Aihe: Pulttikiinnitys vai kiinteä?
1
Paka88
25.06.2005 23:01:43
Siis kysymyshän on nyt siitä, että mitkä on pulttikiinnitettyjen ja "kiinteiden" kaulojen plussat ja miinukset?
Karlsson
25.06.2005 23:03:19
Pulttikaulassa ei tartte sahaa, jos haluu vaihtaa kaulan.

Antx, pistetään juhannuksen piikkiin.
"Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu
Superbeast89
25.06.2005 23:38:16
Jos on neck-thru-body niin on helvetin hyvä sustain ainakin. Mutta miksi ei pulttikaulassakin. Eiku perkele... nekin on monesti ruuveilla...
If you are gonna rock, rock heavy!
pardy
26.06.2005 00:40:48

Jos on neck-thru-body niin on helvetin hyvä sustain ainakin. Mutta miksi ei pulttikaulassakin. Eiku perkele... nekin on monesti ruuveilla...

Öh, mitä vittua?

Siis läpirungon-kauloissa ei o mitään skryyvejä, pulttikaulaset on nimenomaan aina ruuveilla kiinni.

Muutenhan tuossa ne sanottiinkin jo melkein. Pulttikaulasissa on ehkä napsumpi soundi kuin neck-thruissa, vaikkei sustain olekaan välttämättä niin hyvä.
"Jos vanhana taatana on vielä pillu päälimmäisenä mielessä niin sitten voi ainakin olla hyvillä mielin siitä että elämä on eletty just niinkuin pitääkin." -absqua
Superbeast89
26.06.2005 01:40:39
Öh, mitä vittua?

Tarkotin että jos on "pulttikaula" niin siinä ei usein mun käsityksen mukaan oo pultteja vaan ruuvit. Ja neckthrussa nyt ei tietenkään oo minkään valtakunnan mutikoita. Tungetaanko neckthrussa kaula bodyn sisään vai väsätäänkö se samasta puukappaleesta kun bodykin?
If you are gonna rock, rock heavy!
poppamies
26.06.2005 09:02:26

... Tungetaanko neckthrussa kaula bodyn sisään vai väsätäänkö se samasta puukappaleesta kun bodykin?

Neck-trussä(läpikaulassa) liimataan vain bodyn "siivet" kiinni "kaulalankun" kylkeen. Sitten on olemassa kolmaskin vaihtoehto mikä ei ole niin tavallinen bassoissa eli "set neck". Se on se kaularatkaisu mitä käytetään esim. Les Paul mallisissa kitaroissa.
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
sirdickyj
26.06.2005 10:03:03
Neck-trussä(läpikaulassa) liimataan vain bodyn "siivet" kiinni "kaulalankun" kylkeen. Sitten on olemassa kolmaskin vaihtoehto mikä ei ole niin tavallinen bassoissa eli "set neck". Se on se kaularatkaisu mitä käytetään esim. Les Paul mallisissa kitaroissa.

Liimakaula?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
rijopu
26.06.2005 11:22:30
Tästä aiheesta juteltiin aikoinaan. Tossa linkki...

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=72130
No, se on semmoista suomalaista... kalamies#14 >-)))>
atoni
26.06.2005 12:00:17 (muokattu 27.06.2005 11:22:32)

Öh, mitä vittua?

Siis läpirungon-kauloissa ei o mitään skryyvejä, pulttikaulaset on nimenomaan aina ruuveilla kiinni.

Muutenhan tuossa ne sanottiinkin jo melkein. Pulttikaulasissa on ehkä napsumpi soundi kuin neck-thruissa, vaikkei sustain olekaan välttämättä niin hyvä.

edit: Ja läpirunkokaulaisissa on muhevampi alapää
Paka88
26.06.2005 12:16:49
Mielenkiintoisia vastauksia... Ja tuolla oli muutama hyvä kommentti tuolla rijopun antamassa linkissä. Itselläni on tällä hetkellä ESP:n B-154, jossa on kaula kiinni kuudella pultilla. Neck-thruista ei ole oikein kokemusta, mitä nyt olen musiikkiliikkeessä ohimennen kokeillut.
balzary
26.06.2005 21:54:55

Mielenkiintoisia vastauksia... Ja tuolla oli muutama hyvä kommentti tuolla rijopun antamassa linkissä. Itselläni on tällä hetkellä ESP:n B-154, jossa on kaula kiinni kuudella pultilla. Neck-thruista ei ole oikein kokemusta, mitä nyt olen musiikkiliikkeessä ohimennen kokeillut.

