Aihe: Bassokamoja puoliammattilaiskäyttöön??
1
Teemu Tee
17.09.2005 10:32:49 (muokattu 20.09.2005 13:28:14)
Laulavasta kosketinsoittajasta näyttäisi tulevan laulava basisti ja sitä myötä tulee tarpeelliseksi hankkia kamat soitteluun. Omaan pitkän kokemuksen musiikinlajistani ja kosketinsoittelusta, bassonsoitossakin alkeet on opeteltu aiemmin. Ihan alusta ei siis kaikessa tarvitse lähteä.

Edessäni on tietenkin soittotunteja, treenausta jne. ja kamat tarttis olla kerralla asialliset, mutta hinnaltaan siedettävät. Olen lukenut tämän palstan kirjoituksia aika kattavasti ja jonkinlainen kuva on tullut asiasta. Nyt kuitenkin tarkennettu kysymykseni alustuksineen, mihin toivon tietenkin innokasta vastaustulvaa :-)

Soitamme tanssimusaa, rockia ja poppia, kokoonpano se perinteinen dr-bs-2xgtr-voc-kb. Keikat ovat pääosin pienissä, toisinaan keskisuurissa paikoissa. Rumpalimme ei ole raskaskätinen, kitaristeillakin pysyy vola kohtuullisena(yleensä). Voimme ajaa bassoa tarvittaessa lisäksi myös PA:n kautta. En ole mikään "efekti-heikki", mutta toisaalta en niitä kammoksukaan.

Eli minkälainen bassokitara olisi sopiva ja soundeiltaan tarpeeksi monipuolinen tuohon genreen?

Mitä efektejä kannattaisi hankkia ehdottomasti ja mitkä voisivat olla mukava lisä?

Minkälainen bassokaappi (combo / nuppi+norsu) olisi kooltaan mukava roudata, mutta riittävän tehokas + soundiltaan sopiva?

Eiköhän tässä ole jo perusjutut, muitakin vihjeitä saa antaa liikkeellelähtöä varten. Periaatteeni laitehankinnoissa on yleensä "kerralla kunnollinen". Joskus se saattaa tarkoittaa Behringer (esim. DI-box on osoittautunut laadukkaaksi), mutta yleensä ihan jotain muuta. Nyt on kuitenkin sen verran iso kasa kerralla hankittavaksi, että pakko katsella hintaa normaalia enemmän. Periaatteessa käytössäni olisi alkuun ihan asiallinen Fenderin Japsi-Jatsari eli pääpaino on ihan ensin styrkkapuolella.

Tällaisia..

EDIT: Ei se basso ollutkaan presari vaan jatsari...
Tyhjän saa pyytämättäkin
hemmo
17.09.2005 10:39:24

Eli minkälainen bassokitara olisi sopiva ja soundeiltaan tarpeeksi monipuolinen tuohon genreen?

Passiivinen Passo tai Jasso eli Presari ja Jazz-bass, mutta Passohan sulla jo olikin. Joku sellainen työkone.

Mitä efektejä kannattaisi hankkia ehdottomasti ja mitkä voisivat olla mukava lisä?

Pop/rock/tanssi-musaa et välttämättä tarvitse mitään. Munsta. Jotkut tykkää kompuroista ja toiset säröistä.

Minkälainen bassokaappi (combo / nuppi+norsu) olisi kooltaan mukava roudata, mutta riittävän tehokas + soundiltaan sopiva?

Erillisen nupin paras puoli on sen vaihdeltavuus kaappien kanssa. 4x10-kokoista monet suosivat koko/teho-suhteeltaan näppäränä.
Monia hyvä trankkubassonuppeja on markkinoilla: EBS, Gallien-Krueger, SWR, Ashdown. On sitten makuasia minkä ostaa.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Niskamies
17.09.2005 10:42:49
Presari/Jazzarilinjalle jos lähtee niin ei voi mennä pahasti metsään. Vahvariksi suosittelisin jotain kompaktia mutta (riittävän) tehokasta komboa. Jos ostaa heti hyvän, niin ei kaduta sitten myöhemmin. GK:n MB150 ja EBS:n Drome ovat katsastamisen arvoisia komboja.
Meitsi on meshissä!
Prowleri
17.09.2005 14:48:27 (muokattu 17.09.2005 14:50:01)
Huolettaisi vähän tuollaisen bändin seasta erottuminen, tosin kitaristit varmaan suhteellisen laimeasaundisia eivätkä pörise taajuuskaistaa tukkoon.

