Aihe: 6-kielisen kielet?
1 2 3
Sahtimies666
01.04.2005 11:47:02
Elikkäs miten 6-kielinen basso viritetään?
"Prima Nocta" - the right to sleep with any new bride on their wedding night.
balzary
01.04.2005 11:58:12

Elikkäs miten 6-kielinen basso viritetään?

yleensä alimmalta kieleltä lähtien H - E - A - D - G - C
Sahtimies666
01.04.2005 12:55:48 (muokattu 01.04.2005 12:56:42)
Tota joo... aattelin täs vaan että mitenköhän paksut kielet pitäis ostaa jos madaltaisin virettä 2 ja puolella sävelaskeleella? mul on 5-kieline basso ja aattelin et jos kuus kielisessä ois paksummat nii ostaisin kuuskielisen kielet...

ostin vaan joskus aikoinaan 5 kielisen ja nyttemmin siitä ylimääräsestä kielestä ei ole ollut apua koska kitaristit soittaa bändissä e vireellä... joten aattelin et jos sais hyötykäyttöön jotenkin ton "ylimääräsen" kielen..

Onkohan tässä nyt mitään järkeä?.. kitaristit kuitenkin niin kuin mainitsin jo soittavat e vireellä..tämmönen päähänpisto taas..
balzary
01.04.2005 13:03:52

nyt täytyy kyllä sanoa että en ihan ymmärtäny.

6-kielisen setti on paksuuksiltaan kuitenkin about sama ku 5-kielisen setti, paitsi mukana on se ohut ylä c-kieli.
Wil-J
01.04.2005 13:08:00
Miten se että kitaristi soittaa E vireellä vaikuttaa suhun mitenkään? On asteikoissa muitakin säveliä kuin pohjasävel...
pardy
01.04.2005 13:42:38

Yrittääköhän kaveri virittää bassoaan vielä sitä ala-E:tä oktaavia alemmas? :) The seek of the brown note!
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
Wil-J
01.04.2005 13:48:33
Yrittääköhän kaveri virittää bassoaan vielä sitä ala-E:tä oktaavia alemmas? :) The seek of the brown note!

Hoho. Vitsikästä.
ozmo
01.04.2005 15:46:43

Hmm... Ei kai se ny ihan E:hen asti menis. B:stä kakspuol s-askelta alaspäin on F#. Eikös niitä ihan noin alaskin viritettyjä bassoja ole..? Oon ainakin netissä kuvia nähny... (eli pakko olla totta... ;))
Huvittaa vaan ku miettii miten paksut kielet niissä sit pitäis olla. Meinaan ku itellä on A-kielenä .145 tai .140...

ostin vaan joskus aikoinaan 5 kielisen ja nyttemmin siitä ylimääräsestä kielestä ei ole ollut apua koska kitaristit soittaa bändissä e vireellä... joten aattelin et jos sais hyötykäyttöön jotenkin ton "ylimääräsen" kielen..

Kai tää on vitsi? Muuten en tajua.
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
balzary
01.04.2005 15:50:06

http://www.unpronounceable.com/dave/photos/photo_2003-conklin-9.jpg

tollasella vois irrota jo housujenvärjäysaineita.
ozmo
01.04.2005 15:54:31
http://www.unpronounceable.com/dave/photos/photo_2003-conklin-9.jpg

tollasella vois irrota jo housujenvärjäysaineita.

Eli tossa on kaks "ylimääräistä" kieltä alas ja kolme ylimääräistä ylös? Vaiko yks ja neljä?
Sahtimies666
01.04.2005 15:55:15 (muokattu 01.04.2005 15:57:05)
Unohtakaa koko juttu :D... Sekoilin ihan kympillä!!! :D

No kysytääs uuestaan eli mulla on 5 kielinen basso ja soitan bändissä jossa kitaristit soittaa e vireessä... se 5. kieli on jääny nyt käyttämättä ja nyt aloin miettimään että mihinköhän vireeseen laittaisin bassoni että saisin 5. kielen käyttöön?

Miten se että kitaristi soittaa E vireellä vaikuttaa suhun mitenkään

Mainitsin kitaristit koska mietin että millanen vire ois sellanen jolla voisin soittaa bändissä ettei se kuulostaisi täysin paskalta..

