![]() 15.08.2005 10:19:13 | |
---|---|
Tere, Pitäisi hommata uusi soitin. Mulla on 5 kielinen Warwickin Rockbass Classic mutta sillä ei tee mitään jatkuvien vireongelmien vuoksi. Käyttämäni vire on H-E-A-D-G, tuota G lankaa en käytä ollenkaan joten on ihan sama hommaanko 4 vai 5 kielisen. Tärkeintä on se että basson saa viritettyä tuohon vireeseen ja se myös pysyy siinä. (tottakai myös kielten tulee olla järkevällä korkeudella) Onko kenelläkään kokemusta tämmöisesstä toimivasta vireestä 4 kielisessä ja minkä tyyppisessä vehkeessä vire on saatu toimimaan HYVIN. Tarkoituksena on soittaa tuolla vehkeellä studiossa ja keikoilla joten vireen tarkkuus on tärkeää. Tuomo p.s. Rockbassit voi heittää puolestani helvettiin jo suoraan tehtaalta olen törmännyt tasan kahteen sellaiseen ja kummatkin ovat osoittautuneet virettä-pitämättömäksi samoilta kieliltä sekä satulan lähistöllä tapahtuu mielenkiintoista vaihtelua molemmissa tapauksissa. | |
![]() 15.08.2005 10:30:13 | |
p.s. Rockbassit voi heittää puolestani helvettiin jo suoraan tehtaalta olen törmännyt tasan kahteen sellaiseen ja kummatkin ovat osoittautuneet virettä-pitämättömäksi samoilta kieliltä sekä satulan lähistöllä tapahtuu mielenkiintoista vaihtelua molemmissa tapauksissa. Ei mulla vaan ole ollut mitään vireongelmia Rockbassin kanssa. Onko sulla kuinka voimakas soittotekniikka? Onko kielet asennettu oikein/onko ne hyvät? Tsekkaa Impishin demo!
http://www.impish-band.com | |
![]() 15.08.2005 10:34:56 | |
Kielten oikeaoppinen kiinni laittaminen vaikuttaa vireeseen myös, kandee tsekata jos et ole näin vielä tehnyt. | |
![]() 15.08.2005 10:36:25 | |
Mikäs muuten on kielten oikeaoppinen kiinnitys? Tai oikeastaan, kuinka paljon sitä kieltä kannattaa laittaa sinne virittimeen? Ihan minimi yks kierros vai ihan kunnolla 4-5 kierrosta? Virallisesti semi-pro! | |
![]() 15.08.2005 10:38:29 | |
Mikäs muuten on kielten oikeaoppinen kiinnitys? Tai oikeastaan, kuinka paljon sitä kieltä kannattaa laittaa sinne virittimeen? Ihan minimi yks kierros vai ihan kunnolla 4-5 kierrosta? Mun mielestä kunnolla niitä kierroksia. Ja katsotaan että tulee tarpeeksi vetoa satulaan, ettei rämise kielet siitä. Lisäks uusia kieliä kannattaa venyttää nappaamalla puolesta välistä kiinni ja eiku tempomaan. Tän jälkeen aina virittää sen oikeaan vireeseen ja jatkaa taas kunnes kieli ei niin hirveästi muuta virettään. | |
![]() 15.08.2005 10:38:49 | |
Mikäs muuten on kielten oikeaoppinen kiinnitys? Tai oikeastaan, kuinka paljon sitä kieltä kannattaa laittaa sinne virittimeen? Ihan minimi yks kierros vai ihan kunnolla 4-5 kierrosta? Mä oon laittanu useamman kierroksen. Sitten koittaa mahdollisimman suuren kulman mallata siihen satulan kohdalle, elikkäs alhaalta ylöspäin kiertyy kieli. Olipas selvästi sanottu... | |
![]() 15.08.2005 10:41:34 | |
Mä oon laittanu useamman kierroksen. Sitten koittaa mahdollisimman suuren kulman mallata siihen satulan kohdalle, elikkäs alhaalta ylöspäin kiertyy kieli. Olipas selvästi sanottu... Juu, mä oon tykännyt laittaa vain ihan minimimäärällä kiinni. Pitää muuttaa tapoja. Tosssa fenkussa oli hankalaa saada a-kieli tarpeeksi suureen kulmaan että se pysyisi siinä. Tossa Sadowskyssa on hyvä innovaatio, sellanen metallipala siinä ennen satulaa. Kattokaa kuvasta: http://www.sadowsky.com/media/bass_page/head_bass.jpg Virallisesti semi-pro! | |
![]() 15.08.2005 10:48:00 | |
Ei mulla vaan ole ollut mitään vireongelmia Rockbassin kanssa. Onko sulla kuinka voimakas soittotekniikka? Onko kielet asennettu oikein/onko ne hyvät? Kielet on käsittääkseni asennettu oikein ja virettä kokeiltiin eri kielillä (basso säädettiin välissä). Soittotekniikka on pitänyt vireitä eri bassoilla useiden sessioiden ja keikkojen aikana, joskin olen keventänyt sitä viimeaikoina. Basso kävi myöskin huollettavana (kitara/basso paja Amfisoundilla) studiosessiomme aikana mutta se ei asiaa korjannut, pienensi kuitenkin. Ongelmat ovat satulan tienoolla E ja A kielillä. Kuten myös toisessa viereisestä studiosta kenkää saaneessa Rockbassissa. T. | |
![]() 15.08.2005 10:48:16 | |
Juu, mä oon tykännyt laittaa vain ihan minimimäärällä kiinni. Pitää muuttaa tapoja. Tosssa fenkussa oli hankalaa saada a-kieli tarpeeksi suureen kulmaan että se pysyisi siinä. Tossa Sadowskyssa on hyvä innovaatio, sellanen metallipala siinä ennen satulaa. Kattokaa kuvasta: http://www.sadowsky.com/media/bass_page/head_bass.jpg Tarpeeks skeidaa (=kieltä) siihen viritappiin niin se painaa ittensä alas ja tulee se kieli tarpeeks syvään kulmaan. | |