oon pari viikkoa soitellu neckthrough neuserilla akustisesti, huomattavasti kovemmat vibraatiot antaa mun pulttineuseriin verrattuna. tosin malli ja puut jne on myos erilaiset, mutta uskottelen itselleni rakenteen myos vaikuttavan.
Bob - not war!
Rämppy
28.06.2005 10:07:39
Mä en tykkää hirveästä sustainista bassossa. Enempi miellyttää perkussiivinen tumpsahtelu ja kolina. Varmaan siitä johtuu, että olen aina suosinut pulttikauloja. Tosin Rickenbackerista saa hyvää tumpsutusta ja kolinaa, vaikka onkin kaulaläpirungon.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
basistivol666
28.06.2005 10:19:41
Mä en tykkää hirveästä sustainista bassossa. Enempi miellyttää perkussiivinen tumpsahtelu ja kolina. Varmaan siitä johtuu, että olen aina suosinut pulttikauloja. Tosin Rickenbackerista saa hyvää tumpsutusta ja kolinaa, vaikka onkin kaulaläpirungon.

Oletkos sitten muita kaulaläpirunkoisia kokeilölutkaa? ; )
"Mie en ainakaa ota vaaleanpunast pyyhettä" -J. Hyrkäs-
Rämppy
28.06.2005 13:55:39 (muokattu 28.06.2005 13:56:33)
Oletkos sitten muita kaulaläpirunkoisia kokeilölutkaa? ; )

Juuh. Olen kyllä. Ja yhden jopa omistanutkin. Eivät vaan ole olleet mun makuun.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
poppamies
28.06.2005 14:02:58

Minä olen vähän samaa mieltä. Basso on lyömäsoitin eikä haittaa vaikka on vähän dempattu. Pidän myös enemmän tuosta perinteisestä bassosoundista. Minulla on kyllä ollut läpikaulainen Hi-Fi basso joten tiedän kyllä mitä haluan.
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
emalija
28.06.2005 14:25:41
Pulttikaulassa ei tartte sahaa, jos haluu vaihtaa kaulan.

Antx, pistetään juhannuksen piikkiin.

Tottahan tuo on. Pulttikaula on parempi.
ozmo
28.06.2005 14:32:56
Mitenkähän, voikohan tossa olla perää?
It's the ultimate blending of neck-thru and bolt-on neck designs… truly the best of both worlds.
(-www.warwickbass.com)
Eli olisko tosiaan mahdollista et noissa SetNeck bassoissa olis sitten parhaat elementit pulttikaulasta ja läpirungosta... Tiedä sitten onko vain mainospuhetta, mutta itseä ainakin kiinnostaisi kovasti kokeilla tollaista. Kellään kokemuksia?
Fuck pride! Pride only hurts, it never helps...
mmosorin
28.06.2005 16:33:53
^ No nuohan on lähinnä mainospuheita. Ja noista hyödyistä voi hakea vaikka juuri pulttikaulan soundipuolta läpikaulan ylänauhojen paremmalla soitettavuudella. Mutta lähinnähän tuo on mielipide- ja tottumiskysymys.
Johannes_t
28.06.2005 21:02:44

Minä olen vähän samaa mieltä. Basso on lyömäsoitin eikä haittaa vaikka on vähän dempattu.

Vaan kun kaikkeen musiikkiin ei demppibasso käy, sitten millään.

Olisi kovin vaikeata kuvitella Motownia kauhealla sustainilla, tai vastapainona, modernimpaa musiikkia (bassosolistit ääriesimerkkinä) tumppusoundilla. Kai kai on suhteellista, sano Einstein.
Teijo K.
28.06.2005 21:06:06 (muokattu 28.06.2005 21:14:37)

Vaan kun kaikkeen musiikkiin ei demppibasso käy, sitten millään.

Olisi kovin vaikeata kuvitella Motownia kauhealla sustainilla, tai vastapainona, modernimpaa musiikkia (bassosolistit ääriesimerkkinä) tumppusoundilla. Kai kai on suhteellista, sano Einstein.

Nii siksi kannattaa olla erilaisia sbassoja. Läpirunkoinen on kyllä jännä tehdä. Nauhattomaan se mielestäni on varsin oiva ratkaisu.

Ps. sellaiseen sbassoon jossa on liian vähän sustainia en ole törmännytkään, mutta en toisinkaan päin. Liian sustaininhan saa pois demppareilla / soittotekniikalla tai niiden yhdistelmällä. Ja kuinka kauan sen äänen sitten pitäisi soida, että se soi tarpeeksi kauan?
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)