Aihe: Basistin korvamonitorit ?
1 2
timole
09.05.2005 13:21:05
Taustoja rääkyvänä basson soittajana kaipaisin kokemuksia basistille sopivista korvamonitorikuulokkeista. Vaikka ensisijainen motiivi onkin laulun monitorointi, niin kuulokenappien pitäisi toistaa myös bassoa kunnolla.

Shuren E2:t eivät toista bassoa riittävän hyvin. Sonyn MDR-EX71SLB kuulokkeissa on aika hyvä bassotoisto, mutta niihin ei taida löytyä vakiona asiallisia korvasovittimia. Sonyn kuulokkeiden johto on epäkäytännöllinen. Shuren E5:a on kehuttu (ei omaa kokemusta), mutta hinta on turhan suolainen.

Mitä kannattaisi kokeilla ?
Wil-J
09.05.2005 13:22:45
"You can´t hold no groove if you ain´t got no pocket."
bize
09.05.2005 14:16:28
Taustoja rääkyvänä basson soittajana kaipaisin kokemuksia basistille sopivista korvamonitorikuulokkeista. Vaikka ensisijainen motiivi onkin laulun monitorointi, niin kuulokenappien pitäisi toistaa myös bassoa kunnolla.

Shuren E2:t eivät toista bassoa riittävän hyvin. Sonyn MDR-EX71SLB kuulokkeissa on aika hyvä bassotoisto, mutta niihin ei taida löytyä vakiona asiallisia korvasovittimia. Sonyn kuulokkeiden johto on epäkäytännöllinen. Shuren E5:a on kehuttu (ei omaa kokemusta), mutta hinta on turhan suolainen.

Mitä kannattaisi kokeilla ?

Kyllä nuo E2:t toistaa bassoa itsessään riittävän hyvin, itelläni on. Mut se on se lähetin sit mikä syö sen basson, jos langatonta systeemiä käyttää.
Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example. -teemujazz
timole
09.05.2005 15:21:05
Itse en pidä E2:ten bassotoistoa riittävän hyvänä. Nuo Sonyn halvat kuulokkeetkin on paremmat. Olen kokeillut molempia sekä basson että rumpujen kanssa. Kitaraan ja lauluun E2:t välttää. Testeissä olen käyttänyt vain langallisia kuulokevahvistimia.
Teijo K.
09.05.2005 15:51:30

Käytätkö sinä pelkkiä korvamonitoreita? Minulla on nuo E1 ja niissäkin on ihan tarpeeksi bassotoistoa mun tarpeisiin, mutta minulla on aina joku muukin bassopöhötin mukana. Pienikin combo riittää, sitten niihin monitoreihin vain vähän basson yläpäätä, että varsinkin nauhattomalla kuulee mitä ääniä tulee soitettua.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
timole
10.05.2005 11:03:58
Käytätkö sinä pelkkiä korvamonitoreita? Minulla on nuo E1 ja niissäkin on ihan tarpeeksi bassotoistoa mun tarpeisiin...

Hyvä kysymys. E2 vs. Sony mielipiteeni onkin muotoutunut pelkän kuulokekuuntelun perusteella. Keikoillahan botnea tulee läpi jo PA-vuotona ja vähintäänkin lattiakulma on tarkoitus pitää aina mukana. Pitääkin kokeilla E1/E3:a. Niihin löytyy varmaan Elacin sovittimetkin.
piivei
14.05.2005 18:57:16
Mulla on ollu kans nuo sonyn 16ohmiset "bass booster" napit jo pitkään käytössä ja kokeilin tuossa joskus noita shuren E1:siä enkä oikein tykänny niistä bassokäytössä ja soundin perusteella ne on varmastikin tarkoitettu lähinnä laulajille ja soittajille joiden soundiin sopii preesenskorostus. Olen kokeillu myös koss "the plug" merkkisiä nappeja joulukuusilla varustettuna ja ne taas käyttäytyi juuri päinvastoin kun nuo shuret eli ne korosti bassotaajuuksia aika rajusti ja teki soundista suttuisen.
Aika monenlaisia korvanappeja olen kokeillu bassokäytössä ja nuo Sonyt vaan on pysyny mukana niiden helppokäyttöisyyden, luonnollisen ja neutraalin soundin sekä tietenkin myös edullisen hintansa takia. Lisäks ne toimii hyvin myös sen takia et ne "vuotaa" just sen verran että sä voit kommunikoida myös puhumalla ne napit korvissa ja sulla on jonkinlainen käsitys myös lavasoundista ja balanssista sen vuodon takia. Muutama keikka on tullu soitettua noilla jopa ilman bassovahvistinta mutta se ei ole hyvä idea, paljon paremmin toimii ku vahvari on silti mukana.
timole
16.05.2005 10:20:50
Mulla on ollu kans nuo sonyn 16ohmiset "bass booster" napit jo pitkään käytössä ...

