Teemu Tee 29.09.2005 09:52:52 (muokattu 29.09.2005 09:53:48) | |
---|
Tuli mieleen "kerettiläinen" ajatus ruveta ajamaan bassokitaraa vain PA:n kautta. Mulle ei oo henk.koht. tärkeää saada muiden soittajien lahkeet lepattamaan tai maha möyryämään, yleisölle lähinnä sopivasti murinaa mukaan. Meillä on juur uusien PA-laitteiden osto edessä ja tässä vaiheessa ois mahdollista ladata sellainen setti, että sanoisinko.. tehoista ei jäisi kiinni :-) Eli: onko kokemusta tällaisesta setupista, jossa bassot menis ainoastaan suoraan linjaan. Siihen jatkona vielä, millaista etuastetta/systeemiä tuossa kannattais käyttää? Ainakin Ampegin pelkät etuasteet näyttävät maksavan pienen aika laadukkaankin combon verran, joten sitä kautta mielekkyys pelkkään etuasteeseen on hiukan niin ja näin. Saahan niistä comboistakin ulos yleensä aika lailla laadukasta linjakamaa. Sitten olis nää huokeammat BassPODit yms. vielä. Ai miksi tällaista edes mietin: a) roudaaminen vähenee b) lavameteli vähenee c) rahaa säästyy (?ehkä?) Tyhjän saa pyytämättäkin |
balzary 29.09.2005 09:55:54 | |
---|
On kokemusta paljonkin. Lähinnä ongelma on riittävä monitorointi, muuten homma toimii todella hyvin. Itse käytin bass podia aikoinaan, nyt jos tekisin valinnan, kallistuisin varmaankin joihinkin näistä pedaalimallisista härpäkkeistä: - sansamp bass driver (tai muut sansampin mallit) - behringerin kopio yllä mainitusta - mxr bass di World domination equals world suffocation It's dread out there you know!
|
Teemu Tee 29.09.2005 10:24:01 | |
---|
On kokemusta paljonkin. Lähinnä ongelma on riittävä monitorointi, muuten homma toimii todella hyvin. Itse käytin bass podia aikoinaan, nyt jos tekisin valinnan, kallistuisin varmaankin joihinkin näistä pedaalimallisista härpäkkeistä: - sansamp bass driver (tai muut sansampin mallit) - behringerin kopio yllä mainitusta - mxr bass di Meillä on korvamonitorit ja pari 12" kulmaa, joten kuulumaan saadaan kyllä. Muttei tuntumaan kehossa. Kyllä ne subbarit toisaalta kuitenkin vuotaa jonkin verran lavalle Tyhjän saa pyytämättäkin |
absqua 29.09.2005 10:26:18 | |
---|
On kokemusta paljonkin. Lähinnä ongelma on riittävä monitorointi, muuten homma toimii todella hyvin. Itse käytin bass podia aikoinaan, nyt jos tekisin valinnan, kallistuisin varmaankin joihinkin näistä pedaalimallisista härpäkkeistä: - sansamp bass driver (tai muut sansampin mallit) - behringerin kopio yllä mainitusta - mxr bass di Tossahan nuo tärkeimmät asiat tulikin. Sen verran lisäisin vielä, että ongelmana ei ole pelkkä oma monitorointi. Vähintäänkin rumpalille pitää useimmiten saada bassoa kuulumaan myös. Etuastebokseihin liittyen kannattaa muistaa myös että hyvä di-boksi ajaa asian. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 29.09.2005 10:28:33 | |
---|
Vaikka olisi kuinka tehokas pa käytössä, niin mä hommaisin silti kombon tai muun vahvarin, jonka DI-outista voi sitten vetää signaalin pa:een. Saisi oman monitoroinninkin kondikseen tällä tavalla. Moneen kertaan kehuttu GK MB150 on omiaan juuri tässä. Tehot riittävät hyvin omaksi monitoriksi, ja di:stä sitten linjaan. Meitsi on meshissä! |
balzary 29.09.2005 10:32:39 | |
---|
Tossahan nuo tärkeimmät asiat tulikin. Sen verran lisäisin vielä, että ongelmana ei ole pelkkä oma monitorointi. Vähintäänkin rumpalille pitää useimmiten saada bassoa kuulumaan myös. Etuastebokseihin liittyen kannattaa muistaa myös että hyvä di-boksi ajaa asian. No monitorointiahan se on rupnalillekin :) World domination equals world suffocation It's dread out there you know!
