fnb112 08.02.2017 14:42:11 | |
---|
Terps. Olen jo pidemmän aikaa kypsytellyt ajatusta pistää yksi nykyisistä bassoistani lihoiksi ja teettää tilalle täysin mieltymyksieni mukainen soitin. Onko jollain heittää karkeita esimerkkejä nykypäivän hintatasosta, että tiedän onko budjetillani edes järkeä haaveilla moisesta? Muutkin kokemukset ovat toki tervetulleita. |
MPU 08.02.2017 15:38:16 | |
---|
Tietämättä yhtään mikä on mieltymystesi mukainen soitin on ihan mahdoton sanoa minkäänlaista hintatasoa. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
ituvirtanen 08.02.2017 15:46:06 | |
---|
Jos ensimmäinen asia on hintatason miettiminen, palaa lähtöruutuun. Jos haluat hyvän presarin kävele kauppaan ja osta sellainen. Sadowsky ja Suhr tekevät huikeita jatsareita. Sellaiseen ei tarvita erikseen puuseppää. Hahmottele mielessäsi aika hyvä pohja siitä, mitä etsit. Piirrä, maalaa tai mitä tahansa, että tavoitat jollain tasolla etsimäsi. Käytä sitten kuvahakua ja tutki, onko valmiita tai edes aihioita likimain. Kehityksen tuntemus olisi myös kiva asia. Baconin ja Moorhousen kirja Bass book pitää sisällään monta erilaista härveliä pitkin basson historiaa. Kompakti paketti ja paljon kuvia. https://www.amazon.com/Bass-Book-Tony-Bacon/dp/0879303689 Pystytkö ohjaamaan modaajaa tai rakentajaa? Pystytkö keskustelemaan projektista niin tarkasti, että lopputulos on haluamasi? Kysymyksiä on iso kasa. Helpottaaksesi kaikkien elämää, etsi ensin jotain, joka voisi olla liki. Esimerkiksi Linc Luthier on hieno muttet ehkä halua juuri sitä? Schack, Lairat, Overwater... Hyvin pienet asiat merkitsevät: itsevalaisevat otelautamerkit (kiitos, Ukkonen!), kaulaprofiili, kielet, action, mikkivalinta, mikin tai mikkien paikan valinta. Haluatko etuasteen näkyville, puhtaan passiivibasson, onko skaala 860 mm, vai jotain ihan muuta? Onko tallan väri oikea... Jos soololoven syvyys ja muoto on hyvä, näyttääkö soitin tasapainoiselta? Entä se toinen sarvi, joka liikuttaa painopistettä (kuinka paljon soitin edes saa painaa), voiko se olla pitempi vai sittenkin lyhyempi... K. Ukkonen suunnitteli ja teki minulle nauhattoman soittimen, etten sanoisi täysin omien speksieni mukaan: koivua pähkinäkannella, NT, 36" (kuva profiilissani). Hänen oma kokemuksensa puista ja soittamisesta olivat merkittävät, että lopputulos oli niin hieno ja hyvin soiva. |
fnb112 08.02.2017 16:10:33 | |
---|
Jotkut noista asioista ovat aika hyvin valmiiksi mietittynä päässäni, lähinnä kiinnostaisi kuinka paljon mikäkin valinta noin suunninpiirtein vaikuttaa lopulliseen hintaan. Esimerkiksi rungon tyyppi, pulttikaula vs neckthru, passiivinen vs kytkettävä aktiivi/passiivi jne jne. Eräs vaikeus haluamansa hahmottelussa jollekin toiselle on, että en näe eli kaikki esimerkit vaikkapa soittimen muodosta tarvitsisi ottaa jostain olemassa olevasta soittimesta, jota olen joskus hypistellyt. Kannattaisiko vain suosiolla tyytyä valmiiseen kompromissiin? |
Keny 08.02.2017 16:34:04 | |
---|
Vaikee sanoo mut kannattaa olla yhteydessä rakentajiin ja kysellä.Kai nää suomalaist jazzbassot on jossain 3-5000 e kun taas tsekeistä saa fodera tyylisen noin 2500 ja ylöspäin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
ituvirtanen 08.02.2017 19:08:53 | |
---|
fnb112: Jotkut noista asioista ovat aika hyvin valmiiksi mietittynä päässäni, lähinnä kiinnostaisi kuinka paljon mikäkin valinta noin suunninpiirtein vaikuttaa lopulliseen hintaan. Esimerkiksi rungon tyyppi, pulttikaula vs neckthru, passiivinen vs kytkettävä aktiivi/passiivi jne jne. Eli kokonaisuus on ihan hakusessa. Etsiydy jonkun rakentajan juttusille ja kerro, mitä haluat. Noilla pohdinnoilla kuljet tuhon tietä pelkkä hintalappu kainalossa. Jos haluat halvan, osta halpa. Jos oman, se voi maksaa vähän enemmän. Eikä vakiofenkusta kannata tehdä kopiota, oikeasti hyviä on maailma pullollaan, kuten vaikka De Gier tai Morch. fnb112: Eräs vaikeus haluamansa hahmottelussa jollekin toiselle on, että en näe... Jos seppä ei ymmärrä, mitä kevennys tai viiste jossain kohdassa koppaa tarkoittaa, olet väärässä osoitteessa. Mikäli etsit jotain tavanomaista, voit toki hyödyntää valmiita osia. Osta hyvä koppa, kaula, mieleiset raudat ja sähköt ja pyydä jotain tuttua pulttaamaan kamat nippuun. Siis jos et itse uskalla ja pidät soittimia maagisina esineinä, joille vain Vihkiytyneet Nimet voivat tehdä jotain. Raakarunkoon taitava maalari vetää halutun värin tai lakan. Tosin on todettava, ettei tämäkään tie ole ilmainen, kaikkea muuta: pelkkä John Eastin etupää maksaa noin 200 puntaa mutta onpahan sitten parasta, mitä markkinoilta saat. |
