Aihe: mistä kannattaa aloittaa?
1
Juksu
20.10.2005 20:20:15
Olen saanut lukioiden alettua akustisen freedom- kitaran. innostus lähti musiikin tunneilta. Koko ajan olen halunnut vain ja ainoastaan bassoa, koska se tuntuu mukavalta ja osuvalta minulle, mutta vanhemmat päättivät että saan vaan tuon kyseisen kitaran. nyt sain viimein vanhemmat puhuttua ympäri ja saan basso-setin, jossa siis mukana kaikki tarpeellinen: Ibanezin GSR 190J basson, 10watin vahvistimen, kantolaukun jne.. Joudun sen ostamaan itse, ja vaikka tili tyhjeneekin kokonaan, uskon että se on sen arvoista. mutta muutama asia mietityttää; mitä kannattaa tehdä ensin, ja kannattaako mennä jonnekkin opetukseen? ja jos niin, niin minne O.o En osaa soittaa tällä hetkellä muuta kuin Apulannan kappaleen Noidanmetsästäjä, Hey juden ja Smoke on the water- kappaleen alun. eli suoraansanottuna en oikein mitään.

Siispä, miten kannattaa aloittaa?
morrow
20.10.2005 20:49:52
No ainakin kannataa opetella otenauhojen nuotit, siitä on myöhemmin suurta apua. Sitten jos soitat seisaalteen paljon ,niin kannattaa etsiä se optimaalinen hihnan korkeus, että pystyy soittamaan korkeilta nauhoilta ja matalilta nauhoilta hyvin. Sitten kannattaa harjotella helppoja biisejä ensin ja siirtyä pikkuhiljaa vaikeempiin biiseihin. Ja sitten kannattaa, opetella musiikin teoriaa; intervallit, skaalat, soinnut, noi ainakin. Ja lopuksi kannattaa säätää vahvistimesta hyvät soundit, se lisää soittonautintoa todella paljon. Jos basson soundi on ihan tuhnu, ei sitä kukaan jaksa soittaa.
Ihme Basisti
21.10.2005 17:32:04
Jostain kirjoista voi olla apua, että tietää "oikean" tekniikan. Heittomerkeissä siinä mielessä, että yleensä se, mikä tuntuu itselleen mukavalta, on parempi kuin Säännön tekniikat, vaikka olisikin "väärä".

Ja ei aina mene vääräänkään tekniikassa; ite soitin päälle kaks vuotta ilmaan minkäänlaista ulkopuolisen opetusta ja nytten ostettuani Peter Murrayn kirjoittaman Essential Bass Technique -kirjan (sokkona tilasin, luulin että olisi ollut edistyneemmälle soittajalle neuvoa), huomasin soittotekniikkani olevan täysin "oikein", ainoastaan peukun paikka oli toisin (kirjassa neuvottiin pitämään _aina_ mikin tai E-kielen päällä, kun taas itelläni se on aina seuraavan kielen päällä. E-kieleltä soittamalla se on sitten mikin päällä.).

Ja silti kielillä pomppiminen luonnistuu hyvin, vaikka peukun paikan siirrossa kuluu turhaan energiaa.

Joten jossain määrin sellainen tekniikka, joka tuntuu itsestään helpoimmalta ja mukavalta, on paras. Tietenkin pitää ajatella loogisesti mitenkä kyseinen juttu toimii toisessa esim. otelautakäden peukun sijoittuminen.
chief
22.10.2005 00:46:11
Suosittelen soittotunteja. Hyvän opettajan johdolla edistyminen on nopeampaa ja mukavampaa.

Sitten heti vaan bändiin soittamaan. Se on mukavinta reeniä. Voittaa kotona pimputtelun kuus-nolla.
"It's the ear, not the gear. "
okoranta
24.10.2005 14:04:13

Juu bändissä on kiva soittaa, kehittävää ja mukavaa, ja sit ku pääsee ensimmäiselle keikalle, niin aijai...Bändärit tulee kehuun ja pyytään puhelinnumeroa.."sori tytöt, mä skulaan vaan skebaa:)"

Tuo sun valinta aloitusbeissistä on hyvä! Ostin itse kaksi kuukautta sitten tuon setin(kakkosbassoksi) ku huuto.netistä sen 140€ sain..Basso on todella hyvä hinta/laatusuhteeltaan, paitsi se päästää pikkuisen virtaa kieliin, joka aiheuttaa pientä surinaa vahvistimessa kun ei soita! Viritysmittari on käytännölline ja helppo käyttää, digitaalinäyttö.
Combosta lähtee kotisoitteluun ihan ok soundit!

Eli ei muuta kuin onnea soitteluun ja ennenkaikkea raakaa reeniä, niin hyvää tulee!
Elämäni on yhtä monoa, vaikka Stereo haaveissa -Yrtti-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)