|
absqua 29.09.2005 10:36:55 | |
---|
No monitorointiahan se on rupnalillekin :) Toki on. Mä halusin vaan alleviivata sitä ettei se ole pelkästään henkilökohtainen monitorointiongelma. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
balzary 29.09.2005 10:40:18 | |
---|
Toki on. Mä halusin vaan alleviivata sitä ettei se ole pelkästään henkilökohtainen monitorointiongelma. Jepsis. Näköjään kysyjän bändillä monitorointi on enemmän kuin kunnossa. Näin ollen tuo pelkän etusen käyttö tuntuu aikasta hyvältä idealta. Itse ainakin aikaisemmin kyllästyin roudaamaan vahvaripinoa, vaikkei niitä keikkoja ollut kuin pari kuukaudessa. (Nykyään tuo monitorointipuoli ei melkein koskaan ole hyvällä tasolla) World domination equals world suffocation It's dread out there you know!
|
JK 29.09.2005 10:47:46 | |
---|
Mulla on hiukan "erikoinen" konsepti tällä hetkellä. Basso menee suoraan pöytään, AUX-lähdöstä sitten ajan Aktiivisubbasta ja 2 x 8" aktiivikaappia, jotka sijaitsevat siinä selän takana ja toimivat samalla riittävinä monitoreina itselle. Muulle bändille on käytössä aktiivikaapit ja toinen subbanen, joita ajetaan päälähdöistä. Tuohon bassolle varattuun subbaseen voi myös tarvittaessa ajaa muita soittimia (basari) kanavakohtaisia AUXeja käyttämällä. Se, miksi päädyin kokeilemaan tällaista on systeemin monipuolisuus ja pieni koko (tässä tapauksessa). Tarvittaessa voin ajaa Subbanen + 2 x 8" yhdistelmää ihan bassokamoina pienellä putkietusella ohjattuna. Subbanen on pienikokoinen, tehoa 300w. Päällä oleva 2 x 8" antaa 100w ja hoitaa keski/yläpäät mallikkaasti. Nuo 400w tehot riittävät bassolle ihan mainiosti. Kun basson kanavan Gaini on Ok ja AUXia sopivasti auki niin ei tarvitse ruuvailla kymmentä nappulaa ja soundit on ihan kohdillaan. Sopii mulle. Niin, ja toi mun läjä tuli maksamaan noin 500 eur putkietunen mukaanluettuna. "Ei siinä isot tissit auta, jos korvien väli on tyhjä. Tai no, ehkä ne jonkin verran auttaa sietämään" - Nimeltä mainitsematon kollega |
Teemu Tee 29.09.2005 11:37:20 | |
---|
Subbanen on pienikokoinen, tehoa 300w. Päällä oleva 2 x 8" antaa 100w ja hoitaa keski/yläpäät mallikkaasti. Nuo 400w tehot riittävät bassolle ihan mainiosti.
Mikä peli tuo 2x 8" on?
Tyhjän saa pyytämättäkin |
JK 29.09.2005 11:41:04 | |
---|
Mikä peli tuo 2x 8" on? Wanha Peavey jostain 80-luvulta. Ennoo moiseen aikaisemmin törmännyt. Löytyi Huttuselta. Omakuvassa näkyy Sub ja osin Peavey. "Ei siinä isot tissit auta, jos korvien väli on tyhjä. Tai no, ehkä ne jonkin verran auttaa sietämään" - Nimeltä mainitsematon kollega |
Karlsson 29.09.2005 11:43:11 | |
---|
Vaikka olisi kuinka tehokas pa käytössä, niin mä hommaisin silti kombon tai muun vahvarin, jonka DI-outista voi sitten vetää signaalin pa:een. Saisi oman monitoroinninkin kondikseen tällä tavalla. Moneen kertaan kehuttu GK MB150 on omiaan juuri tässä. Tehot riittävät hyvin omaksi monitoriksi, ja di:stä sitten linjaan. MB150 on kyllä jääny jalkoihin kättelyssä mulla. Ihan monitorinakin. Tosiaan, hätätilanteissa on tullut vedettyä pelkän PA:n läpi, yleensä signaali on mennyt Bassdriverin kautta. Muuten ihan jees, mutta monitorien tarvitsee olla hyvät, itse tykkään aikkas bassoisesta soundista ja nimen omaan sen alapään perusteella kuulen mitä soitan. Pikkumonitoreille lähinnä tulee sitten kiskottua sormet verille. Rockhan se tietty on, tota. "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
J.Hollström 29.09.2005 12:39:15 | |
---|
