Meegs86 19.04.2005 18:19:43 | |
---|
Elikkäs on tullut aika saada vihdoin ja viimen se kunnollinen ja viimeisen päälle laadukas soittopeli,joka ei särise, pörise, humise tai surise, ja joka on huolellisesti valmistettu, kestävä ja toimii kaikinpuolin moitteetta. Olen päätynyt siihen,että basson teetättäminen mittatilaustyönä soitinrakentajalla (kotimaan rajojen sisällä tietenkin) olisi varmin vaihtoehto. Mutta mitä tällainen mahtaisi kustantaa? Jonkinlaista suuntaa hinnoissa olisi mukava saada. Tietenkin materiaalit ja malli määräävät hintaa aika paljon, mutta vaikka jotain keskiarvoa tai lähtöhintoja kehiin. Olen ajatellut viisikielistä passiivia, jossa olisi täydelliset nauhat ja yläsatula ja muutenkin kaula viimeisen päälle, koska olen kärsinyt liian monta kertaa frettbuzz-ilmiön aiheuttamasta turhautumisesta ja elämänhaluttomuudesta :D Nauhat saa olla vaikka timanttia, kunhan eivät kulu liian nopeasti. "Tykkään alapäästä" |
pardy 19.04.2005 19:01:42 | |
---|
Elikkäs on tullut aika saada vihdoin ja viimen se kunnollinen ja viimeisen päälle laadukas soittopeli,joka ei särise, pörise, humise tai surise, ja joka on huolellisesti valmistettu, kestävä ja toimii kaikinpuolin moitteetta. Olen päätynyt siihen,että basson teetättäminen mittatilaustyönä soitinrakentajalla (kotimaan rajojen sisällä tietenkin) olisi varmin vaihtoehto. Mutta mitä tällainen mahtaisi kustantaa? Jonkinlaista suuntaa hinnoissa olisi mukava saada. Tietenkin materiaalit ja malli määräävät hintaa aika paljon, mutta vaikka jotain keskiarvoa tai lähtöhintoja kehiin. Olen ajatellut viisikielistä passiivia, jossa olisi täydelliset nauhat ja yläsatula ja muutenkin kaula viimeisen päälle, koska olen kärsinyt liian monta kertaa frettbuzz-ilmiön aiheuttamasta turhautumisesta ja elämänhaluttomuudesta :D Nauhat saa olla vaikka timanttia, kunhan eivät kulu liian nopeasti. Tjaa, semmonen 1500e ehkä halvimmillaan tuommoinen. Kattoa ei sitten varmaan olekaan jos niikseen tulee. Mutta pari tonia kannattaa ainakin varata. Amfisoundista on väellä ollut myönteisiä kokemuksia, kuulemma halpa ja työn jälki erinomaista. Haulla varmaan löytyy topikkia jossa on ihmisiä joilla Amfisoundi on, niiltä kannattaa kysellä enempi jos eivät tähän topikkiin eksy. Jos haluat jostain läheltä, niin kerrot vaan missäpäin asustat niin löytyy se sinuakin lähinnä oleva paja/rakentaja sitten. Tuossa on jonkinlaista listaakin suomalaisista soitinrakentajista: http://www.lpkky.fi/ikata/soitinrakennus/soitinrakentajat.html "...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua |
kalzu 19.04.2005 19:02:35 (muokattu 19.04.2005 19:03:38) | |
---|
Kyllä ne hinnat taitaa siinä 2000€ hujakoilla pyöriä ainakin tunnetuimmilla rakentajilla. Halvemmallakin voi tietysti saada joltain alottelevalta/tuntemattomalta rakentajalta. EDIT: Aha, Pardy ehti ensin. :) Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.) |
Incarnation 19.04.2005 19:16:43 | |
---|
Suosittelen katsastamaan ihan näitä laatuluokan "perusvehkeitäkin", esim. unskelotilla on Torilla myynnissä vähintäänkin houkutteleva Warwick Streamer Stage I. Täyttäisi varmaankin teikäläisen vaatimukset Rest in peace Dime |
hemmo 19.04.2005 19:22:28 | |
---|
Tuota noin, en ole koskaan tuntenut vetoa teettämiseen, sillä: a) en osaisi ikuna päättää mitä lopultakin tahdon b) tuohon hintaan (yli 1,5 k) saan jo erinomaisen käytetyn, jolla on mulle paljon suurempi arvo sinänsä "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
Meegs86 19.04.2005 19:24:49 | |
