Aihe: Precision mikit, vanha malli ja uusi malli
1 2
Lou
12.08.2005 19:58:14
Sellaista vaan että..
Minkälainen ääni tuossa vanhassa precision mikissä on verrattuna tähän nykyiseen? En ole ikinä kokeillut mutta näyttää vaan niin surkealta että ihmettelee että lähteekö siittä mökää ollenkaan..

Asia vaivaa sen takia että tuon sting signaturen ostaisin heti jos tietäisin että lähteekö tuon mallisesta sitä jytinää ulkonäöstä huolimatta.. Tämän hetken bassossa on uuden mallinen mikki ja soundista tykkään kyllä. Eli miten vanha ja uusi eroavat noin soundillisesti?

http://namm.harmony-central.com/SNA … nt/Fender/PR/Sting-P-Bass-large.jpg
www.jermaine-rocks.com
absqua
12.08.2005 20:03:16
Voisitko täsmentää vähän mikä on "vanha" ja mikä "nykyinen" precision-mikki tossa sun kysymyksessäsi?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
2541
12.08.2005 20:04:35

Voisitko täsmentää vähän mikä on "vanha" ja mikä "nykyinen" precision-mikki tossa sun kysymyksessäsi?

Eiköhän hän tarkoita tuon ¨51-¨56 Precisionin yksikelaisen ja sen jälkeisen splitcoilin eroja.
absqua
12.08.2005 20:05:11 (muokattu 12.08.2005 20:08:08)
Eiköhän hän tarkoita tuon ¨51-¨56 Precisionin yksikelaisen ja sen jälkeisen splitcoilin eroja.

Niin mäkin annoin itseni ymmärtää, mutta en sitten ollut ihan varma kuitenkaan.

edit:
tässä näin karkeasti yleistäen kuvailtuna

vanha yksikelainen:
-napakka ja nasaalihko soundi
-häiriöherkempi

uudempi splitcoil:
-muhevampi/tuhdimpi soundi, kuumempi
-ei herkkä häiriöille

Vinkki: tsekkaa esim. www.seymourduncan.com ja sieltä noiden eri mikkimallien speksejä niin pääset paremmin kärryille aiheesta.
Lou
12.08.2005 20:17:17 (muokattu 12.08.2005 20:19:13)

Juuri tätä tarkoitin.. Häiriöt ei haittaa, lähinnä se että saako tuollaisesta yksikelaisesta irti BASSOA? Kuloostaako ne yhtään toisiltaan?

Ei olisi missään minkäänlaista ääninäytettä?
www.jermaine-rocks.com
absqua
12.08.2005 20:24:24 (muokattu 12.08.2005 20:24:51)
Juuri tätä tarkoitin.. Häiriöt ei haittaa, lähinnä se että saako tuollaisesta yksikelaisesta irti BASSOA? Kuloostaako ne yhtään toisiltaan?
Ei olisi missään minkäänlaista ääninäytettä?

Ei ne toisiltaan kyllä kuulosta. Ovathan ne jo perusperiaatteeltaan erilaiset mikit.

Kyllä tuosta yksikelaisestakin bassoa irtoaa. Kuuntele vaikka mitä tahansa J.Karjalainen Electric Saunan levyä. ;-) Ne on soitettu tuollaisella yksikelaisella p-bassolla.

ps. Käy jossain putiikissa kokeilemassa jos epäilyttää.
Karlsson
12.08.2005 20:34:04
Ei ne toisiltaan kyllä kuulosta. Ovathan ne jo perusperiaatteeltaan erilaiset mikit.

Kyllä tuosta yksikelaisestakin bassoa irtoaa. Kuuntele vaikka mitä tahansa J.Karjalainen Electric Saunan levyä. ;-) Ne on soitettu tuollaisella yksikelaisella p-bassolla.

Nii, siis mikä vaan Mitjan bassottelema käy. Esmes Cool Sheiksissä ei voi sanoa että bassoa tulis missään määrin vähäisesti..
JK
12.08.2005 20:47:55 (muokattu 12.08.2005 20:48:58)

Jos tuosta yksikelaisesta ei lähde riittävästi botnea, niin siihen voi hankkia tilalle vaikka Nevalaisen tekemän kaksikelaisen mikin.

Mikki on päältä ja mitoiltaan samanlainen kuin yksikelainen mutta siinä on kaksi kelaa (8 napapalaa) eli se vastaa silloin pitkälti uudemman presarin Splitcoilia.

Mulla on omassa bassossa tuollainen Nevalaisen kaksikelainen ja kyllä siitä lähtee botnea ihan riittävästi.
Ja mikki on hurinaton sekä häiriötön.

Se, mikä on yleensä riittävästi botnea on jokaisen omassa harkinnassa. Tee niinkuin Absqua sanoi, testaa jossain.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
2541
12.08.2005 21:09:04

Kaikki 70 -luvun ZZ Top levyt ovat myös hyvä esimerki "vanhan" Precisionin soundista.
Karlsson
12.08.2005 21:25:46
Kaikki 70 -luvun ZZ Top levyt ovat myös hyvä esimerki "vanhan" Precisionin soundista.

Mä oon ymmärtäny että Dusty Hill soittelee Tele-bassolla, eli sillä kaula-spottiin isketyllä humpparilla varustetulla uusiopainoksella. Tai sitte oon ymmärtäny väärin.
Teijo K.
12.08.2005 21:27:09

Mä oon ymmärtäny että Dusty Hill soittelee Tele-bassolla, eli sillä kaula-spottiin isketyllä humpparilla varustetulla uusiopainoksella. Tai sitte oon ymmärtäny väärin.

Eikös niillä ollut isot laumat niitä teetettyjä vinkeänmallisia soittimia?
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
Karlsson
12.08.2005 21:28:18
Eikös niillä ollut isot laumat niitä teetettyjä vinkeänmallisia soittimia?

Juu, sitte myöhemmin. Jossain haastattelussa Hill kertoi että kaulan speksit on niissäkin vanhan Tele-basson mitoissa. Kuulemma tykkää niin.
2541
12.08.2005 21:41:54

Telebassolla soitteli, mutta sillä aikaisemmalla mallilla (1968?) mikä on siis identtinen tuon vanhan Precisionin kanssa. Humbucker -Teleä en ole miehellä koskaan nähnyt.

Tottakai piti laittaa vanhaa Toppia soimaan. Degüello on loistavaa kaljanjuontimusiikkia!:)
J.Hollström
12.08.2005 21:45:59

Kyllä Dusty vetelee yksikelaisella mikillä vieläkin:

The gear: "Onstage I'm basically using the same stuff I started out with. My new custom-built bass is more refined, but it has the feel of a Fender Tele bass. In the studio I use a vintage Tele." Built by John Bolin, Hill's flashy Telecaster-style stage basses are each loaded with a single custom-wound DiMarzio pickup. In addition, Dusty still uses his famous sheepskin-covered Gibson Explorer for "Legs." He strings his basses with specially wound Dusty's Ugly Brand nickel-wraps, .044, .063, .080, .102.

http://www.edromanguitars.com/guitar/bolin/images/bolpair4.jpg
J.Hollström
12.08.2005 21:51:16
Tottakai piti laittaa vanhaa Toppia soimaan. Degüello on loistavaa kaljanjuontimusiikkia!:)

Aivan mahtavaa, niinkuin koko 70-luvun tuotanto. Miulla on kaikki vanhat Topit vinyyleinä. Röyh.
2541
12.08.2005 21:55:46

Aivan mahtavaa, niinkuin koko 70-luvun tuotanto. Miulla on kaikki vanhat Topit vinyyleinä. Röyh.

Niin miullakii paitti Deguello, mutta se onkin ainoa noista cd:istä, joita ei oo remixattu. Hirveät saundit niissä, käyttivät perkeleet samoja nauhoja kuin "Sixpack" triplacd:ssä. Toivottavasti joskus tulee kunnon painokset ulos.

Itseasiassa yllä hieman valehtelin, eka levyhän puuttuu kokoelmasta täysin. Puute on korjattava piakkoin! Ja Tejasin kannessa on paras kuva Dusty Hillistä ikinä! Siinä on Amerikan meininkiä.:)
J.Hollström
12.08.2005 22:16:50 (muokattu 12.08.2005 22:18:03)
Tejasin kannessa on paras kuva Dusty Hillistä ikinä! Siinä on Amerikan meininkiä.:)

Ja sitä paitsi vinyylin kansissa on vielä jotain katteltavaakin kunnon koossa. Tejasin originaalipainoksessa on hienot aukeavat kannet, joiden 5. sivulla on kuva Dustystä Telen ja Billystä Pearly Gatesin kanssa, ja on se Beardkin siellä Ludareineen. On meininkiä, on. Parratkin on vielä alkuvaiheessaan...
Lou
13.08.2005 00:23:35
Jos tuosta yksikelaisesta ei lähde riittävästi botnea, niin siihen voi hankkia tilalle vaikka Nevalaisen tekemän kaksikelaisen mikin.

Mikki on päältä ja mitoiltaan samanlainen kuin yksikelainen mutta siinä on kaksi kelaa (8 napapalaa) eli se vastaa silloin pitkälti uudemman presarin Splitcoilia.

Mulla on omassa bassossa tuollainen Nevalaisen kaksikelainen ja kyllä siitä lähtee botnea ihan riittävästi.
Ja mikki on hurinaton sekä häiriötön.

Se, mikä on yleensä riittävästi botnea on jokaisen omassa harkinnassa. Tee niinkuin Absqua sanoi, testaa jossain.

No ok ehkä väärin ilmaistu.. En niinkään mitään yltiöpäistä botnea etsi vaan.. hmm.. no olisiko "tanakkuutta". Jos se säilyisi niin hyvä olisi.
www.jermaine-rocks.com
Royal Banzai
13.08.2005 00:26:13
George Porter Jr veteli myös 70-luvulla yksikelaisella presarilla, ja onhan siinä soundissa botnea riittämiin.

Kaikki ketjut mitä nykyään tulee avattua ruokkii mun presari-gasia. S'tan.
Surprise, cockfag!
chief
14.08.2005 11:02:11
George Porter Jr veteli myös 70-luvulla yksikelaisella presarilla, ja onhan siinä soundissa botnea riittämiin.

Kaikki ketjut mitä nykyään tulee avattua ruokkii mun presari-gasia. S'tan.

Nykyäänhän se vetää vissiin tommosella "ihan jees" kategoriaan kuuluvalla ritsalla:

http://www.georgeporterjr.com/photo_pages/gallery4/george5.jpg

Ois ihan mielenkiintoista päästä kokeilemaan joskus miltä tuntuu MOJO!
"It's the ear, not the gear. "
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)