Pikkumonitoreille lähinnä tulee sitten kiskottua sormet verille. Rockhan se tietty on, tota. Joo, se on kyl tympeetä jos bassoo ei tuu tarpeeks itselle. Tulee nyplättyä ihan liian kovaa niitä kieliä, jos soitto ei kuulu. Sikäli oma läjä lavalla, vaikka basso meniskin linjaan, on paree ratkaisu. |
Karlsson 29.09.2005 13:09:22 | |
---|
Joo, se on kyl tympeetä jos bassoo ei tuu tarpeeks itselle. Tulee nyplättyä ihan liian kovaa niitä kieliä, jos soitto ei kuulu. Sikäli oma läjä lavalla, vaikka basso meniskin linjaan, on paree ratkaisu. Näinhän se on. Tavoite on saavutettu ku miksaaja huutaa "lavalta tulee basso ihan vi*un lujaa!!" "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
Hulkster 29.09.2005 13:12:55 | |
---|
Nyt löytyi aihe josta minulla olis kysyttävää. Ei ehkä suoraan liity mutta kuitenkin. Minulla on tanssipändissä käytössä yamahan vanha 2*12 combo (omakuvassa), johon sanssampilla lisään potkua. Hoidan kokonaisuudessan bändin mikityksen ja miksauksen. Ongelma on että en saa bassoa kuullostamaan hyvältä kun laitan di:stä mikserivahvistimeen. Tuntuu että pa:sta tulevassa äänessä olis viive? (eikai mahdollista edes) Ja yleisöön tuleva bassosaundi on kumiseva ja epäselkeä. Siksi olen vaan antanut basson tulla combosta, ja lavalla yleensä kuuluu aika lujaa. Toimii pienemmissä paikoissa vielä joten kuten. Pa on mikserivah. http://www.f-musiikki.fi/wwwsiirto/kuvat/EMX5000-12.jpg kaiuttimet http://www.f-musiikki.fi/wwwsiirto/kuvat/AX12.jpgja http://www.f-musiikki.fi/wwwsiirto/kuvat/AX15W.jpg Systeemi kasataan niin että signaali kulkee alapäiden kautta. Pitäsikö välttämättä alapäille olla oma vahvistin? Jotain vinkkejä olis kiva saada, mikserin säätöjä tms. Tarkotus olisi saada bändi kuulostamaan mahd. hyvältä. Sori jos tuli liian laaja kysms. |
Keny 29.09.2005 13:13:10 | |
---|
Näinhän se on. Tavoite on saavutettu ku miksaaja huutaa "lavalta tulee basso ihan vi*un lujaa!!" noin on käynny muutaman kerran*ihmettelee*tosin se ääni avautuu vasta muutaman metrin päässä ja jos on pieni lava niin noin voi käydä. Ulko keikoilla ei tota onkelmaa oo ollu. Niin linjaan oon pari kertaa soittanu enkä tykänny. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
J.Hollström 29.09.2005 13:15:30 | |
---|
Ongelma on että en saa bassoa kuullostamaan hyvältä kun laitan di:stä mikserivahvistimeen. Oisko signaalin alkupäässä ongelmaa. Ts. basson omassa soundissa jotain kökköä? Mikä basso? |
balzary 29.09.2005 13:20:39 | |
---|
Ainoo mikä mulle tuli mieleen: Bass Driverissä tulee hymy-eq väännettyä aika helposti. Jos koittasit onkia jotain middlekkäämpää soundia? Esim blend alle puolen välin, treble ja bass jossain kello 9-11. World domination equals world suffocation It's dread out there you know!
|
Hulkster 29.09.2005 13:22:39 (muokattu 29.09.2005 13:25:55) | |
---|
Oisko signaalin alkupäässä ongelmaa. Ts. basson omassa soundissa jotain kökköä? Mikä basso? Fenderi passo (mehiko) Seymore dunkkanin mikeillä. Se on ihan hyvä. Olisko et kielet olis jo niin kuolleet. ja bass driverissä blendi täysillä, treble n. klo 13 ja bass joku 11. percense kans jossain 13 |
pardy 29.09.2005 13:22:57 | |
---|
noin on käynny muutaman kerran*ihmettelee*tosin se ääni avautuu vasta muutaman metrin päässä ja jos on pieni lava niin noin voi käydä. Ulko keikoilla ei tota onkelmaa oo ollu. Samanlaiset kokemukset täälläkin. Mua oikeastaan kyrpii se, että pienessä reenikämpässä pitää olla hillittömästi tehoa, että se basso kuuluu, kun taas ulkokeikalla mökä on paljon kovempi niillä reeniasetuksilla. |