Aihe: soittoon ideoita? 1 2 | |
---|---|
![]() 28.05.2005 15:06:15 | |
Elikkä kun nyt tähän asti olen soittanut pelkästään covererita ja nyt pitäis sitte alkaa työstämään bassolle kuvioita bändin omiin biiseihin. Nyt haluaisinkin soitella jotain muuta kun ainaisia a-a-a-a-c-c-c-c..juttuja, jos yrittää poiketa tosta ja vetää jotain fillejä sinne väliin niin kyllä kuulostaa paskalta :( Laittakaa vinkkiä miten oppisin tekemään/soittamaan jotain edes vähän järkevältä kuulostavia fillejä/kuviota? Asteikot menee jotenkin päin, mutta niiden käytöstä tässä hommassa ei oo kyllä mitään hajua. apuja kaivataan? | |
![]() 28.05.2005 16:17:11 | |
Elikkä kun nyt tähän asti olen soittanut pelkästään covererita ja nyt pitäis sitte alkaa työstämään bassolle kuvioita bändin omiin biiseihin. Nyt haluaisinkin soitella jotain muuta kun ainaisia a-a-a-a-c-c-c-c..juttuja, jos yrittää poiketa tosta ja vetää jotain fillejä sinne väliin niin kyllä kuulostaa paskalta :( Laittakaa vinkkiä miten oppisin tekemään/soittamaan jotain edes vähän järkevältä kuulostavia fillejä/kuviota? Asteikot menee jotenkin päin, mutta niiden käytöstä tässä hommassa ei oo kyllä mitään hajua. apuja kaivataan? No siis ekana reenaat ne asteikot - kaikki asteikot - silleen että osaat vetää vaikka Eb-mollin kadensseineen vaikka joku tulis keskellä yötä herättämään ja aseella uhaten kysymään. Sitten vaan soitat niin maan *keleesti, ja koitat soveltaa mahdollisimman paljon asteikkoja siinä soitossasi. Ajan myötä kyllä alkaa onnistumaan, ei siihen mitään salaista oikotietä ole. | |
![]() 28.05.2005 17:06:31 | |
Kuuntelet levyiltä toisten basistien hienoja ideoita ja plagioit niitä omaan soittoosi. "Jotkut ihmiset tykkäävät ankeasta musiikista, josta tulee paska fiilis... ..minä en muuta kuuntelekaan" -Avaruuden Pelätty Prinssi | |
![]() 28.05.2005 18:09:37 (muokattu 28.05.2005 18:10:22) | |
No siis ekana reenaat ne asteikot - kaikki asteikot - silleen että osaat vetää vaikka Eb-mollin kadensseineen vaikka joku tulis keskellä yötä herättämään ja aseella uhaten kysymään. Sitten vaan soitat niin maan *keleesti, ja koitat soveltaa mahdollisimman paljon asteikkoja siinä soitossasi. Ajan myötä kyllä alkaa onnistumaan, ei siihen mitään salaista oikotietä ole. Minä taas olen erimieltä. Kokeile ensin vetää omasta päästä ja sitten muutaman vuoden kuluttua kun alat olla jyvällä, rupea kelaamaan asteikoita ulkomuistiin. Sitten niistä ja niiden käyttömahdollisuuksista jopa ymmärtää jotain. "Ettei menisi _liian_ kaavamaiseksi". Niin, siis edellä ehdotettu muiden juttejen plokkailu on parasta, alkuun vaikka pari uusinta Nylon Beattia ja Beatlesia! | |
![]() 28.05.2005 18:35:55 | |
No siis ekana reenaat ne asteikot - kaikki asteikot - silleen että osaat vetää vaikka Eb-mollin kadensseineen vaikka joku tulis keskellä yötä herättämään ja aseella uhaten kysymään. Jaa siis pitäs ensin reenata asteikot aseella uhattuna ja sitten vasta pääsis tekemään jotain kivaa? Joo, mikäs siinä, mutta kun ei toi basson soitto nyt tartte olla mitään matikkaa. Minen tajua musiikin teoriasta mitn, mutta kyllä nyt jotkut walking bass -kuviot kehittelee - eri asia kyllä sitten, mitä asteikkogurut niistä kuvioista olis mieltä. No joo, bittuilu sikseen. Tuo Pardyn metodi on kyllä varmasti hyvä, eikä noiden perusjuttujen tietämyksestä ainakaan haittaa ole, mutta yhtä lailla sitä voi vaan itse funtsia asioita. Minusta on järkevämpää tehdä asia niin päin, että ensin itse hakee sitä tuntumaa asioihin omillaan, ja sitten tsekkailee, miten asiat yleensä ajatellaan. On semmonen joku oma kosketus hommiin sitten. I dress in women's clothing and hang around in bars. | |
![]() 28.05.2005 20:00:28 | |
Ähh, selitinpä tyhmästi kun ei mun pointti mennyt perille niinkuin sen piti. Siis tottakai toi juttujen - sellasten juttujen joista ite tykkää - blokkaus on se kaiken alku ja juuri josta aletaan sitten mennä eteenpäin. Mutta kun pitkälti kaikki musiikki perustuu noihin asteikoihin, sointukulut, bassolinjat jne., niin sen takia ne kannattaa opetella mahdollisimman hyvissä ajoin. Kaiken muun ohella siis kannattaa reenata samalla niitä asteikkoja, ja vaikka ne tylsiltä tuntuiskin niin silti kannattaa vaan veivata. Sitten kun ne on selkärangassa niin ne antavat tosi paljon siihen soittoon. | |
![]() 28.05.2005 22:03:54 | |
Voisin muuten alkaa vähän harjoitella noita asteikkoja, niin kysympä että mitkä kannattaisi harjoitella pääasiassa? | |
![]() 28.05.2005 22:05:35 | |
Kuuntelet musaa, plokkaat sitä ja käytät plokattuja juttuja omassa soitossa. Ajan mukaan soitto monipuolistuu ihan itsestään. Mullakin tuntui joskus että miten hemmetissä mä keksin uusia juttuja, mutta kummasti niitä on tullut lisää. Virallisesti semi-pro! | |
![]() 29.05.2005 12:31:20 | |
No siis ekana reenaat ne asteikot - kaikki asteikot - silleen että osaat vetää vaikka Eb-mollin kadensseineen vaikka joku tulis keskellä yötä herättämään ja aseella uhaten kysymään. Sitten vaan soitat niin maan *keleesti, ja koitat soveltaa mahdollisimman paljon asteikkoja siinä soitossasi. Ajan myötä kyllä alkaa onnistumaan, ei siihen mitään salaista oikotietä ole. Niin mullakaan ei tosta teoriasta oo ny niin paljo hajuu, niin onko ne asteikot vähä niinku niitä "scaaloja"? mitä näkee esim. kätevästi guitar pro:sta? www.sedative-band.net | |
![]() 29.05.2005 17:14:44 | |
Elikkä: Ei oo mitään väliä, mitä soitat, kuhan se kuulostaa hyvältä esim. jos siirryt A:sta E:hen, niin soita väliin G:tä ja vaikka F#:ssää noin alkuun, niin alkaa kuulostaa vähän monipuolisemmalta. Opettele asteikkoja, niistä hyötyy aika pirusti, mutta kuten alkuun jo sanoin, niin sillä ei oo mitään väliä mitä soitat, kuhan se vaan kuulostaa hyvältä. yritys ja erehdys periaate on tässä asiassa aika hyvä. Kuuntele, mitenkä idolisi soittavat, siitäkin oppii ja yritä apinoida niitä kikkoja ja lue slap FAQ, sieltä mäkin opin aika hyviä kikkoja. Ja kuuntele kokeneempien sanoja, mutta muista, et ne ei oo mitään ehdottomia lakeja. "Se, missä jakaus kulkee, on salaisuus" Urho Kekkonen | |
![]() 29.05.2005 17:18:36 | |
Elikkä: Ei oo mitään väliä, mitä soitat, kuhan se kuulostaa hyvältä esim. jos siirryt A:sta E:hen, niin soita väliin G:tä ja vaikka F#:ssää noin alkuun, niin alkaa kuulostaa vähän monipuolisemmalta. Opettele asteikkoja, niistä hyötyy aika pirusti, mutta kuten alkuun jo sanoin, niin sillä ei oo mitään väliä mitä soitat, kuhan se vaan kuulostaa hyvältä. yritys ja erehdys periaate on tässä asiassa aika hyvä. Kuuntele, mitenkä idolisi soittavat, siitäkin oppii ja yritä apinoida niitä kikkoja ja lue slap FAQ, sieltä mäkin opin aika hyviä kikkoja. Ja kuuntele kokeneempien sanoja, mutta muista, et ne ei oo mitään ehdottomia lakeja. Noei näinkään. Kyllä se on jollain tapaa sointuun sopivia säveliä vedeltävä. Tai sitten kromaattisia kuljetuksia tai jotain johtosäveliä ym. Muta jos vaikka A-duuriin soitat ton G:n niin ei se kivalta kuulosta. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. | |
![]() 29.05.2005 17:21:07 | |
Noei näinkään. Kyllä se on jollain tapaa sointuun sopivia säveliä vedeltävä. Tai sitten kromaattisia kuljetuksia tai jotain johtosäveliä ym. Muta jos vaikka A-duuriin soitat ton G:n niin ei se kivalta kuulosta. Höpöhöpö. Kyllä pelimies saa senkin kuulostamaan hyvältä! Ei sillä että itse olisin sellainen pelimies. Vielä. "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 29.05.2005 17:22:53 (muokattu 29.05.2005 17:23:46) | |
Höpöhöpö. Kyllä pelimies saa senkin kuulostamaan hyvältä! Ei sillä että itse olisin sellainen pelimies. Vielä. Niin no tietty sit kun OIKEESTI tietää että se on "väärä" ääni niin sitten sen saa soittaa :) Mutta vahingossa ei oo hyvä! Edit: Ja siis tietty jos se liittyy johonkin kromaattiseen kuvioon tai jotain niin on kanssa eri asia, mutta tosta sai sen kuvan että ihan jatkuvasti sitä soittaisi sinne ym... Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. | |
![]() 29.05.2005 17:25:45 (muokattu 29.05.2005 17:26:37) | |
Höpöhöpö. Kyllä pelimies saa senkin kuulostamaan hyvältä! Ei sillä että itse olisin sellainen pelimies. Vielä. Hitsi kun en ole varma nyt nimistä, mutta muistakseni Jatsin vuosisata-ohjelmassa Miles Davisin basisti selitti miten se oli jollain keikalla soittanut äänen mikä oli ollut tosi rumasti ulkona. Miles oli heti perään vetänyt jotain, mikä oli sitten saanut sen basistin "väärän" äänen kuulostamaan oikealta. Ps. "silloin tiesin että hän oli nero" | |
![]() 29.05.2005 17:26:53 | |
Niin no tietty sit kun OIKEESTI tietää että se on "väärä" ääni niin sitten sen saa soittaa :) Mutta vahingossa ei oo hyvä! No toisaalta, jos sulla on A-duuri ja soitat siihen G:n, niin sittenhän sulla on A7! Ihmeellistä eikö totta!?! Sehän riippuu ihan tilanteesta kuinka "vääriä" väärät äänet on. Hitsi, täytyskö alkaa soittaa pelkkiä vääriä ääniä? Antimusiikkia! "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 29.05.2005 17:27:00 | |
Hitsi kun en ole varma nyt nimistä, mutta muistakseni Jatsin vuosisata-ohjelmassa Miles Davisin basisti selitti miten se oli jollain keikalla soittanut äänen mikä oli ollut tosi rumasti ulkona. Miles oli heti perään vetänyt jotain, mikä oli sitten saanut sen basistin "väärän" äänen kuulostamaan oikealta. Niin no just noin, osaavat ihmiset saa soittaa mitä haluavat kun saavat sen kuulostamaan hyvältä, yhteistyöllä :) Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. | |
![]() 29.05.2005 17:28:29 | |
Hitsi kun en ole varma nyt nimistä, mutta muistakseni Jatsin vuosisata-ohjelmassa Miles Davisin basisti selitti miten se oli jollain keikalla soittanut äänen mikä oli ollut tosi rumasti ulkona. Miles oli heti perään vetänyt jotain, mikä oli sitten saanut sen basistin "väärän" äänen kuulostamaan oikealta. Ps. "silloin tiesin että hän oli nero" Heh, mä teen välillä niin että kun joskus harvoin (ehkä kerran vuodessa) lipsahtaa joku väärä ääni sekaan, niin soitan sen heti perään uudestaan, jolloin se kuulostaa aivan täysin tarkoitukselliselta! Täydestä mennee! Meidän kitaristi on kyllä jo pikkasen hajonnut tohon "vääristelyyn"... "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 29.05.2005 17:36:47 | |
Heh, mä teen välillä niin että kun joskus harvoin (ehkä kerran vuodessa) lipsahtaa joku väärä ääni sekaan, niin soitan sen heti perään uudestaan, jolloin se kuulostaa aivan täysin tarkoitukselliselta! Täydestä mennee! Meidän kitaristi on kyllä jo pikkasen hajonnut tohon "vääristelyyn"... Mä vedän klissandon oikeaa ääneen! Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. | |
![]() 29.05.2005 17:51:01 (muokattu 29.05.2005 17:55:40) | |
No toisaalta, jos sulla on A-duuri ja soitat siihen G:n, niin sittenhän sulla on A7! Ei muuten ole A7, vaan ns. vääräbassosointu A/G. Se ei viittaa miksolyydiseen asteikkoon vaan sen sävy vastaa lyydistä moodia. Tällaisia vääräbassosointuja tapaa paljon mm. amerikkalaisessa popmusiikissa. Väärien äänien korjailu glissandoilla yms. paljastaa kyllä aika helposti soitetun äänen vääräksi, koska useimmiten siitä aiheutuu myös rytminen notkahdus. Se, että sitä ei lähde korjailemaan saa kuulijan huomattavasti vakuuttuneemmaksi tarkoituksellisesta äänivalinnasta. En kyllä tosin myöskään lähtisi paikkailemaan mokaa soittamalla samaan kohtaan uudestaan sitä väärää ääntä, kyllä siitä tulee paremminkin kuva kappaleen osaamattomuudesta/harjoittelemattomuudesta. Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. | |
![]() 29.05.2005 17:55:36 | |
Ei muuten ole A7, vaan ns. vääräbassosointu A/G. Se ei viittaa miksolyydiseen asteikkoon vaan sen sävy vastaa lyydistä moodia. Tällaisia vääräbassosointuja tapaa paljon mm. amerikkalaisessa popmusiikissa. Slash Chord? Juu, onhan se noinkin, mä tarkotin lähinnä sitä että jos soittaa ykköselle A:n vapaalta kieleltä ja sitten vaikka kolmoselle (tai synkopoituna) G:n ohuimmalta kieleltä niin se ikäänkuin mallais sitä A7:aa. Tajjotain. "It's the ear, not the gear. " | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)