Aihe: Ensimmäistä bassoa, valinnan vaikeus & tiedon puute
1
Perzzza
13.05.2005 16:37:01
Heipä hei. Olen tässä ensimmäistä bassoani hankkimassa ja ajattelin ihan turvautua melkein-ammatti-apuun (eli m.nettiläisiin). Vaihtoehtoina on kaksi melko halpavehjettä,

Yamaha: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-159981.html

Ibanez: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez … sn=281eba712f37fc7f8f8b8f9e2825070c

Näitä kahta olen ajatellut, sininen viehättäisi mutta olen mieltynyt tuohon yamahan muotoiluun. Ajattelin käydäi ihan kokeilemassa kaupassa otetta (totta hitossa ettei hommaa sikaa säkissä :) ).

Tarvisin vähäsen tietoa näistä, että minkälaiset otelaudat ovat ja muutenkin tuntumaa ja säätöä, lähinnä sellaista perusominaisuutta mitä en oikein googlettamalla löytänyt.

Ja sitten jos joku voi kertoa, mitä eroa Yamahan 270:sellä on 170-malliin? Ulkoisesti ja ominaisuuksiltaan aika samanlaiset :)

Kiitän kovasti jo etukäteen! Pieni tietopläjäys muutenkaan ei olisi pahasta, aloittelijasta kun on kyse!
Wil-J
13.05.2005 16:37:45
melkein-ammatti-apuun (eli m.nettiläisiin).

Noni!
"You can´t hold no groove if you ain´t got no pocket."
Karlsson
13.05.2005 16:40:30
Noni!

Mnet = semi-pro!
"Rokkibändejä on liikaa" -Tellu
pardy
13.05.2005 16:43:15

Heipä hei. Olen tässä ensimmäistä bassoani hankkimassa ja ajattelin ihan turvautua melkein-ammatti-apuun (eli m.nettiläisiin). Vaihtoehtoina on kaksi melko halpavehjettä,

Yamaha: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-159981.html

Ibanez: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez … sn=281eba712f37fc7f8f8b8f9e2825070c

Näitä kahta olen ajatellut, sininen viehättäisi mutta olen mieltynyt tuohon yamahan muotoiluun. Ajattelin käydäi ihan kokeilemassa kaupassa otetta (totta hitossa ettei hommaa sikaa säkissä :) ).

Tarvisin vähäsen tietoa näistä, että minkälaiset otelaudat ovat ja muutenkin tuntumaa ja säätöä, lähinnä sellaista perusominaisuutta mitä en oikein googlettamalla löytänyt.

Ja sitten jos joku voi kertoa, mitä eroa Yamahan 270:sellä on 170-malliin? Ulkoisesti ja ominaisuuksiltaan aika samanlaiset :)

Kiitän kovasti jo etukäteen! Pieni tietopläjäys muutenkaan ei olisi pahasta, aloittelijasta kun on kyse!

Helppo tilanne: osta sininen Yamaha. Kumpikin oikeen hyviä aloittelijabassoja, kiinni vaan siitä kumpi istuu tassuun paremmin. Testaamaan vaan niin kyllä se oikea sieltä varmasti löytyy!
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
willie
13.05.2005 17:24:09 (muokattu 13.05.2005 17:28:44)
En ostaisi bassoa tai muutakaan soitinta ilman, että olisin testannut sitä vaikka ilman vahvistintakin. Niin sata kertaa kuin olenkin sanonut, niin tärkeintä on se, että se basso istuu sun handuun.

Kun löydät basson mikä tuntuu hyvältä handussa, niin kaikki loppu onkin sitten säädettävissä ja muokattavissa mieleiseksi ja oman maun mukaiseksi.

Vaikka olis kuinka moinen vahvistin/kaiutinarsenaali, mutta jos soitin ei tunnu hyvältä, niin ei onnistu ei.

Halpisbassoista löytyy hyviä ja jopa erittäin hyviä merkkejä/yksilöitä. Niitä en ole koskaan väheksynyt.
Dacatch
13.05.2005 18:08:17

Äkkiseltään katsottuna bodyn materiaali ja mikit. 170:ssä on agathista, 270:ssä alderia.
Pääsis jo kotia...
Zarmo
13.05.2005 20:27:23

Äkkiseltään katsottuna bodyn materiaali ja mikit. 170:ssä on agathista, 270:ssä alderia.

