thompsu 24.07.2005 12:59:35 | |
---|
En tiiä kuuluusko tää tonne johonki studio puolelle tai johonki sellaseen.. Mutta kumminki. miten ootte nauhoittanu bassonne yleensä bändin nauhoituksissa? Ite oman bändin kaa nauhootetaan justiin sellasella kotikäyttöön tarkootetulla 8-raiturilla ja lykättiin basari mikki ja sit sellanen joku toinen "ohut" mikki kaapin eteen ja sit mikaus pöytään ja sieltä vähä ruuvvattiin.. Mun mielestä pelkät mikit söi sitä sustainia aika paljo ja muutenki ei tullu niin tasaasia alataajuuksia.. en tiiä olisko pitänyt vetää vielä yks piuha DI-output:ista suoraan linjaan olisko auttanu ja parantanu saundia paljon..? miten yleensä studiois tehään¨ja ite tapaatte tehä jos teette tollasia "raituri nauhoituksia"? www.sedative-band.net |
pardy 24.07.2005 13:04:05 | |
---|
En tiiä kuuluusko tää tonne johonki studio puolelle tai johonki sellaseen.. Mutta kumminki. miten ootte nauhoittanu bassonne yleensä bändin nauhoituksissa? Ite oman bändin kaa nauhootetaan justiin sellasella kotikäyttöön tarkootetulla 8-raiturilla ja lykättiin basari mikki ja sit sellanen joku toinen "ohut" mikki kaapin eteen ja sit mikaus pöytään ja sieltä vähä ruuvvattiin.. Mun mielestä pelkät mikit söi sitä sustainia aika paljo ja muutenki ei tullu niin tasaasia alataajuuksia.. en tiiä olisko pitänyt vetää vielä yks piuha DI-output:ista suoraan linjaan olisko auttanu ja parantanu saundia paljon..? miten yleensä studiois tehään¨ja ite tapaatte tehä jos teette tollasia "raituri nauhoituksia"? No miun bändin kaa ollaan kotistudiossa äänitetty silleen että yks SM57 yläkaapin eteen ja linjasoundi. Niistä sitten biisin mukaan otetaan jompikumpi soundi tai sekoitetaan yhteen. Ja meillä homma hoituu digitaalisesti, mikserin kautta signaalit menee suoraan koneen äänikortille. |
absqua 24.07.2005 13:15:27 (muokattu 24.07.2005 13:17:11) | |
---|
No miun bändin kaa ollaan kotistudiossa äänitetty silleen että yks SM57 yläkaapin eteen ja linjasoundi. Niistä sitten biisin mukaan otetaan jompikumpi soundi tai sekoitetaan yhteen. Ja meillä homma hoituu digitaalisesti, mikserin kautta signaalit menee suoraan koneen äänikortille. Tuo ylläkuvattu on aika sellainen ns. perusmeininki. Linjasoundi on yleensä suht napakka ja tasainen, mutta joskus se voi tuntua turhankin steriililtä ja silloin otetaan avuksi mikillä äänitetty raita/raidat joista saa kaivettua mukavaa muhjua siihen linjasoundin kaveriksi. Tosin hyvä vahvistin + hyvä mikki oikeassa paikassa tuottaa jo sinälläänkin usein erittäin käyttökelpoisen soundin. Oma juttunsa sitten on nämä POD:it ja Sansampit, joiden ideana on tarjota simppelissä paketissa mikitetyn kuuloista soundia. Niitäkin kannattaa kokeilla. Esim. sansamp bassdriverilla saa jo vallan käyttökelpoista roinaa suoraan linjaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Typhus 24.07.2005 16:28:50 | |
---|
viime demolle äänitimmä niin että SM57:llä mikitettiin yläkaappi ja sitten otettiin vielä 2linjatuloa... toinen ihan suoraan bassosta ja toinen meni ibanezin phat-pedin kautta (särö) ja näitä sekoittelemalla haettiin basso saundi :) "Play with your soul, Not only with your hands" |
hollstro 24.07.2005 19:52:56 | |
---|
Putkietuasteen kautta suoraan pöytään. Näin olen viimeksi tehnyt ja hyvä tuli. Olen noita podeja ja vastaavia mallintavia kokeillut enkä tykännyt. Saundi on luonnoton, ne tekee pikkuisen viivettäkin. Samoin heikkolaatuiset PC-äänitysvehkeet. Paras tulos tulee putkietusella pöytään ja toiseen kanavaan mikkitettyä ääntä. Kolmanteen efektointi, särö tai chorus. Näistä miksaamalla saa mitä vaan. harvoin vaan on aikaa ja kanavia näin hienoon meininkiin. |
oltsi88 24.07.2005 20:15:27 | |
---|
Juuri tänä viikonloppuna oltiin Studio57:lla äänittelemässä EP:tä. Bassoni äänitettiin seuraavanlaisesti. Basso kiinni Sansampin BDDI:hin, siitä toinen signaali kuivana pöytään ja toinen Bossin ODB-3 kautta Hartken stäkkiin joka mikitettiin Shuren beta58:lla. Olen erittäin tyytyväinen soundiin, cleanista soundista saa botnea sansampin ansiosta ja siihen sitten voi sekoittaa särötettyä soundia maun mukaan.... |
balzary 24.07.2005 20:45:04 | |
---|
sitä basarimikkiä voi koittaa asetella vähän kauemmaksi bassokaapista, voi tulla alataajuudet paremmin talteen. ite oon pari kertaa pitäny noin 3 metrin päässä, ja hyvin on toiminu. |
Johnny Buzz 24.07.2005 20:58:09 (muokattu 24.07.2005 20:58:49) | |
---|
Itse oon viime aikoina käyttänyt nauhoituksiin sansampin bass driveriä. Siitä on otettu talteen sekä kuiva linjasoundi, että sansampin värittämä soundi. Niistä tarpeen mukaan sekoittamalla sitten kuhunkin biisiin sopiva soundi. En sitten tiedä onks toi nyt paras mahdollinen systeemi, mutta ihan hyvin toiminut tähän asti. |
