Aihe: Venytykset 1 | |
---|---|
![]() 15.04.2005 20:01:11 | |
Mikä ois paras tekniikkaa treenata sormien venytyst?? sitä ku tarvii aika paljo basistilla :-) Elämästä saa ja pitää nauttia. Musiikki on tapa muistaa se_____
Riksu_basisti_____ | |
![]() 15.04.2005 20:09:45 | |
Mikä ois paras tekniikkaa treenata sormien venytyst?? sitä ku tarvii aika paljo basistilla :-) Soittele vaa siinä ne venyy. Soittele vaikka asteikkoja. Jos tahdot lisää voimaa sormiin niin tee kuminauhoista sopiva lenkki jonka voit pujottaa sormien ympärille ja sitten levität sormia sen kanssa. "If bullshit was music, that fellow would be a brass band."
Paddy Crosbie. | |
![]() 15.04.2005 20:10:45 | |
heh täytyy kokeilla Elämästä saa ja pitää nauttia. Musiikki on tapa muistaa se_____
Riksu_basisti_____ | |
![]() 15.04.2005 21:09:37 | |
Heh, tosiaan oon nähny niitä kaikenmaailman "jumppalaitteita" eli puristimia sun muuta mitä voit sitten puristella vaikka dösässä tai stogessa istuessas mutta mä luulen että kun soitat bändin kanssa niin se ajaa asian vähä paremmin =) | |
![]() 15.04.2005 21:13:53 | |
Heh, tosiaan oon nähny niitä kaikenmaailman "jumppalaitteita" eli puristimia sun muuta mitä voit sitten puristella vaikka dösässä tai stogessa istuessas mutta mä luulen että kun soitat bändin kanssa niin se ajaa asian vähä paremmin =) Näin se on. Soittamista ja siihen liittyviä juttuja tulee treenata soittamalla. Eihän sitä konekirjoitustakaan treenata sormipainoilla... Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 | |
![]() 16.04.2005 11:55:44 | |
Soittelet asteikkoja ja joka sormelle oma nauhaväli, eli 1sormi 1väliin 2sormi 2väliin... ja sitä rataa :) tässä hyvä treeni juttu: G-----7-----8-----5-----4-------------------- D--5-----4-----7-----8----------------------- A---------------------------------------------- E---------------------------------------------- ja muista tuossa että joka sormelle on oma väli :) ja sittenkun toi menee sulavasti siirry tähän: G-----7----8----5-----4--------------- D--------------------------------------- A--5----4----7-----8------------------ E--------------------------------------- Tää harjotus on john patituccin opetusvideosta, kannattaa hankkia se jos on joskus mahdollisuus :) "Vita est vitae" | |
![]() 16.04.2005 12:19:36 (muokattu 16.04.2005 12:19:57) | |
Soittelee välillä leveäkaulaisemmalla bassolla... Siis oikeastikin tuo venyttää sormia. Huomasin itse OLP MM1:n kanssa, sen kaulahan on sellainen halko. Nyt ei ole oikeastaan väliä onko OLP vai Jazz Bass-kopio (tai riippuu vähän päivästä). Jos omistaa myös kitaran, niin The Policen "Every breath you taken" riffi (erityisesti "F#m add 9"-sointu) on sellainen juttu, millä sormet saa pikkuhiljaa venymään mukaville etäisyyksille. Vielä kitaroista: Ei hirveän kauan sitten Les Paul-kitaran kaula tuntui omaan kouraan ihan älyttömän paksulta. Sitten soittelin jonkun aikaa melko paljon nylonkielisellä akustisella kitaralla ja sittemmin Les Paul-kopiolla, ja nykyään joku Stratocasterin kaula tuntuu jo aika kukkakepiltä. Mies, joka tekee työtä, menettää kallisarvoista aikaa. -Cervantes | |
![]() 17.04.2005 11:20:42 | |
Soittelet asteikkoja ja joka sormelle oma nauhaväli, eli 1sormi 1väliin 2sormi 2väliin... ja sitä rataa :) tässä hyvä treeni juttu: G-----7-----8-----5-----4-------------------- D--5-----4-----7-----8----------------------- A---------------------------------------------- E---------------------------------------------- ja muista tuossa että joka sormelle on oma väli :) ja sittenkun toi menee sulavasti siirry tähän: G-----7----8----5-----4--------------- D--------------------------------------- A--5----4----7-----8------------------ E--------------------------------------- Tää harjotus on john patituccin opetusvideosta, kannattaa hankkia se jos on joskus mahdollisuus :) Mun mielestä toi on malliesimerkki harjoituksesta jollaisia kannattaa välttää, koska se ei vastaa käytännössä mitään reaalimaailman tilannetta. Ranne vaan hajoaa :) bassolla hanuriin | |
![]() 17.04.2005 12:19:12 | |
Mun mielestä toi on malliesimerkki harjoituksesta jollaisia kannattaa välttää, koska se ei vastaa käytännössä mitään reaalimaailman tilannetta. Ranne vaan hajoaa :) Aivan! Asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota ovat ergonomisuus ja ekonomisuus käden asennoissa. Kummat venytykset voivat pitemmän päälle aiheuttaa kivuliaitakin ongelmia käsiin. Ekonomisuudella meinaan että jos jonkun kuvion pystyy tekemään mähdollisimman vähällä liikkeellä, niin miksi se pitäisi sitten tehdä vaikeasti? Otetaan esimerkiksi ihan perus oktaavikuvion soitto: C c C#c# Tuon voi soittaa niin, että on sormi per nauha, mutta varsinkin tuolla matalammissa asemissa nauhavälit ovat niin suuret että näpit alkavat paukkua. Tuonkin voi soittaa niinkin, että etusormi painaa matalemman C:n ja pikkurilli korkeamman. Siirryttäessä cissään koko kouraa siirretään eli taas C#:n soittaa etusormi ja oktaavin pikkurilli. (mulla on järkyttävän kokoiset kädet ja tuo ensimmäinen soittotyyli ei ole ollenkaan mahdoton itselleni, mutta silti suosin ehdottomasti tuota jälkimmäistä tapaa) Juu, ei näytä niin pro:ltä, ei edes semi-prolta, mutta tota..no joo. Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 | |