Kuinka olet saanut nuo Sonyt pysymään korvissa ? Itselläni ne silikonitutit ei lämpenemisen jälkeen tahdo pysyä millään paikoillaan.
piivei
16.05.2005 23:27:26
Tosi hyvin on korvissa pysyny ja puhun siis ihan tavarataloissa myytävistä mm. korvalappustereoihin tarkoitetuista perusluureista. Onhan Sonyllä kaikenlaisia silikonihärpäkkeitäkin tarjolla ja kyllä näissäkin luureissa on sellainen pieni uloke mikä tunkeutuu vähän syvemmälle korvaan ilmeisesti bassotoiston parantamiseksi. Luurien tarkka malli on MDR-ED21LP.
Teijo K.
16.05.2005 23:38:28

Tosi hyvin on korvissa pysyny ja puhun siis ihan tavarataloissa myytävistä mm. korvalappustereoihin tarkoitetuista perusluureista. Onhan Sonyllä kaikenlaisia silikonihärpäkkeitäkin tarjolla ja kyllä näissäkin luureissa on sellainen pieni uloke mikä tunkeutuu vähän syvemmälle korvaan ilmeisesti bassotoiston parantamiseksi. Luurien tarkka malli on MDR-ED21LP.

Mites on korvat kestänyt, kun sen silikonitulpan tehtävähän on vaimentaa ulkopuolinen meteli ettei tarvitse niitä luureja lykätä niin kovalle.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Wil-J
16.05.2005 23:39:14
Mites on korvat kestänyt, kun sen silikonitulpan tehtävähän on vaimentaa ulkopuolinen meteli ettei tarvitse niitä luureja lykätä niin kovalle.

Niin. Mua arveluttaisi käyttää edes sellasia.
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
Teijo K.
16.05.2005 23:41:26 (muokattu 16.05.2005 23:44:04)

Niin. Mua arveluttaisi käyttää edes sellasia.

Hyvin toimivat noilla silikonitulpilla mielestäni. Keskellä kohtuu kovaa soittavaa bändiä sai monitorit pidettyä noin olohuonevoimakkuudella. Bassot tietenkin tuntui kropassa eri malliin.

Niin, kun kokeilin tavallisia nappikuulokkeita ensin, niin joutui niin lujalle laittamaan ulkopuolisen melun takia, että sitä ei korvat olisi kestäneet. Metsurin kuppisuojaimet ja niiden alle ne napit toimi kohtuuhyvin. Mutta oli kyllä aika musamies fiilis siinä sitten. Ei hyvä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Wil-J
16.05.2005 23:42:41
Hyvin toimivat noilla silikonitulpilla mielestäni. Keskellä kohtuu kovaa soittavaa bändiä sai monitorit pidettyä noin olohuonevoimakkuudella. Bassot tietenkin tuntui kropassa eri malliin.

Oho, yllättävää. Luulin että joutuisi tuuttaamaan paljon kovempaa!
Teijo K.
16.05.2005 23:47:29 (muokattu 16.05.2005 23:50:28)

Oho, yllättävää. Luulin että joutuisi tuuttaamaan paljon kovempaa!

Ei tarvinnut. Ihan niitä preesens taajuuksia vähän luureihin. Annoin botnen tulla rehdisti sieltä lavalta. Kokeilin niihin luureihin myös botnea laittaa, mutta se ei mielestäni toiminut. Joutui laittamaan liian lujalle että tuli selkeyttä soundiin. Sillälailla sen mittasin, että kun skitara tuntui että se tulee skittarakaapista eikä luureista, niin oli luurit sopivan lujalla.

Hiljaisemmalla kuin yksin täällä kuulokkeilla kuunnellessa sitten lopulta.

Niin, noita nappikulokkeita kokeiltuani ostin siis Shuren E1.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Wil-J
16.05.2005 23:49:27
Ei tarvinnut. Ihan niitä preesens taajuuksia vähän luureihin. Annoin botnen tulla rehdisti sieltä lavalta. Kokeilin niihin luureihin myös botnea laittaa, mutta se ei mielestäni toiminut. Joutui laittamaan liian lujalle että tuli selkeyttä soundiin. Sillälailla sen mittasin, että kun skitara tuntui että se tulee skittarakaapista eikä luureista, niin oli luurit sopivan lujalla.

