pehko 25.11.2004 20:24:35 | |
---|
olen melko alottelija..kun soittelen, niin rupee aina vasemman käden sormia "vääntämään" sillain jänskästi, että sattuu..mistäköhän vois johtua? väärä soitto tyyli, vai pitäskö vaan treenata sormia jotenki? Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele" |
pardy 25.11.2004 20:27:16 | |
---|
olen melko alottelija..kun soittelen, niin rupee aina vasemman käden sormia "vääntämään" sillain jänskästi, että sattuu..mistäköhän vois johtua? väärä soitto tyyli, vai pitäskö vaan treenata sormia jotenki? Heh, heti otsikon nähtyäni mieleen tuli vastaus "runkkaa vähemmän"...:) Mutta saattaa tosiaan olla että tekniikassa on vikaa, jollet ole käynyt tunneilla varmistuaksesi että käden asennot on oikeat jne. Jos taas meinaat että tekniikka on kunnossa, ni silloin se oon vaan soiton puutetta. Kyllä ne kädet ja sormet vahvistuu siitä soiton myötä. |
pehko 25.11.2004 20:38:23 (muokattu 25.11.2004 20:39:21) | |
---|
no, en mä nyt oikeen tiedä, miten muuten voisin soittaa, mutta kai sitä pitää yrittää kokeilla pitää kättä jotenki muussa asennossa tai jotain... Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele" |
oltsi88 25.11.2004 20:44:38 | |
---|
Lämpimästi suosittelisin jotain bassonsoiton alkeiskurssia jossain kansalaisopistossa. Varmistuisi siitä että tekniikka pelaa vaikka muuten opiskelisi itsekin. Sitä tekniikkaa on aika vaikea tällälaiilla palstan kautta neuvoa. |
Oan 25.11.2004 20:57:42 | |
---|
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
http://www.stevedigiorgio.com |
jkinnun2 25.11.2004 22:21:33 | |
---|
tuollaisena yleipätevänä ohjeena voi sanoa että pyri pitämään käsiä mahdollisimman "rentoina" Hyvä tietysti olisi käydä jollain vaikka muutamalla tunnilla tarkistuttamassa ettei käsien asento ole kovasti metsässä. Sormenpäät tulee kipeiksi varsinkin alkuun, saattaa ne tulla myöhemminkin riippuu treenien määrästä etc... Soittamisen iloa : ) |
Jesus Muerte 26.11.2004 02:18:09 (muokattu 26.11.2004 02:19:30) | |
---|
Onko sulla millä korkeudella basso? Vaikka se näyttää siistiltä kun Apulannan basistilla on basso polvissa, ei se todellakaan ole se paras soittopaikka. Itsellä ainakin on huomattavasti vähentynyt käsien väsyminen ja kivut, kun on löytänyt sen oikean kohdan bassolle. Ja siis nimenomaan vasemmassa kädessä. |
Keny 26.11.2004 08:51:05 | |
---|
Onko sulla millä korkeudella basso? Vaikka se näyttää siistiltä kun Apulannan basistilla on basso polvissa, ei se todellakaan ole se paras soittopaikka. Itsellä ainakin on huomattavasti vähentynyt käsien väsyminen ja kivut, kun on löytänyt sen oikean kohdan bassolle. Ja siis nimenomaan vasemmassa kädessä. Juuri noin.Tekee oikeen pahaa kattoo kun nykyään monet roikottaa siellä polvissa sitä bassoo.Sinä joutuu vasuri tosiaan olemaan erit.huonossa asennossa mikä voi poikia erinnäisiä tulehuduksia. Toinen ääripää on tää fuusio vai proge tyyli kun nostetaan sinne kainaloon se basso ja sillon on taas oikeen käden ranne tosi mutkalla ja taas on tulehdus vaara. Jotkut tansiimuusikot suosii myös tätä tyyliä. Kannatta ettii se sopiva soittoasento ittelleen ja haistattaa sille et miltä se näyttää. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Varaani 26.11.2004 09:05:16 | |
---|
Joo. Ihan viiden sentin korkeus muutoksella saattaa olla suurikin merkitys. Ei muuta kuin että hihnaa säätämään ja koittamaan eri pituuksia. Hassun näköisiä nuo ketkä pitävät bassoa suoraan leuan alla. Kävin parilla tunnilla Janne Enkblomin luona. Hän pitää bassoa SAIRAAN ylhäällä. Sanoi että johtuu siitä kun oli aina treenannut istualtaan. |
sirdickyj 26.11.2004 09:54:06 | |
---|
Kannatta ettii se sopiva soittoasento ittelleen ja haistattaa sille et miltä se näyttää. Toisaalta; "It´s better to look good than to feel good". Asiaan; Apulannen basistin soitosta kyllä huomaa, että se ei tosiaan ihan luonteva paikka soitonkaan kannalta ole se polvien korkeus. Jaa, no entäs T.M.Stevens? Kai se on säännön vahvistava poikkeus. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Teme007 26.11.2004 09:59:32 | |
