Modulaatio 11.08.2005 19:29:21 | |
---|
Tuossa kun pitäisi hommata suht hyvä kompakti 4x10 kaappi. Niin harvan ominaisuuksissa ne toistaa yhtä alas kuin basson E-kieli. Esim. Ampeg SVT410HE näyttäisi "paperin" mukaan toistavan 62-18Khz. Eikös basson E-kieli ole 41.3Hz tai jtn sinne päin ? Vai muistanko ihan väärin ? Miten mahtaa asia olla, riittääkö 4x10 kaappi täyden taajuusalueen toistoon riittävästi ? Ei millään haluaisi kasata kerrostalon korkuista kaappipinoa. (on tullut kyllä paljon soitettua isoilla kamoilla, mutta kuka niitä haluaa roudata) |
chief 11.08.2005 19:35:27 (muokattu 11.08.2005 19:35:47) | |
---|
Basson soundissa ääänekkäimmin soi perusäänen ensimmäinen kerrannainen, eli kyllä ne 4x10 kaapitkin jytisee ihan tarpeeksi. "It's the ear, not the gear. " |
Modulaatio 11.08.2005 19:40:22 | |
---|
Basson soundissa ääänekkäimmin soi perusäänen ensimmäinen kerrannainen, eli kyllä ne 4x10 kaapitkin jytisee ihan tarpeeksi. Jep, jotain tämmöstä hainkin. Ei ole kivaa soittaa jos basso ei kuulosta bassolta. |
Kallekorvola 11.08.2005 20:37:29 | |
---|
sitten on vielä se, että eri valmistajat ilmoittavat kaappiensa vasteen eri tavoin. on suuri ero +-3dB ja +-20dB arvoilla, nääs. hartke ilmoittaa 4.5XL:n toistoalueeksi 30Hz-12kHz. on totta, että ko. kaappi toistaa em. alueet, mutta vaimentuminen noissa ääripäissä on melkoista. |
JPQ 11.08.2005 20:58:58 | |
---|
Lisäksi korva jostain syystä osaa korjata virheitäkin jonkin verran siksi musaa voi jotenkin kuunnella laittein jotka ei kaikkea toista lisäksi korjannee myös taajuusvasteen mutkiakin jonkin verran. |
Tindrum 11.08.2005 22:04:59 | |
---|
Jeps. Mutta esim. 5-kielisellä alin taajuus liikkuu siellä 31 Hz kieppeillä. Kerrannaiset kyllä kuuluu - matalimmat äänet eivät. Siihen ei auta muu kuin koko, jonka sitten myöskin tuntee. |
Thain 11.08.2005 22:06:43 | |
---|
Tuossa kun pitäisi hommata suht hyvä kompakti 4x10 kaappi. Niin harvan ominaisuuksissa ne toistaa yhtä alas kuin basson E-kieli. Esim. Ampeg SVT410HE näyttäisi "paperin" mukaan toistavan 62-18Khz. Eikös basson E-kieli ole 41.3Hz tai jtn sinne päin ? Vai muistanko ihan väärin ? Miten mahtaa asia olla, riittääkö 4x10 kaappi täyden taajuusalueen toistoon riittävästi ? Ei millään haluaisi kasata kerrostalon korkuista kaappipinoa. (on tullut kyllä paljon soitettua isoilla kamoilla, mutta kuka niitä haluaa roudata) Tsekkaa Ampegin SVT410HLF, joka speksien mukaan menee jonnekin 28Hz. Itse oon ollut tohon tyytyväinen. Tossa kaapissa on sitten sitä syvyyttä enemmän kuin SVT410HE:ssä, joten aikamoinen murikka se kuitenkin on, mutta liikkuu henkilöautolla. Kyllä toi HLF riittää täyden taajuusalueen toistoon. Don't break the groove. |
justjoo 11.08.2005 22:54:01 | |
---|
Tsekkaa Ampegin SVT410HLF, joka speksien mukaan menee jonnekin 28Hz. Itse oon ollut tohon tyytyväinen. Tossa kaapissa on sitten sitä syvyyttä enemmän kuin SVT410HE:ssä, joten aikamoinen murikka se kuitenkin on, mutta liikkuu henkilöautolla. Kyllä toi HLF riittää täyden taajuusalueen toistoon. HE-malli taitaa olla toistoltaa tiukempi kuin tuo HLF, jos oikein muistan. |
Basismi 11.08.2005 23:03:37 | |
---|
