Aihe: Jatko adapteri 1 | |
---|---|
![]() 08.04.2017 17:15:52 | |
Olisi tarve jatkaa kaappijohtoa bassonupin ja kaapin välillä kun on liian lyhyt. Kestääko tuollainen normaali plugi-plugi (naaras/naaras) adapteri kahden kaappijohdon välillä vai onko se ainostaan tarkoitettu hituvirran siirtoon. Pahus kun ei pääse katsomaan miten se on sisältä toteutettu. Vahvistin on Aguilar DB 751 ja Kaappi mesboogie 8*10" eli johdossa saattaa kulkea isojakin virtamääriä ajoittain jos oikein luukuttaa. | |
![]() 08.04.2017 17:18:13 | |
Ei mitään jatkojohtoja. Pidempää kaappipiuhaa hankkimaan/tekemään ehdottomasti, munsta. | |
![]() 08.04.2017 17:23:05 | |
J.Nikkanen: Ei mitään jatkojohtoja. Pidempää kaappipiuhaa hankkimaan/tekemään ehdottomasti, munsta. No olisi mulla 6m Pa kaappipiuha ( päätevahvistin--passiivikaappi)mutta jos sen kiepittää nätisti kelalle niin taitaa tulla käämi ilmiö ja höiriöt sen mukaiset??? | |
![]() 08.04.2017 18:38:04 | |
bassopekka: No olisi mulla 6m Pa kaappipiuha ( päätevahvistin--passiivikaappi)mutta jos sen kiepittää nätisti kelalle niin taitaa tulla käämi ilmiö ja höiriöt sen mukaiset??? Enpä oikein usko että kaiutinlinjaan häiriötä syntyy ja tuskin kela kauheasti kuumeneekaan, vaikka verkkokaapelikelalle niin voi joskus käydäkin. Mutta sen piuhanhan voi varmuudeksi kiertää rullalle niin, että puolivälissä vaihtaa kiertosuuntaa ja teippaa kokonaisuuden nippuun... ei tule induktiopulmia :D En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 08.04.2017 18:54:44 | |
J.Nikkanen: Ei mitään jatkojohtoja. Pidempää kaappipiuhaa hankkimaan/tekemään ehdottomasti. Lisäisin vielä, ettei varttituumaisilla plugeilla edes pitäisi siirtää tehoja. Kunnolliset Speakonit lelujohtojen tilalle. Kunnollinen styrkkari ja kaappi - miksi ne pitäisi pilata naurettavalla narulla siinä välissä? | |
![]() 08.04.2017 19:28:05 | |
ituvirtanen: Lisäisin vielä, ettei varttituumaisilla plugeilla edes pitäisi siirtää tehoja. Kunnolliset Speakonit lelujohtojen tilalle. Kunnollinen styrkkari ja kaappi - miksi ne pitäisi pilata naurettavalla narulla siinä välissä? Kyllä. Speak-on sen olla pitää. | |
![]() 08.04.2017 21:47:53 | |
bassopekka: No olisi mulla 6m Pa kaappipiuha ( päätevahvistin--passiivikaappi)mutta jos sen kiepittää nätisti kelalle niin taitaa tulla käämi ilmiö ja höiriöt sen mukaiset??? Mulla oli liian pitkä speko-speakon piuha kelalla eikä ,itään huomattavaa ongelmaa ollu.Helppohan niitä on lyhentää kun noi spekonit saa ylensä auki irti. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
![]() 09.04.2017 09:50:47 | |
Keny: Mulla oli liian pitkä speko-speakon piuha kelalla eikä ,itään huomattavaa ongelmaa ollu.Helppohan niitä on lyhentää kun noi spekonit saa ylensä auki irti. Mitä suotta niitä pätkimään. | |
![]() 09.04.2017 10:49:36 (muokattu 09.04.2017 10:49:46) | |
Kaiutinjohdossa on niin suuret virrat että ei tarvitse pelätä että mahdolliset häiriöt kuuluisivat. Instrumenttipoiuha on ihan eri asia, hituvirrat ovat heikkoja. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 10.04.2017 08:24:14 | |
Moi. Ääni täältä adapterin käytön unohtamiselle. Kuten myös laatuosista piuhan itse tekemiselle. bassopekka: No olisi mulla 6m Pa kaappipiuha ( päätevahvistin--passiivikaappi)mutta jos sen kiepittää nätisti kelalle niin taitaa tulla käämi ilmiö ja höiriöt sen mukaiset??? Jos et vedä lenkin läpi toisioksi toista kaappi-(/instrumentti-) piuhaa, tai ständiä tms. rautasydämeksi, ongelmien todennäköisyys on häviävän pieni noilla tehoilla, taajuuksilla ja kentänvahvuuksilla. Kuten myös: hollstro: Kaiutinjohdossa on niin suuret virrat että ei tarvitse pelätä että mahdolliset häiriöt kuuluisivat. Instrumenttipoiuha