Aihe: Bassostyrkkari temppuilee
1
disarm
01.08.2005 09:48:47
Mikäköhän tossa vahvarissa on vikana kun tietyn äänenvoimakkuuden ylittyessä alkaa kuulumaan ihmeellistä pörinää ja rätinää. Bändin kanssa soittaessa kun muut soittimet vaimenee niin oikein vituttaa kuulla aina sama särinä. Vahvistin on 160 wattinen Peavey TNT, joten tehojen puutteesta ei pitäisi kiikastaa. Bändikavereiden kanssa ollaan epäilty viaksi elementin sauman vuotamista. Jos vika on elementissä niin kuinka hankala homma se olisi korjata itse? Entä tuleeko iso lovi lompakkoon jos vie pelin ammattilaisen huollettavaksi?
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
balzary
01.08.2005 09:50:23

onko sulla miten bassovoittoinen soundi? jos volat ja bassonamiska kaakossa soittelet, niin ei ihme jos elementti alkaa pierimään.
Kallekorvola
01.08.2005 12:07:21
sanoisin, että ongelmana voi olla tehon puute, eli päätteestä loppuu potku kesken. perus rummut-basso-pari kitaraa-kokoonpano vaatii bassolta paljon voimaa. varsinkin jos kyseessä on mättömusa. ainakin itse soitin aikoinaan bändissä, jonka treeneissä 500 bassopinkka tuntui jäävän jalkoihin (2 kitaraa jotakuinkin täysillä ja ala-A -vireessä sekä rumpali, joka takoi pannujaan täysillä...).

siksi suosittelenkin kaikille rock-basisteille väh. 300 watin vahvistinta...
Bläck Joutsen
01.08.2005 12:37:54
Kaiuttimen saa myös ruvelle, jos tuuppaa aktiivibassolla liian suurella esivahvituksella vahvistimeen. Tähän auttaa pienentämällä basson equsta basso tai pienentämällä basson ulosannin signaalia. Kaikista aktiivibassoista ei löydy kylläkään kyseistä säätöä. Säätöruuvi on tavallisesti takapleksin alla.
Ihme Basisti
01.08.2005 13:17:26
sanoisin, että ongelmana voi olla tehon puute, eli päätteestä loppuu potku kesken. perus rummut-basso-pari kitaraa-kokoonpano vaatii bassolta paljon voimaa. varsinkin jos kyseessä on mättömusa. ainakin itse soitin aikoinaan bändissä, jonka treeneissä 500 bassopinkka tuntui jäävän jalkoihin (2 kitaraa jotakuinkin täysillä ja ala-A -vireessä sekä rumpali, joka takoi pannujaan täysillä...).

No ite soittelen Ampegin BA115 100W -kombolla, masteri jossain kakkosessa. Ja soitetaan pirun pienessä huoneessa trashia ja LUJAA. Että en menis allekirjottamaan tota.
Ol'tta, lisää ol'tta!
Rokkinorsu
01.08.2005 13:33:17

No höm, sillä on kyllä eroa, jos soittaa 500 w trankkuvahvarilla, tai 500 w putkivahvarilla. Meinaan vaa sitä, että jos sulla o 500 w putkivahvari, nii siinä särkyy iha taatusti korvat, jos rupee volat kaakossa soittamaan. Ku ne särkyy jo (jos ne on ns. ''oikeita'' watteja) tuolla määrällä trankku wattejaki. Joo, mitäpä minä näistä tiiän. Jatkakaa. :)
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
disarm
01.08.2005 13:53:08 (muokattu 01.08.2005 13:53:43)
Siis se mun vahvistin on trankku ja basso passiivi. Vahvistimen EQn säätö ei ainakaan viimeksi poistanut särinää. Pitää ensi treeneissä koittaa säädellä enemmän, jos se auttaisi..
emptiness is loneliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
disarm
01.08.2005 13:54:50

Oletko tosissasi?
emptiness is loneliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Rokkinorsu
01.08.2005 14:10:07 (muokattu 01.08.2005 14:11:44)
Oletko tosissasi?

No siis, minä sanon ny omiakokemuksia: mulla on itellä käytössä warwickin 150 w trankku combo. Tää on riittäny iha keposasti vajaat puoltoista vuotta bändi käytössä (soitetaan suhkoht lujaa, ei siinä ilman tulppia ois pirukaan) ja nyt uhkaa teho loppuu kesken, koska rumpali hakkaa sen verran lujaa ja kitaristi ostaa tässä kohta uuden combon, tai nupin/kaapin. Eipähä nuo lisäwatit varmasti hukkaan mee, mutta liika on liikaa. Ite haaveilen tässä Gallien Kruegerin bacline-sarjaa, tai warwickeja. Sitte siihe kaappi tai pari alle, nii hönkää riittää jokskii aikaa. Mutta tuoho alkuperäseen kysymykseen minä en ainakaan tiiä vastausta, men off-topiciks koko roska. Anteeksi. Edelleen, jatkakaa. :D
balzary
01.08.2005 14:32:55