---|
Toisaalta; "It´s better to look good than to feel good". Asiaan; Apulannen basistin soitosta kyllä huomaa, että se ei tosiaan ihan luonteva paikka soitonkaan kannalta ole se polvien korkeus. Jaa, no entäs T.M.Stevens? Kai se on säännön vahvistava poikkeus. Tai Rob Trujillo =0) On se ny jumalauta! |
Chaka 26.11.2004 10:15:05 | |
---|
Mie olisin tohon sellaista mieltä että koska kädet eivät oo tottuneet soittoon niin se sattuu... olen itse kanssa joskus kamppailut asian kanssa, mutt anyt ne on taakse jäänyt..!! eli se johtuu siitä että puuttuu voimaa käsistä, suosittlen sellaista käsitreenaria, toivottavasti tiedäät mitä tarkoitan.. voi tietenkin olla mahdollista että siulla on väärä ote eli kannattaa käydä tarkistuttamassa.. I´m The King, I´m The Sun x) |
sirdickyj 26.11.2004 10:38:35 | |
---|
Tai Rob Trujillo =0) Niin, tai Rob Trujillo, tosiaan. Väkevä kaveri. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
waldemari 26.11.2004 11:52:45 | |
---|
Minua on ainakin opetettu että sormi per nauha, kuten tuosta Oanin laittamasta linkin kuvasta käy ilmi. Toisaalta muistelin että esim. Carol Kaye tv:stä tulleessa dokumentissa kehotti ennemmin liikuttamaan kättä laajemmalti kuin venyttämään etu ja pikkusormen välistä matkaa(korjatkoon joku jos muistan väärin). Muistelisin myös että Billy Sheehan videollaan puhui tuosta basson soittokorkeudesta seistäessä, sanoi että hihna tulisi säätää hiukan alemmaksi kuin basso on istuessa soitettaessa, tietysti jokainen taplaa tyylillään. koulussa :( |
HC.Pälä 26.11.2004 12:17:09 | |
---|
http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml No ainakin tuli selväksi että minulla on aivan väärä asento (lähellä sitä kuvaa No. 4). Siitä hihnan pituudesta voisin lisätä että mitä lyhyempi, niin sitä helpompi soittaa korkeita nuotteja (ainakin itselle). Pitää vaan löytää oikea kompromissi coolness-easyness-comfort välistä. Sillä ei nyt ole niin väliä jos soittaa "miksi 4 kieltä kun tämä paksu riittää" periaatteella, silloin siihen bassoon voi liimata harjan alaosaan että saisi kengätkin kiiltämään soittaessaan :) Let the bass Kikzz. |
pehko 26.11.2004 12:57:02 (muokattu 26.11.2004 12:59:06) | |
---|
Mie olisin tohon sellaista mieltä että koska kädet eivät oo tottuneet soittoon niin se sattuu... olen itse kanssa joskus kamppailut asian kanssa, mutt anyt ne on taakse jäänyt..!! eli se johtuu siitä että puuttuu voimaa käsistä, suosittlen sellaista käsitreenaria, toivottavasti tiedäät mitä tarkoitan.. Joo, kaverilta on lainassa joku stiffmasteri tai vastaava. Soitto korkeutta eilen kans vähän säätelin, pitää kokeilla lisää.laskea hihnaa aina joku sentin kerrallaan. Tuosta linkista, mulla näyttäs olevan soittotyyli kuvan 1,7 ja 8 sekotus....ei ihme siis, että sattuu niin vitusti...luulisin... EDIT: Niin, mulla tuottaa suurimpia vaikeuksia soittaa ihan kaulan päästä. En oikenin keksi, että mille korkeudelle hohna pitöäs laittaa, että ei joudu sieltä soittaessa etusormi-nimetön venytyksellä ranne ihan vitullisessa asennossa...pitääpä taas tutkia asiaa, kun himaan pääsee... Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele" |
Silvio Dante 26.11.2004 13:07:42 | |
---|
Heh, heti otsikon nähtyäni mieleen tuli vastaus "runkkaa vähemmän"...:) Paskat, pitää runkata enemmän !!! Just when I thought I was out, they pull me back in! |
sirdickyj 26.11.2004 13:11:38 | |
---|
Paskat, pitää runkata enemmän !!! As always, I go for Silvios opinion! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Royal Banzai 26.11.2004 13:14:03 | |
---|
Ei se niin paljon haittaa, jos tuo peukku menee kaulan yli. Enemmän olisin huolissani jos ranne menee mutkalle kuten noissa alemmissa kuvissa. Vähän karsastan tollasta ihme pätemishifistelyä. Ihme ettei siinä tuomittu plektran käyttäjä. |
HC.Pälä 26.11.2004 13:18:57 | |
---|
Ihme ettei siinä tuomittu plektran käyttäjä. No kun aihe oli vasemman käden asennosta. Tosiaan siinä ei ollut kuvia jotka näyttäisi ketään painavan nuotteja plektralla :p Let the bass Kikzz. |