Aihe: pääsykoe biisi
1 2
Typhus
07.04.2005 12:04:48
elikkä pääsin pääsykokeisiin tuonne musapuolelle ja siinä oli että 1vapaavalintainen biisi pitäisi soittaa määrättyjen lisäksi. jos haluaa bändin säestyksen mukaan pitää lähettää nuotit. joten, olen tässä miettinyt jotain hyvää biisiä johon löytyisi nuotitkin helposti ja jossa olisi sellaisen hyvät bassokuviot :) olisiko ehdotuksia? .. mietin itse Beatlesin Lady Madonnaa. musalaji kunhan pysyy keveän musiikin puolella :)
"Vita est vitae"
Wil-J
07.04.2005 12:12:36
No mulla on 21. päivä pääsykoe tonne varusmies soittokuntaan ja ajattelin vetästä Stevie Wonderin Sir Duken. Uskoisin että se on hyvä valinta monipuolisuutensa takia. Lady Madonna voi olla vähän turhan simppeli jos hakijoiden taso on kova. Tai siinä ei mun mielestä basso juurikaan pääse oikeuksiinsa.
Varaani
07.04.2005 12:45:32
Sir Duke on varmasti hyvä valinta.
Itse suosittelisin kiskaisemaan jotain lattaria. Eroittuisi porukasta ja on taatusti kivat linjat.
Wil-J
07.04.2005 13:15:08
Sir Duke on varmasti hyvä valinta.
Itse suosittelisin kiskaisemaan jotain lattaria. Eroittuisi porukasta ja on taatusti kivat linjat.

No lattarikin toimii. Siinä vaan on se, että se homma pitää sitten osata kunnolla :) Tai siis musta tuntuu että se lattarimeininki ei ihan aina taitu jäyhältä suomalaiselta.
Bassballs
07.04.2005 13:19:07

elikkä pääsin pääsykokeisiin tuonne musapuolelle ja siinä oli että 1vapaavalintainen biisi pitäisi soittaa määrättyjen lisäksi. jos haluaa bändin säestyksen mukaan pitää lähettää nuotit. joten, olen tässä miettinyt jotain hyvää biisiä johon löytyisi nuotitkin helposti ja jossa olisi sellaisen hyvät bassokuviot :) olisiko ehdotuksia? .. mietin itse Beatlesin Lady Madonnaa. musalaji kunhan pysyy keveän musiikin puolella :)

Wonderin Isn't She Lovely oli viime keväänä pakollisena Joensuun konsalle. Siinä on aika hyvä biisi näyttää tatsiaan ja grooveaan.
"Tiesin aivan hyvin mitä olin tekemässä.."
Anonymous-jazz
07.04.2005 14:08:26

Kandee kuitenkin pitää mielessä että ainoastaan ne hakijat joilta lappujen luku luonnistuu tulee valituksi. Muussa tapauksessa bändisoitolla ei ole mitään merkitystä valituksi tulemisen kanssa.
Teemujazz
Wil-J
07.04.2005 14:14:04
Ainiin ja jos jotain kiinnostaa niin kyllä mulla ois nuotit sir dukeen.
Joonas
07.04.2005 14:37:13 (muokattu 07.04.2005 14:37:41)
Onpas hyvä topicci. En ollutkaan aikasemmin bongannut Sir Duken potentiaalia hyväksi pääsykoebiisiksi mihin ikinä hakeekaan.

Nyt tulee vähän tällänen offtopic kysymys sellaisille, jotka joskus kenties ovat istumassa näissä pääsykokeita seuraavissa raadeissa: Onko jotain sellasta mitä ei kannata bassolla pääsykokeissa soittaa? Oletteko turtuneet esim. Jaco Pastoriusta tai Dream Theateria veivaaviin nuorukaisiin, jotka ovat hyviä, mutta jäävät "esikuvansa" varjoon? Kannattaako vetää nuotilleen (jos on siis tilanne, jossa nuotit toimitettava etukäteen) vai onko jonkinnäköinen improvisaatio ja "sovellukset" hyväksyttäviä ellei jopa suotavia? Saako lisäpisteitä erikoisuudesta eli "osoittaa biisivalinnoillaan musiikin laajaa tuntemusta"?

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
Wil-J
07.04.2005 14:41:31
Onpas hyvä topicci. En ollutkaan aikasemmin bongannut Sir Duken potentiaalia hyväksi pääsykoebiisiksi mihin ikinä hakeekaan.