on ihan eri asia, hituvirrat ovat heikkoja. ituvirtanen: Lisäisin vielä, ettei varttituumaisilla plugeilla edes pitäisi siirtää tehoja. Kunnolliset Speakonit lelujohtojen tilalle. Kunnollinen styrkkari ja kaappi - miksi ne pitäisi pilata naurettavalla narulla siinä välissä? Vaikka onkin totta että Speakon on ylivertainen plugiin verrattuna, hivenenkin laadukkaampi plugi-jakki yhdistelmä kykenee hienosti 750W-4Ohm tehonsiirtoon vaikkei olekaan sille speksattu. Ei plugikaappipiuha perinteisillä tehoilla mikään naurettava eikä mitään pilaava komponentti ole, mutta etenkin putkilaitteilla plugipiuhoihin tottuneelle Speakonin idiottivarmistin saattaa aiheuttaa suuriakin murheita. T:Samuli | |
![]() 10.04.2017 08:33:39 (muokattu 10.04.2017 08:36:53) | |
basisti1971: Ei plugikaappipiuha perinteisillä tehoilla mikään naurettava eikä mitään pilaava komponentti ole, mutta etenkin putkilaitteilla plugipiuhoihin tottuneelle Speakonin idiottivarmistin saattaa aiheuttaa suuriakin murheita. T:Samuli Erittäin hyvä pointti. Kaltaiseni nuijapäät onnistuvat välillä jättämään Speakonin vain melkein kytketyksi, ja silloin vahvari jäisi tyystin ilman kuormaa. Puolijohdelaitteilla moinen ei haittaa, mutta putkarin kanssa ilmoille voi lehahtaa savumerkkejä. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 10.04.2017 11:40:14 | |
basisti1971: Moi. Ääni täältä adapterin käytön unohtamiselle. Kuten myös laatuosista piuhan itse tekemiselle. T:Samuli Toisaalta, kyllähän Speakon-jatko toimii ihan hyvin. http://www.partco.biz/verkkokauppa/ … p;osCsid=3b4hlk8cpnqmss3ubi1akkub44 | |
![]() 10.04.2017 16:07:55 (muokattu 10.04.2017 16:09:32) | |
basisti1971: Vaikka onkin totta että Speakon on ylivertainen plugiin verrattuna, hivenenkin laadukkaampi plugi-jakki yhdistelmä kykenee hienosti 750W-4Ohm tehonsiirtoon vaikkei olekaan sille speksattu. Ei plugikaappipiuha perinteisillä tehoilla mikään naurettava eikä mitään pilaava komponentti ole, mutta etenkin putkilaitteilla plugipiuhoihin tottuneelle Speakonin idiottivarmistin saattaa aiheuttaa suuriakin murheita. No juu, onhan tuota käytetty kaiutinpuolella. Hyvyydestä olen silti eri mieltä. Liitettäessäkin plugi ja runkoliitin saavat oikarin aikaan. No, onko se hyvä, riippuu varmaan tarkoituksesta, tai ehkä päätteen tyypistä? Sekaannuksen vaara identtisten instrumentti- ja kaappinarujen kanssa on olemassa. 750 W / 4 ohm on yhtä kuin 55 V ja 14 A vain vähän pyöristäen. Yksi tehospeksi isolta, vahvalta ja kehutulta liitinvalmistajalta: http://www.switchcraft.com/Specification.aspx?Parent=68 Minusta 750 W on aika paljon enemmän kuin tuo Switchcraftin 25 V x 1 A = 25 W. Neutrik kyllä lupaa plugille 50 V ja runkoliittimelle 10 A mutta nuo tekevät vasta 500 W. Käyttäkää te siellä vain plugeja, minä tyydyn noihin Speakoneihin (30 A RMS / linja). Eipä silti, eurooppalaiset Glockenklang ja Alusonic eivät edes salli plugien käyttöä välissään, mikä on minusta ihan oikein. | |
![]() 10.04.2017 19:49:40 | |
ituvirtanen: No juu, onhan tuota käytetty kaiutinpuolella. Hyvyydestä olen silti eri mieltä. Liitettäessäkin plugi ja runkoliitin saavat oikarin aikaan. No, onko se hyvä, riippuu varmaan tarkoituksesta, tai ehkä päätteen tyypistä? Sekaannuksen vaara identtisten instrumentti- ja kaappinarujen kanssa on olemassa. 750 W / 4 ohm on yhtä kuin 55 V ja 14 A vain vähän pyöristäen. Yksi tehospeksi isolta, vahvalta ja kehutulta liitinvalmistajalta: http://www.switchcraft.com/Specification.aspx?Parent=68 Minusta 750 W on aika paljon enemmän kuin tuo Switchcraftin 25 V x 1 A = 25 W. Neutrik kyllä lupaa plugille 50 V ja runkoliittimelle 10 A mutta nuo tekevät vasta 500 W. Käyttäkää te siellä vain plugeja, minä tyydyn noihin Speakoneihin (30 A RMS / linja). Eipä silti, eurooppalaiset Glockenklang ja Alusonic eivät edes salli plugien käyttöä välissään, mikä on minusta ihan oikein. Jep, kaveri valmistaa minulle spekon johdon ja sovittiin että johto tulee 2* 4mm2 piuhalla minkä pitäisi riittää bassonupin---kaappi väliin | |
