![]() 27.03.2017 13:59:36 | |
---|---|
Moros Kiinnostaisi tälläinen Gibsonin vanhempi 5-kielinen, onko kenelläkään kokemusta (eli kannattaako edes olla kiinnostunut :))? Tätä mallia ei taideta vaan tehdä enään? Enkä käytettyjäkään ole missään huomannu olevan myynnissä, ei 5- tai 4-kielisiä. Harvinainen malli Suomessa? Linkki Gibsonin sivuille ja bassoon http://www.gibson.com/Products/Elec … Gibson-USA/Five-String-EB-Bass.aspx -Marko- | |
![]() 27.03.2017 22:34:27 | |
Kipsoniitit eivät ole juuri lyöneet läpi bassopuolella. Alkupään EB:t ovat muutaman soittajan takia vähän suositumpia (Jack Bruce et al.) mutta muuten heidän tuotoksensa ovat olleet enempi ja vähempi kaupallisia floppeja. Kaikki (muut paitsi minä ja ehkä eräs Jylli) haluavat joko presarin tai jatsin, jossa lukee Fenkku. Siinä ei ole Gibsonilla sijaa. Painotan, että maissa, joissa valikoima on rajattu hinnan ja mallien osalta, myydään paljon tätä Meksikon tai idän massaa. Tuollaisen poikkeavan ja vieläpä vitosen myynti on näissä bassojen kehitysmaissa - esimerkiksi Suomessa - hankalaa eikä niitä juuri näekään. Saksa, Ranska, Italia, Espanja ja UK tarjoavat enemmän valikoimaa - mutta ja tästä päästäänkin toiseen mutkaan: Euroopassa osataan tehdä hienoja soittimia. Esimerkiksi superahdettuja Jatseja. Silloin tällaiset Meksikon tekeleet - siis Gibson tehdään varmaan USA:ssa mutta Fenderiä ei - jäävät ihan jalkoihin. Mallit voivat olla täällä Härmässä tuntemattomampia, vaikka ne pesevät ja linkoavat nuo halpis-meksikaanit ihan miten päin vain. Nimi voi olla ylväs. Itse katsoisin mieluummin Euroopan tarjontaa mutta jos soitin sopii käteen (testaamisen merkitystä en voi ikinä painottaa tarpeeksi), sitten kiinni vain. (* Kyllä, tekstissä on hiukka provosoiva ote mutta perustan silti kirjoitukseni pitkälti omaan, vaikka varmasti rajattuun, tutkailuun aiheesta. Pelkästään kuluneen viikon aikana olen katsellut soittimia ja osia seuraavista maista: Japani (Moon, Atlansia, Ibanez), USA (bartolini), Saksa (Marleaux, Schack), UK (John East, Status, Overwater), Unkari (Blasius), Tanska (Celinder) *) | |
![]() 28.03.2017 00:25:08 (muokattu 28.03.2017 00:27:36) | |
Gibsonin alkupään bassojen suosiosta: Alkupään EB-bassoja myytiin todella vähän verrattuna Fenderiin, joka oli synonyymi sähköbassolle. Paras alkuaikojen basso saundilisesti oli EB-3, jonka tuotantomäärät olivat: Vuosi kpl - 1961 132 - 1962 273 - 1963 214 - 1964 277 Tuon jälkeen basso muuttui jonkun verran (huonommaksi) ja rinnalle tuli Thunderbird, jonka tuotantomäärät olivat lähes yhtä vaatimattomia, vaikka pidän sitä parhaana Gibson-bassona mitä on koskaan tehty: TB II:n tuotantomäärät: - 1964 501 - 1965 215 TB IV:n tuotantomäärät: - 1964 235 - 1965 87 Vuonna 1964 Fender teki erään lähteen mukaan (CBS-kauppaan liittyen) 1500 kitaraa, bassoa ja vahvistinta viikossa (yhteensä), hiha-arviona bassoja noista oli 20 % luokkaa (joka bändissä oli basisti ja 1-2 kitaristia), eli satoja joka tapauksessa joka viikko. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 01.04.2017 04:19:24 | |