![]() 17.04.2005 19:40:33 | |
Aivan! Asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota ovat ergonomisuus ja ekonomisuus käden asennoissa. Kummat venytykset voivat pitemmän päälle aiheuttaa kivuliaitakin ongelmia käsiin. Ekonomisuudella meinaan että jos jonkun kuvion pystyy tekemään mähdollisimman vähällä liikkeellä, niin miksi se pitäisi sitten tehdä vaikeasti? Otetaan esimerkiksi ihan perus oktaavikuvion soitto: C c C#c# Tuon voi soittaa niin, että on sormi per nauha, mutta varsinkin tuolla matalammissa asemissa nauhavälit ovat niin suuret että näpit alkavat paukkua. Tuonkin voi soittaa niinkin, että etusormi painaa matalemman C:n ja pikkurilli korkeamman. Siirryttäessä cissään koko kouraa siirretään eli taas C#:n soittaa etusormi ja oktaavin pikkurilli. (mulla on järkyttävän kokoiset kädet ja tuo ensimmäinen soittotyyli ei ole ollenkaan mahdoton itselleni, mutta silti suosin ehdottomasti tuota jälkimmäistä tapaa) Juu, ei näytä niin pro:ltä, ei edes semi-prolta, mutta tota..no joo. Sama,sama,sama.... | |
![]() 18.04.2005 20:02:17 (muokattu 18.04.2005 20:56:24) | |
Mun mielestä toi on malliesimerkki harjoituksesta jollaisia kannattaa välttää, koska se ei vastaa käytännössä mitään reaalimaailman tilannetta. Ranne vaan hajoaa :) Musta taas tollaset on erittäin hyviä harjoituksia. Ei tollasta missään biisissä tule soitettua joo, mut ei se olekaan tossa idea. Noin alhaalta soitettuna itse kyl hajoittaisin ranteeni, mut mikään ei estä ton siirtämistä vaikkapa 12.nauhalle, mistä sen soittaminen jo onnistuu ilman turhia jännityksiä... Tämänkaltaisten tarkoitushan siis on saada jokainen sormi toimimaan ns. "yksilönä"... Jokainen varmaan tietää mitä tarkoitan sillä, että pikkurilli sojottaa hevonvit**un. Eli juuri tätä pyrittäisiin poistamaan tämän kaltaisilla harjoituksilla ja ainakin mun kohdalla tällaiset jutut on toiminut parhaiten. Rannetupintulehduksen kyllä hommaa itselleen äkkiä jos ei osaa harjoitella näitä oikein. Eli pitää aloittaa hitaalla temmolla (siis todellakin hitaalla!) ja jännittä ei saa yhtään. Soittajasta riippuen tietenkin kannattaa miettiä miltä nauhalta tota alkaa vetään. Mulla ainakin on niin kapea kämmen, etten ikinä soita noita viidettä nauhaa alempaa... Itse kehittelin tällaisen, mielestäni suht monipuolisen ja mukavan treenin: G-------------------------------------------- D-------------------------------------------- A-----7-----8---7-------8------------------- E--5-----6----------5-------6--------------- G-------------------------------------------- D-----7-----8---7-------8------------------- A--5-----6----------5-------6--------------- E-------------------------------------------- G-----7-----8---7-------8------------------- D--5-----6----------5-------6--------------- A-------------------------------------------- E-------------------------------------------- G---5-------6-----------5--------6--------- D-------7-------8---7-------8-------------- A-------------------------------------------- E-------------------------------------------- G------------------------------------------- D---5-------6-----------5--------6--------- A-------7-------8---7-------8-------------- E-------------------------------------------- G------------------------------------------- D------------------------------------------- A---5-------6-----------5--------6--------- E-------7-------8---7-------8-------------- Edit: niin, toi siis soitetaan vuorosormin. (en tiedä onko toi miten hyvä jos soittaa kolmella sormella...) Edit2: enpäs lukenut tota Typhuksen viestiä kovin tarkkaan... Meinaatko et keskari tulis 5.nauhalle ja sit nimetön 7.nauhalle?! losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen! | |
![]() 19.04.2005 11:28:46 | |
Edit2: enpäs lukenut tota Typhuksen viestiä kovin tarkkaan... Meinaatko et keskari tulis 5.nauhalle ja sit nimetön 7.nauhalle?! Elikkä etusormi 5nauhalle, keskisormi 6nauhalle,nimetön 7nauhalle ja pikkurilli 8nauhalle. :) "Vita est vitae" | |
![]() 19.04.2005 15:35:16 | |
Elikkä etusormi 5nauhalle, keskisormi 6nauhalle,nimetön 7nauhalle ja pikkurilli 8nauhalle. :) Näin vähän arvelinkin, eli tossa on virhe..? Siis ton nelosen tilalle kutonen... Sit toi onkin jo inhimillisempi kun ei tarvi nelosnauhalta kasille venyttää. :) G-----7-----8-----5-----4-------------------- D--5-----4-----7-----8----------------------- A---------------------------------------------- E---------------------------------------------- Aika jännä toi "väärä" versiokin kyl on... Siinä vaan ei oikein onnistu toi sormi per nauhaväli periaate. losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)