Aihe: Tallan siirto
1
Ihme Basisti
05.08.2005 10:58:20
Eli intonaation takia tätä lähinnä kyselen, sillä E- ja A-kielten intonaatio on vieläkin yläkanttiin, vaikka olen siirtänyt tallapaloja niin taakse kun saa (olen poistanut jousistakin osia), ja kaulaa on ruuvattu suuntaan ja toiseen. Joten onko tallan siirto edessä ja mitä pitäisi siinä ottaa huomioon ja mitä voi käydä (huonoa siis)?
Ol'tta, lisää ol'tta!
Bläck Joutsen
05.08.2005 11:10:44
Vaihtamalla bassoosi ohuempi kielisetti, on yksi keino.

Omaan Ibanez:iin laitatin paksummat kielet, mitä siihen kuuluu; 130 H-kieli. Tällöin loppu tallasta säätö kesken. Toisaalta H-kieltä tarvitse hiplata niin ylhäältä, että epävireisyys olisi huomattava.
Ihme Basisti
05.08.2005 11:15:04
Vaihtamalla bassoosi ohuempi kielisetti, on yksi keino.

Ei ainakaan viime kielien oston jälkeen tuohon intonaatioon vaikuttanut mitenkään. Ennen siis oli 50-110 ja nyt 45-105. Ja ei muutenkaan kielien vaihto ole toistaiseksi vaihtoehtokaan, kun noissa on juuri sopiva tatsi ja ostin nuo puol kuukautta sitten. Ja ei oikeen irtoaisi enää toista 55 euroa pistää uusiin kieliin.
Ol'tta, lisää ol'tta!
poppamies
05.08.2005 19:50:05

Olen muutamasta Fenderkopiosta joutunut siirtämään tallaa taaksepäin. Ei asia ole sen kummempi kuin että siirtää vain sen verran että vanhat ruuvinreiät jää edelleen piiloon. Ylensä tuollainen pieni siirto riittää.
G strings are for strippers
Rämppy
08.08.2005 12:33:34
Kyllä Fenderilläkin on osattu sössiä: on aika yleistä, että 60-luvun loppupuolen ja 70-luvun alun jazzbassoissa talla on asennettu hieman liian taakse (kuten oli omassa 70-luvun alun bassossanikin). Vanhemmissa ja uudemmissa tämä vika on kuulemma huomattavan harvinainen. Ongelmia tulee etenkin G-kielen kanssa kun meinaa säätövara loppua ja tallan reuna tulla vastaan. Lääke on onneksi helppo: tallan siirto muutama milli eteenpäin.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)