Aihe: Fender Precisionin eri sukupolvet 1 2 | |
---|---|
![]() 23.07.2005 20:51:52 | |
Minkälaisia eroavaisuuksia on eri vuosina tehdyillä American Precision bassoilla? Eli onko jotkut tietyn aikavälin presarit huonompi- tai parempilaatuisia kuin toiset, ja onko joissain jotain jotka erottaa sen muista. Onko vanhempi aina parempi? Olen kuullut, että Fender teki joskus sellaisen muutoksen, että neljän ruuvin sijaan kaulassa oli vain kolme. Olen myös kuullut, että 90-luvulla tehdyt presarit olisivat laadultaa hieman huonompia. Erityisesti kiinnostaisi tietää, kuinka hyvä laatuisia 80-luvulla tehdyt presarit ovat. Harmi kun Fenderin sivuilla ei kerrota mitään laadunvalvonnasta. Kyselen tätä sen takia, että olen pitkä säästämisen ansiosta hankkimassa aidon american precision bassin. Tosin budjetti ei ole silti päätä huimaava, noin 800e. Tällä hinnalla pitäisi yrittää hankkia jostain presari. Erityisesti 80-luvun bassot kiinnostavat siksi, että niitä on tarjolla tavallista enemmän, ja niistä ei aina pyydetä kohtuuttomia hintoja. Hassu Iron Maideniin liittyvä oma kuva. | |
![]() 23.07.2005 23:19:35 (muokattu 24.07.2005 12:10:04) | |
Eka Presicion vuodelta 1951...1956 on käytännössä eri basso kuin se minä Presari nykyisin tunnetaan. Sama basso tuli myyntiin 1968 Telecaster Bass-nimellä. Se nykyisin valmistettava versio on alkujaan vuodelta 1957 ja on säilynyt näihin päiviin asti perustaltaan samana. Alkujaan otelauta oli vain vaahteraa, myöhemmin myös ruusupuuta. Halutuimmat ja kalleimat Presarivuosikerrat ovat ne aivan ensimmäiset. Soittimin parhaita ovat vuosien 1957-1965 bassot joista saa maksaa 4000- 6000 € jos jostain löytää . 1965-1968 Presarit ovat speksiltään ja rakenteeltaan käytännössä samoja kuin ns. pre-CBS-mallit, eli vuoden -65 ja sitä vanhemmat soittimet. Ne ovat vain halvempia, joskus löytää 3000 € yksilöitä. Yleinen uskomus on että Fenderin laatu oli heikoimmillaan CBS-kauden lopulla, eli 70- ja 80-lkujen vaiheessa. CBS myi Fenderin toimivalle johdolle vuonna 1982, jonka jälkeen laatuun panostettiin jälleen enemmän. Silti moni 70-luvun Presari on todella hyvä soitin. Kannattaa tsekata. Presarista ei koskaan tehty 3-pulttisella kaulan kiinnityksellä tehtyä versiota. Myöskään ns. Bullet-kaularautaa ei ole käytetty. Tämä sinällään ei ole tärkeä yksityiskohta. Siitä on keinotekoisesti tehty "juttu". 3-pulttinen kiinnitys on hyvä kunhan kaulatasku on napakka. Tässä kohden Fenderillä lipsuttiin 70-luvun loppua kohti pahasti. 800 € ei taida riittää kuin nippa nappa USA-presariin. Japanissa tehdyt ovat myös hyviä, joten tsekkaile niitäkin. 500€ saattaisi riittää sellaiseen jos vaan jostain löytyy. EDIT: siitä iästä, soitin tuppaa paranemaan vanhetessaan koska puun ja lakkauksen kuivuminen parantaa soittimen resonanssia vuosikymmeniä valmistuksen jälkeen. Osittain tästä lähti aikoinaan koko vintage-villitys. Uskottiin että vanhat soittimet ovat paremmin tehtyjä kuin uudemmat, vaikka usein kyseesä oli vaan soittimen ikääntymisen tuoma parannus. Edit2: CBS myi Fenderin toimivalle johdolle 1985, ei 1982 niinkuin ylempänä kirjoitin. | |
![]() 24.07.2005 02:43:13 | |
Huh... Hollstro antoi aika tyhjentävän vastauksen tohon. Joo, nyt kun asia tuli puheeksi niin minä vuosina American Precisionia on tehty vasurina? Kiinnostais vain tietää. Oon aika friikki ton presari-soundin perään. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill | |
![]() 24.07.2005 10:07:42 | |
Huh... Hollstro antoi aika tyhjentävän vastauksen tohon. Joo, nyt kun asia tuli puheeksi niin minä vuosina American Precisionia on tehty vasurina? Kiinnostais vain tietää. Oon aika friikki ton presari-soundin perään. Tietääkseni vasuri on ollut aina ohjelmassa. Niitä ei kyllä näe myynnissä juuri ollenkaan, joten uuden hankinta on miltei ainut vaihtoehto. http://www.fender.com/products/search.php?partno=0193290700 | |
![]() 07.08.2005 17:10:21 | |
Kiitokset Hollstrolle tyhjentävästä vastauksesta. Löysin vielä kirjastosta kaksi kirjaa jotka olivat pyhitettyä Fenderin bassoille. Suosittelen lämpimästi vaikka pelkästään kuvien takia. | |
![]() 07.08.2005 21:13:36 | |
Kiitokset Hollstrolle tyhjentävästä vastauksesta. Löysin vielä kirjastosta kaksi kirjaa jotka olivat pyhitettyä Fenderin bassoille. Suosittelen lämpimästi vaikka pelkästään kuvien takia. Satutko muistamaan minkä nimiset kirjat? Mulla on Klaus Blasquizin kirjoittama the Fender Bass. Se on ihan kohtalainen teos muttei likikään täydellinen. | |
![]() 07.08.2005 21:50:08 | |
Satutko muistamaan minkä nimiset kirjat? Mulla on Klaus Blasquizin kirjoittama the Fender Bass. Se on ihan kohtalainen teos muttei likikään täydellinen. The Fender Bass An Illustrated History. Kirjoittanut J.W Black ja Albert Molinaro. Hyvin kattava teos täynnä värikuvia ja erittäin hienoja bassoja, pituuttakin löytyy 128 sivua. Villisti veikkaisin että siitä löytyy lähes kaikki tieto Fenderin bassoista(ainakin kaikki hyödyllinen). Kirjastosta löytyi myös tuo Blasquizin teos, joka on myös ihan kelvollinen, mutta suppeampi. Kyllä se on vaan pakko yrittää säästää rahaa oikein äärimmäisyyksiin asti, että joskus saisin P-bassin joka on 70-luvulta. | |
![]() 07.08.2005 23:23:02 | |
The Fender Bass An Illustrated History. Kirjoittanut J.W Black ja Albert Molinaro. Hyvin kattava teos täynnä värikuvia ja erittäin hienoja bassoja, pituuttakin löytyy 128 sivua. Villisti veikkaisin että siitä löytyy lähes kaikki tieto Fenderin bassoista(ainakin kaikki hyödyllinen). Kirjastosta löytyi myös tuo Blasquizin teos, joka on myös ihan kelvollinen, mutta suppeampi. Kyllä se on vaan pakko yrittää säästää rahaa oikein äärimmäisyyksiin asti, että joskus saisin P-bassin joka on 70-luvulta. Kiitos, tuo eka teos pitää jostain hommata. Noista 70-luvun Precision-bassoista; niitä saa vielä lähes inhimillisen hintaan, eli suunnilleen samalla hinnalla kuin uusia. Kymmenen vuota sitten 400 € riiti hyvin. Nyt 1500 taitaa olla normaali pyynti. | |
![]() 08.08.2005 00:17:40 | |
Kymmenen vuota sitten 400 € riiti hyvin. Nyt 1500 taitaa olla normaali pyynti. ...eikä perustu taaskaan järkisyihin, jompikumpi noista. Totuus varmaan jossain tossa välissä. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 08.08.2005 11:52:13 | |
...eikä perustu taaskaan järkisyihin, jompikumpi noista. Totuus varmaan jossain tossa välissä. Ei, mutta kyllä sitä nyt hyvästä brändistä maksaa vaikka tonnin ylimääräistä. Life's a pop of the cherry when you're a boy! | |
![]() 08.08.2005 12:20:26 | |
Kjeh, itse maksoin taannoin just ennen €uroihin siirtymistä '78 presarikaunottaresta 2000mk...nykyäänhän näkee vastaavista melkein samoja hintoja euroissa. No melkeen ainakin. Uskotte varmaan että maksoin ihan mielelläni ja mukisematta ton hinnan vanhoissa mummoissa.. ja ei, hinta ei käsittääkseni perustunut järkisyihin:) | |
