Aihe: Nauhattomasta bassosta..
1
BassBeast
15.09.2005 15:24:58

Kiinnostus on alkanut herätä myös nauhattomien bassojen puolelle ja tuli mieleen että jos joku semmoisella vehkeellä soitellut voisi kertoilla jotain kokemuksia esimerkiksi siirtymisestä nauhallisesta nauhattomaan. Esimerkiksi kuinka suuri kynnys on pystyä soittamaan samata jutut kuin nauhallisella ja kauanko menee soittimeen totutellessa. Koska en ole itse päässyt kokeilemaan nauhatonta niin ei ole paljon mielikuvia. Pitääkin varmaan käydä paikallisissa musiikkiliikkeissä testillä. Kiitos vastauksista etukäteen mikäli ovat asiallisia =) !
parasta mitä voi housut jalasa tehä on basson soitto. ja sitä voi tehä kyllä iliman housujaki!
Niskamies
15.09.2005 15:31:21
Mä oon soittanut lähestulkoon koko mun soittoajan sekä nauhattomilla että nauhallisilla. Mulla ei oo ollut ongelmia puhtauden kanssa sen ekan n. kuukauden totuttelun jälkeen, ja kaikki samat asiat menee kuin nauhallisilla. Pari pointtia olisi hyvä ottaa huomioon:

Vasurin sormet. Mä oon aina pitänyt niitä ihan nauhojen vieressä, eli kun ottaa nauhat veke, niin sormet on jo valmiiksi oikeilla paikoilla. Toi auttaa puhtauteen.

Soittimen skaala. Jos on vaikka nauhallisessa bassossa 34" skaala ja nauhattomassa 35", tai päinvastoin, niin se saattaa jonkinverran huonontaa intonaatiota, varsinkin jos vaihtelee jatkuvasti soittimesta toiseen. Mä oon vetänyt aina 34" bassoilla, joten tota ongelmaa ei ole ollut.

Nauhattomassa on kivaa kanssa se että tatsin muuttaminen vaikuttaa todella paljon saundiin. Sekä vasemmalla että oikealla kädellä saa mukavasti muutettua saundilla. Mielestäni tatsiero vaikuttaa saundiin enemmän kuin nauhallisella bassolla.

Mikäs beisi olisi hakusessa? Mikä otelauta materiaali? Mulla on ollut sekä Pao Ferro otelautainen nauhaton että Ebenotelautainen. Mielestäni Ebenlaudalla saundi syttyy paljon napakammin, ja saundi on muutenkin parempi. Verrattuna Pao Ferro otelautaan, niin vasurinkäyttö vaikuttaa saundiin enemmän, IMHO.

Tässä olisi mun kaksisenttinen, muut jatkakoon.
Virallisesti semi-pro!
BassBeast
15.09.2005 15:42:10

Mikäs beisi olisi hakusessa? Mikä otelauta materiaali?

Kiitos ensinnäkin vastauksesta, hyvin oli asiaa. Enpäs ole vielä miettinyt tarkemmin mallia enkä materiaaleja. Ei taida raaskia tähän rakoon ostella bassoa, opiskelija ja silleen. No, jos ens vuonna valmistuis ja pääsis töihin ni sitte. Olishan se hyvä miettiä ja haaveilla valmiiksi.
parasta mitä voi housut jalasa tehä on basson soitto. ja sitä voi tehä kyllä iliman housujaki!
pasikaikkonen
15.09.2005 17:56:16 (muokattu 15.09.2005 17:58:18)

Tzäp !

No itsellä kans ainainen rahapula, mut vielä joskus nauhattoman laitan :) pidän siitä naukuvasta soudista.
olen jo katsonut valmiiksi Ibanezin Gary Willis mallit.
Testaan ne seuraavalla helsingin reissulla.
Ne on käsittääkseni hinta / laatusuhteeltaan oikein kelpoja.

mutta niitä nauhattoman opettelu kokemuksia en vielä itse pysty tarjoaan, joten kirjoittakaa toki hyvät toverit !!!
TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
bize
15.09.2005 20:39:48
Mulla ei oo ollut ongelmia puhtauden kanssa sen ekan n. kuukauden totuttelun jälkeen, ja kaikki samat asiat menee kuin nauhallisilla

Tolta miustakin tuntu joskus, vaan kun bassoraidat menee ison levyfirman palkkaaman tuottajan seulan läpi niin äkkiä alkaa taas nauhat kelpaamaan bassoon jos haluaa ne omaa soittoaan levylle asti päätyvän..