Marquis: Moros Kiinnostaisi tälläinen Gibsonin vanhempi 5-kielinen, onko kenelläkään kokemusta (eli kannattaako edes olla kiinnostunut :))? Tätä mallia ei taideta vaan tehdä enään? Enkä käytettyjäkään ole missään huomannu olevan myynnissä, ei 5- tai 4-kielisiä. Harvinainen malli Suomessa? Linkki Gibsonin sivuille ja bassoon http://www.gibson.com/Products/Elec … Gibson-USA/Five-String-EB-Bass.aspx -Marko- Kiinnostaisi kyllä muakin. Stidi alla. | |
![]() 01.04.2017 04:23:35 | |
hollstro: Paras alkuaikojen basso saundilisesti oli EB-3 Tuon jälkeen basso muuttui jonkun verran (huonommaksi). Onneksi sun mielipiteet ei ole totuuksia. Stidi alla. | |
![]() 01.04.2017 08:57:51 | |
jukkajylli: Onneksi sun mielipiteet ei ole totuuksia. Tämä huononeminen on muidenkin mielipide, ei pelkästään minun. Sulta nyt ei mitään tietopitoista ole koskaan nähty, joten koitas jos saisit vaikka jotain aikaiseksi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 01.04.2017 11:00:22 | |
hollstro: Tämä huononeminen on muidenkin mielipide, ei pelkästään minun. Sulta nyt ei mitään tietopitoista ole koskaan nähty, joten koitas jos saisit vaikka jotain aikaiseksi. Ei sellaista aihetta koko basso osastolla jossa ei joku veljeksistä vääntämässä, kokeilkaa joskus pitää vaikka kuukauden tauko, ei ole vaikeaa ja ihan kokemuksesta tiedän. Tämä ilman sarvia ja hampaita. Warwick Thumb 5 bo 1993 | |
![]() 01.04.2017 11:32:22 (muokattu 01.04.2017 11:32:40) | |
jperala: Ei sellaista aihetta koko basso osastolla jossa ei joku veljeksistä vääntämässä, kokeilkaa joskus pitää vaikka kuukauden tauko, ei ole vaikeaa ja ihan kokemuksesta tiedän. Tämä ilman sarvia ja hampaita. No oletko nähnyt Jylliltä jotain asiallista? Pelkkää vittuilua viimeaikoina. Luonnekysymys ilmeisesti. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 01.04.2017 11:37:24 | |
hollstro: No oletko nähnyt Jylliltä jotain asiallista? Pelkkää vittuilua viimeaikoina. Luonnekysymys ilmeisesti. Viimeaikoina sitä vittuilua on ollut niin monelta taholta että ei ihan voi yksilöidä Jylliin tätä ongelmaa, olisi ihan vaihtelua lukea palstaa missä ei olisi ainakin vähemmän sellaista kemiaongelmaa, yleensä siihen vittuiluunkin tarvitaan kaksi :) tämäkin ihan omasta kokemuksesta, en osoita sormella ketään. Warwick Thumb 5 bo 1993 | |
![]() 01.04.2017 11:51:08 | |
Eihän tässä nyt ole mitään ongelmaa. Ketjun aloituksen basso on kiinnostava(mielipide), holstro pisti jatkoksi tilastotietoa ja mielipidettä, jylli höysti vastakommentilla, joka varmaan tarkoitti gibsonien olevan edelleen ja yleensä tarpeeksi hyviä soittamista varten, jne. Ei aina tartte hymistellä yksissä tuumin. Oliko tämäkään kommentti tarpeellinen, en tiedä. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 01.04.2017 11:59:08 | |
anapena: Eihän tässä nyt ole mitään ongelmaa. Ketjun aloituksen basso on kiinnostava(mielipide), holstro pisti jatkoksi tilastotietoa ja mielipidettä, jylli höysti vastakommentilla, joka varmaan tarkoitti gibsonien olevan edelleen ja yleensä tarpeeksi hyviä soittamista varten, jne. Ei aina tartte hymistellä yksissä tuumin. Oliko tämäkään kommentti tarpeellinen, en tiedä. Ei varsinaisesti, orastava sellainen kylläkin. Ei minultakaan mitään järkevää irtoa että ei tarvi sitä ihmetellä. Warwick Thumb 5 bo 1993 | |
![]() 01.04.2017 19:06:23 (muokattu 01.04.2017 19:07:50) | |
jukkajylli: Onneksi sun mielipiteet ei ole totuuksia. Onneksi sulta tulee pääasiassa pelkkää paskaa. Koita olla joskus ees jonain, muuta kuin tarttumalla inhoamisi jäsenten kommentteihin. Ammattimies olevinaan ja mitään järkevää ei pysty ainakaan tähän foorumiin tuottamaan. Esim. tähän aiheeseen jotain asiaan liittyvää vois olla kova juttu. Mulla oli '62 EB-0 johon oli modattu tallamikki. Ilman sitä bassolla ei juurikaan olisi tehnyt mitään, mun käytössä. Mutta esim. EB-3, josta tallamikki löytyy on heti käyttökelpoisempi kapistus, mulle. Nää leipälapiot, Grabberit ja Ripperit on kokematta muuta kuin käpistelyasteella. On niin saatanan rumia ettei ole pystynyt omaksi asti hankkimaan. | |
![]() 01.04.2017 20:19:08 (muokattu 01.04.2017 20:30:22) | |
hollstro: Tämä huononeminen on muidenkin mielipide, ei pelkästään minun. Sulta nyt ei mitään tietopitoista ole koskaan nähty, joten koitas jos saisit vaikka jotain aikaiseksi. Äh. Pyydän anteeksi. Ei nää kinastelut johda mihinkään.. Stidi alla. | |
![]() 01.04.2017 20:23:31 | |
J.Hollström: Onneksi sulta tulee pääasiassa pelkkää paskaa. Koita olla joskus ees jonain, muuta kuin tarttumalla inhoamisi jäsenten kommentteihin. Ammattimies olevinaan ja mitään järkevää ei pysty ainakaan tähän foorumiin tuottamaan. Esim. tähän aiheeseen jotain asiaan liittyvää vois olla kova juttu. Mulla oli '62 EB-0 johon oli modattu tallamikki. Ilman sitä bassolla ei juurikaan olisi tehnyt mitään, mun käytössä. Mutta esim. EB-3, josta tallamikki löytyy on heti käyttökelpoisempi kapistus, mulle. Nää leipälapiot, Grabberit ja Ripperit on kokematta muuta kuin käpistelyasteella. On niin saatanan rumia ettei ole pystynyt omaksi asti hankkimaan. Hyvä että sanot että "sun käytössä" ja rumiakin ne leipälapiot on vain sun mielestä. Vai sanotko sinäkin, että muutkin on sanoneet niin? Tähän aiheeseen sanoin, että haluaisin kovasti kokeilla viisikielistä gibsonia, mutta koska tässä aiheessa mainittua gibsonia ei ole ollut tilaisuutta kokeilla ei siitä ole enempää sanottavaa. En mä täällä ketään vihaa, mä jätän sellaisen sulle. Pusi pusi. Stidi alla. | |
![]() 01.04.2017 20:47:05 | |
Minulla on neljä gibson- bassoa ja niistä kolme on 70-luvun alussa valmistettuja. Niillä on ominaisuuksia, joita monet pitävät vikoina, mutta joista itse pidän kovasti. EB-2 on lyhytskaalainen isoperseinen ja siinä on iso pyöreä soundi. En käytä sen takamikkiä ollenkaan, kuten en myöskään EB-3:sen takamikkiä. Jos haluan känisevämpää soundia, vaihdan esim. Rickenbackeriin. EB-3 on muotoilultaan robustimpi, kuin 60-luvun edeltäjänsä ja pidän siitä osaksi juuri sen takia. EB-3 on varsin kaulapainoinen, kuten asiaan kuuluukin. Grabber on aivan loistava basso. Siinä on outo mutta toimiva konstruktio, eli liikuteltava mikrofoni. Grabberin soundi on "puinen" ja siinä on mahtavasti resonoiva body. En tiedä onko tämä kyseinen yksilö vain paremmasta päästä. Minulle outo on laatusanana positiivisesti varautunut. Pidän outoudesta myös soittimissa. Siksi pidän niin paljon 70-luvun gibsonbassoista, enkä ole valmis hyväksymään, että ne olisivat yksiselitteisesti huonompia, kuin ne minun mielestäni tylsemmät soittimet joita on ollut helpompi markkinoida suurelle yleisöllä. Se että enemmistö on asioista kanssani erimieltä on ihan okei, mutta se ei merkitse minulle perusteena jonkin asian hyvyydestä paljonkaan. Minulla ei ole mitään jäsen Hollstroa tai J.Hollströmiä vastaan. En vain useinkaan allekirjoita mielipiteitänne, joita teillä on usein tapana esittää faktoina. Tällaista paskaa tällä kertaa. Pusipusi. Stidi alla. | |
![]() 01.04.2017 21:36:48 | |
Oon kyllä välillä intoillut Grabberin muodosta,, ikinä en ole kokeillut. Mulla on tapana innostua yleensäkin vähän erikoisemmista tavaroista, mitkä eivät ole suurinta muotia. Tykkään toki presareista, jatsareista en niinkään. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 01.04.2017 23:00:22 | |
jukkajylli: Minulla ei ole mitään jäsen Hollstroa tai J.Hollströmiä vastaan. En vain useinkaan allekirjoita mielipiteitänne, joita teillä on usein tapana esittää faktoina. Ihan yhtä faktaa ne on kuin kenenkin muunkin mielipiteet. Vastaanottajat voi ihan itse punnita asian paikkansapitävyyden. En tiedä millä tapaa niitä omia faktoja pitäisi sitten esitellä ettei alkaisi nyppimään. | |
![]() 02.04.2017 07:52:59 | |
Siitä ei ole mitään epäselvää, että Gibsonin työn laatu ja materiaalit heikkenivät 60-luvun lopun jälkeen. Koko 70-luku oli yriiyksen heikointa iakaan, ns. Norlin-ajanjakso. Silloin tuli karmeita floppeja. Parhaat bassot siltä ajalta ovat RD ja Thunderbirdin Bicentennial, jotka ovat ihan kelpo pelejä. Lyhyt historia: Norlinin aikana Gibson siirsi valmistuksen Kalamazoosta Tenessee:hen ja menetti siinä rytäkässä osaavat ihmiset. http://uniqueguitar.blogspot.fi/2009/10/gibson-norlin-crazy-years.html vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 02.04.2017 12:10:56 | |
Melko vinhan näköisiä pelejä, jotenkin sarjakuvamaisia, mä olisin varmaan ollut innoissani tuohon aikaan. Ei kai se ole myöhäistä vieläkään...Historiikin kirjoittaja on kohtelias ja muistaa ainakin jossain kohtaa mainita kyseessä olevan hänen mielipiteensä. Mutta lopun alkua olisi varmaan eletty, jos ei olisi kurssia muutettu. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 02.04.2017 18:13:44 | |
Eihän tässä pysytä aiheessa enää ollenkaan, mutta pakko kehaista että Ripper jota kerran pääsin räpläämään oli kyllä hirmu kivan tuntuinen soitettava. Tasapainoinen ja pannukakkumaisen sympaattinen latuskainen lätyskä. En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)