Aihe: Jack&Danny bassot
1
kärsä
31.05.2005 14:52:40

Kitara on ollut minulla pääsoittimena aina ja tulee olemaankin, bassoon en juurikaan ole koskenut. JD:n straton tyytyväisenä omistajana ajattelin yhtenä mahdollisuutena JD:n bassoa.

Tarvitsen basson lähinnä kotiäänityksiä varten ja tarkoitus on äänittää suoraan linjaan digitallentimella. Äänitettävä musiikki on metallipainotteista materiaalia.

Bassoista en tiedä juurikaan mitään, joten kiinnostaisi paljon millainen ero bassoissa on soundiin humppareiden ja yksikelaisten välillä? Eri musiikkityyleihin soveltuvuus esimerkiksi.

Yksi vaihtoehdoistani on viisikielinen. Onko aivan turhaa edes katsella sellaista (vaikka halpa onkin), koska kokemusta basismista ei vielä ole? Tarkoitan rookiebasistin soittokykyä.

Onko tietoa JD:n bassoista kokemuksen kautta?

Laitoin jo lisäinfopyyntöä soittimista myyjille, mutta ajattelin kysyä vielä täältä käyttökokemuksia.

Miettimäni edulliset vaihtoehdot:

Jack & Danny
MMB Silver Sparkle

Jack & Danny
YC-200 Black 1xMM-PU

Jack & Danny
YC-150J/5 Fivestring White 2xSinglecoil

Lueskelin myös läpi aloittelijoiden kysymyksiä tältä palstalta. JD:n bassoista en löytänyt oikein mitään keskustelua.

Täältä löytyy tietoa kyseisitä kamoista:
http://www.musicstorekoeln.de/englisch/index.htm
Huonosti siinä kuitenkin käy
Hirvi
31.05.2005 16:59:20 (muokattu 31.05.2005 17:26:19)

Joko tsekkasit Harmony Centralin?

http://www.harmony-central.com/Bass/Data4/J_D_Jack_And_Danny_Brothers/

Siellä näkyi olevan muutama kommentti.

Todella mielenkiintoisen näköisiä bassoja.

Ainakin mulle singlen ja hupparin ero on lähinnä hurina/hurinattomuus. Muuten mielestäni yksikelaisillakin saa kaikki tarvittavat soundit. Kultakorvat voivat olla muuta mieltä. Ehkä moderneissa särösoundeissa humppari on parempi (koska ei hurise).

Yleensä halvoissa 5-kielisissä bassoissa H-kieli on liian lepsu eikä siten soi kunnolla. Mutta kyllähän halvallakin vitosella varmasti rookie treenailee. Eikä kaiken tarvi olla aina viimesen päälle.
Rokkaa kuin hirvi!
Teijo K.
31.05.2005 18:31:18

Mie kyllä jos halpiksen ottaisin, niin nelikielisenä. Ihan sillä soittaa nekin mitä viitosella. Tai, kielittäisin sen halvan viitosen E-A-D-G-C -vireeseen.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
kärsä
01.06.2005 10:05:08

Yleensä halvoissa 5-kielisissä bassoissa H-kieli on liian lepsu eikä siten soi kunnolla. Mutta kyllähän halvallakin vitosella varmasti rookie treenailee. Eikä kaiken tarvi olla aina viimesen päälle.

Tsekkailin tuota Harmony centralia, kommentit vähän laajalla skaalalla. En oikein luota täysin noihin HC:n arvosteluihin. No mihin sitten? :) Mutta kai ne antaa vähän suuntaa.

Mistä tämä halpojen viidennen kielen keveys johtuu? Onko tekemistä halppiksien kaulojen kanssa? Luulisi että nekin optimoidaan kunnolla jos kerran viiskielinen basso tehdään.

Voinko muuten hakea säröä ihan kitarasärön puolelta bassosoundiin ja toimiiko basson kanssa sekä od-pedaali että distortion vai onko jompikumpi selkeästi enemmän kevyesti säröytettyyn bassoon?
balzary
01.06.2005 10:17:39

en tiedä mihin se perustuu, mutta halpiksissa ei hirveen hyviä h-kieliä ole yleensä tullut vastaan.
kitarasärö saattaa syödä alimmat taajuudet pois. testaa ennen ostoa. bossin hyper metal-pedaalilla sai ihan hauskat säröt, kun väänsi bassohanikkaa kovemmalle. särön hyvyys riippuu tietty kaikista muistakin kamoista + säädöistä + musatyylistä jne.
Bob - not war!
Hullu basisti
01.06.2005 10:54:19
Voinko muuten hakea säröä ihan kitarasärön puolelta bassosoundiin ja toimiiko basson kanssa sekä od-pedaali että distortion vai onko jompikumpi selkeästi enemmän kevyesti säröytettyyn bassoon?

