Aihe: Riittääkö tehot
1
boogieking
29.09.2005 12:21:29
Mulla on 100 w putkinuppi joka on kyllä tosi tehokkaan olonen. Eli desibelejä irtoo ja pienimmät kaiutinkaapit alkaa paukkumaan jo kun volumen kääntää klo 10:00. Olen päiväunissani ajatellut ostaa sille kaveriksi SVT-610HLF:n tai jopa isomman 810E:n, mutta onko tämä mielestänne liioittelua, saako Ampegeista kaiken irti satawattisella.
SaBer
29.09.2005 12:43:58

Yleensä on niin, että mitä enemmän elementtejä, sitä enemmän herkkyyttä. Eli mitä enemmän elementtejä, sitä enemmän ääntä saa ulos jopa pienestä wattimäärästä.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Keny
29.09.2005 13:05:30
Mä oon erittäin tyytyväinen mun 6x10 kaappiin ja 8x10 on viel kivempi mutta siinä tulee jo roudaus raja vastaan mulle.6x10 mahtuu hyvin vaikka farkkuun ja kaks tarvii kantamaan ihan niinkun 4x10 kaapin kanssa ellei sitä päätä selkää rikkoa.
6x10 ei tarvii nostaa minkään päälle ja kulee ite hyvin siitä sekä saa tarvittaessa lahkeet lentoon.

Nyt en kai vastannu ihan kysymykseen mut kuiteski.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
2541
29.09.2005 16:03:25

Mulla on 100 w putkinuppi joka on kyllä tosi tehokkaan olonen. Eli desibelejä irtoo ja pienimmät kaiutinkaapit alkaa paukkumaan jo kun volumen kääntää klo 10:00. Olen päiväunissani ajatellut ostaa sille kaveriksi SVT-610HLF:n tai jopa isomman 810E:n, mutta onko tämä mielestänne liioittelua, saako Ampegeista kaiken irti satawattisella.

Mikäs nuppi on kyseessä? Testasin pari päivää sitten omalla 100W Hiwattilla Ampegin 8x10" kaappia ja toimi oikein mallikkaasti. Jopa niin mallikkaasti, että alkoi suorastaan harmittaan. Kaikenlisäksi nuppi näytti Ampegin kaapin päällä turhankin hyvältä.:)
Johnny Buzz
29.09.2005 16:46:18

Mä oon soittanu pari keikkaa yhdistelmällä Ampeg 810 ja 100 W Marsun nuppi. Hyvin on toiminu ja hönkää on riittänyt vaikka muille jakaa.
www.soulstab.com
Soulstab live w/ the Jade 30.9.2005 @ Bar City, Arabianranta
M.Hanski
29.09.2005 17:34:01
Noista vaihtoehdoista ottaisin rantasaunan. Hinnassa ei ole älytöntä eroa, ja kotelo on suljettu, mikä tekee siitä putkinupille paremman kaverin.
Kaake
29.09.2005 17:46:24
Noista vaihtoehdoista ottaisin rantasaunan. Hinnassa ei ole älytöntä eroa, ja kotelo on suljettu, mikä tekee siitä putkinupille paremman kaverin.

Tämä se on askartanut pientä mieltä, eli mikä siinä suljetussa rakenteessa tekee sen että soveltuu niin hyvin putkinupille verrattuna refleksiputkella varustettuun?
No väärinhän se meni.
M.Hanski
29.09.2005 18:03:08 (muokattu 29.09.2005 18:04:25)
Tämä se on askartanut pientä mieltä, eli mikä siinä suljetussa rakenteessa tekee sen että soveltuu niin hyvin putkinupille verrattuna refleksiputkella varustettuun?

Suljetussa kotelossa oleva ilmamassa ei pääse pakenemaan kotelosta, jolloin hyvin pienilläkin taajuuksilla ilmamassa vaimentaa kokoonpuristuvuutensa ansiosta elementtien kartioiden liikettä. Refleksikotelossa tämä vaimennusefekti häviää kotelon viritystaajuutta pienemmillä taajuuksilla, ja kartion liikepoikkeama kasvaa huimasti.