![]() 15.08.2005 10:50:34 | |
Lisäks uusia kieliä kannattaa venyttää nappaamalla puolesta välistä kiinni ja eiku tempomaan. Tän jälkeen aina virittää sen oikeaan vireeseen ja jatkaa taas kunnes kieli ei niin hirveästi muuta virettään. Ruukaan tehä niin että ekaks paukuttelen ja sitten viritän ylös ja venytän keskeltä oikeaan vireeseen ja tuota samaa jatketaan sitten niin kauan ettei muutos oo mahoton. Alaskäsin en ruukaa yleensä paljon virittää. | |
![]() 15.08.2005 10:53:42 | |
Tarpeeks skeidaa (=kieltä) siihen viritappiin niin se painaa ittensä alas ja tulee se kieli tarpeeks syvään kulmaan. Mielellään ei, jos haluaa vireen säilyvän paremmin. Alla yksi kuva josta selviää kuinka paljon sitä kieltä tarvitaan oikein laitettuna tapin ympärille. Kuva on kitarasta, mutta pätee bassollekin. http://zeppmusic.com/Tips/step9.jpg | |
![]() 15.08.2005 10:55:54 | |
Mielellään ei, jos haluaa vireen säilyvän paremmin. Alla yksi kuva josta selviää kuinka paljon sitä kieltä tarvitaan oikein laitettuna tapin ympärille. Kuva on kitarasta, mutta pätee bassollekin. http://zeppmusic.com/Tips/step9.jpg moon käsittäny, että bassossa ja kitarassa on vähän eri tyyli tossa kielen laitossa. | |
![]() 15.08.2005 10:58:20 | |
moon käsittäny, että bassossa ja kitarassa on vähän eri tyyli tossa kielen laitossa. Niin miekin. Kolmisen kierrosta tapin ympäri, ja venyttelee kunnolla ne löysät pois siitä kielestä niin pitää vireen hyvin kuukausitolkulla. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. | |
![]() 15.08.2005 11:03:09 | |
Mielellään ei, jos haluaa vireen säilyvän paremmin. Alla yksi kuva josta selviää kuinka paljon sitä kieltä tarvitaan oikein laitettuna tapin ympärille. Kuva on kitarasta, mutta pätee bassollekin. http://zeppmusic.com/Tips/step9.jpg Öööö... Basson paksuimpia kieliä tuskin edes saa tollaselle solmulle ja mä näen kyllä tossa vaihtoehdossa enemmän "heikkoja lenkkejä" jotka voi antaa periksi ja siis vaikuttaa vireeseen. | |
![]() 15.08.2005 11:06:13 | |
Öööö... Basson paksuimpia kieliä tuskin edes saa tollaselle solmulle ja mä näen kyllä tossa vaihtoehdossa enemmän "heikkoja lenkkejä" jotka voi antaa periksi ja siis vaikuttaa vireeseen. Voipi olla näinkin, mie oon kitaristi ja siinä on tommonen suositus punotuille kielille. Kuvittelen sen toimivan ainakin ohuimmielle basson kielille. | |
![]() 15.08.2005 11:10:48 | |
Perinteiseen tyyliin tämä juttu karkaa täysin käsistä joten lainaan itseäni perusidean siivilöintiin tästä jostain syystä viritysopetukseksi muodostuneesta threadista. Käyttämäni vire on H-E-A-D-G, tuota G lankaa en käytä ollenkaan joten on ihan sama hommaanko 4 vai 5 kielisen. Tärkeintä on se että basson saa viritettyä tuohon vireeseen ja se myös pysyy siinä. (tottakai myös kielten tulee olla järkevällä korkeudella) Onko kenelläkään kokemusta tämmöisesstä toimivasta vireestä 4 kielisessä ja minkä tyyppisessä vehkeessä vire on saatu toimimaan HYVIN. | |
![]() 15.08.2005 11:15:53 | |
Voipi olla näinkin, mie oon kitaristi ja siinä on tommonen suositus punotuille kielille. Kuvittelen sen toimivan ainakin ohuimmielle basson kielille. Bassossa myös tuo tappi on erilainen yleensä. Eli kun kitarassa on tommonen "horisontaalinen" rööri, niin bassossa on useammin lovi jonka keskellä on "vertikaalisesti" oleva reikä, johon kielen pää tökätään. (tämän takia on tärkeää osata leikata kieli oikeaan pituuteen) Kielen pään voi tietty jättää rockisti "roikkumaan" jos siltä tuntuu, kielen asennus on vaa veikeempaa tuolloin, munsta. | |
![]() 15.08.2005 11:16:07 | |
Perinteiseen tyyliin tämä juttu karkaa täysin käsistä joten lainaan itseäni perusidean siivilöintiin tästä jostain syystä viritysopetukseksi muodostuneesta threadista. Sori ku ollaa nii viisaita. | |
![]() 15.08.2005 11:18:57 | |
Kielen pään voi tietty jättää rockisti "roikkumaan" jos siltä tuntuu, kielen asennus on vaa veikeempaa tuolloin, munsta. + rokisti roikkuva kielenpää raapii pehmeen bassobussukan sisuksen ruman näköseks. | |
![]() 15.08.2005 11:20:18 | |
+ rokisti roikkuva kielenpää raapii pehmeen bassobussukan sisuksen ruman näköseks. Ja skittaristin simmun! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)