Aihe: Kontra -kysymyksiä
1
doktorkoo
14.06.2005 13:00:29 (muokattu 14.06.2005 13:20:01)
Dodii, nyt on kontra pystyssä olkkarissa (vanerinen)

Tarvisin hiukan neuvoja
1. Minkälaiset kielet siihen kannattais laittaa? Perusteluja?
Mistä niitä saa edullisesti ja paljonko on edullinen?
Kokonaan hiotut vai vaan puoliksi?

2. Tallan säätö? Kielet on hiukan korkealla rungon päässä, tuntuis että olis varaa laskea. Mistä saa uusia talloja, jos vanha menee liian alas, tai kannattaisko kokeilla ostaa 3/4-kontran talla kokeiluun, olisko se suoraan matalampi? Voiko tallan sahata itse, mistä puusta?

3. Jossain vaiheessa vois kiinnostaa mikitys..suosituksia?

4. Joku käsitys on siitäkin kuinka sitä soitetaan, mutta.. olisko Tampereella joku joka osais antaa opetusta, ettei tulis vääriä tapoja opittua (c; ?

Ja rokkänroll än bluussiia olis tarkoitus opetella soittamaan!

Kiitos!
-doktor koo
chief
14.06.2005 13:34:35
Onnea uudelle kontralle!

Tossa on noista mikityksistä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=35&t=93960&o=0&co=90
"It's the ear, not the gear. "
Karlsson
14.06.2005 16:02:58
Dodii, nyt on kontra pystyssä olkkarissa (vanerinen)

Tarvisin hiukan neuvoja
Kokonaan hiotut vai vaan puoliksi?

No, mulla ei ole kokemusta kuin Thomastikin Spirocores-kielistä. Ovat kontran kieliksi melko edulliset, jotain 140€ setti. Weich-jäykkyydestä on hyvä alottaa.

Kontran kielissä ei ole "hiomattomia", "hoittuja" tai "puolihiottuja". Kaikki ovat periaatteessa hiottuja, jos halutaan verrata sähköbasson kieliin. Lisäksi on synteettisistä aineista tehtyjä ja tosi puristeille suolikieliä.

2. Tallan säätö? Kielet on hiukan korkealla rungon päässä, tuntuis että olis varaa laskea. Mistä saa uusia talloja, jos vanha menee liian alas, tai kannattaisko kokeilla ostaa 3/4-kontran talla kokeiluun, olisko se suoraan matalampi? Voiko tallan sahata itse, mistä puusta?

Tallat ovat aina ns. raakileita ja ne muokataan soittimelle ja tatsille sopivaksi. Kannattaa jättää ammattilaisen hommaksi.
Pitää muistaa että kontra on aika iso läjä puuta, joten se elää säiden mukaan, niinpä ns. säätörullilla varustettu talla ei ole ollenkaan hullumpi idea. Säätörullat voidaan asentaa myös vanhaan tallaan, selvää säästöä!
"Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu
doktorkoo
14.06.2005 22:09:09 (muokattu 14.06.2005 22:09:45)
Kontran kielissä ei ole "hiomattomia", "hoittuja" tai "puolihiottuja". Kaikki ovat periaatteessa hiottuja, jos halutaan verrata sähköbasson kieliin. Lisäksi on synteettisistä aineista tehtyjä ja tosi puristeille suolikieliä.

hmmm....tuossa vehkeessä on A -kieli selvästi vähemmän "röpelöinen" kuin muut, ja soundikin on tumpumpi???

Mistäs semmossia rullia saa tallaan?

-doktor
Karlsson
14.06.2005 22:41:32
hmmm....tuossa vehkeessä on A -kieli selvästi vähemmän "röpelöinen" kuin muut, ja soundikin on tumpumpi???

Jaa-a.

Mistäs semmossia rullia saa tallaan?

-doktor

Soitinkorjaajalta.
"Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu
kontrabasisti
15.06.2005 09:23:47

Kielet kannattaa miettiä soittotavan mukaan, eli kun sie ilmeisesti et paljon jousta bassolle näytä, niin sitten pizzicato-kielet. Mulla on itelläni aika hyvät kielet tuossa Kseiskassa, niissä on nylonsisus, ja soitonope käyttää samoja orkesteribassossaan, hinta n. 140 erkkiä ja väinöä. Olisko olleet tuollaset Pirastron Oblicato solot...?! Siis nylonsisusta suosittelen, mie ja ope ollaan tykätty niistä kovasti, on tosi pehmeä soittaa verrattuna metallisiin. Kannattaa ettiä esim. "jazzer"-kieliä, tai "pizzicato"-kieliä.

Ja paljon onnea uuden passon kanssa, käy vaikka näyttämässä sitä jollekin "asiantuntijalle", niin selviää kielet ja tallat. basso vois tarvita trimmauksen soitinkorjaajalta.
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Hughes
15.06.2005 16:42:51
Oottekos muuten arvon kontrabasistit kokeilleet D'oratzion kieliä?
MoParit on ihana asia.
Niskamies
15.06.2005 23:53:14
Kannattaa ettiä esim. "jazzer"-kieliä, tai "pizzicato"-kieliä.

Mä kokeilin kerran Pirasron jazzereita soitintrimmaaja Pentti Mutikaisen kontrassa. En tykännyt sitten ollenkaan. Tosi nihkeä saundi ja tatsi, eikä jousisoitto sujunut ollenkaan. samaa mieltä oli Mutikainen, eivätkä ne kielet siinä bassossa kauaa vanhenneet.

Omassa bassossani on Pirastron obligaton, kuten on myös kontramaikkani ja monessa muussa mun kokeilemassa bassossa. Niistä mä pidän.
Virallisesti semi-pro!
bluesfin
18.06.2005 19:32:24

Bluesin ja rockabillyn soitossa ei tee teräskielillä yhtään mitään. Kannattaa hommata oikeat suolikielet heti saman tien, vaikka ovat kalliimpia kuin teräksiset. Släppi ei tuhoa sormia eikä otelautaa ja saundi on heti kohdallaan. Suolilla voi korkeudeksi laittaa jotain 12 mm otelaudan päässä ja säädellä siitä sitten tarpeen mukaan. Mikiksi parhaita ovat Underwood (tai Shadow kopio) ja Revolution Solo.

www.rockabillybass.com
Hughes
19.06.2005 21:47:26
Oottekos muuten arvon kontrabasistit kokeilleet D'oratzion kieliä?

Korjaan, D'orazio.
MoParit on ihana asia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)