Tähän kun vielä yhdistetään putkipäätteen kehnohko damping factor eli korkean ulostuloimpedanssin aiheuttama vahvistimen heikko kyky kontrolloida kartioiden liikettä, saattaa refleksikoteloitujen kaappien alin botne kuulostaa muhjuiselta.
absqua
29.09.2005 18:31:56
Suljetussa kotelossa oleva ilmamassa ei pääse pakenemaan kotelosta, jolloin hyvin pienilläkin taajuuksilla ilmamassa vaimentaa kokoonpuristuvuutensa ansiosta elementtien kartioiden liikettä. Refleksikotelossa tämä vaimennusefekti häviää kotelon viritystaajuutta pienemmillä taajuuksilla, ja kartion liikepoikkeama kasvaa huimasti.

Tähän kun vielä yhdistetään putkipäätteen kehnohko damping factor eli korkean ulostuloimpedanssin aiheuttama vahvistimen heikko kyky kontrolloida kartioiden liikettä, saattaa refleksikoteloitujen kaappien alin botne kuulostaa muhjuiselta.

Sieltä tuli kuin apteekin hyllyltä! Plussan annoin ja omien kokemusteni nojalla allekirjoitan tuon muhjuisuuden.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ozmo
29.09.2005 18:57:13

Miks kaikki kotelot sit ei oo suljettuja? Meinaan, mikäs hyöty tosta refleksiputkesta on?
Sori jos kyselen tyhmiä, en mä mistään mitään tiedä, kuhan vaan soittelen. :)
Why drink n' drive when you can smoke n' fly...
M.Hanski
29.09.2005 19:03:21
Miks kaikki kotelot sit ei oo suljettuja? Meinaan, mikäs hyöty tosta refleksiputkesta on?
Sori jos kyselen tyhmiä, en mä mistään mitään tiedä, kuhan vaan soittelen. :)

Karkeana yleistyksenä refleksikotelolla saadaan alemmas ulottuva bassopään toisto.
SaBer
29.09.2005 19:43:11 (muokattu 29.09.2005 20:16:43)

Karkeana yleistyksenä refleksikotelolla saadaan alemmas ulottuva bassopään toisto.

Tuossa on esimerkki siitä mihin sama elementti pysyy refleksikotelossa ja suljetussa kotelossa. Refleksi on se jyrkempi.

http://www.mhennessy.f9.co.uk/audax/winisd_default_thumb.gif

EDIT: löytyy tältä sivulta
M.Hanski
29.09.2005 20:03:39
SaBer
29.09.2005 20:14:44

Ei toimi mokoma.

No tossa toinen:
http://www.speakerworkshop.com/SW/P … es/PL18%20Enclosure%20Responses.gif

Jos toikin nyt lakkaa toimimasta, niin etsikää googlesta kuvia hakusanoilla ported ja sealed.
M.Hanski
29.09.2005 20:24:27 (muokattu 29.09.2005 20:29:08)
Jeps, tuo näyttää pelittävän. Se, millaisen vasteen joku elementti antaa suljetussa tai refleksikotelossa riippuu tietenkin elementin parametreista (onko soveltuvampi suljettuun vai refleksikoteloon), kotelon koosta ja refleksikotelolla vielä kotelon viritystaajuudesta.

Moisien käppyröiden perusteella ei pidä todeta, että hyi hyi, onpa suljetuilla koteloilla surkea bassotoisto. Sitäpaitsi joku saattaa ihan hyvin tykätä refleksikotelon ja putkinupin yhdistelmän soundista. Luottakaa korviinne ja jättäkää käppyröiden ja speksien tuijottelu suunnittelijoille. :)

Edit: Sellainen juttu vielä, että nämä viimeisimmät kommentit koskevat osapuilleen kaappien toistoalueen alinta oktaavia (tai kahta), ja ko. aluehan ei yksinään määrittele minkään kaapin soundia yleisesti.
Kaake
30.09.2005 10:56:53
Kiitos paljon loistavasta keskustelusta vaikka vähän off-topikiksi menikin.
No väärinhän se meni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)