Aihe: Tsekkaamisen arvoisia basisteja
1 2 3
leroyholm
25.07.2005 21:25:25
Tervehdys,

Olen vasta-alkaja bassorintamalla ja haluaisin teorian lisäksi saada käytännön esimerkkejä onnistuneesta basismista. Keitä suomalaisia basisteja kannattaa käydä tsekkaamassa livenä ja nauhoitteelta? Myös ulkomaisia esimerkkejä saa antaa.
Minua eniten kiinnostavat groovepuolen soturit.
Kiitos
Teijo K.
25.07.2005 22:07:25

No ainakin Keny ja Sam Other, ja kappas, molemmat soittavat tämänvuotisessa August Rokissa.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
hemmo
25.07.2005 22:12:06

No ainakin Keny ja Sam Other, ja kappas, molemmat soittavat tämänvuotisessa August Rokissa.

*huoh* Just meinasin laittaa: arva, Keny ja Sam Ördä. *huoh*
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Teijo K.
25.07.2005 22:17:43

Joo kannattaa kanssa tsekkaa toi hemmo, joko särö tai overdrive yhtyeen kera. Melodinen pröötsoundin kuningas.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
Johannes_t
25.07.2005 23:27:53

Em. basistien tasolle ei tietenkään yllä kukaan, mutta Niko Kokko, M. Vilkkumaan bändistä on aikamoinen basunisti.

Nimimerkki "Absquan" olen kertaalleen livenä todennut ja mukavalta kuulosti. Herra saa itse kertoa seuraavat keikkansa, jos aliaksensa tahtoo paljastaa...

Onhan noita ihan perkeleellinen määrä, melkeinpä kaikissa perus-kapakka-blues-jyrä-bändeissä soittaa hyvä basisti.
Levin
26.07.2005 08:22:30
Laitetaan nyt yks ulkolainenkin =) elikkä Glenn Hughes. Groove on kunnos äijällä! Kävi tässä joku aika sitten Nosturissa vetämässä keikan Hughes Turner Projectilla... Levyjä löytyy miljoonia esim. HTP, omat soolot, Deep Purple jne. jne.
John
absqua
26.07.2005 12:16:36 (muokattu 26.07.2005 12:20:29)
Tässä muutama basistikolleega joita minä ainakin suuresti kunnioitan, ja joiden soittoa/touhuja lämmöllä suosittelen tsekkaamaan:

Vapaassa järjestyksessä.

-Hesus Laine (Quintessence, Q-Continuum etc)
-Jarkkis (Sami Saari etc.)
-Jukkis Kiviniemi (Fat Beat Sound System, Soul Tattoo + paaljon muuta)
-Mitja Tuurala (Cool Sheiks, J.Karjalainen Electric Sauna)
-Tom Nyman (Laika & The Cosmonauts etc)
-Eeva Koivusalo (Fat Bullets, Kerkko Koskinen etc)
-Pekka Gröhn
-Timo Hirvonen
-Anssi Maasalo (Egotrippi, Flipper)
-Juha Verona (Maarit Hurmerinta)
-Mats Huldén (Kauko Röyhkä, Wigwam)
-Anssi Växby
-Simo Saastamoinen (Jean S)
-Lauri Porra (Timo Kotipelto jne jne)
-Niko Kokko (Maija Vilkkumaa, Teleks)
-Antti Karisalmi (Lemonator, Anssi Kela)
-Harri Rantanen (you name it)

Kaikkien yllä listattujen bändien bassotonttia tutkaillessa kannattaa diggailla myös rumpaleita. On nimittäin aivan mahtavat kannuttajat jokaisessa noista orkestereista.

