Aihe: Basso ilman kieliä
1
Mosse 91
30.01.2005 14:47:40

Tässä kitaristi kaveri onnistu katkasemaan minun basson kielen (mahtava släpittäjä :) ja pitäs uudet ostaa, mutta ongelmana on se että minä asun sen verran korvessa, että lähin kielien myyjä ois joensuussa ja sinne on aika pitkä matka. No, minä otin kielet irti ja nyt rupes pelottamaan, että jos siinä ei oo kieliä, niin lähteekö se kaula vääntymään, vai onko se ihan turvassa? Kun ei viittis ite ruveta sorkkimaan kaularautaa..
absqua
30.01.2005 14:50:40
Tässä kitaristi kaveri onnistu katkasemaan minun basson kielen (mahtava släpittäjä :) ja pitäs uudet ostaa, mutta ongelmana on se että minä asun sen verran korvessa, että lähin kielien myyjä ois joensuussa ja sinne on aika pitkä matka. No, minä otin kielet irti ja nyt rupes pelottamaan, että jos siinä ei oo kieliä, niin lähteekö se kaula vääntymään, vai onko se ihan turvassa? Kun ei viittis ite ruveta sorkkimaan kaularautaa..

pistä ne vanhat kielet takaisin bassoosi ja pidä siellä kunnes olet saanut uudet hankittua. helppo homma.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
willie
30.01.2005 16:53:25
pistä ne vanhat kielet takaisin bassoosi ja pidä siellä kunnes olet saanut uudet hankittua. helppo homma.

Just näin, vanhat kielet bassoon kiinni kunnes saat uudet kielet tai kielen. Pysyy kaula suorana !
Basisti, melkein 50v.
Carol Kaye Fan Club
Klezberg
30.01.2005 17:50:48

Just näin, vanhat kielet bassoon kiinni kunnes saat uudet kielet tai kielen. Pysyy kaula suorana !

Bassoista en tiedä, mutta itsellä oli kitarassa mikkienvaihdon yhteydessä kielet yön yli pois kun tarvitsin järeämpiä työkaluja. Kun sitten sain kielet takaisin paikalleen niin nehän laahasi pitkin otelautaa. No, kun kielet oli kireällä niin palasihan se siitä ennalleen. Eli vaikeuksia välttää kun pitää kielet paikallaan.
Superbeast89
30.01.2005 18:31:08
Kyllä se kaula ainakin mulla vähän suoristu kun ei ollu kieliä paikallaan vähään aikaan. Säädin sitten sitä kaularautaa kun olin laittanut kielet paikalleen. Odottelee jonkun aikaa että puu asettuu paikalleen niin ei siinä sitten mitään hätää ole. Kunhan muistaa ettei säädä kaularautaa liikaa tai liian nopeasti.
If you are gonna rock, rock heavy!
sirdickyj
30.01.2005 19:27:51

...ja uudet kielet kiinni yks kerrallaan, ja niin monta kierrosta sen tapin ympäri kun menee, eli ei niinku kitarassa että mahdollisimman vähän matskua tapin ympärille.

T: nimim. "toistakin tapaa kokeillut"
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Dropped C
30.01.2005 20:00:54
...ja uudet kielet kiinni yks kerrallaan, ja niin monta kierrosta sen tapin ympäri kun menee, eli ei niinku kitarassa että mahdollisimman vähän matskua tapin ympärille.

T: nimim. "toistakin tapaa kokeillut"

Mikäs tässä sitten on? Itse käytin aikaisemmin juuri tuota mainitsemaasi tapaa pistää kielet kiinni, mutta kitaristi vaatimalla vaati että pistä minimimäärällä kiinni. Mihin se vaikuttaa?
hollstro
30.01.2005 22:42:22

Mikäs tässä sitten on? Itse käytin aikaisemmin juuri tuota mainitsemaasi tapaa pistää kielet kiinni, mutta kitaristi vaatimalla vaati että pistä minimimäärällä kiinni. Mihin se vaikuttaa?