![]() 08.08.2005 12:24:21 | |
Olen myös kuullut, että 90-luvulla tehdyt presarit olisivat laadultaa hieman huonompia. Erityisesti kiinnostaisi tietää, kuinka hyvä laatuisia 80-luvulla tehdyt presarit ovat. 90-luvulta lähtien Fenderillä on ollut pelkästään presareissakin niin monta rinnakkaista versiota, ettei yhden mallin perusteella voi tehdä yleistyksiä (on perus-standardia, signatureja, reissue-malleja, customshop-malleja...). Yleisesti ottaen laatu on USA-malleissa ollut koko CBS-omistuksen jälkeisen ajan hyvää -eikä laatu ole ainakaan huonontunut 80-luvun ajoista. Joku American standard (ja seuraajansa American series) vain on tuntumaltaan ja soundiltaankin hyvin erilainen verrattuna pre-CBS -yksilöihin ja reissue-malleihin, joten pettymys voi iskeä jos hakusessa on vintage-meininki. 1980-luvun alun USA-tuotanto oli pitkälle samaa laatutasoa kuin 70-luvun lopulla, eli yleisesti ottaen sitä heikointa aikakautta. Lisäksi Fender teki tuolloin joitakin lyhytikäisiksi jääneitä ja yleisesti epäonnistuneina pidettyjä kokeiluja etenkin elektroniikka- ja rautapuolella. Tai ainakin nuo kokeilut jakoivat mielipiteitä rajusti...Jos tuon ajan bassojen omituisuudet sekä yleinen raskaus ei haittaa, voi hyvällä tuurilla löytää persoonallisen ja kelvollisen työkalun suht. kohtuulliseen hintaan, mikäli hyvä yksilö löytyy. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? | |
![]() 09.08.2005 16:05:06 | |
Hieno omakuva sulla, hollstro. Mulla on prikulleen samanlainen Telebasso ja samas kuosis :-) My name is Baron, Le Baron | |
![]() 09.08.2005 16:06:10 | |
Hieno omakuva sulla, hollstro. Mulla on prikulleen samanlainen Telebasso ja samas kuosis :-) Makella on ihan paskat bassot. | |
![]() 09.08.2005 16:20:15 (muokattu 09.08.2005 16:22:25) | |
http://www.gruhn.com/photo/BF2686.jpg '54 Presari hintaan 25000 dollaria, repikää siitä yhdellä mun kaverilla on just samanlainen. Ei taida aavistaakaan soittopelinsä arvoa :-) My name is Baron, Le Baron | |
![]() 09.08.2005 16:45:59 | |
http://www.gruhn.com/photo/BF2686.jpg '54 Presari hintaan 25000 dollaria, repikää siitä yhdellä mun kaverilla on just samanlainen. Ei taida aavistaakaan soittopelinsä arvoa :-) Elä vaan kerrokaan, alkaa turhaan ahistamaan. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. | |
![]() 09.08.2005 17:40:25 | |
http://www.gruhn.com/photo/BF2686.jpg '54 Presari hintaan 25000 dollaria, repikää siitä yhdellä mun kaverilla on just samanlainen. Ei taida aavistaakaan soittopelinsä arvoa :-) No, kovasti on ylihintainen ellei ole jonkun julkimon entinen: http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=811552 http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=815382 | |
![]() 09.08.2005 17:44:27 | |
Hieno omakuva sulla, hollstro. Mulla on prikulleen samanlainen Telebasso ja samas kuosis :-) Hieno pelihän se on, mutta sulla se vasta on bassoarsenaali ja kunnon bassokamat. Tsiigatkaas veljet. | |
![]() 09.08.2005 17:50:15 | |
Juu, nuo Le Haban bassokokoelmat ovat kyllä jotain aivan uskomatonta. Miten ihmeessä kenelläkään voi olla noin paljon ja noin mahtavia bassoja? Ryhdytkö mun kummisedäksi? On mahtanut tullaan kalliiksi noitten hankkiminen? | |
![]() 09.08.2005 17:52:01 | |
On mahtanut tullaan kalliiksi noitten hankkiminen? Tähän ei ole kuin yksi vastaus: Elämä on. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)