Pii 11.04.2005 18:40:03 | |
---|
Eli ongelma on se että olisin ostamassa puoliakustista bassoa, mutta näitä keskusteluja seuratessa onpi ilmennyt ettei se välttämättä kuulu kovinkaan hyvin kahden akustisen kitaran kanssa ulkosalla. Niin, olisikohan sellaista minikokoista vahvaria olemassa bassolle, kun niitä on kitarallekin, niitä mitkä toimisivat ihan pattereilla? Että saisi sen basson sitten kuulumaan. Jotain microamppeja tai sellaisia? |
omarklah 11.04.2005 19:23:18 | |
---|
Tää sit sanois tälleen... |
Pii 11.04.2005 19:46:00 | |
---|
No juu oli kyllä aika hintava! Kiitos kuitenkin! Pystyykö niillä kitaravahvareilla mitkä on niin pieniä että voi vaikka vyössä kuljettaa soittamaan bassoa? Miten mahtais äänen käydä? |
Teijo K. 11.04.2005 19:49:06 | |
---|
No juu oli kyllä aika hintava! Kiitos kuitenkin! Pystyykö niillä kitaravahvareilla mitkä on niin pieniä että voi vaikka vyössä kuljettaa soittamaan bassoa? Miten mahtais äänen käydä? Prööt. Olen minä sellaisella joskus kotona pumpsutellut, mutta minulle riittää kotisoitossa ihan sähköbassonkin akustinen volume, että... Jos yrittää parin reippaan akustista kikkaraa soittavan kanssa pärjätä niin alle jää. Tai mie jäin ainakin. |
Pii 11.04.2005 20:05:17 | |
---|
Etteivät siis räjähdä palasiksi? Tiedätkä mistä niitä mahtaisi saada? |
Teijo K. 11.04.2005 20:24:07 (muokattu 11.04.2005 20:25:53) | |
---|
Etteivät siis räjähdä palasiksi? Tiedätkä mistä niitä mahtaisi saada? No kyllä siitä miulla paloi puhekelat, kun luukutin liikaa. Prööt. Pöks. Hiljaisuus. Ps. Ja silti ei kuulunut akkarien alta mhnkn. Kaippa se Toomannikin niitä myy. |
Pii 11.04.2005 20:29:54 | |
---|
Jaaha. Pitänee soittaa alavireistä kitaraa. Boring, eikä edes näytä hyvältä ;) |
Zarmo 11.04.2005 21:16:16 | |
---|
Lukekaa runoutta
"Mitä isompi kotelo, sitä isompi soitin" |
paavi 11.04.2005 21:29:02 | |
---|
Hmm...mua kiinnostais vaan tietää, mitä nykypäivänä tekee puoliakustisella? Onhan siinä toki kai oma soundinsa, mutta aika vähän sellaisia näkee käytettävän. Mulla on sellanen kuva, että se on pikkasen kuin kompromissi kahden soittimen välillä ja miksi tyytyä kompromissiin. Saatan olla väärässä. Kyllä kai sitten täysin akustinen basso taas kuuluu sopivasti akustisten kitaroiden kanssa? Sellaistakaan en kyllä ole pahemmin soittanut. karpela diem (tartu tanjaan) |
omarklah 11.04.2005 21:30:42 | |
---|
Tää sit sanois tälleen... |
absqua 11.04.2005 21:37:29 | |
---|
Hmm...mua kiinnostais vaan tietää, mitä nykypäivänä tekee puoliakustisella? Onhan siinä toki kai oma soundinsa, mutta aika vähän sellaisia näkee käytettävän. Mulla on sellanen kuva, että se on pikkasen kuin kompromissi kahden soittimen välillä ja miksi tyytyä kompromissiin. Saatan olla väärässä. Mä olen pitkälti samoilla linjoilla kanssasi, kuten jo aiemmassa threadissa ilmaisin. Kyllä kai sitten täysin akustinen basso taas kuuluu sopivasti akustisten kitaroiden kanssa? Sellaistakaan en kyllä ole pahemmin soittanut. Täysin akustinen basso kuuluu akustisten kitaroiden seassa JOS kyseessä on kontrabasso. Jos asian totuusarvo epäilyttää niin siitä vaan kokeilemaan. Tilanteesta saa osviittaa miettimällä hetken kontrabasson ja tämän ns. akustisen bassokitaran kaikukoppien kokoa toisiinsa verrattuna. Kontrastakaan, joka sentään on aika hiton iso värkki, ei mitään valtavaa jytinää lähde, mutta rutkasti enemmän kuitenkin kuin tilavuudeltaan about 10x pienemmästä ak-basson kopasta. Tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen että ak-basso on yleensä tarkoitettu vahvistettavaksi. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Pii 11.04.2005 21:47:54 | |
---|
Siis kun pointti olis ollut se että vedetään täysin akustisesti, mutta eihän se onnistu sillä akustisella bassolla. Kyllähän mulla pikkuvahvari on, mutta kun virtaakin tarvitaan, ei se oikein toimi tuolla kadulla. Ellei tietenkin jollain ole jotain tosihyvää ideaa moisen 2kitaraa+basso kadulla toteuttamiseen. Ja sitten vielä jos noi pikkuvahvarit ei edes tuo sitä basson ääntä tarpeeksi esille sieltä kitaroiden alta. Mitä tehdä, oi te viisaammat? |
absqua 11.04.2005 21:53:39 | |
---|