![]() 12.04.2017 10:50:16 | |
Moi. Pauli Lappalainen: Toisaalta, kyllähän Speakon-jatko toimii ihan hyvin. http://www.partco.biz/verkkokauppa/ … p;osCsid=3b4hlk8cpnqmss3ubi1akkub44 Tottahan toki toimii, ja pakkokin toimia koska uros-johtoliittimiä ei juuri kaupan ole vaikka toki olemassa on. Eli Speakon jatkopiuhan teko ilman rasiaa on vähintäänkin haastavaa. Jakkijatkosta keskustelu kuitenkin alkoi, ja ko. kikareen käyttö kaiutinpiuhanjatkeena ei edelleenkään ole välttämättä mielekästä. ituvirtanen: No juu, onhan tuota käytetty kaiutinpuolella. Ja käytetään edelleenkin, eikä ongelmia juurikaan esiinny. ituvirtanen: Hyvyydestä olen silti eri mieltä. Liitettäessäkin plugi ja runkoliitin saavat oikarin aikaan. No, onko se hyvä, riippuu varmaan tarkoituksesta, tai ehkä päätteen tyypistä? Sekaannuksen vaara identtisten instrumentti- ja kaappinarujen kanssa on olemassa. Totta. Nuo ominaisuudet eivät kuitenkaan tee plugi+jakki kombosta huonoa, korkeintaan käyttäjäepäystävällistä. Eipä plugi+jakki kombo pienjännitesignaalisiirrossa juuri sen parempi ole ja "parempiakin" liitintyyppejä olisi olemassa, muihin liittimiin on vaan tuskallisen hankala ympätä aika usein tarvittuja kärkikontakteja. Vaikka jos jonkinmoista tallaajaa on musauran aikana vastaan tullutkin, valtaosalla nuo phone-liittimin toteutettujen kaiutinlinjojen ominaisuudet ovat olleet tiedossa, vaikkakin kommentteja instrumenttipiuhan paremmista soundeista kaappipiuhana on toki saanut toisinaan ihmetellä :O. Päätteiden oikosulkusuojaukset pelastavat usein tuon oikosulku-ominaisuuden tuomilta vaurioilta kun kaiutinpiuhoja on jostain syystä aina tarvetta irroitella ja kytkeskellä lennosta. Ja jos eivät pelasta, oppiipahan seuraavalle kerralle olemaan varovaisempi. ituvirtanen: 750 W / 4 ohm on yhtä kuin 55 V ja 14 A vain vähän pyöristäen. Yksi tehospeksi isolta, vahvalta ja kehutulta liitinvalmistajalta: http://www.switchcraft.com/Specification.aspx?Parent=68 Minusta 750 W on aika paljon enemmän kuin tuo Switchcraftin 25 V x 1 A = 25 W. Neutrik kyllä lupaa plugille 50 V ja runkoliittimelle 10 A mutta nuo tekevät vasta 500 W. Totta jälleen. Onneksi piikkijännitteen ja -virrankesto on huomattavasti speksattua suurempi, ja keskimääräinen siirrettävä teho jää musiikkisignaalilla yleensä alle kymmenesosaan valmistajan ilmoittamasta maksimitehosta. Switchcraft on toki vanha ja arvostettu valmistaja, mutta mekaanisesti ainakin omasta mielestä rimpulampia ja kivikautisempia kuin vaikkapa Neutrikin tuotteet. Neutrik onkin ollut jo useamman vuosikymmenen se ainoa liitin johon tulee luotettua. Mutta kuten aina: yksi tykkää tyttärestä... ituvirtanen: Käyttäkää te siellä vain plugeja, minä tyydyn noihin Speakoneihin (30 A RMS / linja). Plugeja tulee käytettyä kun ne ajaa asiansa tai laitteissa sellaiset on, ja Speakoneita kun ei aja, tai Speakon on ainoa liitin joka löytyy. XLR liittimiä/adaptereita kaapeissa joihin on päätynyt sellainen. Amphenol EP ("XXLR") liittimiä kaapeissa joissa on tuollainen. Jne. Tällä hetkellä eniten tulee bassoläjässä käytettyä piuhoja joissa toisessa päässä on plugi, ja toisessa Speakon :D. Sekä hattiwatit että nimellisimpedanssi ovat kyllä verrattomasti piikaisemmat ja phone-liittimille varsin helpot, ~300W ja 4Ohm. T:Samuli | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)