Aihe: Pitäisikö kielet leikata vaihtaessa?
1 2 3
L.Ruoska
18.08.2005 13:26:41

Moi!

Kuulkaas, taisin lukea jostain threadista että kielen olis hyvä olla n. 3-4 kertaa kiepillä siinä tapin ympärillä. Itte en koskaan oo leikkaillu niitä joten ne on aina siinä 5-10 kertaa kiepillä. Vaikuttaako soundiin tai vireeseen mitenkään, vai tuleeko haittavaikutuksia ainoostaan jos on liian heikosti solmittu?

Kiitti!
MegaMan Club #016 - Spank Man
Karlsson
18.08.2005 13:30:29
Moi!

Kuulkaas, taisin lukea jostain threadista että kielen olis hyvä olla n. 3-4 kertaa kiepillä siinä tapin ympärillä. Itte en koskaan oo leikkaillu niitä joten ne on aina siinä 5-10 kertaa kiepillä. Vaikuttaako soundiin tai vireeseen mitenkään, vai tuleeko haittavaikutuksia ainoostaan jos on liian heikosti solmittu?

Kiitti!

Jos siinä on liikaa tavaraa tapissa, niin kasvaa se mahdollisuus, että soiton tiimellyksessä joku kieppi muljahtaa ja vire heittää sitten. Eli sen verta niitä kieppejä, että on sitä kieltä reilusti, muttei niin paljoa että kieppejä menee toistensa päälle. Niinko.
L.Ruoska
18.08.2005 13:50:51

Gotcha! Täytyy seuraava uusi setti kokeilla kera leikkurin =)
Karlsson
18.08.2005 13:51:37
Gotcha! Täytyy seuraava uusi setti kokeilla kera leikkurin =)

Äläkä leikkaa liikaa...
Jesus Muerte
18.08.2005 13:56:22
Äläkä leikkaa liikaa...

Semmonen pari-kolme tuumaa siitä viritystapista mitattuna on mun empiiristen kokeiden perusteella aika optimaalinen mitta. Tulee yleensä aika passelisti se kolmisen kierrosta siihen tapin ympärille.
Tsekkaa Impishin demo! http://www.impish-band.com
Karlsson
18.08.2005 13:57:47
Semmonen pari-kolme tuumaa siitä viritystapista mitattuna on mun empiiristen kokeiden perusteella aika optimaalinen mitta. Tulee yleensä aika passelisti se kolmisen kierrosta siihen tapin ympärille.

Ihan äkkiä viivottimella arvioin että joku 12cm on mulla se. Mutta siis silmäarviolla mennään, ei se niin vimpan päälle ole.
Jesus Muerte
18.08.2005 14:08:40
Ihan äkkiä viivottimella arvioin että joku 12cm on mulla se. Mutta siis silmäarviolla mennään, ei se niin vimpan päälle ole.

Eipä tuota itekään tule mittailtua muuten kuin perstuntumalla. Vähän bassosta ja kielistäkin kiinni, että mikä se paras mitta on. Varsinkin E- ja H-kielet on monesti semmosia vähän hankalempia mitoittaa.

Tässähän on hyvä muistaa se, että lyhentää voi aina lisää, mutta leikattua ei saa takaisin.
Tsekkaa Impishin demo! http://www.impish-band.com
Karlsson
18.08.2005 14:10:23
Eipä tuota itekään tule mittailtua muuten kuin perstuntumalla. Vähän bassosta ja kielistäkin kiinni, että mikä se paras mitta on. Varsinkin E- ja H-kielet on monesti semmosia vähän hankalempia mitoittaa.

Tässähän on hyvä muistaa se, että lyhentää voi aina lisää, mutta leikattua ei saa takaisin.

Juuh, varsinkin H-kieli ei montaa kieppiä mahdu heittämään siihen tappiin.
Zuba
18.08.2005 14:21:01
mun yamahassa h:ta on pakko kiepata tapin ympärille että syntyy vetoa alaspäin, kerran piti vaihdattaa se ohjainpala kun kieli muljahteli irti ja ei enää pysynyt paikoillaan.
Plop!
willie
18.08.2005 14:58:24

Mulla kolme kierrosta....
absqua
18.08.2005 15:02:59
Moi!