Siis kun pointti olis ollut se että vedetään täysin akustisesti, mutta eihän se onnistu sillä akustisella bassolla. Kyllähän mulla pikkuvahvari on, mutta kun virtaakin tarvitaan, ei se oikein toimi tuolla kadulla. Ellei tietenkin jollain ole jotain tosihyvää ideaa moisen 2kitaraa+basso kadulla toteuttamiseen. Ja sitten vielä jos noi pikkuvahvarit ei edes tuo sitä basson ääntä tarpeeksi esille sieltä kitaroiden alta. Mitä tehdä, oi te viisaammat? Kyllä mä väittäisin että bassolle tarkoitetulla pikkuvahvistimella sen verran ääntä tulee että ak-basso selvästi kuuluu kitaroiden alta (lähietäisyydelle). Jos haet ihan aitoa luomusoundia niin vaihtoehdot on a) kontra b) narubasso (eli iso pesusoikko, narua ja harjanvarsi) ...ja tää ei sitten ole mikään vitsi. narubasso on hieno instrumentti c) tuuba, bassoklarinetti tms. matalaääninen puhallin Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
poppamies 11.04.2005 21:54:05 | |
---|
...Tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen että ak-basso on yleensä tarkoitettu vahvistettavaksi. That's the truth, the whole truth and nottin' but the truth, so shoot me baby... En ymmärrä mistä tällainen väärä mielikuva on syntynyt että akustisella bassokitaralla soitettaisiin ilman vahvistinta. Näin ei ole aian laita. Joko pieni vahvistin (mielellään GK) tai sitten suoraan pöytään. Toki löytyy sellaisia akustisena soitettavaksi tarkoitettuja bassokitaroita, jopa suomessa tehtyjäkin, mutta niitä voi hyvällä omallatunnolla sanoa "kompromisseiksi". Mexikolaisella kitarakvartetilla näkee joskus myös näitä viimeisen päälle akustisia bassokitaroita mutta ne on aika julmia kopaltaan. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! |
sirdickyj 11.04.2005 21:54:53 | |
---|
Tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen että ak-basso on yleensä tarkoitettu vahvistettavaksi. ...ja koristeeksi, himassa jalatpöydälläsoitteluun sekä elektroacustisten keikkojen (visuaalisen)estetiikan lisääjäksi. Muuten sähköbasso ajaa täysin saman asian. BTW, ajattelin tossa tempasta akustiseen Dean Playmateeni GHS Black Nylonit (tai muut vastaavat) kiinni, kunhan saan itteni hilattua Millbrookiin. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Teijo K. 11.04.2005 22:13:28 (muokattu 11.04.2005 22:17:43) | |
---|
Löytyi T-kaupasta akkukäyttöinen bassovahvistinkin :o) On kompuraa, limitteriä, funk-bassoa ja tehoa 30w... http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177437.html Tämä voisi toimia akkarien kanssa. Mie kun aikoinaan soittelin kitaralle tarkoitetulla pikkumarsulla ihan lankkubasson kanssa. Vähän aikaa. Kunnes meni räsäksi koko vehje. Jos plektralla oikein röytää, niin ihan ak-bassostakin saa paljon enemmän erottelevuutta ja ääntä ulos kuin ikinä sormilla. Siihen vielä päälle tuollainen patteripeli tukemaan. Kyllä sillä katusoittoa varmaan harrastaisi ihan pätevästi. |
Karlsson 11.04.2005 22:20:55 | |
---|
That's the truth, the whole truth and nottin' but the truth, so shoot me baby... En ymmärrä mistä tällainen väärä mielikuva on syntynyt että akustisella bassokitaralla soitettaisiin ilman vahvistinta. Näin ei ole aian laita. Joko pieni vahvistin (mielellään GK) tai sitten suoraan pöytään. Toki löytyy sellaisia akustisena soitettavaksi tarkoitettuja bassokitaroita, jopa suomessa tehtyjäkin, mutta niitä voi hyvällä omallatunnolla sanoa "kompromisseiksi". Mexikolaisella kitarakvartetilla näkee joskus myös näitä viimeisen päälle akustisia bassokitaroita mutta ne on aika julmia kopaltaan. Gitarron! http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Gitarron.jpg Älkää antako kuvan mittasuhteiden hämätä, toi on oikeasti aika julmetun kokoinen höskä... Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 |
Pii 11.04.2005 22:29:06 | |
---|
Heh, hauska tuo gitarron! Ei vaan taida löytyä kovin rokkia meininkiä ;) Ootteko kokeillu alavireistä kitaraa kitaroitten kanssa? Eikös se Lemmykin sellaista joskus aikonaan? |
Karlsson 11.04.2005 22:30:53 | |
---|
Heh, hauska tuo gitarron! Ei vaan taida löytyä kovin rokkia meininkiä ;) Ootteko kokeillu alavireistä kitaraa kitaroitten kanssa? Eikös se Lemmykin sellaista joskus aikonaan? Haista sinä! Rokki on soittajasta kiinni, ei soittimesta. Ja kuvtelkaa sitte hymiö tähän. Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 |
Pii 11.04.2005 22:31:59 | |
---|
Plektralla olen soitellut muutenkin. Soittelin muinoin kyllä sellasta Washburnin akustista, en muista mallia, mutta ei tullut silloin kokeiltua kitaroiden kanssa. |