Progbass 08.02.2017 19:32:43 | |
---|
Keny: Vaikee sanoo mut kannattaa olla yhteydessä rakentajiin ja kysellä.Kai nää suomalaist jazzbassot on jossain 3-5000 e kun taas tsekeistä saa fodera tyylisen noin 2500 ja ylöspäin. Kyllähän suomesta saa jazzbasson 2000€ ja vähän allekin. |
hollstro 08.02.2017 22:30:13 | |
---|
Jos teettää niin kannattaa selvittää aikataulu valmistumiselle ja referenssejä miten homma on sujunut. Liian usein käy niin että homma venähtää ja todella rankasti. Pisimmät valmistumisajat joita olen kuullut ovat lähellä kahta vuotta alkuperäisen kolmen-neljän kuukauden lupauksen sijaan. Omat kokemukset teettämisestä ovat positiivisia, aikataulut ja hinnat ovat pitäneet. Tekijänä Versoul. Kolmas basso sieltä tulossa. Tosin tämä paja ei ole niille joille hinta on ykkösasia. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
anapena 09.02.2017 11:01:25 | |
---|
Olin rakennuskurssilla, jossa opena oli Petri Jaakkonen(Korpi Instruments). Vakuutuin sen verran, että häntä uskaltaa varauksetta suositella. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
metlica 09.02.2017 11:19:35 | |
---|
Laitan infoa kunhan saan omani, Kiiras Instruments What's yours?! |
Progbass 09.02.2017 13:21:02 | |
---|
anapena: Olin rakennuskurssilla, jossa opena oli Petri Jaakkonen(Korpi Instruments). Vakuutuin sen verran, että häntä uskaltaa varauksetta suositella. Joo, Jaakkosen Petri oli vuosikurssia ylemmällä luokalla kun itse olin Ikaalisissa soitinrakennusta opiskelemassa. Pätevä kaveri kyllä. |
Keny 09.02.2017 15:44:23 | |
---|
Progbass: Kyllähän suomesta saa jazzbasson 2000€ ja vähän allekin. Ok,no mulla vanhaa tietoa ja viittasin lähinnä Ruokankaan ja Stebäck bassoihin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
hollstro 09.02.2017 16:27:30 | |
---|
Keny: Ok,no mulla vanhaa tietoa ja viittasin lähinnä Ruokankaan ja Stebäck bassoihin. Stenback on yli 4000€, Ruokangas yli 3000€. Molemmat aivan huippuja. Stenbackilla oli aikoinaan kun kyselin 8 kuukauden toimitusaika. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
fnb112 23.02.2017 10:44:01 | |
---|
Mukavaa, että kyselyni versoi näinkin paljon keskustelua. Unelmissani häämöttää nelikielinen headless pj mikityksellä, suht Musarimaisella Pre-Eb kaulalla (niissä on 7,5 radius verrattuna uusien muistaakseni yhteentoista) . Ehkä moinen vielä joskus toteutuu. Ei tehdasvalmisteisista sattuisi löytymään jotain edes lähelle samankaltaista? |
hollstro 23.02.2017 11:01:28 | |
---|
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
MPU 23.02.2017 11:42:29 | |
---|
Tehdasvalmisteinen lavaton on melko hankala löytää jos Statuksen mallit eivät miellytä. Pikkupajoja, jotka tekevät myös lavattomia löytyy kyllä. Nordstrand, Hotwire, David King, Roscoe tulee näin pikaisesti mieleen. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
fnb112 23.02.2017 13:26:16 | |
---|
Noihin Statuksiin sun muihin tulee varmaan rahdit, tullit ja muut mukavuudet päälle niin enpä tiedä tulisiko yhtään sen järkevämmäksi kuin kotimaassa teettäminenkään. Steinbergerhän teki myös lavattomia, mutta ovat perhana soikoon joko humpparillisia tai pelkällä yhdellä singlecoililla, mikäli oikein olen läksyni päntännyt. :) Toki jos sellaisen löytäisi yhdellä sinkulla niin olettaen, että se on tarpeeksi lähellä tallaa voisi siihen modailla splitcoilin kylkeen. Muuuuttttta njoop, ehkä joskus tulevaisuudessa... |
MPU 23.02.2017 13:57:42 | |
---|
Statukseen ei toistaiseksi tule tulleja tai alveja, tiedä sitten miten käy brexitin toteuduttua. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
J.Nikkanen 23.02.2017 14:15:27 | |
---|
MPU: Tehdasvalmisteinen lavaton on melko hankala löytää jos Statuksen mallit eivät miellytä. Pikkupajoja, jotka tekevät myös lavattomia löytyy kyllä. Nordstrand, Hotwire, David King, Roscoe tulee näin pikaisesti mieleen. Yksi muusikoiden.netissäkin hengaava, vallan taitava seppä tulee mieleen mutta en tiedä sopiiko häntä mainita? Leo Fender sai 50-luvun alussa television. -I3ENJAM1N |
MPU 23.02.2017 14:31:13 | |
---|
J.Nikkanen: Yksi muusikoiden.netissäkin hengaava, vallan taitava seppä tulee mieleen mutta en tiedä sopiiko häntä mainita? Jos siltä tuntuu niin mikä ettei. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |