Aihe: Ehkei EBS olekkaan mun vehje?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Niskamies
06.05.2005 19:15:17
Elikkä tänään tulin ajatelleeksi että ehkä EBS ei olekkaan mun vehje? Äänittelin tota vähän, ja tulin siihen tuleeks että vahvarin aiheuttama lievä särö kuulostaa liian digitaaliselta makuuni. Puhdas saundi kyllä miellyttää aika paljon, mutta mä haluaisin saundiin "tallmikkipierua" ala Pastorius. Onko EBS sitten liian hifi tollaseen saundimaailmaan.

Mun mielestä tossa HD350:ssä on pari huonoa puolta. DI-out kuulostaa jotenkin onnettoman ponnettomalta. Puhdas saundi on jees, mutta toi pieru kuulostaa jotenkin liian digitaaliselta makuuni.

Joten osaisiko M.netin vahvaritietäjät (mahdollisesti ilman suurempaa vittuilua) esittää päteviä nuppeja tai etuasteita joilla saisin haluaamani saundia? Eli keskialueen murina/tallamikkipieru olisi haussa? Mitä päteviä vehkeitä olisi ehdottaa?

Vaatimuksena että vahvarin pääte olisi transistoreilla toteutettu, ja että tehoa olisi riittävästi (>300 wattia). Ja että vahvari olisi räkkikotelossa. Mieleen tuli Fender Bassman 1200 ja Ashdown ABM500. Olisiko muita ehdottaa?
Meitsi on meshissä.
absqua
06.05.2005 19:35:54 (muokattu 06.05.2005 19:38:55)
Oletko kokeillut etsiä sitä tallamikkipierua kyykyttämällä ebs:n etusta? Siis siten että unohdat sen Drive-säätimen kokonaan ja lähdet ruuvaamaan gainia vaan ylöspäin.

Sen mitä olen itse HD350:een tutustunut niin ei se drive-säädöllä aikaansaatu mieto muro kyllä minun mielestäni ainakaan digitaaliselta kuulosta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
06.05.2005 19:41:13
Oletko kokeillut etsiä sitä tallamikkipierua kyykyttämällä ebs:n etusta? Siis siten että unohdat sen Drive-säätimen kokonaan ja lähdet ruuvaamaan gainia vaan ylöspäin.

Sen mitä olen itse HD350:een tutustunut niin ei se drive-säädöllä aikaansaatu mieto muro kyllä minun mielestäni ainakaan digitaaliselta kuulosta.

Joo, olen sitä pierua yrittänyt saada myös gain säätimellä, mutta mun makuun se ei kuulosta hirveän luonnolliselta vaan enemmän digitaaliselta. Pitänee yrittää säädellä tota vielä oikein urakalla. Toi DI on myös aika paha ongelma, en oikein diggaile siitä saundista.
Meitsi on meshissä.
Johannes_t
06.05.2005 19:43:29

Voisit päivittää sen 350:n vaikka Fafn.... Putkivehjeksillähän se Pastori veteli, eti sieltä. Voi myös olla, että muutama soittovuosi lisää tekee ihmeitä. Ei kai se Jacokaan ihan uutena kaikkea osannut ;)
Niskamies
06.05.2005 19:48:39
Voisit päivittää sen 350:n vaikka Fafn.... Putkivehjeksillähän se Pastori veteli, eti sieltä. Voi myös olla, että muutama soittovuosi lisää tekee ihmeitä. Ei kai se Jacokaan ihan uutena kaikkea osannut ;)

Saattaa toi soittomääräkin vaikuttaa, mutta harmittaa kun tänään soittelin rumpalin luona, vahvarina Behringer BX1200. Kun siitä sääti paljon gainia, sai vähän sellaista muroa mitä mä haen.
Meitsi on meshissä.
absqua
06.05.2005 19:49:05
Joo, olen sitä pierua yrittänyt saada myös gain säätimellä, mutta mun makuun se ei kuulosta hirveän luonnolliselta vaan enemmän digitaaliselta. Pitänee yrittää säädellä tota vielä oikein urakalla. Toi DI on myös aika paha ongelma, en oikein diggaile siitä saundista.