Nyt tulee vähän tällänen offtopic kysymys sellaisille, jotka joskus kenties ovat istumassa näissä pääsykokeita seuraavissa raadeissa: Onko jotain sellasta mitä ei kannata bassolla pääsykokeissa soittaa? Oletteko turtuneet esim. Jaco Pastoriusta tai Dream Theateria veivaaviin nuorukaisiin, jotka ovat hyviä, mutta jäävät "esikuvansa" varjoon? Kannattaako vetää nuotilleen (jos on siis tilanne, jossa nuotit toimitettava etukäteen) vai onko jonkinnäköinen improvisaatio ja "sovellukset" hyväksyttäviä ellei jopa suotavia? Saako lisäpisteitä erikoisuudesta eli "osoittaa biisivalinnoillaan musiikin laajaa tuntemusta"?

Joonas.

Vaikka en asiasta mitään tiedä, veikkaan että noit jacoja ja johnmyungeja löytyy joka lähtöön, eikä niillä jutuilla vaikutusta tehdä. Uskoisin että pitkälle pääsee ihan perussoitolla. Esim jazz standardeilla.
Johannes_t
07.04.2005 14:47:06

Minäkään en lautakunnissa ole istunut, mutta järjellä voi pähkiä sellaisen tuloksen, että ns. signature-biisit, Donna Leet ja vastaavat, eivät soittajan omasta meiningistä tuo esille paljoakaan.

Kannattaa soittaa materiaalia, jonka tuntee itselleen sopivan, kuitenkin mahdollisimman yleismaailmallista osastoa. Ei välttämättä Master of puppetsilla ovet aukene. Tai mistä sitä tietää?
Joonas
07.04.2005 14:53:48
Vaikka en asiasta mitään tiedä, veikkaan että noit jacoja ja johnmyungeja löytyy joka lähtöön, eikä niillä jutuilla vaikutusta tehdä. Uskoisin että pitkälle pääsee ihan perussoitolla. Esim jazz standardeilla.

No sellanen käsitys mullakin on, mutta mä tässä vaan kalastelin selasten oikeiden raatilaisten näkemystä :)

Jazzstankkuja mainostelin tossa mun soittokuntaa käsittelevässä artikkelissakin. Tiettyyn rajaan asti ne toimii, esim. just soittokunnassa, mutta mulla on sellanen käsitys, että ihan loppuun asti ei niillä pääse - ihan vaan sen takia, että ne on standardeja, jotka "kaikkien tulisi osata". Voisi tietysti pohtia, että hakevatko oppilaitokset yms. toisen asteen koulutukseen sellaisia, jotka osoittavat osaavansa standardit ja korkeakouluun hakijoita, jotka osoittavat osaavansa jo paljon muutakin.

Mutta oikeiden arvostelijoiden näkemyksiä kaipailen, samoin kuin lisää potentiaalisia pääsykoe- ja treenausbiisejä.

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
Johannes_t
07.04.2005 15:00:40

Jazzstankkuja mainostelin tossa mun soittokuntaa käsittelevässä artikkelissakin. Tiettyyn rajaan asti ne toimii, esim. just soittokunnassa, mutta mulla on sellanen käsitys, että ihan loppuun asti ei niillä pääse - ihan vaan sen takia, että ne on standardeja, jotka "kaikkien tulisi osata".

Kaikkien tulisi osata, ehkä moni osaakin, mutta aina jotkut osaavat paremmin. Standardi-biisi helpottaa kokelaan soittotaitojen arvostelemista paljon.

Voisi tietysti pohtia, että hakevatko oppilaitokset yms. toisen asteen koulutukseen sellaisia, jotka osoittavat osaavansa standardit ja korkeakouluun hakijoita, jotka osoittavat osaavansa jo paljon muutakin.

Tuohon voi vastata kyllä ja ei. Kovin on karkeasti asetettu kysymys.

Mutta oikeiden arvostelijoiden näkemyksiä kaipailen, samoin kuin lisää potentiaalisia pääsykoe- ja treenausbiisejä.

Chick Corean Spain on monipuolinen kappale (lattaria, unis-tilua ja soololle paikkaa), saksofoni-biisejä voi transkriptata bassolle, Parker toimii hienosti, vaikkapa Ornithology.
Wil-J
07.04.2005 15:10:37 (muokattu 07.04.2005 15:11:08)
Ja jos jotain kiinnostaa niin on mulla myös Spainiin bassonuotti, ja Ornitologyynkin on jossain.