Presari ja Jazz nyt ovat perinnemalleista perinteisimmät, Fenderillä on pari kohtuuhintaista signature-mallia ulkona jotka voisivat sopia kouraan nätisti, Geddy Lee Jazz ja Mike Dirnt Precision. Meksikossa kasattu Dirnt on muistaakseni 600-700e tienoilla ja japanilainen Geddy pari hunttia kalliimpi.

Mikäli taas vähän ärhäkkäämpää saundia hakee niin joku humpparivarustettu basso voisi murista keskialueella vähän tykimmin, hintalaatusuhteeltaan suosittelisin tutustumaan MTD Kingstoniin ja G&L:n Tribute-sarjan bassoihin, kaupan hinnat näillä 700-800e tienoilla ja molemmat hyviksi havaittuja ja ammattilaisenkin kouraan sopivia soittimia.
HiljaahiljaahiljaahiljaaHILJAA!
bize
17.09.2005 15:15:11 (muokattu 17.09.2005 15:16:33)
Mikäli taas vähän ärhäkkäämpää saundia hakee niin joku humpparivarustettu basso voisi murista keskialueella vähän tykimmin, hintalaatusuhteeltaan suosittelisin tutustumaan MTD Kingstoniin ja G&L:n Tribute-sarjan bassoihin, kaupan hinnat näillä 700-800e tienoilla ja molemmat hyviksi havaittuja ja ammattilaisenkin kouraan sopivia soittimia.

Minun kokemukseni tuosta keskialueen murinasta on ollut täysin päinvastainen, G&L:n Tributen vaihdoin Warwickiin ja vasta yksikelaisuuden myötä murinaa alkoi löytymään. Tuplakelaiset on miusta nimenomaan jytyjä bassopuolella ja toimii erinomaisesti paksuilla kielillä.

Edit: sen verran vielä että tuollainen saarnibodyinen g&l (aito vissiin tosin) oli esim. craig davidin basistilla. Joten välttänee..
"Saundissa on jotain joka leikkaa hyvin bändikontekstissa. Se on se perus jazzbasso middlepuukko." -N.mies
magic
17.09.2005 15:18:46 (muokattu 17.09.2005 15:20:48)

Bändin kokoonpano on hyvin samanlainen kuin minulla, tosin Vdrum-rummut eli ns. sähkörummut.

Itse käytän Ampeg 410HE-kaappia, kohtuullisen kokoinen, laatusoundi, ja jälleenmyyntiarvo todella hyvä.

Sen päällä jököttää 4U räkkikotelo jossa Sansamp Bassdriver ajaa etuvahvarin asiaa, seuraavassa lokerossa Behringer MDX1400 kompressori, sitten vanha RANE ME30 graafinen ekvalisaattori ja pohjalla Chevin A500 pääteaste, hakkurivirtalähteellä, eli kevyt.
Tässä ratkaisussa on etuna se että on helppo vaihtaa mikä tahansa osa toiseen tai lisätä sitä mukaa kun tarvitsee. Sansampissa on DI sisäänrakennettu, ja kompura on minun mielestä ns. "pakollinen". "Light"-mallinen pääteaste on arvossaan kun keikan jälkeen alkaa roudaus.

EDIT: niin, siis bassona käytän joko Musicman Stingray5:sta tai Ibanez Ergodyne EDA905:sta.
bize
17.09.2005 15:21:27
GK:n MB150 ja EBS:n Drome ovat katsastamisen arvoisia komboja.

Tuo mb150 on kyllä vähän enemmän jaskapuolen juttuja.. tosin jos genre sallii combon särölle vetämisen niin sit välttää kovaäänisempiinkin tilaisuuksiin.
"Se on se perus jazzbasso middlepuukko." -N.mies
Niskamies
17.09.2005 16:28:35
Tuo mb150 on kyllä vähän enemmän jaskapuolen juttuja.. tosin jos genre sallii combon särölle vetämisen niin sit välttää kovaäänisempiinkin tilaisuuksiin.

Juu, siitä ei yksinään kyllä hirveästi höökiä lähde. Mutta topikin aloittaja sanoi että olisi mahdollisuus vetää basso myös pa:een, jolloin Mb150 toimii varmasti loistavasti.
Meitsi on meshissä!
Teemu Tee
18.09.2005 11:35:17
Juu, siitä ei yksinään kyllä hirveästi höökiä lähde. Mutta topikin aloittaja sanoi että olisi mahdollisuus vetää basso myös pa:een, jolloin Mb150 toimii varmasti loistavasti.