Lienet tutustunut sen DI:n säätö-optioihin?
Saanko udella että mitä NIIN kriittistä käyttöä sulla on sille DI:lle ollut että sen soundi on paha ongelma? Keikkaoloissa kuulemma on jätkät soitelleen mennen tullen suoraan tiskiin noiden EBS-nuppien DI-lähdöistä.
Soundaako sun basso siis niinku ihan paskalta jos vedät sen suoraan nupin DI:stä nauhalle vai mistä on kyse?

Sinuna mä ehkä tsekkaisin jotain stompbox-etuaste/särötinpaavoja jos on tietyn tyyppinen särö haussa. Niissähän on usein OK-hyvät DI-lähdötkin.
Tai mielummin miten vaan. Tulee ainakin halvemmaksi noin.
absqua
06.05.2005 19:49:47

Ei Acoustic ainakaan ole putkikone.
Teijo K.
06.05.2005 19:51:29

Sie sen sanoit.

Sitä se oikeasti tarkoittaa kun sanotaan että soundi lähtee sormista. Mie olen täysin varma siitä, että sie Niskis saat tuosta nykyisestä laitteistostasi ihan eri sävyjä irti jos vain malttaisit soittaa sillä nyt edes vuoden tai pari. Noi on nyt sun formatiiviset vuodet soittajana mitä sä elät. Olisi kehittävää nyt vain soittaa vähän aikaa ja kamarunkkailla sitten kun jonkinlainen oma tunnistettava soundi on alkanut kehittymään. Sitten jos se kehittyy, niin ei niillä laitteilla nyt niin kauheasti ole edes merkitystä.

Mutta jos nyt ihan väkisin meinaat, että uusi lelu on saatava, niin tuota Ashdownia suosittelisin testaamaan uudestaan. Kikka kolmonen on vain ohittaa se EQ siitä ja soittaa ilman.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Niskamies
06.05.2005 19:52:00
Lienet tutustunut sen DI:n säätö-optioihin?
Saanko udella että mitä NIIN kriittistä käyttöä sulla on sille DI:lle ollut että sen soundi on paha ongelma? Keikkaoloissa kuulemma on jätkät soitelleen mennen tullen suoraan tiskiin noiden EBS-nuppien DI-lähdöistä.
Soundaako sun basso siis niinku ihan paskalta jos vedät sen suoraan nupin DI:stä nauhalle vai mistä on kyse?

Pitänee tutustua noihin säätöihin, takapaneelissahan siellä niitä nappuloita on. Se Di signaali vaan kuulostaa niin ponnettomalta verrattuna mikkisignaalin, voisin pistää vaikka klipin. Jotenkin vaan tuntuu että toi EBS on aika kliini vehje.
Meitsi on meshissä.
Teijo K.
06.05.2005 19:53:10

Ei Acoustic ainakaan ole putkikone.

Juu, Jacohan hyppäsi heti trankkukelkkaan kun se oli mahdollista. Tuossa Milkowskin kirjassa on enemmänkin siitä...
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Teijo K.
06.05.2005 19:57:01

Pitänee tutustua noihin säätöihin, takapaneelissahan siellä niitä nappuloita on. Se Di signaali vaan kuulostaa niin ponnettomalta verrattuna mikkisignaalin, voisin pistää vaikka klipin. Jotenkin vaan tuntuu että toi EBS on aika kliini vehje.

No sittenhän se sopii oman soundin kehittämiseen sitäkin paremmin. Nuo Absquankin ehdottamat säröstinboksit voisi olla kanssa. Jos siinä EBS:ssä on säädettävä efektilenkki, niin oletko kokeillut laittaa siihen säröstintä? Sillä konstilla minä sain jopa LA hifi SWR combosta jonkinlaista sävyä irti. Säröstin efektilenkkiin, ja senverran avaa sitä efektilenkin ruuvia että saa pikkurosoa siltä peliin.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Niskamies
06.05.2005 19:59:39
No sittenhän se sopii oman soundin kehittämiseen sitäkin paremmin. Nuo Absquankin ehdottamat säröstinboksit voisi olla kanssa. Jos siinä EBS:ssä on säädettävä efektilenkki, niin oletko kokeillut laittaa siihen säröstintä? Sillä konstilla minä sain jopa LA hifi SWR combosta jonkinlaista sävyä irti. Säröstin efektilenkkiin, ja senverran avaa sitä efektilenkin ruuvia että saa pikkurosoa siltä peliin.

Alkaa mennä hankalaksi tollanen, mielummin vain saisin haluamani saundin ilman lootia. Pitää kokeilla laittaa toi Fulltone looppiin.
Meitsi on meshissä.
Teijo K.
06.05.2005 20:02:29

Alkaa mennä hankalaksi tollanen, mielummin vain saisin haluamani saundin ilman lootia. Pitää kokeilla laittaa toi Fulltone looppiin.

Onhan se vähän sellainen kikka 3. Mutta sitten se toinen vaihtoehto mitä mie tarjoaisin olisikin täysputkinuppi. ;) Vaikka sinä sen kyllä rajasit tuossa alussa jo pois.

Mutta tuolla Musapörssissä on suorastaan h e r k u l l i n e n Monster nuppi suoraan -70-luvulta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Keny
06.05.2005 21:01:29

Hyvin sanottu.Yritin niskikselle myydä tota TD 650 ja soitteli viellä mun faffulla.350 ei oo missään nimessä paska kun moni nimiukko niitä käyttä...taas kerran esim miller.

Nyt kannatas oikeesti rauhottuu ja OPETELLA käyttää noita laitteita ja keskittyy siihen soittoon ja tekniikkaan eikä tilutella tai leikkii pastoriusta.

Niskis keskittyy ny liikaa kamarunkkaukseen.Justhan tuli uus basso....soita se ny ekaks auki ja treenaa sen nupin käyttöä siihen bassoon nähden vaikka vuos.Sitten voit kattoo et jos jossain vaikka mättää.

Tää ei oo vittuilua muut oon väsy ja kyllästyttää noi sun kokoajan vaihto-operaatiot.Tuu tänne taas testaa fafnerii ja jos ei toimi niin ostan sen shadowskyn sulta pois;-)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
JK
06.05.2005 21:21:34
No joo...
En tiedä mistä nappasit nuo Bassmanin ja Ashdownin nupit vaihtoehdoiksi. En minäkään usko että se EBS nyt yksjakaks olis muuttunut huonoksi tai ponnettomaksi.

Bassmanista on kokemuksia, ihan hyviä sellaisia. Siinä oli itselleni vaan aivan järkyttävän paljon "liikaa" tehoja ja Chief niitä tehoja pääsee hyödyntämään paremmin. Tuntui turhalta pitää sellaista reserviä. Ja kyllä siinä oli niitä nappuloita niin paljon että sieltä sai ihan mitä soundeja vaan aikaiseksi (Chief jatkakoon)

Itse siirryin putkikoneeseen taas liki 30 vuoden jälkeen ja olen ollut tyytyväinen. Tuosta Voxista lähtee juuri se oikeanlainen THUMBPUUF- pöhinä tuohon rautalanka/beatgenreen. Sitä ei vaan trankkunupista saa ulos. Ja nappuloita Voxissa on just mulle sopiva määrä.

Jotenkin tuntuu että tuon sun "ponnettomuuden" ajatuksen takana on juuri tuo tehon puute tai se, että täällä on viime aikoina hehkuteltu kilowattimäärillä. Ei ne tolkuttomat tehot ole ollenkaan tae hyvästä soundista. Niinkuin täällä on moni jo sanonut, se soundi lähtee monista muista asioista.

Treenaa lisää, soita bändin kanssa!! Pelkkä basson kuunteleminen yksinään ei anna oikeaa kuvaa asioista.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
poppamies
06.05.2005 21:22:18 (muokattu 06.05.2005 21:23:40)

..treenaa sen nupin käyttöä siihen bassoon nähden vaikka vuos.Sitten voit kattoo et jos jossain vaikka mättää...

