Aihe: Kaapeista ja niitten parisuhteista
1
Avon
04.07.2005 23:48:00
Hojo!

Käynyt hiukan kutkuttelemaan lisäkaapin osto, nykyisellään soittelen Marsun putkinupilla Mesan 2x12 kaappia. Mutta kun en notta oikein tiiä mikä olisi paras kaveri Mesalle; 2x10, toinen 2x12, 1x15 vaiko peräti 2x15?

Miten teillä on kaapit ojennuksessa ja ihan mielipiteitä noin yleisesti asian tiimoilta?

Tattis!
Champagne for my real friends and real pain for my sham friends
pardy
04.07.2005 23:51:02

Hojo!

Käynyt hiukan kutkuttelemaan lisäkaapin osto, nykyisellään soittelen Marsun putkinupilla Mesan 2x12 kaappia. Mutta kun en notta oikein tiiä mikä olisi paras kaveri Mesalle; 2x10, toinen 2x12, 1x15 vaiko peräti 2x15?

Miten teillä on kaapit ojennuksessa ja ihan mielipiteitä noin yleisesti asian tiimoilta?

Tattis!

Elä turhaan osta mitään. Huomaat että ku sulla on tollanen yleispätevä suht hyvin niin ala- kuin yläpäitäkin toistava kaappi ni et sillä toisella tee muuta ku hajotat vaan selkäs.
"Jos vanhana taatana on vielä pillu päälimmäisenä mielessä niin sitten voi ainakin olla hyvillä mielin siitä että elämä on eletty just niinkuin pitääkin." -absqua
Avon
05.07.2005 00:16:42
Elä turhaan osta mitään.

Totta tuokin varmaan, varsinkaan kun bändiautona on Volkkari Golf, lähtisin tod. näk. useimmiten keikalle ilman lisäpönttöä

Mutta kiinnostaa vaan kun ei oo kokemuksia muista "kunnon" kaapeista kun tosta 2x12, edelliset on olleet kohtuu rimpuloita. Mietin vaan just että antaisiko se extrakaappi jotain sellaista lisä-mojoa joka olisi rahan tuhlauksen ja autoonahtamisen arvoista?
poppamies
05.07.2005 00:19:53

...Miten teillä on kaapit ojennuksessa ja ihan mielipiteitä noin yleisesti asian tiimoilta?...

Minulla itellä on tällä hetkellä yläkaappina 1x12" ja alakaappina 1x15". Suosittelisin sinulle sinun tapauksessas 1x15"alakaapiksi ja mielellään pyörillä. Toinen vaihtoehto voisi olla 4x10".
2x10" on minun mielestä huonoin vaihtoehto kun kuitenkin tarvitset sitä pohjaa...
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
Avon
05.07.2005 00:25:18
Minulla itellä on tällä hetkellä yläkaappina 1x12" ja alakaappina 1x15". Suosittelisin sinulle sinun tapauksessas 1x15"alakaapiksi ja mielellään pyörillä. Toinen vaihtoehto voisi olla 4x10".
2x10" on minun mielestä huonoin vaihtoehto kun kuitenkin tarvitset sitä pohjaa...

Mitäs mieltä siitä toisesta 2x12?
chief
05.07.2005 00:33:06
Mutta kiinnostaa vaan kun ei oo kokemuksia muista "kunnon" kaapeista kun tosta 2x12, edelliset on olleet kohtuu rimpuloita. Mietin vaan just että antaisiko se extrakaappi jotain sellaista lisä-mojoa joka olisi rahan tuhlauksen ja autoonahtamisen arvoista?

Tuo lisäarvo sun pitää vaan kokeilla. Lainaat joltakulta kaapin kokeeksi tai pokkana ostat jonkun. Voihan sen sitten myydä, ja jos käytettynä ostaa niin saa ehkä omatkin takas. Kyllä toinen kaappi lisää tutinaa puntissa hyvällä tavalla. Se pitää vain jokaisen itse päättää onko se sen arvoista.