Multaisemman kuuloiseen matskuun tekee pieni epis vaan terää, eikä noviisin nauhaton bassottelu hyppää silmille, mutta oikeasti puhtaaseen soittoon pitää olla jo vähän kettu soittamaan..
Lahjattomat ja rautaranteet treenaa
Bassballs
16.09.2005 10:16:16

..Mulla ei oo ollut ongelmia puhtauden kanssa sen ekan n. kuukauden totuttelun jälkeen, ja kaikki samat asiat menee kuin nauhallisilla..

Kyllähän se vielä makuuhuoneessa onnistuu, kun on valaistus ja voi rauhassa tuijotella sivusilmällä otelautaa. "Tositilanteessa"(lue: keikalla, studiossa) se vaatii kuitenkin aika tiukkaa totuttelua, että se sormi menee just eikä melkein siihen oikeaan paikkaan. Varsinkin jos soittaa yhtään nopeampia kulkuja tai kinkkisempiä kuvioita.

Ostin oman nauhattomani muistaakseni n.puoli vuotta ennen 3/3-tutkintoani ja kuvittelin jo hallitsevani nauhattomuuden tarpeeksi hyvin niitä "etydejä" ja harjoituksia varten.. klasarietydissä piti soittaa halki kaulan eri asemissa(nopeasti) ja kyllä se oli aikamoista intonaation raiskausta...
"Jotkut ihmiset tykkäävät ankeasta musiikista, josta tulee paska fiilis... ..minä en muuta kuuntelekaan" -Avaruuden Pelätty Prinssi
balzary
16.09.2005 10:25:56

Mulla ei oo ollut ongelmia puhtauden kanssa sen ekan n. kuukauden totuttelun jälkeen, ja kaikki samat asiat menee kuin nauhallisilla.

Elä viitti, vähän nyt itsekritiikkiä peliin.
J.Hollström
16.09.2005 10:52:29

Hei kamoon, Niskis on kato "Virallisesti semi-pro!"
John Jason.
16.09.2005 11:24:23
Ensimmäiseksi nauhattomaksi melkein suosittelen sellasta kaulaa missä on nauhojen sijasta kuitenkin viivat. Ne helpottaa huomattavasti ainakin pitkiä hyppyjä tehtäessä. Ja kyllä siihen saa käyttää enemmän kun kuukauden että pystyy soittamaan täysin vireessä. Kotona se tosiaan on jo aika helppoa, mutta esim. villissä keikkatilanteessa saa olla aikamoinen Jaco Pastorius jos soittaa täysin vireessä.
\"I´m the LizardKing I can do anything\"
Rokkinorsu
16.09.2005 14:43:45
Ensimmäiseksi nauhattomaksi melkein suosittelen sellasta kaulaa missä on nauhojen sijasta kuitenkin viivat. Ne helpottaa huomattavasti ainakin pitkiä hyppyjä tehtäessä. Ja kyllä siihen saa käyttää enemmän kun kuukauden että pystyy soittamaan täysin vireessä. Kotona se tosiaan on jo aika helppoa, mutta esim. villissä keikkatilanteessa saa olla aikamoinen Jaco Pastorius jos soittaa täysin vireessä.

Vaan kato, eihän se näytä niin hyvältä, jos siinä on piirretty ne nauhojen merkit... ;D
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
rattledad
16.09.2005 14:56:14

eihän se näytä niin hyvältä, jos siinä on piirretty ne nauhojen merkit

Viulun tai sellon soittohistoria auttaa varmaan intonaation löytymistä, mutta nauhamerkeistä on kyllä apua.

Minusta nauhattoman käyttökelpoisuutta rajoittaa eniten se, että nauhojen mukana häviää tietty atakki: äänet syttyvät hitaammin mikä vaikeuttaa entisestään itsensä kuulemista livetilanteessa. Takamikillä soittelu auttaa toki, ja hyvä basso...
Niskamies
16.09.2005 16:00:48 (muokattu 16.09.2005 16:01:55)

Mitäs ihmeellistä siinä on että mä kykenen soittamaan samat asiat sekä nauhallisella ja nauhattomalla, ja vielä puhtaasti? Lastenleikkiähän toi on verrattuna esim. puhtaasti soittamiseen kontralla.

Ainiin, ja oonhan mä soittanut aikasemmin n. 8 vuotta erilaisia jousisoittimia, kuten viulua ja alttoa. Luulisi auttavan tohon puhtauteen.
Meitsi on meshissä!
Niskamies
16.09.2005 16:03:49
olen jo katsonut valmiiksi Ibanezin Gary Willis mallit.

Testaa ihmeessä, hyvä beisi. Nykyään GWB1:n on korvannut GWB105, joka on hitusen erilainen. Ebenlauta on korvattu ebonol-laudalla, ja rampissa on erilainen kiinnitys. Hyvä basso se(kin) varmasti on, itse en ole testannut. GWB1:n omistan ja siitä pidän todella paljon.
Meitsi on meshissä!
Teme007
16.09.2005 16:25:32
Mitäs ihmeellistä siinä on että mä kykenen soittamaan samat asiat sekä nauhallisella ja nauhattomalla, ja vielä puhtaasti? Lastenleikkiähän toi on verrattuna esim. puhtaasti soittamiseen kontralla.

Ainiin, ja oonhan mä soittanut aikasemmin n. 8 vuotta erilaisia jousisoittimia, kuten viulua ja alttoa. Luulisi auttavan tohon puhtauteen.

No sittenhän oot jo saavuttanu passonsoiton pyhimmän pisteen, Jaakko Pastorillinenkin on kateellinen sulle...

Se on vähän niinku passonsoiton musta vyö ja 10 dania.
"Lämmittäisi varmaan minunkin mieltäni saada platinalevy musiikkilevyllä, jota en ole itse tehnyt, eikä kukaan ole ostanut..." joku joskus INDX:n menestyksestä.
NYdoll
16.09.2005 16:37:02

Tää on kyllä mun mielestä hämärää... Heti ku joku sanoo osaavansa jotain, niin sille vittuillaan seuraavat kymmenen viestiä keskustelussa. Tää perussuomalainen ylinöyryys on kyllä niin syvältä, etten viitsi edes sanoa! Saa kait sitä joskus sanoa hallitsevansa jonkun jutun?! Täällä ku lukee juttuja niin yleisasenne näyttäs olevan "emmä mitää osaa vaikka oon soittanu 20 vuotta" Ja tää pätee sekä niihin jotka osaa oikeestikin soittaa hyvin ja niihin jotka ei. Typerää...
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless
rijopu
16.09.2005 16:42:04
Tää on kyllä mun mielestä hämärää... Heti ku joku sanoo osaavansa jotain, niin sille vittuillaan seuraavat kymmenen viestiä keskustelussa. Tää perussuomalainen ylinöyryys on kyllä niin syvältä, etten viitsi edes sanoa! Saa kait sitä joskus sanoa hallitsevansa jonkun jutun?! Täällä ku lukee juttuja niin yleisasenne näyttäs olevan "emmä mitää osaa vaikka oon soittanu 20 vuotta" Ja tää pätee sekä niihin jotka osaa oikeestikin soittaa hyvin ja niihin jotka ei. Typerää...

Kriittisille ja rohkeille kommenteille meikä antaa plussa.
rijopu
16.09.2005 16:49:51
Esimerkiksi kuinka suuri kynnys on pystyä soittamaan samata jutut kuin nauhallisella ja kauanko menee soittimeen totutellessa

Nauhattomaan pääsee sisälle aika äkkiä, jos vaan soittotunteja on nauhallisella versiolla rutkasti takan. Nauhattomaan vaikuttaa tosi paljon sormien pituus. Itelläni on melko lyhkäset sormet (juujuu, kyllä se korreloi...) ja soitto onnistuu mukavasti noin neljänneltä nauhalta tallaan päin mukavasti, mutta kolme ensimmäistä nauhaa on mulle vaikeita pitää vireessä monimutkasempia juttuja soitettaessa. Ja samaten ylärekisteri soitto vaatii kunnon treeniä, että se onnistuu puhtaasti.

Viime lauantaina olin TV-kirkkokuvauksissa (tulee nyt sunnuntaina klo 10 TV1:ltä) ja sinne kaveri pyysi nauhatonta bassoa. Jätin kuitenkin nauhattoman ottamatta, kun huomasin kappaleen menevän juuri tästä vaikeasta rekisteristä. 5-kielisellä olis tietysti voinut vaihtaa rekisteriä, mutta soundi olisi siinä kärsinyt.

Mutta rohkeasti vaan nauhattoman kimppuun.
Teme007
16.09.2005 16:55:06

Juuh, se nöyryys tulee sit myöhemmin...
"Lämmittäisi varmaan minunkin mieltäni saada platinalevy musiikkilevyllä, jota en ole itse tehnyt, eikä kukaan ole ostanut..." joku joskus INDX:n menestyksestä.
Pirkka
16.09.2005 17:07:42
Kannattaa hankkii profiililtaan samanmallinen nauhaton kaula kuin nauhallinenkin. Silloin tuntuma säilyy samanlaisena eikä joudu totuttelemaan uudenmalliseen kaulaan samalla kun totuttelee nauhattomaan. Pelkässä ilman nauhoja soittamisessa kun on jo haastetta kerrakseen.
balzary
16.09.2005 18:31:01

Tuli ehkä vähän pikasesti kirjotettua kommenttini. Jos sä olet tyytyväinen soiton vireeseen niin eihän siinä ole mulla mitään urputtamista. Tsori.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)