---|
Kiitoksia! Arvelinkin, että jossain kahden tuhannen kieppeillä se pyörii. Lähinnä Tampereen alueelta voisi etsiä rakentajan, mielenkiintoista että juuri oman bändin treenikämppä-rakennuksestakin Pyynikiltä löytyi yksi. Pitää varmaan käydä kyselemässä paikanpäällä. Minulle on kyllä aivan sama, onko rakentaja tunnettu vai tuntematon, kunhan jälki on hyvää ja osaa hommansa. 1000-1500e voisi kesän jälkeen olla varaa sijoittaa, joten ehkäpä jää sittenkin haaveeksi, ellei löydy edullista tekijää. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin teetättää pelkkä kaula otelautoineen, koska tärkeintä itselleni on nauhojen ja kaulan kunto (nimimerkillä "ei enää koskaan frettbuzzia") . "Tykkään alapäästä" |
Jalmus 19.04.2005 19:49:15 | |
---|
Muistaakseni JAK maksaa viisikielisenä alkaen 1300€. Ja se on loistosoitin. Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. |
Incarnation 19.04.2005 19:52:23 | |
---|
Kiitoksia! Arvelinkin, että jossain kahden tuhannen kieppeillä se pyörii. Lähinnä Tampereen alueelta voisi etsiä rakentajan, mielenkiintoista että juuri oman bändin treenikämppä-rakennuksestakin Pyynikiltä löytyi yksi. Pitää varmaan käydä kyselemässä paikanpäällä. Minulle on kyllä aivan sama, onko rakentaja tunnettu vai tuntematon, kunhan jälki on hyvää ja osaa hommansa. 1000-1500e voisi kesän jälkeen olla varaa sijoittaa, joten ehkäpä jää sittenkin haaveeksi, ellei löydy edullista tekijää. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin teetättää pelkkä kaula otelautoineen, koska tärkeintä itselleni on nauhojen ja kaulan kunto (nimimerkillä "ei enää koskaan frettbuzzia") . Buzzia ei tule jos soitin on vähänkin Harley Bentonia laadukkaampi ja soittaja osaa soittimensa säätää. Mutta jos (lähes) täysin säätila- ja kosteusvaihteluille reagoimattoman basson tahtoo, kannattaa miettiä grafiittia kaulamateriaalina. Mm. Modulus käyttää tätä bassojensa kauloissa. Rest in peace Dime |
Teijo K. 19.04.2005 20:05:30 | |
---|
Buzzia ei tule jos soitin on vähänkin Harley Bentonia laadukkaampi ja soittaja osaa soittimensa säätää. Mutta jos (lähes) täysin säätila- ja kosteusvaihteluille reagoimattoman basson tahtoo, kannattaa miettiä grafiittia kaulamateriaalina. Mm. Modulus käyttää tätä bassojensa kauloissa. Sitten kannattaa varoa noita pakkasia. Grafiitti ei reagoi kosteusvihteluihin, mutta lämpötilavaihtelut voivat kuulemma särköä sen kokonaan. |
Meegs86 19.04.2005 20:13:42 | |
---|
Buzzia ei tule jos soitin on vähänkin Harley Bentonia laadukkaampi ja soittaja osaa soittimensa säätää. Itselläni on ollut useampia soittimia, aina Harrikkaa laadukkaampia ja osaan mielestäni säätää soittimestani välttämättömän (kaularauta, kielten korkeus, talla, virittimet) , mutta silti buzzia on tullut aina, johtuen nauhojen kulumisesta ja varsinkin yläsatulan lovien kulumisesta liian matalalle. Nauhoja en osaa hioa enkä valmistaa sopivaa yläsatulaa. "Tykkään alapäästä" |
Teijo K. 19.04.2005 20:29:48 | |
---|
Itselläni on ollut useampia soittimia, aina Harrikkaa laadukkaampia ja osaan mielestäni säätää soittimestani välttämättömän (kaularauta, kielten korkeus, talla, virittimet) , mutta silti buzzia on tullut aina, johtuen nauhojen kulumisesta ja varsinkin yläsatulan lovien kulumisesta liian matalalle. Nauhoja en osaa hioa enkä valmistaa sopivaa yläsatulaa. Joo, tatsikysymys. Minäkin kärsin buzzista toisinaan. Tai olen kärsinyt. Tosin hion sitten nuhat ja vaihdan satulan tarvittaessa. Siis ei auttane joo. Sellaisessa ymmärryksessä olen ollut että noissa nauhamateriaaleissa ei ole hirveästi vaihtelua. Kielivalinnoilla voi vähän helpata, eli ei niitä teräskieliä vaan nikkelipinnoitettuja. Tai sitten hiotut. |