Edit: Ja Spain tosiaan on mahtibiisi kanssa tällasiin tapauksiin!
Novis_3
07.04.2005 15:43:30
Ja jos jotain kiinnostaa niin on mulla myös Spainiin bassonuotti

Minkäslainen tää kartta on? Onko siinä kirjoitettu se Clarken akanpojan vetämä soolo, eli siis alkuperäisversio? Mistä kirjasta tään löytää? Vai onko kyseessä se Realbook-pahvi, jossa on A-osaan kirjottettu sample-line?
H3avy
07.04.2005 15:52:15
elikkä pääsin pääsykokeisiin tuonne musapuolelle...

Tämä on tyhmä kysymys mutta minne tasantarkkaan olet menossa?
Running, On our way Hiding, You will pay Dying, One thousand deaths
Sperde
07.04.2005 16:52:00
No mulla on 21. päivä pääsykoe tonne varusmies soittokuntaan ja ajattelin vetästä Stevie Wonderin Sir Duken. Uskoisin että se on hyvä valinta monipuolisuutensa takia. Lady Madonna voi olla vähän turhan simppeli jos hakijoiden taso on kova. Tai siinä ei mun mielestä basso juurikaan pääse oikeuksiinsa.

Eipä sillä kauheesti oo väliä mitä soittaa, kunhan vetää hyvin.Jos raadilla on korvat päässä, ne kuulee vaikka Jätkän humpasta onko tosta hepusta mihinkään. Jos Sir Dukea tahi Spainia lähtee runnomaan, kandee osata ne biisit sitten OIKEESTI, ilman rähmintää ja turaamista, ja sairaan hyvällä svengillä.
Valitsee sellaisen biisin mistä osaa soittaa joka äänen ulos siististi.

Lady Madonna on yhtä hyvä vaihtoehto kuin mikä muu tahansa. Ite soitin joskun Chickenin iisinä sormifunk versiona jossain testissä,teknisesti helevetin helppo. Sillä ohitti monta "jazz"-yrittäjää Donna Leensä tai Giant Stepsin kanssa.

Spain on vähän basson smoke on the water, pitäis olla kiellettyjen biisien listalla. Kaikki vetää, ja yleensä vaan metrin tarkkuudella sinnepäin...
Johannes_t
07.04.2005 16:55:18

Asiaa hankaloittamassa on pääsykoebiisien tasovaatimukset. Hakijan harkinnan ja tulkinnan varaan jää päätös, mi(t)kä biisit ovat esim. 3/3-tasoa.
Wil-J
07.04.2005 20:23:12
Minkäslainen tää kartta on? Onko siinä kirjoitettu se Clarken akanpojan vetämä soolo, eli siis alkuperäisversio? Mistä kirjasta tään löytää? Vai onko kyseessä se Realbook-pahvi, jossa on A-osaan kirjottettu sample-line?

Ihan on ite blokattu, versiosta en oo varma, laulun kera oleva versio on.
Johannes_t
07.04.2005 20:26:51

versiosta en oo varma, laulun kera oleva versio on.

Laulun? Que?
Wil-J
07.04.2005 20:31:56
Eipä sillä kauheesti oo väliä mitä soittaa, kunhan vetää hyvin.Jos raadilla on korvat päässä, ne kuulee vaikka Jätkän humpasta onko tosta hepusta mihinkään. Jos Sir Dukea tahi Spainia lähtee runnomaan, kandee osata ne biisit sitten OIKEESTI, ilman rähmintää ja turaamista, ja sairaan hyvällä svengillä.
Valitsee sellaisen biisin mistä osaa soittaa joka äänen ulos siististi.

Itsestään selvää. Ei Sir Duke mulle teknisesti enää miteknkän haastava ole miltään osin, ja saa siihen grooven toimimaan yhtälailla kuin muihinkin biiseihin.

Lady Madonna on yhtä hyvä vaihtoehto kuin mikä muu tahansa. Ite soitin joskun Chickenin iisinä sormifunk versiona jossain testissä,teknisesti helevetin helppo. Sillä ohitti monta "jazz"-yrittäjää Donna Leensä tai Giant Stepsin kanssa.

No joo. Mutta on Chicken huomattavasti monipuolisempi ja vaativampi mun mielestäni.

Spain on vähän basson smoke on the water, pitäis olla kiellettyjen biisien listalla. Kaikki vetää, ja yleensä vaan metrin tarkkuudella sinnepäin...

Niin. Vaan ei mun mielestä Spain mikään ultravaikee ole. Melko peruskamaa. Tietysti riippuu siitä mitä kuulija performanssilta odottaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)