Hiljaisemmalla kuin yksin täällä kuulokkeilla kuunnellessa sitten lopulta.

Noni!
piivei
17.05.2005 18:04:03
Erittäin hyvin on korvat kestänyt ja olen vihdoin päässäyt luurien myötä eroon kiusallisesta korvien soimisesta keikkojen jälkeen. Kyllähän nuo luurit voi aina pitää suhteessa paljon pienemmällä kuin lattiamonitorit jotka aika usein korostaa näitä preesenstaajuuksia mille taas korva on kaikista herkin ja aiheuttaa siten korvien väsymistä ja sitä kautta tinnitusta. Jos sitten vielä on kovaa soittava bändi niin yleensä lattiakulmatkin joutuu silloin laulajien takia pitämään todella kovalla ja laulumikithän tunnetusti kuulee aika paljon muutakin kuin sitä pelkkää laulua(esim symbaalit ja snare..). Ei se luurien kokeileminen mikään uskallusasia ole, suht oikein käytettyinä ne ennemminkin suojaa kuuloa kuin heikentävät sitä, jopa Sonyn huonosti suojaavat mallit. Se on sitten eri asia haluaako sellaisia ylipäätään käyttää..
Nuo Shuren E1:set aiheutti mulle korvien väsymistä just sen preesenskorostuksen takia koska niitä piti pitää kohtuu kovalla että sieltä sai vähän sitä bassoalueen toistoakin mukaan ja sitten kun koitin vähentää voimakkuutta nii ne bassotaajuudet häviskin sitten miltei kokonaan. Nuo Sonyt on aavistuksen tumppusoundiset yläpäiltään eikä sen takia rasita korvia vaikka volumea lisääkin sen verran että bassotkin tulee jo mukaan.
Teijo K.
17.05.2005 20:50:24

Nuo Shuren E1:set aiheutti mulle korvien väsymistä just sen preesenskorostuksen takia koska niitä piti pitää kohtuu kovalla että sieltä sai vähän sitä bassoalueen toistoakin mukaan ja sitten kun koitin vähentää voimakkuutta nii ne bassotaajuudet häviskin sitten miltei kokonaan. Nuo Sonyt on aavistuksen tumppusoundiset yläpäiltään eikä sen takia rasita korvia vaikka volumea lisääkin sen verran että bassotkin tulee jo mukaan.

Miksi sinä halusit bassotaajuuksia korvamonitoreihin? Eiväthän ne kuitenkaan kerro soitettavan äänen korkeutta kovinkaan tarkasti. Lisäksi eikö sitä alapäämuhjua tulee korvatulpistakin ihan tarpeeksi läpi ilman lisäkorostusta?

Nimim: utelias.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
rijopu
17.05.2005 21:00:17
Nimim: utelias.

Yksi seitsemästä kääpiöstä? Wow! Täällä on julkkiksia...
2 mainiota bassoa myytävänä! No, se on semmoista suomalaista... kalamies#14 >-)))>
piivei
19.05.2005 17:00:00
Sori huono sanavalinta, ei sitä muhjua sinne kukaan kaipaa mut sellasia taajuuksia siellä on hyvä olla että se basso kuulostaa bassolta ja antaa hyvän fiiliksen soittaa varsinkin jos sattuu joskus olemaan laiska eikä jaksa kantaa sitä vahvaria sinne lavalle. Huttubändissä sekin on mahdollista koska muutkin käyttää tarvittaessa korvanappeja eikä ihan kamalasti tykkää kantamisesta jos on vaikka kierreportaat, hissi rikki ja kolmas kerros jne. On kyllä ollu mielessä pikkucombon osto tässä joskus...
Teijo K.
19.05.2005 17:38:50

Sori huono sanavalinta, ei sitä muhjua sinne kukaan kaipaa mut sellasia taajuuksia siellä on hyvä olla että se basso kuulostaa bassolta ja antaa hyvän fiiliksen soittaa varsinkin jos sattuu joskus olemaan laiska eikä jaksa kantaa sitä vahvaria sinne lavalle. Huttubändissä sekin on mahdollista koska muutkin käyttää tarvittaessa korvanappeja eikä ihan kamalasti tykkää kantamisesta jos on vaikka kierreportaat, hissi rikki ja kolmas kerros jne. On kyllä ollu mielessä pikkucombon osto tässä joskus...

Joo, oukei mie kun tykkään bassossa muutenkin sellaisesta keskiäänisemmästä soundista, ja lisäksi miulla oli oma pikkumikseri tuossa ennen luurjeja sa sieltä sai sitten sädettyä eri soitinten suhteita ja soundeja tarpeen mukaan.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)