Royal Banzai 24.07.2005 21:45:52 | |
---|
Aika usein pelkkä 57 kaapin eteen. Mutta kyllä toi linja+kaappi -yhdistelmä on yleensä se toimivin ratkaisu. Jos omistaisin putkietusen, niin todennäköisesti vetelisin sen kautta suoraan pöytään. Tai siis kovalevylle. Hei! Yksi syy lisää ostaa se Black Finger, jee! Does your mama like to reggae? |
-jj- 24.07.2005 22:01:19 | |
---|
Aika usein pelkkä 57 kaapin eteen. Mutta kyllä toi linja+kaappi -yhdistelmä on yleensä se toimivin ratkaisu. Jos omistaisin putkietusen, niin todennäköisesti vetelisin sen kautta suoraan pöytään. Tai siis kovalevylle. Hei! Yksi syy lisää ostaa se Black Finger, jee! Demoille yleensä nauhoitan suoraan linjaan, tai joko putkietusen läpi tai hartken vxl attack pedaalin kautta. Levyille itseasiassa aika lailla samoin, mutta käytän enemmän aikaa soundin hakemiseen. Vähän musatyylistä riippuen sitten esim. laajakalvoisella mikillä vahvistimen edestä, puhdas suoraan linjaan ja mahdollisesti särön kautta vielä yksi linjaan. Useinmiten on riittänyt se, että vetää vain tuon linjan ja särölinjan. Yhden bändin kanssa tehtiin siten, että mikitettiin kaappi ja soitti erikseen sitten vielä säröbasson linjaan. Toimi ihan jees. Kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista ja käyttää mielikuvitustaan, sillä sitä ainutta ja oikeaa tapaa ei ole olemassa, ainoastaan lopputuloksella on merkitystä. |
Teijo K. 24.07.2005 22:02:49 | |
---|
Mie vedän vaan livenä. No ei, tilanteen mukaan kaikki yllämainitut suurinpiirtein olleet käytössä. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
absqua 24.07.2005 22:32:07 (muokattu 24.07.2005 22:33:51) | |
---|
Putkietuasteen kautta suoraan pöytään. Näin olen viimeksi tehnyt ja hyvä tuli. Olen noita podeja ja vastaavia mallintavia kokeillut enkä tykännyt. Saundi on luonnoton, ne tekee pikkuisen viivettäkin. Samoin heikkolaatuiset PC-äänitysvehkeet. Sansamp BDDI on analoginen, joten viivekin on sen mukainen. POD ei miellytä minuakaan. Paras tulos tulee putkietusella pöytään ja toiseen kanavaan mikkitettyä ääntä. Kolmanteen efektointi, särö tai chorus. Näistä miksaamalla saa mitä vaan. harvoin vaan on aikaa ja kanavia näin hienoon meininkiin. Näinhän se on. Minun mielestäni efektihäröilyt kannattaa vetää jo sisäänsoittovaiheessa, koska suurista lupauksista huolimatta miksauksessa ei ikinä ole kuitenkaan aikaa paneutua niihin basson efekteihin. Parempi että siellä on valmista kamaa jo odottamassa. Puhdas raita/raidat on hyvä olla kuitenkin backuppina jos tuottaja rupeaa jänistämään. ;-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
thompsu 24.07.2005 23:08:01 | |
---|
oookoo kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä! Luulempa että koetan sitä mikki ja linja yhristelmää ja otan biisit uusiks nauhalle :P www.sedative-band.net |
Teijo K. 25.07.2005 09:41:01 | |
---|
Sansamp BDDI on analoginen, joten viivekin on sen mukainen. POD ei miellytä minuakaan.
Näinhän se on. Minun mielestäni efektihäröilyt kannattaa vetää jo sisäänsoittovaiheessa, koska suurista lupauksista huolimatta miksauksessa ei ikinä ole kuitenkaan aikaa paneutua niihin basson efekteihin. Parempi että siellä on valmista kamaa jo odottamassa. Puhdas raita/raidat on hyvä olla kuitenkin backuppina jos tuottaja rupeaa jänistämään. ;-) Joo, ja sitten ne plugiefektit suurista lupauksista huolimatta on aika möllöjä. Korkeintaan jotain lieviä muljuttiamia voi edes ajatella, säröpluginit ei ollenkaan. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
hemmo 25.07.2005 09:49:33 | |
---|
Mie vedän vaan livenä. No ei, tilanteen mukaan kaikki yllämainitut suurinpiirtein olleet käytössä. "Miten nauhoitatte basson" tarkoittaa munsta, et miten asennatte kaulaan nauhat. Arva tietää. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
"Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva |
absqua 25.07.2005 09:51:57 | |
---|
"Miten nauhoitatte basson" tarkoittaa munsta, et miten asennatte kaulaan nauhat. Arva tietää. Sanaleikit rulez, ei voi mitn. t: nimim. "Sattuneiden väärinkäytösten vuoksi on Riihimäen keskusvankilan konepajalla lopetettu pakoputkien valmistus." Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
chief 25.07.2005 14:36:29 | |
---|
Tosin hyvä vahvistin + hyvä mikki oikeassa paikassa tuottaa jo sinälläänkin usein erittäin käyttökelpoisen soundin. Hyvin reenatut sormet ja hyvä soitin DI-boksin kautta suoraan linjaan on kai aika hyvä resepti hyvän bassosoundin aikaansaamiseksi? ;) "It's the ear, not the gear. " |