ozmo 19.04.2005 20:41:29 | |
---|
Itselläni on ollut useampia soittimia, aina Harrikkaa laadukkaampia ja osaan mielestäni säätää soittimestani välttämättömän (kaularauta, kielten korkeus, talla, virittimet) , mutta silti buzzia on tullut aina, johtuen nauhojen kulumisesta ja varsinkin yläsatulan lovien kulumisesta liian matalalle. Nauhoja en osaa hioa enkä valmistaa sopivaa yläsatulaa. Mitenkäs... Eiköhän ne kulu ihan samalla lailla teetetyssä soittimessakin. Meinaan, ei taida sellaista nauhamateriaalia ollakaan mikä ei ajan saatossa kuluisi?? losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen! |
Teijo K. 19.04.2005 20:54:16 | |
---|
Mitenkäs... Eiköhän ne kulu ihan samalla lailla teetetyssä soittimessakin. Meinaan, ei taida sellaista nauhamateriaalia ollakaan mikä ei ajan saatossa kuluisi?? No näinhän se on. |
Meegs86 19.04.2005 21:14:23 | |
---|
Johtopäätös: Koska minulla ei ole varaa timantista tai titaanista tehtyihin nauhoihin, on melkeinpä sama mitä ainetta ne ovat ---> buzz jatkuu olennaisena osana elämääni. Siis seuraava buz... ...basso jonka ostan voi olla jotain väliltä Harley Benton - Käsintehty x ja nauhat pitää vain hioa useasti. No, elämä on. Kiitos kuitenkin vinkeistä. "Tykkään alapäästä" |
Teijo K. 19.04.2005 21:20:38 | |
---|
Johtopäätös: Koska minulla ei ole varaa timantista tai titaanista tehtyihin nauhoihin, on melkeinpä sama mitä ainetta ne ovat ---> buzz jatkuu olennaisena osana elämääni. Siis seuraava buz... ...basso jonka ostan voi olla jotain väliltä Harley Benton - Käsintehty x ja nauhat pitää vain hioa useasti. No, elämä on. Kiitos kuitenkin vinkeistä. Joo, suosittelen ostamaan nauhaviilan. :) |
Meegs86 19.04.2005 21:40:58 | |
---|
Ehkäpä säästänkin rahani nauhaviilaan ja nauhojenviilaamiskurssiin :) Tai käytän aina bassosäröä peittämään buzzin. "Tykkään alapäästä" |
hemmo 19.04.2005 21:43:26 | |
---|
Ehkäpä säästänkin rahani nauhaviilaan ja nauhojenviilaamiskurssiin :) Tai käytän aina bassosäröä peittämään buzzin. Nonni. Asiaa! Lisää säröä, beibi! Kröhöm, mie vältän nauhasärinän nostamalla kielet tarpeeksi korkealle. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
Meegs86 19.04.2005 22:00:30 | |
---|
Kröhöm, mie vältän nauhasärinän nostamalla kielet tarpeeksi korkealle. Isompi kröhöm. Omissa asetuksissani kielet ovat jo muutenkin melko korkealla ja yleensä siitä korkeudesta nostaminen tekee soittamisesta jo aika vaativaa, eikä edes useasti poista nauhasärinää, jos vika on nauhoissa. Vian ollessa yläsatulassa kielten nostaminen epäinhimillisen korkealla (joka vaikuttaa myös kielten sointiin negatiivisesti) saattaa joskus auttaa. "Tykkään alapäästä" |
Wil-J 19.04.2005 22:02:11 | |
---|
Nonni. Asiaa! Lisää säröä, beibi! Kröhöm, mie vältän nauhasärinän nostamalla kielet tarpeeksi korkealle. Se on aina kompromissi soittomukavuuden ja saundin välillä tuo. |
Teijo K. 19.04.2005 22:02:20 | |
---|
Isompi kröhöm. Omissa asetuksissani kielet ovat jo muutenkin melko korkealla ja yleensä siitä korkeudesta nostaminen tekee soittamisesta jo aika vaativaa, eikä edes useasti poista nauhasärinää, jos vika on nauhoissa. Vian ollessa yläsatulassa kielten nostaminen epäinhimillisen korkealla (joka vaikuttaa myös kielten sointiin negatiivisesti) saattaa joskus auttaa. No mites suorana pidät kaulaa? |