...koska rumpali hakkaa sen verran lujaa ja kitaristi ostaa tässä kohta uuden combon, tai nupin/kaapin. Eipähä nuo lisäwatit varmasti hukkaan mee, mutta liika on liikaa. Ite haaveilen tässä Gallien Kruegerin bacline-sarjaa, tai warwickeja. Sitte siihe kaappi tai pari alle, nii hönkää riittää jokskii aikaa...

ja desibelejä tulee lisää maailman tappiin asti? kannattaa miettiä vahvarien sijoittelua + opettaa runpali tavoille.
Rokkinorsu
01.08.2005 14:41:11
ja desibelejä tulee lisää maailman tappiin asti? kannattaa miettiä vahvarien sijoittelua + opettaa runpali tavoille.

Niihä se o. :D vahvari mulla o bändi käytössä nykysellään ''monitorina'' siinä, ku ei taho muute kuulla omaa soittoaan.
willie
01.08.2005 14:49:49 (muokattu 01.08.2005 15:04:30)
sanoisin, että ongelmana voi olla tehon puute, eli päätteestä loppuu potku kesken...

Justiinsa joo... Mä olen pärjännyt jopa pienellä Peavey 130W TNT-combolla vallan mainiosti useammassakin isossa treenikämpässä luukuttamatta edes kybällä.

Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen, tuo särinä voisi johtua esim. huonosta kontaktista jossain juotoksessa.

Jos et muita vahvarikorjaajia tunne, niin ainakin Stadissa Soitin-Huttunen tekee korjaukset soittajaystävälliseen hintaan (esim. tuon vian korjaaminen n.40e + osat).

http://www.soitin-huttunen.com/
poppamies
01.08.2005 15:34:18

No ite soittelen Ampegin BA115 100W -kombolla, masteri jossain kakkosessa. Ja soitetaan pirun pienessä huoneessa trashia ja LUJAA. Että en menis allekirjottamaan tota.

Olen yhden keikan soittanut tuollaisella backlinessa. Kyllä se oli rajatapaus. Riitti nipin napin. Peavey'n 160wattisella kenties pärjää mutta itse suosittelisin noita 300wattisia kun puhutaan trankkuvrehkeestä joka ei saa mennä särölle. Ihmeellistä ja kummallista kyllä niin 50wattinen putki vahvistin ei jää jalkoihin paljon milloinkaan. On se tuo sähkö ihmellinen asia...
G strings are for strippers
Volle
01.08.2005 16:47:33
Justiinsa joo... Mä olen pärjännyt jopa pienellä Peavey 130W TNT-combolla vallan mainiosti useammassakin isossa treenikämpässä luukuttamatta edes kybällä.

Ja meikäläinen saman firman TKO65:lla. Viimeksikin käskettiin vaan pistämään pienemmälle, vaikka rehellisyyden nimissä sillä ei kovin kauheaa jytinää aikaiseksi saa.

Kaikki on tietysti suhteellista.
Nam.
Kallekorvola
01.08.2005 19:00:12
okei. kylläpäs se sytytti. tarkennan...

1.Suosittelen 300w vahvistinta siksi, että ei lopu päätteestä teho KESKEN, eli eipähän riko kartioita luukuttamalla alitehoisella päätteellä kanttiaaltoa kartioille...

2.on totta, että putkivahvistin kuulostaa usein trankkupeliä kovemmalta. Tämä johtuu putken kyvystä "järjestellä" äänen kerrannaiset sellaisiksi, että korva kuulee ne helpommin. watti on kuitenkin aina watti. oma vaikutuksensa äänenpaineeseen on myös kaiuttimien herkkyyksillä.

3.faith no moren billy gould soittaa peaveyllä "siksi, että se menee ruvelle. Moni mollaa peaveytä juuri tästä syystä, mutta se vain toimii FNM:n musiikissa".

4.pienessä huoneessa ja pienillä välimatkoilla volaa voi olla riittävästi. jos painaa korvansa kiinni bassokaapin verkkoon kun soittaa lujaa, kuulee soittonsa oikein hyvin. kauempana seisoessa (esim. muut bändin jäsenet) tilanne on toinen.

5. voi soittaa lujaa tai TOSI LUJAA. Jotkut bändit vetää vitun lujaa treeneissä. Jos se on kaikkien mielestä ok, ratkaisu löytyy monasti wateista. olen tavannut soittajia, jotka saavat kiksinsä siitä, että kuuntelu on sairaan lujalla (1 tunnettu suomal. rumpali ja pari metallibändiä). itse en kuulu tähän ryhmään, enää...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)