No E-H:n Big Muffilla saa säröä ihan kivasti bassoon. Tietty se on fuzz eikä od tai distortion, mut jos se ei haittaa niin kandee kokeilla (jos sellanen on). Itse olen ollut tyytyväinen.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
kärsä
01.06.2005 11:30:41

No äänitän suoraan linjaan ja vedän varmaan säröä (jos käytän sitä) suoraan tallentimen valikoimista. Tai sitten bossin OS2:sta voisi kokeilla kun sellainen löytyy. Pitää testailla kunhan tuo bassopäätös syntyy.
Hirvi
01.06.2005 14:02:30

Mun mielestä kitarasärökin toimii hyvin kunhan ajaa rinnalle normaalia kliiniä bassoa, ettei jämäkkä alapää katoa.
Rokkaa kuin hirvi!
Teijo K.
01.06.2005 14:44:34

Tällä hetkellä ei vain vielä osata tehdä halvalla b-kielelle tarpeeksi jämäkkää kaulaa. Väittäisin näin. Se vaatii ain joko kalliimman puun (jees, vaahteraakin on niin montaa alalajia, että "vaahterakaula" ei vielä paljoa kerro) tai sitten jonkinlaisen laminaattirakenteen tai parhaimmillaan molemmat. Tai sitten sitä grafiittia.

Noille yhteinen piirre on se, että niitä nyt ei vain halvalla voi tehdä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
kärsä
01.06.2005 22:49:21

Mun mielestä kitarasärökin toimii hyvin kunhan ajaa rinnalle normaalia kliiniä bassoa, ettei jämäkkä alapää katoa.

Voiko tällaisen systeemin sijoitella äänikuvassa reilusti eri paikkoihin, vai tuleeko ongelmia. Tarkoitan onko yleistä, että bassoja olisi tuplailtu?

Olen jotenkin aina mieltänyt, että basso tulee keskeltä yhtenä raitana. :)
Ihan oikeasti.
pardy
01.06.2005 22:51:38

Voiko tällaisen systeemin sijoitella äänikuvassa reilusti eri paikkoihin, vai tuleeko ongelmia. Tarkoitan onko yleistä, että bassoja olisi tuplailtu?

Ihan oikeasti.

No eipä noi stereosynsteemit järin kummallisia oo mutta siinä taas ei o paljoa järkee että rupee pistelee kaappeja ympäri stagea. Samaan kasaan vaan ja ajaa särösignaalin yläkaappiin ja puhtaan alakaappiin.
Teme007
01.06.2005 22:51:51 (muokattu 01.06.2005 22:52:02)
Jaakko & Ilkka Lipsanen -bassot on ainaskii yhtä halpoja 2-luokan saunan lauteet juoksumetriltä.
Karlsson
01.06.2005 22:55:25
Jaakko & Ilkka Lipsanen -bassot on ainaskii yhtä halpoja 2-luokan saunan lauteet juoksumetriltä.

Vau! Sullaki Eurotranslator käytössä?
Eemil: "Mä teen nyt jotain legendaarista"
Vasara: "Ai me lähtään vai?"
Hirvi
01.06.2005 23:01:30 (muokattu 01.06.2005 23:04:11)

Ihan oikeasti.

Ei se oikein toimi erillisillä otoilla tuplattuna. (jos siis äänittelyä tarkoitit) Itse tarkoitin sitä että bassosta signaali kuljetetaan yhtää aikaa esim. kahteen eri vahvistimeen.

Itse haaveilen seuraavasta setupista:

basso -> A/B/Y -boxi -> kaksi etusta -> stereo pääte -> 2x10 kaappi särölle ja 1x15 kaappi puhtaalle
Rokkaa kuin hirvi!
pardy
01.06.2005 23:06:31

Itse haaveilen seuraavasta setupista:

-> -> -> ->

Mulla on. Tai siis mahollisuus tehä noin, en oo jaksanu säätää, tulee vaa hirvee piuhaviidakko.
Hirvi
01.06.2005 23:08:03

Mulla on. Tai siis mahollisuus tehä noin, en oo jaksanu säätää, tulee vaa hirvee piuhaviidakko.

Anna mulle jos et tykkää :)
Rokkaa kuin hirvi!
kärsä
01.06.2005 23:09:28

Ei se oikein toimi erillisillä otoilla tuplattuna. Tarkoitin sitä että bassosta signaali kuljetetaan yhtää aikaa esim. kahden eri vahvistimen kautta.

Kiitos, tätä tietoa hain. Eli haaroitan vaan basson signaalin ja syötän tallentimeen kahteen sisääntuloon kun linjaan saa luvan mennä suoraan. Joista toinen signaali särötettynä. Tai sitten äänitän kahdelle raidalle ja ohjaan toiseen säröä suoraan tallentimen valikoimasta ja lopuksi bounssaan samalle raidalle jos on tarpeen. Mutta joka tapauksessa onnistunee jotenkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)