Eipä oo koolla pilattu laite! Miten tuollaisesta voi lähteä riittävä määrä mökää, tuntuu uskomattomalta?

Onko joku muuten testannut tuohon lisäkaappia esim. jotain 2x 10' mukaan?

Näyttivät Backline -sarjaakin jotkut kehuvan, onko siitä mitään vastusta tälle? Samaan hintaan näyttäis saavan Backline 600 -nupin ja mukaan sekä 2x 10' että 1x 15' kaapit!!! Eli ovatko laitteet aivan eri sarjaa vai mitenkään samantyyppisiä?
Tyhjän saa pyytämättäkin
hemmo
18.09.2005 13:56:44

Eipä oo koolla pilattu laite! Miten tuollaisesta voi lähteä riittävä määrä mökää, tuntuu uskomattomalta?

Ei sillä keikalla tahdo pärjätäkään ilman lisäkaappia.

Onko joku muuten testannut tuohon lisäkaappia esim. jotain 2x 10' mukaan?

Juu, mutta paremmin ehkä 1x12.

Näyttivät Backline -sarjaakin jotkut kehuvan, onko siitä mitään vastusta tälle? Samaan hintaan näyttäis saavan Backline 600 -nupin ja mukaan sekä 2x 10' että 1x 15' kaapit!!! Eli ovatko laitteet aivan eri sarjaa vai mitenkään samantyyppisiä?

Se on hyvä. Osta se. 8-=
Hieman erilainen on kuitenkin. Särökin löytyy.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
chief
18.09.2005 17:58:29
Minun kokemukseni tuosta keskialueen murinasta on ollut täysin päinvastainen, G&L:n Tributen vaihdoin Warwickiin ja vasta yksikelaisuuden myötä murinaa alkoi löytymään. Tuplakelaiset on miusta nimenomaan jytyjä bassopuolella ja toimii erinomaisesti paksuilla kielillä.

Edit: sen verran vielä että tuollainen saarnibodyinen g&l (aito vissiin tosin) oli esim. craig davidin basistilla. Joten välttänee..

Mulla on aito G&L L2000 ja kylä siitä murinaa saa ihan tarpeeksi. Se juju on siinä että niistä mikeistä lähtee helvetisti bassoa ja siinä elektroniikassa on passiivinen bassoleikkuri. Kun niitä bassoja sitten leikkaa roimasti niin johan murisee.
"It's the ear, not the gear. "
bize
18.09.2005 19:24:47
Mulla on aito G&L L2000 ja kylä siitä murinaa saa ihan tarpeeksi. Se juju on siinä että niistä mikeistä lähtee helvetisti bassoa ja siinä elektroniikassa on passiivinen bassoleikkuri. Kun niitä bassoja sitten leikkaa roimasti niin johan murisee.

Onko sulla siis saarni- vai millä bodylla se? Miun ongelmiin löytää "lämmintä murinaa" saattoi vaikuttaa just tuo bodyn materiaalina käytetty saarni. Kilinää löytyi yli tarpeen, ja soundi oli jotenkin kolkko, varsinkin jos bassoja ryhtyi leikkelemään.
tosi basic systeemit mut varmasti fätti soundi
chief
18.09.2005 23:26:06
Onko sulla siis saarni- vai millä bodylla se? Miun ongelmiin löytää "lämmintä murinaa" saattoi vaikuttaa just tuo bodyn materiaalina käytetty saarni. Kilinää löytyi yli tarpeen, ja soundi oli jotenkin kolkko, varsinkin jos bassoja ryhtyi leikkelemään.

Se on suosaarnia se body. Ja vaahterakaula ruusupuuotelaudalla. Tietty, voihan meillä olla erilainen käsitys tuosta "lämpimästä murinasta". Mutta hyvä basso se on mun mielestä ja kyllä siitä saa aika monenlaista soundia ulos. Kuitenkin se perussoundi kuuluu läpi aina, tai jotain.
"It's the ear, not the gear. "
omarklah
19.09.2005 12:01:07

Mulla on saarnibodyinen 5-kielinen tribute ja murisee kyllä.
Kilinääkin löytyy jos tarvii, mutta murina löytyy helpommin.
Toki kieletkin vaikuttaa asiaan...
Eli suosittelisin myös G&L:ää (tributea tai jenkkiä)
Itselläni on vahvistimena Yorkvillen 200W combo(15") ja sille lisänä 15" kaappi. Hyvin toimivat keskenään.
Löylyä lähtee kyllä - normaalisti vola on keikalla jossain 3 ja 4 välissä...
Tää sit sanois tälleen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)