Kiitti!

Riippuu vähän bassosta ja virittimien mallista tuo.

Soundiin sillä ei ole vaikutusta kuin välillisesti. Esim. perus Fendereissä A ja E-kielet kannattaa keirtää mahd monta kierrosta tapin ympärille, jotta kieleen tulisi satulan kohdalla edes pieni kulma. Jos kieli kulkee suorana satulan ylitse niin sirinöitten ym. häiriöäänten riski kasvaa koska satulan urat ovat tod näk kuitenkin vähän väljät.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
BassBeast
18.08.2005 17:55:19

Kaikkea ne keksiikin kysellä....Huoh..
parasta mitä voi housut jalasa tehä on basson soitto. ja sitä voi tehä kyllä iliman housujaki!
Samu S.
18.08.2005 17:56:44

Ketkä ne? Tämähän oli ihan hyvä ja asiallinen kysymys, josta virisi hyvää ja asiallista keskustelua.
Sikäli naurattaakin ku jotku ruikuttaa demokratian ja yhteisen hyvän perään täällä. Tääl o kaks turkulaista vallassa ja joukko mode-apinoita. Mitä ne oikein ajattelee? -Sam Other
hemmo
18.08.2005 18:09:11

Arvaa vaan näkeekö toisinaan aloittelijoilla ihan päin 'ttua laitettuja kieliä? No juu. Liian vähän on laitettu kieltä tapin ympärille ja sitten ihmetellään, kun vire ei pysy. Ja jopa tapin väärältä puolelta välillä jne.

En itsekään aikoinaan asiaa tiennyt tarkkaan. Onneksi kokeneemmat neuvoivat. Silloin ei ollut nettiä.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Karlsson
18.08.2005 18:40:48
Arvaa vaan näkeekö toisinaan aloittelijoilla ihan päin 'ttua laitettuja kieliä? No juu. Liian vähän on laitettu kieltä tapin ympärille ja sitten ihmetellään, kun vire ei pysy. Ja jopa tapin väärältä puolelta välillä jne.

En itsekään aikoinaan asiaa tiennyt tarkkaan. Onneksi kokeneemmat neuvoivat. Silloin ei ollut nettiä.

Jeppis, paras tähän asti vastaan tullu oli sellanen missä oli kielet 1/8 kierrosta ympäri. Siis ei täyttä lenkkiä lain. Ai ei pidä virettä, no älä?
Jesus Muerte
18.08.2005 21:50:43
Jeppis, paras tähän asti vastaan tullu oli sellanen missä oli kielet 1/8 kierrosta ympäri. Siis ei täyttä lenkkiä lain. Ai ei pidä virettä, no älä?

Siis pysyikö se kieli muka kuitenkin paikallaan? Kaikkea sitä...
Tsekkaa Impishin demo! www.impish-band.com
L.Ruoska
19.08.2005 01:14:37

WTF? Sohaisinko arkaan paikkaan tjsp? ;-) Kunhan nyt tuli vaan mieleen kieliä vaihtaessa..voisitko esim. kirjoittaa jonkun listan asioista joita ei saa kysellä jotta tiedän varoa ensi kerralla?
poppamies
19.08.2005 07:18:26

Hyvä määrä kierroksia minun mielestä on kun tappi tulee yks "layer" kierroksia täyteen ja viimeinen kierron on alimpana, millin lavasta. Silloin on onnistunut. Se kuinka pitkäksi kieli leikataab riippuu tietenkin kielen paksuudesta mutta niin kuin on sanottu tässä aikaisemmin 3" - 4" on sopiva.
G strings are for strippers
Hullu basisti
19.08.2005 08:42:54
Kyllä tää oli ihan asiallinen kysymys minustakin. Kielien vaihto kannattaa suorittaa huolella kun on kerran satsannu niihin uusiin kieliinkin. Sit kohta ottais pattii kun ei pysy vireessä ja kielet muljuu kun on liian vähä niitä kierroksia tapin ympärillä.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Karlsson
19.08.2005 08:56:19
Siis pysyikö se kieli muka kuitenkin paikallaan? Kaikkea sitä...

Juuh, just ja just. Hyvällä tahdolla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)