Vireen pitävyyden kannalta on periaatteessa parempi että kieltä on mahdollisimman vähän virittimen tapin ympärillä. Tällöin sitä venyvää materiaalia on minimimäärä. Kitaristi venyttävätä ja käyttävät kampea joten tuon asian merkitys korostuu. BB King (venyttäjä-ässä, tehnyt omaisuuden kieltä ja naamaansa venyttämällä) kelaa kaiken ylimääräisen kielestä tapin ympärille ja kyllä hänellä vire pysyy. Makuasia sanoisin. Itse olen päätynyt kahteen kierrokseen tapin ympärillä. Se riittää lukitsemaan kielen ja se on sopivan vähän viritimen kanssa pelaamista kieliä vaihdettaessa.
sirdickyj
30.01.2005 22:46:35

No, kun se kieli kiertyy useammalle kiekalle siihen tapin ympärille, niin samalla se jännittää lisää sitä kieltä, ja vetää alaspäin, jolloin se satulasta viritystappiin menevä kulma suurenee ja kieli jäykkenee, mikä vaikuttaa tietenkin sitten sointiin ja soittotuntumaan.

Kun pätkin tymyyksissäni yhden kielen, oli se ihan veltto paska verrattuna niihin muihin, jotka oli sillee kunnolla pistetty. Parasta tuossa oli, että koko setti muttui samantien käyttökelvottomaksi, kun kyseessä olivat DR:n Black Beauties-kielet, eli semmoset hienot mustat, joista ei sitten irtokieliä ollu saatavana. Kuka haluaa ostaa omaan lyhytskaalaseen bassoonsa, semmoseen ne riittäis?
sirdickyj
30.01.2005 22:50:08
Vireen pitävyyden kannalta on periaatteessa parempi että kieltä on mahdollisimman vähän virittimen tapin ympärillä.

No, bassoa ei kyllä muutenkaan hirveesti tarvi viritellä, tai siis että vire kyllä pitää pitempään kun kitarassa mulla, noin jos ajattelee esim. keikan läpisoittamista.
Mosse 91
31.01.2005 17:06:06

No niin, kielet hankittu:). Nyt vois kysellä mielipiteitänne d'addarion kielistä. Mitä ootte mieltä? Mulla on 0.45. Oisko ollu parempi ostaa jonkun muun kokoset?
Teme007
31.01.2005 17:23:43
No niin, kielet hankittu:). Nyt vois kysellä mielipiteitänne d'addarion kielistä. Mitä ootte mieltä? Mulla on 0.45. Oisko ollu parempi ostaa jonkun muun kokoset?

Mulla on ainoastaan huonot kokemukset d:n kielistä. Ainoot kielet mitä on mun käsittelyssä katkennu ennen aikojaan.

*spojoinggg*...."voihan vitalis"
Ruotsi on muuten kiva paikka, mut ku siellä on vaan niin paljon niitä ruotsalaisia.
tmuikku
31.01.2005 17:35:36
Mulla on ainoastaan huonot kokemukset d:n kielistä. Ainoot kielet mitä on mun käsittelyssä katkennu ennen aikojaan.

*spojoinggg*...."voihan vitalis"

Hee, mulla katkeilee kans darriot, luulempa soittotekniikkaa syypääksi ainaki ittellä :)
pehko
31.01.2005 18:38:07
ajattelin hankkia fenderin super bassot......ei oikeen budjetilla järeempiä lähe....kannattaa?
Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele"
Hughes
31.01.2005 19:12:25

Koko on ihan hyvä, joskin makuasia. Ja dŽaddariot on ihan hyviä kieliä, E-kielen oon tosin saanut poikki kolme kertaa.

Nyt kokeilin itse 0.40 Dean Markleyn settiä ja se tuntuu olevan parempi, kokeile ens kerralla semmosta jos satut löytämään. Ja se koko ei ollut sit Markleyssä se juttu, meinaan itse vaihtaa 0.45 ens kerralla. Jotenki 0.40 oli liian hentonen...en tiä, äh...ja 0.50 liian jerkku. Eli 0.45 on hyvä!

Rok.
MoParit on ihana asia.
Teijo K.
31.01.2005 19:44:35

Mie ostan aina halvimpia, kun en huomaa mitään eroa niissä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
willie
01.02.2005 18:47:23

Itse käytän DŽAddarion 0.45 raastinrautasatsia, ne on sopivan paksut mulle. Ovat edullisetkin.

Menevät tosin aika nopeasti tukkoon, mutta sitten vaan uusi satsi peliin jos niin haluaa. Yhdessä bassossa mulla on ikivanhat ko. kielet ja saundi on kieltämättä peräti HIENO !
Basisti, melkein 50v.
Carol Kaye Fan Club
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)