Ja ei saa unohtaa Vanhaa liittoa:
-Häkä Virtanen
-Pekka Pohjola
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
26.07.2005 12:20:38

Aika kattava lista! Jäbällä toimii muisti. Tampereen ihmeistä voin suositella lämpimästi Hannu Tervaharjun ja Jaan Wessmanin tsekkaamista, herrat vaan eivät ehkä ihan sen perinteisimmän "groove"-otsakkeen alle mahdu. Mahti seppiä kuitenkin. Ja tietysti Roope Hurmalainen, mies joka saa humpankin svengaamaan!
absqua
26.07.2005 12:22:09
Aika kattava lista! Jäbällä toimii muisti. Tampereen ihmeistä voin suositella lämpimästi Hannu Tervaharjun ja Jaan Wessmanin tsekkaamista, herrat vaan eivät ehkä ihan sen perinteisimmän "groove"-otsakkeen alle mahdu. Mahti seppiä kuitenkin. Ja tietysti Roope Hurmalainen, mies joka saa humpankin svengaamaan!

Tampere-akselista tuli mieleen että näinpä toissa viikolla uudelleen syntyneen Dingon keikalla ja perkele siellähän oli Toikka kannuissa ja Walkama kitarassa! Ei jäänyt mitään kysyttävää!
toivajar16
26.07.2005 12:26:54
Snellmanin Jani niminen herrasmies mm. Poets of the Fall pumpusta on myös luotettava ja tyylitajuinen basisti.
Mun mielestä on muutenkin mahtavaa suositella kotimaisia osaajia, koska taso ei ulkomaisista kalpene ollenkaan.
Ja niitä näkee useammin myös livenä.
Virhe musiikissa, virhe elämässä?
toivajar16
26.07.2005 12:27:31
Tampere-akselista tuli mieleen että näinpä toissa viikolla uudelleen syntyneen Dingon keikalla ja perkele siellähän oli Toikka kannuissa ja Walkama kitarassa! Ei jäänyt mitään kysyttävää!

Eerikki rulaa. Suomen Stevie Ray+muut.
toivajar16
26.07.2005 12:31:44
Eerikki rulaa. Suomen Stevie Ray+muut.

Ai niin, mulle tuoreista PMMP:n basisti on mahtava tuttavuus.
absqua
26.07.2005 12:34:05
Ai niin, mulle tuoreista PMMP:n basisti on mahtava tuttavuus.

Kyllä kyllä, unohtui mulla listasta! Juho on loistava.
PL
26.07.2005 12:42:17
Voisihan tuon eo. listan jatkeeksi laittaa vielä vaikkapa Tema Lampisen ja Frank Tikan. Pitkänlinjan maanhiljaisia mutta osaavat hommansa.
balzary
26.07.2005 12:51:21 (muokattu 26.07.2005 12:56:07)

kuka oli viime vuoden bassosoolon sm-kisoissa porran aisaparina soittamassa? ilmeisesti samuli edelmanin pumpusta. aika suvereenisti veti soolot, eikä se komppauskaan mitään ihan caccaa ollu.

edit: Palmer(i) ?
Johannes_t
26.07.2005 12:52:07

Joo, kyllä ne ihan ookoosti vetää :D
M.Hanski
26.07.2005 13:02:06 (muokattu 26.07.2005 13:02:35)
kuka oli viime vuoden bassosoolon sm-kisoissa porran aisaparina soittamassa? ilmeisesti samuli edelmanin pumpusta. aika suvereenisti veti soolot, eikä se komppauskaan mitään ihan caccaa ollu.

edit: Palmer(i) ?

Palmeri soitteleepi kuulemma Antti Tuiskun bändissä, jossa Letku Lehtinen on tällä hetkellä tuuraamassa vakkarirumpalia.
vanttera
26.07.2005 14:58:24

Erik Walkama? Jos, niin mitä vittua?
*h4liih*
absqua
26.07.2005 15:02:29
Erik Walkama? Jos, niin mitä vittua?

Eerikkipä hyvinkin. Kyllä, sitä vittua.
sirdickyj
26.07.2005 21:33:01

Joillain muilla alueilla saattoi kuitenkin olla jotain kysyttävää? Eeva varmaan toimi bassossa hyvin, mut toi laulu, et tua tua...
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)