Miulla on tuo 170. Olen ihan keikoilla sillä vetänyt. Mukavan kevyt ja silleen, tietysti samalla sit toisaalta vähän hepponen. Ihan kelpo basso miunsta. Rahapula kun on niin vois myydä pois.
Lukekaa runoutta
Vain hullu koodaa selvinpäin.
Bassolow
13.05.2005 23:30:11
Suunilleen tuollainen Ibanez on meidän koulussa, ja täytyy sanoa että sillä soittaminen on ollut huono kokemus. En tykkää sen tuntumasta enkä soundista. Mutta ottaen toki huomioon että se on koulun soitin niin mitään muuta ei voi odottaakkaan. Se olisi varmasti miellyttävämpi soittaa, jos se olisi ollut paremmassa käsittelyssä .

Itse hankin Squierin p-bass specialin, ja olen erittäin tyytyväinen.
Zarmo
14.05.2005 01:07:16

Suunilleen tuollainen Ibanez on meidän koulussa, ja täytyy sanoa että sillä soittaminen on ollut huono kokemus. En tykkää sen tuntumasta enkä soundista. Mutta ottaen toki huomioon että se on koulun soitin niin mitään muuta ei voi odottaakkaan. Se olisi varmasti miellyttävämpi soittaa, jos se olisi ollut paremmassa käsittelyssä .

Itse hankin Squierin p-bass specialin, ja olen erittäin tyytyväinen.

varmaan se IBakin on ihan hyvä basso, mut jos se on paskasit säädetty, ni ehän sillä kiva oo soittaa.. Tai siis ideana on tässä, et kyllä sitä melkeen millä vaan ritsalla ihan kelvosti vetää
Lukekaa runoutta
Vain hullu koodaa selvinpäin.
biibob
14.05.2005 01:12:47
Tässä joitain merkejä, mitkä kannattaa testata ,kun ensimmäistä bassoa ostaa: squier, ibanez, yamaha. Eli otin tuon squierin tuonne joukoon mukaan, koska he tunnetusti valmistavat hyvi hinta/laatu soittimia.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Dacatch
14.05.2005 13:48:43
Miulla on tuo 170.

Niin minullakin. En ole kyllä katunut. Ei ole mitään vikoja tai heikkouksia ilmennyt, ja on kyllä ehdottomasti hakannut muut saman hintaluokan soittimet, joita olen testannut.
Pääsis jo kotia...
L.Ruoska
14.05.2005 23:00:25

Kyllä mun elämä parani kun vaihdoin Squierin P-Bassin sellasseen kivaan GSR200JB =) Iba on hyvä.
Raivostuttavaa hävitä aina.
Perzzza
16.05.2005 21:51:11
Kiitoksia paljon rakentavista kommenteista :)

Olen nyt yhä enemmän ja enemmän sen Yamahan kannalla... Saapas nyt nähdä, käyn lähiaikoina ihan kaupassa testailemassa.
Basistin aivot
18.05.2005 00:40:36
vaikka asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta säästä hyvä ihminen rahaas ja osta sitte kunnon warre..

..ei tartte heti vaihtaa..

aika tyyriitä tosin ovat mutta myös hyviä..

suosittelen..
Makuasioista ei parane kinastella, sano mäyräkoira ku muniansa nuoli... Pastilli?
Typhus
18.05.2005 06:57:17
tuotanoin. basistin aivot, kai luit että henkilö on ostamassa itselleen ensimmäistä bassoa. joten en usko että kannattaa ihan heti satsata 1000e bassoon jos sitten basson soitto ei jostain syystä enää vuoden päästä innostakkaan tai jotain vastaavaa.
"Vita est vitae"
heu heu
18.05.2005 13:11:19
Eli. Ota soittotaitoinen ja bassot hyvin tunteva kaveri mukaan kun menet ostamaan/tutkimaan basso tarjontaa.. Kokeile useita malleja ja kuten edellä on sanottu niin soittimen pitää tuntua hyvältä kädessä, ja ei se ulkonäkökään ihan sivuseikka ole..
Varmaan eka soittimen ei tarvitse olla ihan 1000 eur.arvoinen..
varmaan 350 eur arvoinen riittää suht.pitkälle..
tsemppiä..
Huonoa huumoria jo vuodesta 1959
VÄKIPÄÄ
18.05.2005 22:45:40
Testaat vaan että kumpi on sun mielestä parempi, ei noissa kahdessa mitään ratkaisevaa _perustavanlaatuista_ eroa ole!
Dimebag Darrell in memoriam. "I shake my fists at skies above Mad at God"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)