Kyllä minä olisin sitä mieltä että jos joku vehje vituttaa eikä sytytä niin äkkiä vaan pois. Ei siinä parane totutella jos ei laite innosta.Mäkeen vain ja uusi tilalle. Sitten kun löytyy sellainen jonka soundiin rakastuu heti niin sen vehkeen kanssa sitten tulee seurusteltua pitempäänkin.
Minulla on ollut Gallien Krueger yli 20 vuotta eikä oo vituttanut päivääkään. Toisaalta yritin totutella Fenderin nuppiin parin vuoden ajan mutta nyt tuli avioero. Tilasin Gallien Kruegerin Backline 600 ja jos ei miellytä niin myyn sen teille.
Tulin tässä yhtä-äkki nostalgiseksi ja muistin TOP 50 putkinupin 70-luvulla. Se oli sellainen laite johon rakastuin heti. Valitettavasti tiemme erkani jossain vaiheessa. Onko kellään sellainen myytävänä?
Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY!
pardy
06.05.2005 21:29:04

Kyllä minä olisin sitä mieltä että jos joku vehje vituttaa eikä sytytä niin äkkiä vaan pois. Ei siinä parane totutella jos ei laite innosta.Mäkeen vain ja uusi tilalle. Sitten kun löytyy sellainen jonka soundiin rakastuu heti niin sen vehkeen kanssa sitten tulee seurusteltua pitempäänkin.

Niin tai sitten vaan soittelee sillä vanhalla niin kauan kuin törmää siihen ainoaan ja oikeaan. Se meinaan saattaa olla pitkäkin prosessi, ja sen takia kannattaa vaan sen aikaa soitella sillä yhdellä ja samalla vehkeellä eikä vaan vaihdella kamoja koko ajan pelkästään sen itse vaihtamisen vuoksi.

Soittelee vanhalla niin kauan ku oikeesti törmää sellaseen mistä tykkää enemmän ku vanhasta, thats it.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
toivajar16
06.05.2005 21:52:32
Mulla on ihan päinvastaista kokemusta Ebsin DI- ulostuloista. Ollaan käytetty keikoilla ja äänityksissä ja nimenomaan moni on kiitellyt, kun soundi ei ole ollut liian kliini. Mulla on TD650 ja aina speaker simulation päällä, löytyy muistaakseni myös HD350:sta. Mitään efektipaavoja ei ole ollut välissä. Keny mielestäni sen oivallisesti totesi; kannattaa paneutua laitteisiin kunnolla ennenkuin tekee tuomioita. Pastoriushan veteli trankkuvehkeillä (Acoustic ja Hartke!). Jos haluaa aitoa putkimuhjua, kannattaa hankkia varmaan Ampeg SVT tai vastaava. Trankut kuulostaa kuitenkin loppujen lopuksi aina trankuilta.
Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg) to Frank Zappa -- "So, with your long hair, I guess that makes you a woman." Frank Zappa's response -- "So, with your wooden leg, I guess that makes you a table."
Keny
06.05.2005 21:54:08 (muokattu 06.05.2005 21:55:40)
Minulla on ollut Gallien Krueger yli 20 vuotta eikä oo vituttanut päivääkään. Toisaalta yritin totutella Fenderin nuppiin parin vuoden ajan mutta nyt tuli avioero. Tilasin Gallien Kruegerin Backline 600 ja jos ei miellytä niin myyn sen teille.
Tulin tässä yhtä-äkki nostalgiseksi ja muistin TOP 50 putkinupin 70-luvulla. Se oli sellainen laite johon rakastuin heti. Valitettavasti tiemme erkani jossain vaiheessa. Onko kellään sellainen myytävänä?

No jos on uus nuppi ja ihan uus bassoo niin millä ihmeellä parin vuoden soittokokemuksella voi sanoo et onko pasna vai ei.Joikainen laite tai bassoo vaatii totuttelua ja aukisoittoa.
Sillon ku niskis hommas ton nupin niin se oli maailman paras sen mielestä.
Toinen mikä voi vaikuttaa on kaapin valinta.Jos taas suora di ei miellytä nii tutkiskelua vaati se.Jos sitten ei soundia löydy nii ok.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Niskamies
06.05.2005 22:12:36
Mulla on TD650 ja aina speaker simulation päällä, löytyy muistaakseni myös HD350:sta.

Pitää kokeilla laittaa päälle, mulla on ollu pois päältä.
Meitsi on meshissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)