Kerrannaiset kyllä kuuluu - matalimmat äänet eivät. Kuuluuhan nyt toki. Vai mikä kaappi sulla on jos kerta ei kuulu? Kaapin sijoittaminen lattialle boostaa alapäätä 6dB (vai oliko se 3?), takaseinän lähelle toiset mokomat. Viistous helpottaa soittamista! |
pardy 11.08.2005 23:06:51 | |
---|
Kuuluuhan nyt toki. Vai mikä kaappi sulla on jos kerta ei kuulu? Kaapin sijoittaminen lattialle boostaa alapäätä 6dB (vai oliko se 3?), takaseinän lähelle toiset mokomat. Hehe, basson sijoittaminen treenikämpän kulmaan antaa sangen kumean efektin. Se on tällä hetkellä kamojeni positio reeniksellä. Tosin kompensoin tilannetta laittamalla päätteestä yläkaappia selkeästi kovemmalle kuin alakaappia. Niskis: Mä täällä nauhotan pätkän oikein hienolla saundilla, ja kommenttina tulee että joku nauraa itsensä kuoliaaks. Miten oikein pitäisi reagoida? Sam Other: Ohittaa. Se on sentään Pardy. Vähän ku kysyis elämänneuvoja Kriceltä. |
poppamies 11.08.2005 23:10:52 | |
---|
Kuuluuhan nyt toki. Vai mikä kaappi sulla on jos kerta ei kuulu? Kaapin sijoittaminen lattialle boostaa alapäätä 6dB (vai oliko se 3?), takaseinän lähelle toiset mokomat. Voi olla että saat korostumaan tuolla tavalla mutta soundi on kyllä aivan hirveä matkan päästä. Pelkää kuminaa ja mössöä. Yleensä keikoilla joutuu leikkaamaan bassoja jonkunverran jotta soundi pysyisi selkeänä. Minusta ei kannata hakeakaan sellaista huminaa joka peittää kaiken alleen. Eli ei sellaisella kaapilla joka polkee jonekin 28 Hz tee yhtään mitään oikeassa elämässä. Bassosoundi on jotain aivan muuta. G strings are for strippers |
Johannes_t 11.08.2005 23:18:34 | |
---|
Eli ei sellaisella kaapilla joka polkee jonekin 28 Hz tee yhtään mitään oikeassa elämässä. Bassosoundi on jotain aivan muuta. Täytyy vaan muistuttaa, että musatyylien kirjo on "melko" laaja ja yksi soundi sopii toiseen ja on toiseen täysi susi. Ainakin mulla vaihtuu juurikin basso-namiskan asento aina bändin mukaan, ei mitään dramaattista, mutta selvä ero kuitenkin, esim. popin ja metallin välillä. 28hz on jo kuitenkin kitjaimellisesti perseestä! |
Basismi 11.08.2005 23:24:49 | |
---|
Voi olla että saat korostumaan tuolla tavalla mutta soundi on kyllä aivan hirveä matkan päästä. Tämä on tiedossa kyllä :) Mutta pointti on edelleen, että itselläni ei ole vaikeuksia kuulla ala-H:ta(*), oli se sitten psykoakustiikkaa tai mitä. (*) pändin pojat on kanssa sitä mieltä että sais tulla hiljempaakin. Viistous helpottaa soittamista! |
toivajar16 11.08.2005 23:28:54 | |
---|
Keikoilla tullut ruuvattua alapäätä välillä paljonkin veke, jotta helvetillinen humina minimoituisi. Nykyään tulee boostattua 400-800 hz, jolla saa soundiin erottuvaa, joskin yksinään rumaa kolinaa. Nälkä lähtee syömällä, nainen juomalla. |
Johannes_t 11.08.2005 23:31:07 | |
---|
Keikoilla tullut ruuvattua alapäätä välillä paljonkin veke, jotta helvetillinen humina minimoituisi. Nykyään tulee boostattua 400-800 hz, jolla saa soundiin erottuvaa, joskin yksinään rumaa kolinaa. Mulla taas on noiden hihi-vehkeiden kanssa päinvastainen tilanne, eli alapäätä saa rauhassa boostata, ilman huminoita. Mutta sitten tuo keskialue on vaikeampi pitää kurissa, ampuu helposti yli. |
toivajar16 11.08.2005 23:34:00 | |
---|
Mulla taas on noiden hihi-vehkeiden kanssa päinvastainen tilanne, eli alapäätä saa rauhassa boostata, ilman huminoita. Mutta sitten tuo keskialue on vaikeampi pitää kurissa, ampuu helposti yli. Ampegin kaapin kanssa sai olla tosi varovainen alapään, varsinkin alamiddlen kanssa. Humisi välillä niin perkeleesti, että pa jäi jalkoihin. Jotenkin pitkän hymyeq aikakauden jälkeen musta on tullut vannoutunut middlepuukkomies. Nälkä lähtee syömällä, nainen juomalla. |
Johannes_t 11.08.2005 23:37:37 (muokattu 11.08.2005 23:37:52) | |
---|
Ampegin kaapin kanssa sai olla tosi varovainen alapään, varsinkin alamiddlen kanssa. Humisi välillä niin perkeleesti, että pa jäi jalkoihin. Jotenkin pitkän hymyeq aikakauden jälkeen musta on tullut vannoutunut middlepuukkomies. Sen mitä Ampegeilla, lähinnä sauna & kiuas paketilla, oon päässyt soittamaan, niin eipä todella ole bassoja tarvinnut boostailla. Mutta EBS + Warwick tunkee välillä niin reippaasti läpi, että midleä saa ihan kivutta/surutta leikata. Riippuu tietysti bassosta. |
Kieppi 11.08.2005 23:41:52 | |
---|
Eli ei sellaisella kaapilla joka polkee jonekin 28 Hz tee yhtään mitään oikeassa elämässä. No mä olen kyllä HLF:stä tykännyt... Vaikka boostaankin alapäätä aika rajusti noin treenikämppäasetuksilla, niin ei se munsta nyt mitään hillitöntä huminaa ole. Ei se tosin pärjää semmoisessa "ärhäkkyydessä" noille toisentyyppisille kaapeille. Soundi on pikemminkin aika "leppoisa". Mulle sopii, mutta varmaan peukkumiehet ei tykkää. Sen olen tosin huomannut, että huoneen kulmassa kaappi ei voi olla, eikä mielellään kovin lähellä sitä seinääkään. Vähän asian viereen menee, mutta mä olen miettinyt sitä, että kuinka moni meistä ei-ammattilaisista vaihtaa kamojaan vaan sillä perusteella, että ei kuulosta hyvältä treenikämpällä. Kun miettii meidänkin treenibunkkeria, niin ei kai mitään kamoja ole suunniteltu semmoisessa kaikukammiossa soittamiseen. Kalamies #10 >-)))>. Aut Warwick, aut nihil.
Kuunteles musaa. |
toivajar16 11.08.2005 23:43:18 | |
---|
Sen mitä Ampegeilla, lähinnä sauna & kiuas paketilla, oon päässyt soittamaan, niin eipä todella ole bassoja tarvinnut boostailla. Mutta EBS + Warwick tunkee välillä niin reippaasti läpi, että midleä saa ihan kivutta/surutta leikata. Riippuu tietysti bassosta. Pitäisköhän ostaa se Samin Ebs......nyt se tuli taas se gas. Tämänhetkinen GAS-lista: 1. Lakland Bob Glaub 2. EBS 4*10 3. EHX Microsyntheziser 4. Avalon U5 etuaste Nälkä lähtee syömällä, nainen juomalla. |
toivajar16 11.08.2005 23:46:06 | |
---|
Vähän asian viereen menee, mutta mä olen miettinyt sitä, että kuinka moni meistä ei-ammattilaisista vaihtaa kamojaan vaan sillä perusteella, että ei kuulosta hyvältä treenikämpällä. Kun miettii meidänkin treenibunkkeria, niin ei kai mitään kamoja ole suunniteltu semmoisessa kaikukammiossa soittamiseen. Itse olen hupmannut, että oli kaappi kuinka hyvä tahansa niin aina tulee vastaan tila, jossa se kuulostaa paskalta. Joskus jopa monta kertaa kuussa. Silloin pitää ruveta vääntämään ahkerasti numiskoja nupista ja konsultoimaan miksaajaa (se on muutenkin hyödyllistä ammattimiehen ollessa kyseessä). Nälkä lähtee syömällä, nainen juomalla. |