Chuck Raineyta, jonka soitto kuulostaa soolottuna siltä kuin joku korjaisi autoa taustalla. Mutta muun bändin seassa kaikki ylimääräinen räminä muuttuu maagisesti grooveksi. Siivoa ne pois ja samalla häipyy meininki. Tästä on mainio esimerkki Aja-levyn teosta kertova DVD. Siinä Chuck vetelee yksikseen niitä bassoraitoja. Peg:in peukkubassokohta piti vetää piilossa etteivät herrat Fagen ja Becker olisi sitä hyljänneet. Kyllä se kolina kuuluu bassonsoittoon. |
Ylläri 04.02.2005 04:08:15 | |
---|
Jano!
-Pave Maijanen |
Jani The Rock 04.02.2005 08:35:29 | |
---|
Kolinaa, narinaa ja räminää tarvitaan aina. The road never ends for me, kid. |
Keny 04.02.2005 08:46:08 | |
---|
En nyt ihan hiffa et mitä kolinalla tarkotatte mut ainakin mun soundi perustuu osittain nauhojen kolinaan ja säröääniin mitkä syntyy esim släpätessä ja kovalla sormisoitolla.Vaati tietty sen että kielet on säädetty aika alas eikä oo ihan tumput. Strandberg esim mikittää studiossa otelaudan jotta sais niitä röytöääniä mukaan. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Samu S. 04.02.2005 09:20:20 | |
---|
http://www.prorec.com/prorec/articl … es/C05204C8DC2968B78625665000797D4D Mielenkiintoinen artikkeli ihan kokonaisuudessaan, kannattaa syventyä tovin ajan. Kielien mikittäminen on aika jännä idea; täytyy varmaan joskus kokeilla. Tämä oli kyllä tosiaankin hyvä ja sivistävä artikkeli. Käynyt monta kertaa mielessä, että mitenkähän sitä sormien soundia saisi äänitettyä, ja noinhan se ilman muuta tapahtuisi. "Chuck Rainey's tracks sound like someone's working on a Buick in the background." Hihihi. Kuvitelkaa ny itte mielessänne tommonen tilanne. :D Visualize it, Bart! Annan Yllärille plusun, tää oli niin hyvä. Veni, vidi, vixi. |
Force 04.02.2005 11:49:53 | |
---|
bassoon kuuluu kalista ja kolista. Omassa bändissä ei ole muuta vaihtoehtoa bassosoundille kuin sellainen että se siellä hiukan kalisee..ja se kalina kuuluu myös. www.forcesite.net |
Karlsson 04.02.2005 13:37:08 | |
---|
Itse yritän minimoida kolinat ja "viuh"-äänet soittaessani. Tietty jos haluaa tehokeinona sitä kolinaa, niin eikun pistää röytäen... "Aika tekee musiikille, kuten nauta tekee ruoholle. Suodattaa paskan, jäljelle jää pihvi." -Ekman |
Basismi 04.02.2005 15:20:05 | |
---|
Kerrankin sampan kanssa samaa mieltä. Ei mitään ylimääräisiä kolinoita, napsetta tai vinkunaa. Lisää tekniikkaharjoitusta jos ei muu auta. Viistous helpottaa soittamista! |