Jokainen kaappi toimii hiukan eri tavalla, joten minkään yleispätevän ohjeen antaminen soundipuolesta ei ole kovin järkevää. Toisekseen soittotilan akustiikka ja kaiuttimien sijoittelu vaikuttaa bassosoundiin todella paljon, joten kaikki riippuu kaikesta.
"It's the ear, not the gear. "
chief
05.07.2005 00:38:29 (muokattu 05.07.2005 01:12:02)

Tai jos sen 2x12" panee alakaapiksi ja päälle 4x10" tai 2x10", riippuen kaappien koosta. Tai toinen 2x12". Tai 1x10".

Kyllä hyvin suunniteltu ja toteutettu kaappi toistaa ihan tarpeeksi alas, vaikka siinä olisi minkä tahansa kokoiset elementit. Rijopunkin 6x6,5" kaappi kuulemma pöhisee ihan tarpeeksi hyvin siellä alakerrassa. Tämäkin on tietty mielipidekysymys.
JK
05.07.2005 00:53:08
Chiefille plussan tökkäsin tosta ekasta kirjoituksesta.
Se on totta, että mitään yleispätevää "sääntöä" ei ole noiden kaappien kanssa.

Itse ostin 4 x 10" ja 1 x15" kaapit ihan "sokkona" kun sain halvalla :) Mutta kyllä toi 1 x 15" on mun suosikki.

Joku nuppi toimii jonkun kaapin kanssa, toinen nuppi taas ei ollenkaan samalla kaapilla.

Kokeile, testaa ja hanki sen mukaan.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
poppamies
05.07.2005 00:54:15 (muokattu 05.07.2005 01:02:29)

.. Rijopunkin 6x6,5" kaappi kuulemma pöhisee ihan tarpeeksi hyvin siellä alakerrassa. Tämäkin on tietty mielipidekysymys.

Kyllä kyllä mutta ei jostain 2x10", puhumattakaan mistään 1x10", ole mitää iloa tuossa seurassa. Saattavat kyllä teoriassa toistaa vaikkapa alimpaan helvettiin asti mutta ei joku yksittäinen 10" saa mitään painetta aikaiseksi bassokamoissa. Hi-Fi laitteet keinotekoisine bassokorostussystemeineen on asia erikseen.
Olen vakaasti sitä mieltä että ei yksistään jollain 2x10" laatikolla tee yhtään mitään rockenrollisaa, ja lavavoluumeilla.
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
chief
05.07.2005 01:22:36 (muokattu 05.07.2005 01:26:50)
Kyllä kyllä mutta ei jostain 2x10", puhumattakaan mistään 1x10", ole mitää iloa tuossa seurassa. Saattavat kyllä teoriassa toistaa vaikkapa alimpaan helvettiin asti mutta ei joku yksittäinen 10" saa mitään painetta aikaiseksi bassokamoissa. Hi-Fi laitteet keinotekoisine bassokorostussystemeineen on asia erikseen.
Olen vakaasti sitä mieltä että ei yksistään jollain 2x10" laatikolla tee yhtään mitään rockenrollisaa, ja lavavoluumeilla.

Juu, yksittäinen 10" on kyllä aika yksin, siitä olen samaa mieltä. Tietty joku vetää tähän väliin sen Acmen 2x10" kaapin joka pöhisee ihan v***sti.

Tässä nyt oli kuitenkin se 2x12" kaappi pohjalla, ja ainakin omasta 2x12" kaapistani (SWR Bigfoot jossa on Eminencen Delta 12 LF -elementit ja tehonkesto ~500w/töttörö) lähtee alapäätä omaan tarpeeseeni täysin riittävä määrä. Ainakin huimasti enemmän kuin H&K:n 15" tuumaisesta 200w 8 ohm kaiuttimesta.

En tiedä miten tuon Mesan kaapin kanssa on, mutta jos se 2x12" lattialle sijoitettuna (jolloin "bassotaajuudet" korostuvat "n. 3db" lattiaheijastuksien takia) hoitaa sen alapään ja siihen päälle panee vaikka 2x10" kaapin pystyyn niin että se tulee lähelle korvia ja tehoa on tarpeeksi, niin yhdistelmä voisi antaa sitä potkua vaikka rockenrolliin, ja vaikka lavavoluumeillakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)