Kaiken tän sekoilu jälkeen kokeillaan uuestaan!!! :)
balzary
01.04.2005 15:56:17

Eli tossa on kaks "ylimääräistä" kieltä alas ja kolme ylimääräistä ylös? Vaiko yks ja neljä?

näin mä olen käsittänyt että f# on alin kieli, eli kaks alas. on muuten äijällä muikea hymy, miksipäs ei kun conklinin kanssa parkkipaikalla poseerailee.
balzary
01.04.2005 15:58:03

No kysytääs uuestaan eli mulla on 5 kielinen basso ja soitan bändisää jossa kitaristit soittaa e vireessä... se 5. kieli on jääny nyt käyttämättä ja nyt aloin miettimään että mihinköhän vireeseen laittaisin bassoni että saisin 5. kielen käyttöön?

soita ihan perusvireessä, ei sitä h-kieltä koko ajan tartte käyttää. pistät mausteena alempia nuotteja välillä peliin. kannattaa kiinnittää huomiota demppaukseen, mulla oli aikoinaan isompiakin ongelmia sen h-kielen kanssa, kun koko ajan oli huminaa aiheuttamassa johtuen olemattomasta demppaustaidosta.
ozmo
01.04.2005 15:58:29 (muokattu 01.04.2005 16:01:37)
No kysytääs uuestaan eli mulla on 5 kielinen basso ja soitan bändisää jossa kitaristit soittaa e vireessä... se 5. kieli on jääny nyt käyttämättä ja nyt aloin miettimään että mihinköhän vireeseen laittaisin bassoni että saisin 5. kielen käyttöön?

En usko et alaspäin virittelemällä saat sitä sen kummemmin käyttöön, jos et kerta nytkään sitä käytä. Varmaan järkevintä on et käytät sitä sillon kun huvittaa, ei siitä mitään haittaakaan ole. Mukavahan siinä on peukaloa pitää jos ei muuta käyttöä sille keksi... :)

Edit: Kai ne kielet muuten menee silleen tavallisesti, eli B-E-A-D-G? Eli se "ylimääräinen" kieli on matalasta päästä...
ozmo
01.04.2005 16:05:55
näin mä olen käsittänyt että f# on alin kieli, eli kaks alas. on muuten äijällä muikea hymy, miksipäs ei kun conklinin kanssa parkkipaikalla poseerailee.

Mitenkähän noissa muuten menee skaalat..? Siis noissa viuhkaotelauta bassoissa.
balzary
01.04.2005 16:08:38

Mitenkähän noissa muuten menee skaalat..? Siis noissa viuhkaotelauta bassoissa.

enpä tiedä... davella näyttäs olevan viehtymys monikielisiin bassoihin. jotain biisin pätkiäkin löytyy sivuilta.
http://www.unpronounceable.com/dave/index.html
Sahtimies666
01.04.2005 16:12:24
Kai ne kielet muuten menee silleen tavallisesti, eli B-E-A-D-G? Eli se "ylimääräinen" kieli on matalasta päästä...

Kai ne menee :).... no menee menee...

joo no tolleen oon aikasemmin miettinykki et välillä maustaa sieltä matalemmalta...

no mutta mun osalta tää on tällä selvä :D
Keny
01.04.2005 20:46:57
Tuli mieleen et jos haluu snadisti demppausta eikä taidot oikeen riitä esim 5 kielisessä niin laittaa ponnarinarun sinne satulan luo tai ylätallan...miten kukakin sen lausuu niin sillai puolkireesti just satulan jälkeen.Aika käytetty kikka studioissa ja syö jonkin verran niitä hälyääniä pois.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
pardy
01.04.2005 20:49:52

Näinhän se vissii on. Sen yhen jäbän 11-kielisessä oli vielä lisäks C#-kieli. Hoijaa, värähtelytaajuus taisi olla jotai 17Hz (ja ihmisen kuuloraja menee siis 20 Hertsissä!)... Sit ylin kieli oli Eb, joka oli puol sävelaskelta matalempi vireeltään kuin kitaran ylä-E... :P Siinä vasta allaround-soitin jos mikä.

joo no tolleen oon aikasemmin miettinykki et välillä maustaa sieltä matalemmalta...

no mutta mun osalta tää on tällä selvä :D

Tähän sen verran että yks vaihtoehto on tiätty pistää siihen E-A-D-G-C kielitykseks... Ei välttämättä pöllömpi idea, jos vaan tuntuu että ylärekisteri on se joka miellyttää ihan tuota alinta enemmän.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
ozmo
01.04.2005 21:35:35 (muokattu 01.04.2005 21:40:57)
Näinhän se vissii on. Sen yhen jäbän 11-kielisessä oli vielä lisäks C#-kieli. Hoijaa, värähtelytaajuus taisi olla jotai 17Hz (ja ihmisen kuuloraja menee siis 20 Hertsissä!)...

No huh... C#!! Alkaa mennä jo vähän överiks... Ei sillä et noita taajuuksia ei kuulis, ku kyllähän ne tuntee ja on niissä oma sävynsä joka kuulostaa makeelta kunnon subbarien kans... (ei tietty sovi mihin tahansa musaan) Mut se et miten helvetis sellasta voi edes soittaa? Kielien paksuudet alkaa varmaan olla jo puolen sentin luokkaa..? Ihan kiinnostaa tietää, et onko kellään kokemuksia siitä kun mennään tonne Fissään ja siitä vielä alemmaks?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)